2015-10-19, 17:41
Medlem
Ni med erfarenhet, vad skulle ni säga om ni jämför SAT med Högskoleprovets engelska delar? Alltså ej matematiken
Senast redigerad av hp15 2015-10-19 kl. 17:49.
Citera
2015-10-19, 17:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nightfever
y^4 = sqrt(sqrt(x))
Hur menar du att y^4 = roten ur roten ur x?
Citera
2015-10-19, 18:34
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightfever
Tack, jag måste alltså inte ha räknat med parenteserna.

Kom på en huvuduträkning nu istället för att förhålla sig till regler och antaganden.

x^(1/4) = y^4 = sqrt(sqrt(x))
Antaganden inom matematiken? Och som ovan, y^4=sqrt(sqrt(x))? Förlåt men vad virrar du om?
Citera
2015-10-19, 20:06
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hp15
Ni med erfarenhet, vad skulle ni säga om ni jämför SAT med Högskoleprovets engelska delar? Alltså ej matematiken

I och med att SAT är riktade till engelsktalande samt är ett test utformat på engelska tror jag att nivån är betydligt högre än HPs nivå. Hade varit märkligt annars.
Citera
2015-10-19, 21:42
Medlem
TorrFlamingos avatar
En cirkels omkrets är 2π cm. Hur många grader är den cirkelsektor vars cirkelbåge har längden 2π3 cm?
A 90°
B 100°
C 120°
D 240°

Vad är detta för geometri nu då. Fyfan.
Citera
2015-10-19, 21:54
Medlem
U-166s avatar
Jag skriver återigen om en uppgift jag frågade om längre bak i tråden. Jag trodde mig ha förstått den men stötte på en liknande och då stämmer det ej.

Fråga 1

Citat:
: Tova och Anna plockade svamp. De plockade endast soppar och kantareller.
Hur stor andel av de plockade svamparna var kantareller?

(1) Av Tovas svampar är 1/3 soppar. Av Annas svampar är 5/6 kantareller.

(2) Anna plockade dubbelt så många svampar som Tova.

Jag menade att det räcker med påstående 1 här eftersom det frågas efter en andel. Detta var fel eftersom vi genom påstående ett inte fick några konkreta siffror att förhålla oss till

I frågan nedan räcker det dock att veta att 25% tog sig dit med båt (detta får man reda på genom påstående 2) och man behöver inte ha några absoluta tal eller så.

Citat:
Ett antal personer som skulle fjällvandra i nationalparken Sarek tog sig fram på tre
olika sätt för att komma till samlingsplatsen för vandringen: med helikopter, med båt
eller genom att gå till fots. Hur stor andel av personerna tog sig till samlingsplatsen
med båt?

(1) De som gick till fots till samlingsplatsen var dubbelt så många som de som tog sig
dit med båt.

(2) Det var lika många som tog sig till samlingsplatsen med helikopter som med båt.
Hälften av personerna gick till fots.

Edit: min fråga baseras egentligen på detta inlägg

"Tovas 2/3 plockade kantareller kan ju vara vilket antal som helst. Likaså Annas 5/6 plockade kantareller. Ration Tova-Anna gällande plockade svampar behövs således."

Varför behövs ingen ratio för att ta fram andelen på fråga 2?
Senast redigerad av U-166 2015-10-19 kl. 22:03.
Citera
2015-10-19, 22:05
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag skriver återigen om en uppgift jag frågade om längre bak i tråden. Jag trodde mig ha förstått den men stötte på en liknande och då stämmer det ej.

Fråga 1

Jag menade att det räcker med påstående 1 här eftersom det frågas efter en andel. Detta var fel eftersom vi genom påstående ett inte fick några konkreta siffror att förhålla oss till

I frågan nedan räcker det dock att veta att 25% tog sig dit med båt (detta får man reda på genom påstående 2) och man behöver inte ha några absoluta tal eller så.

