2015-10-19, 13:47
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
EB är handrandsydda vilket innebär att randen som sulan fästs i är för hand fastsydd i skon. Metoden goodyear welted använder om jag inte är helt fel ute en kanvasremsa som limmas fast i skon så med den metoden kan faktiskt randen lossna.

Jag märker personligen stor skillnad i ovanlädret på mina EB och mina C&J benchgrade. Har provat ett flertal C&J handgrade och tyckte mig känna en skillnad, dock liten, till fördel för EB även där men då jag ej äger ett par handgrade är detta en rätt löst gjord jämförelse. Det tog runt en månad att gå in mina C&J med användande varannan dag (ej helger) medan mina EB var ingångna efter ungefär en vecka (2 dagar inomhus, några timmar åt gången, och 2 heldagar utomhus).

EB har högt insteg vilket passar mina fötter mycket bra. EB har även extra stöd vid hålfoten i form av ett extra lager läder, på C&J och många andra RTW-märken omfattar detta extra lager läder enbart häl. Detta extra stöd gör mer än vad man tror, jag själv blev chockad över den ökade komforten när jag provade mina EB.

EB har ritsnedlagd avlappssöm vilket C&J bench inte har.

Ett annat plus är att du stödjer ett litet bolag såsom Skoaktiebolaget vilket hjälper dem ta in fler modeller, istället för en jätte såsom Hammargruppen.

Det enda som C&J har som är bättre är att randen är slimmare, alltså inte sticker ut lika mycket. Det är enligt Enzo själv, som jag träffade under deras trunk hos SkoAB, på grund av att den är just handrandsydd och att det inte går att göra randen slimmare.

Konstigt de säger något sådant, har inget som helst att göra med om det är handrandsytt eller inte. Det finns många exempel på både maskinrandsydda och handrandsydda skor med tajtare skuren sulkant, och randsömmen ligger dessutom inne i skon så den påverkar noll. Det man möjligtvis skulle kunna säga är att EB gör avlappssömmen med maskin kan påverka att man inte kan skära sulkanten supertätt, men då handlar det inte om skillnaden mot ex. C&J BG (som ju då också har maskinsydd avlapp) utan när man skär den riktigt tajt, då kan handsydd avlapp underlätta komma riktigt nära utan riskera skada ovanlädret.

Enzo Bonafé är italienare, där har man alltid haft breda sulkanter, det är en del i hur de gör skor. Det går inte att säga att det är bättre eller sämre med en tajt skuren sulkant, det finns för- och nackdelar med båda.

Sen, visst att Hammargruppen är större än Sko-AB, men Skoaktiebolaget är större än man tror, och Hammargruppen mindre än man tror, som generell sammanfattning.
Citera
2015-10-19, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Konstigt de säger något sådant, har inget som helst att göra med om det är handrandsytt eller inte. Det finns många exempel på både maskinrandsydda och handrandsydda skor med tajtare skuren sulkant, och randsömmen ligger dessutom inne i skon så den påverkar noll. Det man möjligtvis skulle kunna säga är att EB gör avlappssömmen med maskin kan påverka att man inte kan skära sulkanten supertätt, men då handlar det inte om skillnaden mot ex. C&J BG (som ju då också har maskinsydd avlapp) utan när man skär den riktigt tajt, då kan handsydd avlapp underlätta komma riktigt nära utan riskera skada ovanlädret.

Enzo Bonafé är italienare, där har man alltid haft breda sulkanter, det är en del i hur de gör skor. Det går inte att säga att det är bättre eller sämre med en tajt skuren sulkant, det finns för- och nackdelar med båda.

Sen, visst att Hammargruppen är större än Sko-AB, men Skoaktiebolaget är större än man tror, och Hammargruppen mindre än man tror, som generell sammanfattning.
Jag har själv ingen koll, men när jag lade min beställning av semi-bespoke efter att Enzo måttat mina fötter var detta det svar jag fick. Jag frågade specifikt om han kunde skära sulkanten tajtare och fick svaret att det inte går för handrandsydda för att det skulle påverka någon annan sömnad, men kan vara att jag hörde fel gällande denna andra sömnad, men helt 100 på att han sa att det inte går för just handrandsydda. Ville jag ha tajtare skuren sulkant fick jag välja durksydd fick jag som svar, alternativt träpliggad. Har dock ingen koll på träpliggad konstruktion.
Citera
2015-10-19, 15:02
Medlem
Citat:
Jag har själv ingen koll, men när jag lade min beställning av semi-bespoke efter att Enzo måttat mina fötter var detta det svar jag fick. Jag frågade specifikt om han kunde skära sulkanten tajtare och fick svaret att det inte går för handrandsydda för att det skulle påverka någon annan sömnad, men kan vara att jag hörde fel gällande denna andra sömnad, men helt 100 på att han sa att det inte går för just handrandsydda. Ville jag ha tajtare skuren sulkant fick jag välja durksydd fick jag som svar, alternativt träpliggad. Har dock ingen koll på träpliggad konstruktion.
Förmodligen missförstod ni varandra. En randsydd sko går att göra mer eller mindre elegant, men inte i närheten av en elegant durksydd sko. Han kanske trodde att det var det utseendet du var ute efter. Det kanske inte var just "handrandsytt" han menade utan "randsytt" i största allmänhet.
Citera
2015-10-19, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Förmodligen missförstod ni varandra. En randsydd sko går att göra mer eller mindre elegant, men inte i närheten av en elegant durksydd sko. Han kanske trodde att det var det utseendet du var ute efter. Det kanske inte var just "handrandsytt" han menade utan "randsytt" i största allmänhet.
Jag är 100% säker att det var just för handrandsytt, den delen var det inget tvivel om. Jag tog även upp en goodyear welted för att visa vad jag menade med närmare skuren sula så det var definitivt inget missförstånd över vad jag efterfrågade.

