Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Du håller hårt på bevis och hårda fakta som du inte har sett. Brukar du ofta köpa grisen i säcken?
Jag äter inte kött sedan många år tillbaka och köper således inga grisar i några säckar.
Hade det varit sojabönor så kanske...
Ja, jag tillåter mig att tro att dessa bevis som åberopats är av det rejäla och
fällande
slaget. Kan förhasta mig, men knappast ändå.
Jag är bara alltför väl medveten om att vi kommer att få se folk här som gör allt för att
ifrågasätta den tekniska bevisningen, vittnesmål och annat. Den ena mer långsökta
bortförklaringen än den andra lär
värkas fram och sättas på pränt.
Så till den grad att man i några enstaka fall nog kommer att bli något fundersam över vad
man kan tänkas ha för egentliga drivkrafter bakom engagamanget.
Visst ska man få lov att ifrågasätta, skärskåda rubbet till max. Och se om det håller
hela vägen ut eller har sina uppenbara brister och lämnar utrymme för tvivel i skuldfrågan.
Men det får också lov att vara någon jäkla rimlighet i sättet på vilket man befattar
sig med varje enskild del i bevis- och indiciekedjan som lett fram till att vederbörande
nu strax hamnar inför en svensk domstol.
Utgången av det här målet är inte given på förhand förvisso.
Det man bör ha i åtanke är att det minsann inte är särskilt lätt att fälla någon för varken
mord eller annat kriminellt i Svea Rike. Beviskraven är närmast överjävligt högt ställda
i svenska domstolar dristar jag till att påstå så man vet aldrig hur det kan sluta.