Citat:
EB är handrandsydda vilket innebär att randen som sulan fästs i är för hand fastsydd i skon. Metoden goodyear welted använder om jag inte är helt fel ute en kanvasremsa som limmas fast i skon så med den metoden kan faktiskt randen lossna.
Jag märker personligen stor skillnad i ovanlädret på mina EB och mina C&J benchgrade. Har provat ett flertal C&J handgrade och tyckte mig känna en skillnad, dock liten, till fördel för EB även där men då jag ej äger ett par handgrade är detta en rätt löst gjord jämförelse. Det tog runt en månad att gå in mina C&J med användande varannan dag (ej helger) medan mina EB var ingångna efter ungefär en vecka (2 dagar inomhus, några timmar åt gången, och 2 heldagar utomhus).
EB har högt insteg vilket passar mina fötter mycket bra. EB har även extra stöd vid hålfoten i form av ett extra lager läder, på C&J och många andra RTW-märken omfattar detta extra lager läder enbart häl. Detta extra stöd gör mer än vad man tror, jag själv blev chockad över den ökade komforten när jag provade mina EB.
EB har ritsnedlagd avlappssöm vilket C&J bench inte har.
Ett annat plus är att du stödjer ett litet bolag såsom Skoaktiebolaget vilket hjälper dem ta in fler modeller, istället för en jätte såsom Hammargruppen.
Det enda som C&J har som är bättre är att randen är slimmare, alltså inte sticker ut lika mycket. Det är enligt Enzo själv, som jag träffade under deras trunk hos SkoAB, på grund av att den är just handrandsydd och att det inte går att göra randen slimmare.
Jag märker personligen stor skillnad i ovanlädret på mina EB och mina C&J benchgrade. Har provat ett flertal C&J handgrade och tyckte mig känna en skillnad, dock liten, till fördel för EB även där men då jag ej äger ett par handgrade är detta en rätt löst gjord jämförelse. Det tog runt en månad att gå in mina C&J med användande varannan dag (ej helger) medan mina EB var ingångna efter ungefär en vecka (2 dagar inomhus, några timmar åt gången, och 2 heldagar utomhus).
EB har högt insteg vilket passar mina fötter mycket bra. EB har även extra stöd vid hålfoten i form av ett extra lager läder, på C&J och många andra RTW-märken omfattar detta extra lager läder enbart häl. Detta extra stöd gör mer än vad man tror, jag själv blev chockad över den ökade komforten när jag provade mina EB.
EB har ritsnedlagd avlappssöm vilket C&J bench inte har.
Ett annat plus är att du stödjer ett litet bolag såsom Skoaktiebolaget vilket hjälper dem ta in fler modeller, istället för en jätte såsom Hammargruppen.
Det enda som C&J har som är bättre är att randen är slimmare, alltså inte sticker ut lika mycket. Det är enligt Enzo själv, som jag träffade under deras trunk hos SkoAB, på grund av att den är just handrandsydd och att det inte går att göra randen slimmare.
Konstigt de säger något sådant, har inget som helst att göra med om det är handrandsytt eller inte. Det finns många exempel på både maskinrandsydda och handrandsydda skor med tajtare skuren sulkant, och randsömmen ligger dessutom inne i skon så den påverkar noll. Det man möjligtvis skulle kunna säga är att EB gör avlappssömmen med maskin kan påverka att man inte kan skära sulkanten supertätt, men då handlar det inte om skillnaden mot ex. C&J BG (som ju då också har maskinsydd avlapp) utan när man skär den riktigt tajt, då kan handsydd avlapp underlätta komma riktigt nära utan riskera skada ovanlädret.
Enzo Bonafé är italienare, där har man alltid haft breda sulkanter, det är en del i hur de gör skor. Det går inte att säga att det är bättre eller sämre med en tajt skuren sulkant, det finns för- och nackdelar med båda.
Sen, visst att Hammargruppen är större än Sko-AB, men Skoaktiebolaget är större än man tror, och Hammargruppen mindre än man tror, som generell sammanfattning.