2015-10-19, 23:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Inga synbara problem uppenbarligen med att ignorera vad verkligheten kring fallet
ifråga har att tillhandahålla:

Citat från Sveriges radio idag och citat Brottsplats Sverige häromveckan:

"Enligt vad P4 Skaraborg erfar finns omfattande teknisk bevisning och en mängd vittnen som kommer att presenteras i förundersökningen."

"MGM är genom teknisk bevisning bunden vid SJÄLVA GÄRNINGEN"

Konstigt att HÅRDA FAKTA så påfallande och enerverande ofta står sig slätt mot
paranoida konspirationsteorier och allsköns skvallertrams i förödande avsaknad av
allt som heter substans och saklighet. För somliga.

Ur den här speciella verkligheten som omger fallet med en mördad tonårsflicka på den
idylliska svenska landsbygden gör sig saker och ting gällande på ett allt påtagligare sätt,
det snävas in och får tyngd av faktisk bevisning, men vad hjälper det? Likväl
beter sig somliga som om ingenting egentligen hade hänt, som om vi vore i början på en episod
ur någon fantasispäckad kriminalserie i televisionen och vet nada om vartåt det lutar
med nånting.
Du håller hårt på bevis och hårda fakta som du inte har sett. Brukar du ofta köpa grisen i säcken?
2015-10-19, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är väl inte helt osannolikt att vederbörande råkat på syn på LH när hon kom susande fram
på sin moped på väg till jobbet. Och fantasier av det mindre smickrande slaget som
funnits där av och till och kanske på slutet blivit alltmer påträngande, alltmer hetsande
honom, växte nu ut till något mer än så; där uppenbarade sig en möjlighet till förverkligande
som sköt fart på pulsslagen. Skulle han...? Ja, varför inte? Chansen kom kanske aldrig
tillbaka. Om allt gick hans väg. Hon, just hon, ensam kvar där på kvällen. Vad det
lockade och pockade.
Risker skulle tas. Hänsyn vika. För nu var han i sina länge närda, väl underhållna fantasiers våld.
Nu gällde bara ett. En enda sak. Den gick bara inte motstå.
Han skulle ta chansen. Om den kom i aftonen.
Och det gjorde den.

Det som inte nämnts speciellt i tråden är MGM och hans personlighet. Han är gästarbetare, ytterst liten krets ikring honom i Sverige. Hade han varit Svensk medborgare och typ född här så hade en mängd info kommit om uppväxt, skola, arbete, vänkrets etc.

Men det finns inte av första anledningen, gästarbetare och de enda som uttalat sig är släktingar och arbetsgivaren AJ. Kan nog tänka mig att länsman har borrat djupt i personen NB för att få en bild av figuren som nekar i sten. Få en bild av hierarkin i familjen mm.

Intressant om de gått igenom allas datorer (högst sannolikt) för där kan man hitta svar som kan vara av intresse. Att de dammsugit mobiler mm är då helt säkert och där vet vi nada, precis liksom datorer och intressen, kommunikation mm. FUP kan innehålla svar på sådana frågor som kan ge en bild om vem personen är som döljer sig bakom initialerna NB.
2015-10-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Maktens män tar inte hänsyn till att "folk kräver en lösning" då dom har en (mörkläggnings)agenda. Maktens män skyddar ett gemensamt intresse alternativt andra maktmän (män med samhällsposition). Dom agerar så att säga aktivt för att skydda intresset eller andra män med samhällsposition, bryr sig inte om allmänheten eller rättssäkerheten.

Gud bevare oss av dessa män. Har varit rädd för det.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Men varför inte lämna spår på både kropp och prylar och varför inte gömma allt på samma ställe, han verkar ju inte vilja bli fälld så det kan det inte vara, inte verkar han gilla att sitta häktad heller , och slutligen verkar han inte heller vara fri då han lägger ut hennes saker med sina spår på men då borde han väl ha erkänt

Inte vet jag, det kan finnas många förklaringar till ett sådant tillvägagångssätt.

Jag funderar på det där som brödernas mor berättade. Den äldre broderns fru lagar mat, den yngre fiskar, den äldre tänkte också gå och fiska om det nappar. Uppenbarligen så gick han iväg för att fiska eftersom att båda bröderna observerades vid Martorp i en verkstad cirka hundra meter ifrån den plats där offret senare hittas. Det här hände kring 19:30 vad jag har förstått. När slog polisen till mot trions bostad?

I den lilla skogen norr om där byggboden stod finns det ett vattendrag, kan det vara där bröderna fiskade? I så fall bör de ha känt till byggboden. Mördare dumpar inte sällan sina offer på en plats som de känner till. Frågan är, var de verkligen och fiskade eller hanterade de offret och hennes tillhörigheter?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om man är göteborgare är det nog så. Men inte för alla.

Enligt skribent tidigare i tråden så sa man likadant i Norrland .
2015-10-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det verkar som åklagaren och Brandtler är väldigt nöjda. Nu har man ju en "lämplig" gärningsman. Bra jobbat tycker de. Två åklagare kommer koka ihop en soppa på spik och en stackras försvarsadvokat försöker frågasätta dem. Jag tycker det här haltar ordentligt.