Jag frågade och fick svaret nej, då trodde jag att de missförstått mig då jag inte förstod varför inte, så jag visade en sko med tätt skuren sulkant och förklarade igen men fick återigen svar nej.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-10-19 kl. 15:14.
Citera
2015-10-19, 20:55
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Detta med priset måste jag erkänna gör mig lite fundersam när det gäller Loake. De kostar ju i runda slängar ungefär hälften av vad C&J gör. Då måste ju något bli väsentligt sämre, såvida man inte blir grundlurad när man köper C&J. Vad är egentligen skillnaden mellan de allra billigaste randsydda skorna, som Loake, och de som kostar ett par tusenlappar mer?

Detta med formspråk är inte så petigt för min del. Jag är väldigt konventionell i min smak och använder i princip bara mycket vanliga, klassiska modeller som saluförs av de flesta tillverkare. När det gäller priset går jag ogärna över vad C&J:s handgrade-serie kostar då jag misstänker att man får väsentligt mindre kvalitet per krona om man betalar mer än så. Det som är viktigt för mig är att få snygga skor som känns bra och håller länge. Jag är inte beredd att betala dubbelt så mycket för fräck design eller superpetigt detaljarbete som ändå inte gör någon större praktisk skillnad.

Det är rätt många skillnader mellan en billigare sko och en dyrare men i stort är det val av material och tiden man lägger på att tillverka skon samt vilken kvalitetskontroll man har (dvs hur många skor skickar man inte ut pga av skönhetsfel etc). Finns ett bra blogginlägg på shoegazing om detta, läs

Formspråk och hantverksnivå är inte samma sak, iaf inte för mig. Med formspråk menar jag hur man designar sina läster och hur ens olika skomodeller ser ut. Tex är ju Tricker´s ganska kända för sina rustika och grova skor och kängor jmf mot vad man förknippar med CJ.
Citera
2015-10-19, 20:59
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Priset är ungefär samma som C&J, med andra ord. Vilka skillnader finns det som talar till Enzo Bonafés fördel, anser du?

Den största fördelen med EB jmf mot CJ benchgrade tycker jag är deras MTO-program. Att för endast 15% påslag kunna välja läst, modell och typ av läder gör att man kan få en riktigt bra sko precis som man vill ha den till ett i sammanhanget bra pris.
Citera
2015-10-20, 06:31
Medlem
Citat:
Är det någon speciell typ av nylonstrumpa som fungerar bäst till putsning av spegelglansad tå? Finns ju en jäkla massa olika densitet. Har hitintills enbart använt tagelborste men det skapar ju mycket små/tunna repor, som visserligen inte syns på avstånd, men som minskar glansen lite smått.
Någon som kan besvara detta?
Citera
2015-10-20, 08:29
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Gå till NK dam och fråga.

Jag tror du kan välja vad du vill i fråga om antal den. Vill du vara vetenskaplig tar du en låg, en hög och en mittemellan och testar alla tre.
Citera
2015-10-20, 09:16
Medlem
giroufs avatar
Citat:

En strumpa i 100% Nylon, krångla inte till det.
Citera
2015-10-20, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
En strumpa i 100% Nylon, krångla inte till det.
Jag skyller på den lilla perfektionisten i mig.
Citera
2015-10-20, 10:09
Medlem
AlisterGs avatar
^^^Är stor skillnad på nylonstrumpa och nylonstrumpa, hur fjantigt det än må låta. Har man en för tjock och dessutom matt är det rätt svårt jobba upp glans. Jag minns inte exakt, men tror typ 80 den och semi shine eller shine är att rekommendera. Inte för tunt, då blir det bara hål och skit direkt, och så glansiga.
Senast redigerad av AlisterG 2015-10-20 kl. 10:17.
Citera
2015-10-20, 10:11
Medlem
AlisterGs avatar
Girouf?

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
[...]
Fast stämmer det verkligen att ovanlädret hos Handgrade är vegetabiliskt garvat? Jag har väldigt svårt tänka mig det, är ju väldigt ovanligt med vegetabiliskt garvat kalvovanläder till skor, och jag tycker inte alls att HG har de egenskaper som vegetabiliskt garvat läder brukar ha. Är det inte bara att det är crustläder för HG och anilinfärgat läder för BG?
[...]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in