2015-10-20, 08:13
  #41905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En dubblering sedan valet får väl sägas vara "fler & fler", även om ökningen givetvis inte är linjär.
Ja sedan valet är det helt klart som du säger, det är nu på slutet jag menar, från och med att den större än vanliga uppmärksamheten av migrationsfrågan i media började, kanske lite luddigt svar av mig men hoppas folk förstår vad jag menar.
2015-10-20, 08:15
  #41906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Varken du eller någon annan vet. Vad vi däremot vet är att de flesta OU-institut har gravt underskattat SD vid de tre senaste valen. Därför är ett antagande att de fortsätter att göra det inte orimligt.
Min bild är också att de generellt sett underskattar SD:s siffror, det är inte det jag skrev, jag undrade om det inte är så att SD haft en liten nedgång senaste tiden.
2015-10-20, 08:22
  #41907
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det kommer att visa sig. Moderaterna tappade mycket till SD när man öppnade gränserna. Därförinnan hade man ett stort förtoende hos väljarna och blev som första borgerliga regering omvald. Moderaterna och Alliansen har med andra ord visat sig regeringsdugligt. Efter de senaste valet utbröt kaos och den fullständigt stolliga DÖ uprättades. Nu har den försvunnit och en omrövning sker av invandringspolitiken.

OM Det går att träffa en överenskommelse med sossarna om TUT och skärpta gränskomtroller kommer "äran"att tllfalla AKB och moderaterna i först hand. Detta genom att dom tagit ansvar och förhandlat med sossarna. Om SD varit smarta och inte så dogmatiska skulle dom kunnat vara det partiet. Istället har dom alltid valt konfrontation och marginalisering istället för att föröka få igenom sin politik
Är du helt korkad eller bara lite? Alla andra partier har i fem års tid sagt att de vägrar att ens samtala med SD. Löfven upprepade det så sent som förra veckan, att det är helt uteslutet med någon form av samarbete med SD. Allianspartierna röstar hellre igenom en socialistisk skattehöjarbudget än tar ett samtal med SD. När Fredrik Federley lite försynt sade att man kanske inte skulle demonisera SD så mycket så blev det ett JÄVLA liv, både i de egna leden och i de andra partierna, och han pudlade dagen efter.

SD kommer inte att få något inflytande överhuvudtaget, förutom...
Citat:
Men TUT kommer på plats tacj vara moderaterna i så fall
...när de andra partierna anammar SD-politik utan att kalla det SD-politik, och utan att ge SD någon cred, som Moderaterna gör nu. Om TUT införs så är det till 100% tack vare SD, inte M. Moderaterna ser flodvågen av före detta väljare som strömmar till SD och är beredda att säga nästan vad som helst för att locka tillbaka väljarna, eller åtminstone hindra att fler lämnar det sjunkande skeppet.
2015-10-20, 08:32
  #41908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Min bild är också att de generellt sett underskattar SD:s siffror, det är inte det jag skrev, jag undrade om det inte är så att SD haft en liten nedgång senaste tiden.

Visst du kan se det så, men det är inte riktigt. Titta istället på status efter trenden där ser du vad som händer. Om den långa trenden visar nergång då har du rätt, men återigen du kan inte hänvisa till en månad eller två.

Självklart går det upp och ner precis som allt annat, konstigt vore annars.
2015-10-20, 08:38
  #41909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Min bild är också att de generellt sett underskattar SD:s siffror, det är inte det jag skrev, jag undrade om det inte är så att SD haft en liten nedgång senaste tiden.

I de senaste valen har man under skattat sd med ca 2 procent i ou, detta har man väll nu korrigerat för med de nya undersökningarna, rätta mej om jag har fel
2015-10-20, 08:56
  #41910
Medlem
Erk Swedes avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det står dig fritt att såväl förolämpa mig som borgarna . Men jag konstaterar att du inte har något som helst alternativ
Sd står för en återhållsam politik framför allt ,vilket är totalt unikt för Sverige där övriga partier går i extremvänsterna ledband.
Citat:
.Vilket är just det som är SD:s stor problem
jepp ,hittils ha rman ju lyckats blockera dom i invandringspolitiken helt klart.
Citat:
Enkla svar på komplexa frågor
Enkla svar är ofta lösningen. är invandringen för stor minskar man den ,eller tillfälligt stoppar den totalt.
Citat:
attrahera enkla människor som är lättflyktiga. Något som kommer att bli SDs stora problem
kunde ha blivit det OM övriga partier uppfört sig som folk och behandlat SD som vilket parti som helst. Men stigmatiseringen gör att folk tviekar i det längsta att gå till SD,och det innebär en gång SD alltid SD. Åtminstone tills SD haft regeringsmakten och schabblat rejält,då kommer dom att falla.
Så SD kommer att fortsätta upp mot egen majoritet ,övriga partier avgör hur fort det kommer att gå.
2015-10-20, 09:03
  #41911
Medlem
gubbroras avatar
Oj vad många reaktioner, vissa intelligenta och resonerande andra enfaldiga och hatiska fyllda med invektiv.