Har svårt att föreställa mig att en brottmålsadvokat skulle offra sin heder och ev. leg. för att koka soppa med en åklagare.
2015-10-19, 23:56
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte vet jag, det kan finnas många förklaringar till ett sådant tillvägagångssätt.

Jag funderar på det där som brödernas mor berättade. Den äldre broderns fru lagar mat, den yngre fiskar, den äldre tänkte också gå och fiska om det nappar. Uppenbarligen så gick han iväg för att fiska eftersom att båda bröderna observerades vid Martorp i en verkstad cirka hundra meter ifrån den plats där offret senare hittas. Det här hände kring 19:30 vad jag har förstått. När slog polisen till mot trions bostad?

I den lilla skogen norr om där byggboden stod finns det ett vattendrag, kan det vara där bröderna fiskade? I så fall bör de ha känt till byggboden. Mördare dumpar inte sällan sina offer på en plats som de känner till. Frågan är, var de verkligen och fiskade eller hanterade de offret och hennes tillhörigheter?
Var inte sammanstötningen med MP runt 18.20??
2015-10-19, 23:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur stor är sannolikheten för att du vinner om en åklagare, en advokat och ett målsägandebiträde har synat alla händerna, och åklagaren säger att du vinner, advokaten säger att du förlorar och målsägandebiträdet säger att du har god chans att vinna?

Bra fråga. Vad ska vi tro 75-25 kanske?

Justering kan göras om du kan visa statistik på att kaxiga åklagare vinner minst 50% av de fall där de är kaxiga. Jag tillåter mig tvivla på det.
2015-10-19, 23:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det som inte nämnts speciellt i tråden är MGM och hans personlighet. Han är gästarbetare, ytterst liten krets ikring honom i Sverige. Hade han varit Svensk medborgare och typ född här så hade en mängd info kommit om uppväxt, skola, arbete, vänkrets etc.

Men det finns inte av första anledningen, gästarbetare och de enda som uttalat sig är släktingar och arbetsgivaren AJ. Kan nog tänka mig att länsman har borrat djupt i personen NB för att få en bild av figuren som nekar i sten. Få en bild av hierarkin i familjen mm.

Intressant om de gått igenom allas datorer (högst sannolikt) för där kan man hitta svar som kan vara av intresse. Att de dammsugit mobiler mm är då helt säkert och där vet vi nada, precis liksom datorer och intressen, kommunikation mm. FUP kan innehålla svar på sådana frågor som kan ge en bild om vem personen är som döljer sig bakom initialerna NB.
Utöver polis och åklagare finns det två personer som har sett förundersökningen och har kunnat uttala sig. Advokaten säger att han är oskyldig, och målsägandebiträdet säger att han kanske är skyldig. Tror du verkligen att dina spekulationer går hem?
2015-10-19, 23:59
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Möte mellan 2 grupper ute i naturen:
A: Hej!
B: Hej!
A: Ska ni kolla av igen här?
B: Ja
A: Hoppas ni hittar något. Ha en bra dag
B: Hoppas vi med. Detsamma!

Flashback: "Varför envisas dom med att ifrågasätta ??? Hur misstänksamt som helst!!!"

Så du tror konversationen lät så?
Ang. det som stod på P4 Skaraborg, och sedan dementerades av MP ledare att det inte var så det gick till riktigt, säger jag så här. Ingen rök utan eld.
Nu kan P4 Skaraborg berätta att den äldre brodern, den 35-åring som inom kort kommer åtalas för mordet, försöker mota bort Missing people genom att fråga vad de gör där och uppger att de anhöriga redan letat på platsen. Bröderna lämnar platsen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6280952
2015-10-19, 23:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra fråga. Vad ska vi tro 75-25 kanske?

Justering kan göras om du kan visa statistik på att kaxiga åklagare vinner minst 50% av de fall där de är kaxiga. Jag tillåter mig tvivla på det.
Råder det något tvivel om att alla åklagare, kaxiga eller inte, vinner de flesta mål?
2015-10-20, 00:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Var inte sammanstötningen med MP runt 18.20??

Jag vet inte, men sätt det i relation till den här tidsuppgiften.

Expressen citat;

I fredags kväll, vid halvåtta tiden svensk tid, pratade den äldre av bröderna med sin mamma senaste gången.
– Hans fru höll på att laga middag och min yngre son var ute och fiskade. Hans storebror sa att han också tänkte gå ut om det nappade.

En timmes tidsskillnad Sverige - Litauen, kan stämma ganska bra. Något gjorde bröderna vid 18:30 tiden svensk tid tror jag. Efter samtalet med sin mor kan NB ha begett sig till Martorp, men inte fan fiskade han med sin bror, de sysslade med annat tror jag, fiska var en lögn, arbetsboden var säkerligen av större intresse för de här gentlemännen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in