2015-10-20, 00:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad jag vet så är den generella statistiken för fall som går till åtal någonstans 85-90% fällande dom som vi tidigare konstaterat. Dock inte alltid exakt det som åklagaren yrkat. Enskilda åklagare kan säkert ha ett något bättre eller sämre track record, men på totalen så är rättegångar tillställningar där åklagaren har övertagit. Av det enkla skälet att den åtalade oftast har begått det brott som åtalet gäller och bevisningen för det är någonstans mellan god och väldigt bra. Bättre resurser har väl någon inverkan också, men ramarna för åklagarens arbete gör att de mål som går till åtal som regel har tillräcklig eller mer än tillräcklig bevisning. Att ett mindre antal mål förloras är inget att förvånas över, det är ett förväntat resultat i ett fungerande rättssystem.
Hur ofta vinner åklagaren ett mål där försvararen bestämt påstår att den tilltalade är oskyldig inför media efter delgivning och före åtal? Antagligen för litet statistiskt underlag på det, men du kan kanske gissa.

Och vad menas med att vinna ett mål? Det är inte alltid skuldfrågan, man kan vinna mer eller mindre. Åklagaren som utbrast "Vem har egentligen hört talas om ett styckdråp?" såg sig nog inte som segrare, trots att hon vann i själv skuldfrågan.
2015-10-20, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, jag ska alltid ha hårda fakta och bevis innan jag köper något, eller returrätt.

Okej, säljaren säger att grisen mår bra, du tar glatt emot säcken utan att syna, bara för att ingen säger att grisen mår dåligt.

Jag skrev bl.a.

"Du har definitivt inte kunnat presentera något med bärighet som skulle tala för annan GM om du nu inte i elfte timmen riktar blicken mot släktingen."

Så gör det så man får veta om grisen mår dåligt eller bra innan åklagaren lägger den på slaktbordet.
2015-10-20, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om du tror att du kan ställa psykopatidiagnoser på statstjänstemän utifrån fotografier och korta intervjuinslag så är nog min diagnos på dig att du lider av en viss grad av grandios självöverskattning i området "personkännedom" mer träffsäker än din fjärrdiagnos.

Dravel var ordet sa Bull.

Sa den största besserwissern på FB! Tro du vad du vill, det brukar du ju alltid göra och är det någon som är grandios så är det du. Projektion! Jag skiter i vad du tror.

Vi får se när fup kommer vad de har att komma med. Senast igår blev ett av polisens "bevis" motbevisade av folk på plats. Ser verkligen lysande ut! Personligen får jag åter igen Christer van der Kwast-vibbar. Men ingen blir gladare än jag om jag har fel. (Vilket jag skrivit tidigare också så du skulle sluppit projicera.)
2015-10-20, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag har oxå mkt bra personkännedom, plus att jag inte generaliserar.

Bra för dig då! Det är ju du som generaliserar och påstod tidigare att LJ måste vara jätteduktig på vad han gör för hans kollegor påstår ju det! Det är alltså du som generaliserar för du skrev om att alla som har kollegor som hyllar dem måste vara jätteduktiga. Projicera på någon annan! Jag generaliserar inte utan uttalar mig i detta fall. Någon vidare personkännedom har du knappast med det du visat hittills. Du tror ju på fullt allvar att alla som hyllas av kollegor är världens duktigaste och bör få medalj.
2015-10-20, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Självklart är det så. Men om man från början t.ex. har fördomar så blir tolkningarna också därefter. Det går lätt att göra en höna av en fjäder. Jag tror inte för en sekund att 35-åringen motat bort en jävel. Om han nu mot förmodan är mördaren så tror i vart fall inte jag att han är så korkad att han ställer till en scen. Men klart, någon kanske vill hävda att han är efterbliven och på gränsen till utvecklingsstörd? Men det är inte den bild jag fått av 35-åringen i alla fall. Detta påstådda "bevis" har redan motbevisats genom att folk gått ut i medierna och sagt att det är totalt felaktigt. Varför skulle de göra det om det var som polisen vill hävda? Gör man som utredarna i detta fallet, att man bestämmer sig för vem som är mördaren redan efter några timmar, så får man hitta på bevis helt enkelt.

Som du just gör. En från alla som varit delaktiga i MPS-söket har en avvikande mening om vad som hände, trots att andra haft helt motsatt upplevelse.

Men med FUP får vi veta.
2015-10-20, 00:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Du håller hårt på bevis och hårda fakta som du inte har sett. Brukar du ofta köpa grisen i säcken?
Jag äter inte kött sedan många år tillbaka och köper således inga grisar i några säckar.
Hade det varit sojabönor så kanske...

Ja, jag tillåter mig att tro att dessa bevis som åberopats är av det rejäla och fällande
slaget. Kan förhasta mig, men knappast ändå.

Jag är bara alltför väl medveten om att vi kommer att få se folk här som gör allt för att
ifrågasätta den tekniska bevisningen, vittnesmål och annat. Den ena mer långsökta
bortförklaringen än den andra lär värkas fram och sättas på pränt.
Så till den grad att man i några enstaka fall nog kommer att bli något fundersam över vad
man kan tänkas ha för egentliga drivkrafter bakom engagamanget.

Visst ska man få lov att ifrågasätta, skärskåda rubbet till max. Och se om det håller
hela vägen ut eller har sina uppenbara brister och lämnar utrymme för tvivel i skuldfrågan.
Men det får också lov att vara någon jäkla rimlighet i sättet på vilket man befattar
sig med varje enskild del i bevis- och indiciekedjan som lett fram till att vederbörande
nu strax hamnar inför en svensk domstol.

