Jag skriver återigen om en uppgift jag frågade om längre bak i tråden. Jag trodde mig ha förstått den men stötte på en liknande och då stämmer det ej.
Fråga 1
Citat:
: Tova och Anna plockade svamp. De plockade endast soppar och kantareller.
Hur stor andel av de plockade svamparna var kantareller?
(1) Av Tovas svampar är 1/3 soppar. Av Annas svampar är 5/6 kantareller.
(2) Anna plockade dubbelt så många svampar som Tova.
Jag menade att det räcker med påstående 1 här eftersom det frågas efter en andel. Detta var fel eftersom vi genom påstående ett inte fick några konkreta siffror att förhålla oss till
I frågan nedan räcker det dock att veta att 25% tog sig dit med båt (detta får man reda på genom påstående 2) och man behöver inte ha några absoluta tal eller så.
Citat:
Ett antal personer som skulle fjällvandra i nationalparken Sarek tog sig fram på tre
olika sätt för att komma till samlingsplatsen för vandringen: med helikopter, med båt
eller genom att gå till fots. Hur stor andel av personerna tog sig till samlingsplatsen
med båt?
(1) De som gick till fots till samlingsplatsen var dubbelt så många som de som tog sig
dit med båt.
(2) Det var lika många som tog sig till samlingsplatsen med helikopter som med båt.
Hälften av personerna gick till fots.
Edit: min fråga baseras egentligen på detta inlägg
"Tovas 2/3 plockade kantareller kan ju vara vilket antal som helst. Likaså Annas 5/6 plockade kantareller. Ration Tova-Anna gällande plockade svampar behövs således."
Varför behövs ingen ratio för att ta fram andelen på fråga 2?