Mitt resonemang bygger på att SD som enda parti varit kritisk mot den förda invandringspolitiken. Genom DÖ har man dessutom givits möjlighet att framaställa sig själva som det enda oppositionspartiet. Detta har gett dom en rejäl tillväxt där man framför allt tagit moderata och sosseväljare både tiden innan valet men kanske framför allt efter

Den senaste tidens utveckling på flyktingmottagndet har tvingat fram en omprövning av den förda politiken Det är allt mer uppenbart att det inte finns några som helst möjligheter för Sverige att hantera dessa mängder. När nu KD övergav DÖ och resten av Alliansen följde efter så försvann SDs fämsta argument som det enda oppositionspartiet. Kvar är då invandringspolitiken. När då sossarna sätter sig med Alliansen för att diskutera detta och moderaterna kräver TUT och skärpta gränskontroller så är inte längre SD det enda partiet som driver dessa frågor nu får dom plötligt konkurrens.

Jag tror att om de övriga partierna menar allvar och visar att man tar tag i flyktingproblematiken så kommer SD att minska i opinionen av det enkla skälet att man inte visat sig trovärdiga på något annat politikområde. De som gått från sossar och moderater har antagligen krav på partierna när det kommer till andra politikområden än invandrin så om dessa partier visar sig trovärdiga inom flykting och integrationspolitik så har SD inget att erbjuda.

Men om inte de övriga partierna kommer fram till något när det gäller flyktingmottagandet såkommer naturligtvis inte SD att minska men jag tror att det finns en rejäl fallhöjd i deras opinionssiffror. Framför allt mot bakgrund av att SD visat sig ointresserade av att samarbeta och framför allt bedriviet någon form av politik för de egna dvs genom olika utspel framför allt visa för de egna att man är aktiva de reella resultaten skiter man i. Detta manifesteras nu senast i förra veckans parodiska utspel som enbart hade de egna som målgrupp
2015-10-20, 09:08
  #41912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag tror

Tro får du som alla andra göra, men det är när du försöker framstå som bättre vetande det spårar ur.
2015-10-20, 09:14
  #41913
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Tro får du som alla andra göra, men det är när du försöker framstå som bättre vetande det spårar ur.

Oj vilket tungt argument, jag är djupt imonerad av din saklighet
2015-10-20, 09:26
  #41914
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Ja sedan valet är det helt klart som du säger, det är nu på slutet jag menar, från och med att den större än vanliga uppmärksamheten av migrationsfrågan i media började, kanske lite luddigt svar av mig men hoppas folk förstår vad jag menar.
En viss avmattning den senaste mätperioden, det får man nog anse säkerställt. Då de institut som brukar träffa bäst på SD's valresultat också har rapporterat detta. Men dessförinnan var det 20-30 mätningar i streck som alla var rekord, så det finns kanske ännu ingen anledning att dra några storslagna slutsatser om någon slags nedåtgående trend. På http://status.st ser man ju väldigt tydligt vart trenden pekar.
2015-10-20, 09:27
  #41915
Medlem
Parkours avatar
Tror ni att SD har ökat eller sjunkit i undersökningarna efter att KD gjorde sina utspel och bröt dö?
2015-10-20, 10:11
  #41916
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag tror att om de övriga partierna menar allvar och visar att man tar tag i flyktingproblematiken så kommer SD att minska i opinionen av det enkla skälet att man inte visat sig trovärdiga på något annat politikområde. De som gått från sossar och moderater har antagligen krav på partierna när det kommer till andra politikområden än invandrin så om dessa partier visar sig trovärdiga inom flykting och integrationspolitik så har SD inget att erbjuda.

Denna undersökning från Inizio visar att SDs ambitioner med att bredda sin politik varit framgångsrika. SD åtnjuter till exempel större förtroende än M i frågorna "Skola & utbildning", "Sjukvården", och "Äldreomsorgen". Man är helt enkelt inte ett enfrågeparti längre.

Här finns lite nya resultat från den preliminära Partimodellen 2.0. Grafen visar det skattade väljarstödet för SD över de ca 4 senaste månaderna (antal dagar sen valet 2010 på x-axeln och väljarstöd i p.e. på y-axeln, ni får själva para ihop OI med färgkodningen (Inizios OU saknas fortfarande)). Skattningen är, än så länge, endast baserad på en framåtfiltrering, dvs skattningen i varje tidpunkt använder endast data från relativt denna tidigare tidpunkter. Det ser onekligen ut som den starka tillväxten bromsats in, men det är för tidigt att med säkerhet säga om SD fortfarande går svagt framåt, står still, eller backar svagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in