Varför skilljer sig fråga 1 från fråga 2 ?
Skillnaden är att i fråga 1 har du två mängder du måste slå samman - svamparna/kantarellerna som Tova plockade och svamparna/kantarellerna som Anna plockade - och som du därför måste sätta i proportion till varandra medan på fråga två så har du bara en mängd. Skulle fråga två varit något i stil med "2013 kom en tredjedel av turisterna med båt, 2014 kom hälften av turisterna med båt, hur stor andel av turisterna totalt kom med båt under perioden 2013-2014" så stöter du på samma problem som i fråga 1.
Citera
2015-10-19, 22:12
Medlem
TorrFlamingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Edit: min fråga baseras egentligen på detta inlägg

"Tovas 2/3 plockade kantareller kan ju vara vilket antal som helst. Likaså Annas 5/6 plockade kantareller. Ration Tova-Anna gällande plockade svampar behövs således."

Varför behövs ingen ratio för att ta fram andelen på fråga 2?

För i båtfrågan har du inte två olika delar att förhålla dig till för att veta andelen av den totala mängden, för här får du direkt reda på den totala andelen. 50% fotgängare och lika många båt och helikopter betyder 25%båt och 25% helikopter 50%fotgängare.
Citera
2015-10-19, 22:16
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
I och med att du inte riktigt verkar greppa problemet så tar jag och illustrerar det rent praktiskt:

"Tova och Anna plockade svamp. De plockade endast soppar och kantareller.
Hur stor andel av de plockade svamparna var kantareller?

(1) Av Tovas svampar är 1/3 soppar. Av Annas svampar är 5/6 kantareller."

Säg att båda två plockade 12 svampar vardera (totalt 24). Tova plockade då 8 kantareller (2/3) och Anna plockade då 10 kantareller (5/6), alltså var andelen kantareller (10+8)/(12+12) = 18/24 = 3/4. Säg istället att Tova plockade 594 svampar och Anna 6 svampar. Tova plockade då 396 kantareller och Anna plockade 5 kantareller, alltså var andelen kantareller (396+5)/(594+6)=401/600 alltså ungefär 2/3. Både dessa scenarier passar in med den informationen vi har.

Red.: Kan förresten tillägga att vi inte behöver absoluta tal eftersom vi bara behöver veta andelen, däremot måste vi känna till förhållandet mellan Tovas svampar och Annas svampar för att veta hur vi ska vikta deras 2/3 respektive 5/6 i förhållande till den totala andelen.
Senast redigerad av RomanesEuntDomus 2015-10-19 kl. 22:20.
Citera
2015-10-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrFlamingo
En cirkels omkrets är 2π cm. Hur många grader är den cirkelsektor vars cirkelbåge har längden 2π3 cm?
A 90°
B 100°
C 120°
D 240°

Vad är detta för geometri nu då. Fyfan.

Du kan börja med att skriv om frågan korrekt.
Citera
2015-10-19, 22:20
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
1 vecka innan har jag för mig att det har varit förra gångerna.

Jag tar också gärna emot tips på mek, är fatalt värdelös på den fittdelen. Förlåt för mitt ordval, bristande mek-kunskap som får mig att välja illa passande ord antagligen.

Jag är rätt bra på MEK. Jag brukar kolla med första ordet och därigenom ganska enkelt se vilka som ungefär passar. På så vis utesluter jag ganska enkelt några och kollar sedan med det andra ordet. Annars är det väll den trista uppmaningen att läsa mycket och varierande texter som gäller.

Tack alla för förklaringen ovan!
Citera
2015-10-19, 22:21
Medlem
TorrFlamingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Du kan börja med att skriv om frågan korrekt.

http://studera.nu/hogskoleprov/provfragor-hosten-2014/2014-10-25-provpass-5---matematisk-problemlosning-xyz-2014-10-25/

Uppgift 4

Vad är det för geometriformler man ska ha koll på där?
Senast redigerad av TorrFlamingo 2015-10-19 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in