Utgången av det här målet är inte given på förhand förvisso.
Det man bör ha i åtanke är att det minsann inte är särskilt lätt att fälla någon för varken
mord eller annat kriminellt i Svea Rike. Beviskraven är närmast överjävligt högt ställda
i svenska domstolar dristar jag till att påstå så man vet aldrig hur det kan sluta.
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-20 kl. 00:55.
2015-10-20, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tänker på caféägarens ord under tiden som Lisa eftersöktes "Det är klart att någon har spanat in. Någon har uppenbarligen tänkt ut det här". .

www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-ar-en-valdigt-glad-och-trevlig-flicka/

Litet anmärkningsvärt att hon uttalade sig så säkert om att handlingen var "uttänkt". Bottnar det i ren intuition eller faktiska misstankar?
Behöver inte va så anmärkningsvärt, hon känner till trakten och tar för givet när en ung flicka rövas bort att det är en misstänkt våldtäckt. Och visste hon kanske att inte så många flickor vistades i området på kvällen. Hennes egna dotter och LH.
2015-10-20, 00:53
Medlem
Citat:
Jag kan inte uttala mig om hur grisen mår, eftersom jag inte har fått syna säcken. Men du har, på säljarens ord, bestämt dig för att den mår bra.

Var är din alternativa GM, finns ingenstans och det vet du för du har inget vettigt att presentera som skulle peka åt annat håll än då möjligen en släkting.

Länsman har burat rätt gubbe med den lilla reservationen att det kanske borde vara "gubbar", plural.
2015-10-20, 00:55
Medlem
Kellywomans avatar
tja då visade sig att man hade rätt igen när jag sa att det var den rosa/vita jackan som hittades av MP direkt innan de fann LH och grep NB. Undrar hur jag kunde veta det?

Så jag läste att de nu tror att det åtal på fredag. Brukar det inte vara så att FUP släpps någon dag innan åtal väcks? Eller är det samtidigt?
Medlem
Om man nu ska spekulera i varför bröderna befann sig där MPS sökte på fredagen. Vad tror ni om det jag skrev tidigare?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag äter inte kött sedan många år tillbaka och köper således inga grisar i några säckar.
Hade det varit soyabönor så kanske...

Ja, jag tillåter mig att tro att dessa bevis som åberopats är av det rejäla och fällande
slaget. Kan förhasta mig, men knappast ändå.

Jag är bara alltför väl medveten om att vi kommer att få se folk här som gör allt för att
ifrågasätta den tekniska bevisningen, vittnesmål och annat. Den ena mer långsökta
bortförklaringen än den andra lär värkas fram och sättas på pränt.
Så till den grad att man i några enstaka fall nog kommer att bli något fundersam över vad
man kan tänkas ha för egentliga drivkrafter bakom engagamanget.

Visst ska man få lov att ifrågasätta, skärskåda rubbet till max. Och se om det håller
hela vägen ut eller har sina uppenbara brister och lämnar utrymme för tvivel i skuldfrågan.
Men det får också lov att vara någon jäkla rimlighet i sättet på vilket man befattar
sig med varje enskild del i bevis- och indiciekedjan som lett fram till att vederbörande
nu strax hamnar inför en svensk domstol.

Utgången av det här målet är inte given på förhand förvisso.
Det man bör ha i åtanke är att det minsann inte är särskilt lätt att fälla någon för varken
mord annat kriminellt i Svea Rike. Beviskraven är närmast överjävligt högt ställda
i svenska domstolar dristar jag till att påstå så man vet aldrig hur det kan sluta.
Men helst
Då förstår jag. Du köper sojabönor i säcken, på säljarens ord, utan att kolla om det är sand. För det är vad du gör, du lyssnar bara på åklagaren, som dessutom inte har visat på ett enda mordbevis. Du lyssnar inte på advokaten som säger att hennes klient är oskyldig till det här brottet utan att fundera på vilket annat brott han kan ha begått istället.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-10-20 kl. 01:00.
2015-10-20, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som du just gör. En från alla som varit delaktiga i MPS-söket har en avvikande mening om vad som hände, trots att andra haft helt motsatt upplevelse.

Men med FUP får vi veta.

Hur vet du att det bara är en person som sagt detta och är av den åsikten? Kenneth Söderlund uttalar sig eftersom han är pressansvarig på MP. Övriga som gick med i söket har säkerligen tystnadsplikt. KS säger följande:

– Det jag kan bekräfta är att vi stött på de här männen. De ställer frågan om vi ska söka i området igen, eftersom vi sökt igenom det tidigare. Det svarar vi jakande på. Det var ett lugnt samtal, inget konstigt alls. Man försöker göra något spektakulärt kring detta som inte finns.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21607973.ab

Märk väl att KS använder ordet vi när han uttalar sig. Säkerligen har han pratat om detta med flera i gruppen innan han på eget bevåg gör ett uttalande till pressen. Jag får inte intrycket om att det bara är en i MP som tycker detta. Men du kanske har någon annan källa som påstår att det bara är en person som har den uppfattning som KS uttalar?

Du tror alltså att pressansvarig på MP går ut och uttalar sig utifrån hans egna upplevelser utan att diskutera saken med andra först? Det tror inte jag.
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-10-20 kl. 01:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in