2015-10-19, 18:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
DNA eller inte, det där med sexbrott eller inte tror jag att vi bör vara försiktiga med att tro på eller förkasta. Det kan ju vara så att gärningspersonen påbörjade ett sexuellt övergrepp men gav upp därför att offret avled av för hårt och utdraget våld.
Talar han inte är det nog inte helt enkelt att avgöra motiv så sett.
2015-10-19, 19:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag påstår inte att det inte är ett sexbrott, men om det finns DNA under kläderna skulle polisen inte säga att det inte finns spår av sexbrott.
Hörru herr poliskommissarie. Detta har du ingen susning om. Frånvaro av sperma är nog en mer signifikant markör.
Du fick exempel på DNA som inte kan förklaras med kontaminering. Hjälmen kan likaväl vara besvärlig.
Den är är iaf inte ett sexuellt attribut.
2015-10-19, 19:01
Moderator
OYs avatar
Den svarta silos som står bredvid ladan vid caféet, är det själva spannmålstorken? Jag har läst någonstans att handsken hittades i en spannmålstork. Jobbade bröderna med bygget av spannmålstorken?

NB kan inte förklara sitt DNA på platser som inte går att koppla till hans arbete. Om han inte arbetade med spannmålstorken, varför skulle han gå in i den och lägga en handske där i så fall?

Jag menar bara, människor kan vara på platser som inte har en direkt koppling till jobbet. Kanske är det i bland annat spannmålstorken som NB:s DNA har återfunnits?
2015-10-19, 19:02
Medlem
Citat:
Det finns inte spår av sexbrott, sa polisen, så fortfarande är det liten chans att det fanns DNA under kläderna.

Jag erinrar mig Rönnbäcks ord: Det är spår som är intressanta, men frågan är när de har avsatts. Platserna där de hittats är hans arbetsplats sedan flera år.

"----spår som inte kan förklaras av hans arbete på gården" har vi ju läst innan eller så minns jag helt fel.
2015-10-19, 19:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Tablå SVT1 i morgon:
Citat:
21.00 Säsongstart: Veckans brott
Del 1 av 10. Leif GW Persson kommenterar det kommande åtalet mot Lisa Holms misstänkte mördare.
2015-10-19, 19:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
OnT: Kan inte hålla med om att det skulle vara en rättsskandal om han går fri.
Saken har ju faktiskt prövats och t.o.m. överprövats av hovrätten, mannen är på sannolika skäl misstänkt för brottet.

OT: Skandalen i det Svenska rättssystemet är ofta löjligt låga straff samt löjligt låga skadestånd till oskyldiga som suttit häktade.
Du glömde en sak: Löjligt låga skadestånd till brottsoffer och deras anhöriga.
2015-10-19, 19:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag påstår inte att det inte är ett sexbrott, men om det finns DNA under kläderna skulle polisen inte säga att det inte finns spår av sexbrott.

Polisen är en myndighet, och betecknas den.

Min erfarenhet är att polisen säger vad man vet, det vill säga, polisen spekulerar inte. I det här fallet kan det vara så att polisen inte vet i vilken kontext DNA:t avsattes och då faller det sig naturligt att säga att det inte finns spår av ett sexualbrott då DNA:t kan ha avsatts i olika kontexter, sexualbrott men också inte.

Med ditt resonemang så skulle polisen med DNA under kläderna kunna säga, vi vet inte men det skulle kunna handla om ett sexualbrott. Inte likt polisen att uttala sig på det viset, istället säger man att det inte finns spår efter ett sexualbrott, underförstått, såvitt vi kan se i nuläget så finns det ingenting som visar att det handlar om ett sexualbrott trots att det skulle kunna handla om det.

Det är min uppfattning.
2015-10-19, 19:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det innebär att bröderna åkte till Källby och handlade i ett redlöst tillstånd, borde inte butikspersonalen ha noterat det i så fall? Nej, jag tror inte att båda bröderna var fulla, inte ens en av dem.
Fortfarande att betrakta som en högst obekräftad uppgift om något pizzainköp i Källby bör
poängteras.
2015-10-19, 19:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Fortfarande att betrakta som en högst obekräftad uppgift om något pizzainköp i Källby bör
poängteras.
artikeln i GT är en högst obekräftad uppgift?
Citat:
Om man ska utgå ifrån att Hasse Aro inte far med oriktiga uppgifter, vilket jag betvivlar
att han skulle tillåta sig, så är NB "bunden vid själva gärningen genom teknisk bevisning".
Det är starka papper det.
Upprepar: bunden vid själva gärningen genom teknisk bevisning
Bunden alltså till att inte "bara" ha befattat sig med offrets kropp utan dessutom till att
ha utfört själva mordet på Lisa. Det borde därmed innebära att "räddningsplankan" med
enbart skuld till likskändning, ett griftefridsbrott, inte är mycket att hänga fast vid.

"Bevisläget är mycket gott", hördes vidare från åklagaren eller spaningsledaren häromsistens.

Sen må det här i denna tråd på sedvanligt, tröttsamt vis ansträngas till det yttersta för
att plockas sönder bevis. Bortförklaras. På det ena mer verklighetsfrånvända sättet än det andra.

Folk med för mycket otyglad fantasi ska "leverera" i sann bröderna Grimmanda.
http://www.bibliotekmitt.se/covers/max_140x140/f9746fac-7edd-4ca2-87b1-791515f1ee60.png

Är Aros påstående en bekräftad uppgift?
2015-10-19, 19:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
poängteras.

Absolut, och källan till informationen är media som hänvisar till oberoende personer som har fått informationen av en kvinnlig anställd i butiken som hävdar att bröderna var där och handlade. Jag väljer dock att tro på uppgiften, informationen är obekräftad av polisen, viktigt att understryka.
2015-10-19, 19:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Tablå SVT1 i morgon:

Tack och lov att LGWP finns till så att den svenska folket kan få annat än det som polisen och åklagaren sprider i media att förhålla sig till
2015-10-19, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är även värt att notera att fynd som MP gjorde under torsdagen gjordes i ett tidigare sökområde. Utan allt för mycket fantasi är det lätt att tolka det som att fynd gjordes i ett tidigare avsökt område.

Jag kan se två skäl till det. Antingen handlar det om planterade bevis – eller också har BO flyttats nattetid från en plats i spenaten till ”manskapsboden” för att undgå ett allt närgångnare sökteam.

Såvitt jag kommer ihåg så hände det fler än en gång. Att placera ut saker i tidigare avsökta områden tolkar jag som "att göra sig av med heta föremål" i ett riskfritt område, inte att plantera ut ett Hans och Greta spår som leder till bröderna. Nu blev det så men det var säkerligen inte meningen.

Polisen såg ett mönster. Ett plus ett blev helt plötsligt tre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in