2015-10-19, 18:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns inte spår av sexbrott, sa polisen, så fortfarande är det liten chans att det fanns DNA under kläderna.

Jag erinrar mig Rönnbäcks ord: Det är spår som är intressanta, men frågan är när de har avsatts. Platserna där de hittats är hans arbetsplats sedan flera år.

DNA eller inte, det där med sexbrott eller inte tror jag att vi bör vara försiktiga med att tro på eller förkasta. Det kan ju vara så att gärningspersonen påbörjade ett sexuellt övergrepp men gav upp därför att offret avled av för hårt och utdraget våld.
2015-10-19, 18:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
DNA eller inte, det där med sexbrott eller inte tror jag att vi bör vara försiktiga med att tro på eller förkasta. Det kan ju vara så att gärningspersonen påbörjade ett sexuellt övergrepp men gav upp därför att offret avled av för hårt och utdraget våld.
Skulle polisen hitta DNA under kläderna skulle den inte säga att det inte finns spår av sexbrott, för det gör det i så fall.
2015-10-19, 18:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Skulle polisen hitta DNA under kläderna skulle den inte säga att det inte finns spår av sexbrott, för det gör det i så fall.

Mja, det är väl inte alldeles självklart att det handlar om ett sexbrott bara för att DNA återfinns under kläderna?

Det beror väl på var DNA:t hittas och om det är blod, hud, sperma eller saliv typ?

Inte så konstigt om bar hud blottas vid tumult, kanske tröjan åker upp över magen och gärningspersonen avsätter hud, hår, saliv eller annat på just den delen av offrets kropp?
2015-10-19, 18:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Mja, det är väl inte alldeles självklart att det handlar om ett sexbrott bara för att DNA återfinns under kläderna?

Det beror väl på var DNA:t hittas och om det är blod, hud, sperma eller saliv typ?

Inte så konstigt om bar hud blottas vid tumult, kanske tröjan åker upp över magen och gärningspersonen avsätter hud, hår, saliv eller annat på just den delen av offrets kropp?
Det är inte alldeles självklart, men det är inte heller alldeles självklart att det inte är sexbrott, och polisen säger att det inte finns spår av sexbrott.
2015-10-19, 18:42
Medlem
niceanddices avatar
Citat:

Alltså, det är ett flummigt fall. Antingen har den brodern som gjort det är skyldig. Min första tanke är att dom har supit sig redlöst samt gjort detta samt inte ens kommer ihåg vart alla henne tillhörigheter hamnade, slockna hård efter en hård fylla samt vakna till bakis med en förnekelse samt inte så mycket minnen kvar av vad man gjort kan vara anledning till att saker hamnat lite överallt.

Ska man leta efter alternativa GM så var det ett enligt mig märkligt sammanträffande att ägaren samt han som anlitade dessa gästarbetare var där samt samma helg eller eller vad det nu var minns inte artikeln, han hade med sig någon. Så om det kan vara någon annan som kan det vara han som äger alla gårdar där eller någon vän som var med. Enligt någon artikel jag läste i början av det hela.
2015-10-19, 18:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Men innan man (jag) kan dra några sannolika slutsattser så är det ju helt avgörande:

1.VAR exakt bröderna/MGM befann sig då dom mötte Missing People ?

2.VAR exakt hittade Missing People Lisa's hjälm och jacka ?

3. VEM, alltså vilka personer bestod den Missing People gruppen av ?

4. Vad menas exakt med att MGM sagt att "anhöriga redan letat på platsen", menar han Lisa Holm's anhöriga? och i så fall vilka av Lisa's anhöriga? och hade Lisa's anhöriga faktiskt varit är och letat i det område? eller menade MGM hans egna anhörig alltså hans fru och bror?

Och sedan så tycker jag ju att det är OTROLIGT mystiskt att:
"Missing People fortsätter leta och hittar Lisa Holms jacka och hjälm som ligger synligt."

Det är även värt att notera att fynd som MP gjorde under torsdagen gjordes i ett tidigare sökområde. Utan allt för mycket fantasi är det lätt att tolka det som att fynd gjordes i ett tidigare avsökt område.

Jag kan se två skäl till det. Antingen handlar det om planterade bevis – eller också har BO flyttats nattetid från en plats i spenaten till ”manskapsboden” för att undgå ett allt närgångnare sökteam.
2015-10-19, 18:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är inte alldeles självklart, men det är inte heller alldeles självklart att det inte är sexbrott, och polisen säger att det inte finns spår av sexbrott.

Som sagt, det kan vara svårt att tolka ett DNA spår, om det är avsatt i ett led i ett sexuellt övergrepp som avbröts eller inte är spår av ett sexuellt övergrepp.

Ponera att gärningspersonen smekte offret under kläderna och på bar hud och att offret skrek och gjorde motstånd, GM stryper offret för att få henne tyst. Ett solklart sexuellt övergrepp, men det kan polisen inte säga eftersom att DNA:t även kan ha avsatts genom ett helt vanligt tumult utan sexuellt syfte.

Jag menar, vi kan med anledning av polisens uttalande inte veta om offret utsattes för ett sexuellt övergrepp eller inte.
2015-10-19, 18:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Alltså, det är ett flummigt fall. Antingen har den brodern som gjort det är skyldig. Min första tanke är att dom har supit sig redlöst samt gjort detta samt inte ens kommer ihåg vart alla henne tillhörigheter hamnade, slockna hård efter en hård fylla samt vakna till bakis med en förnekelse samt inte så mycket minnen kvar av vad man gjort kan vara anledning till att saker hamnat lite överallt.

Ska man leta efter alternativa GM så var det ett enligt mig märkligt sammanträffande att ägaren samt han som anlitade dessa gästarbetare var där samt samma helg eller eller vad det nu var minns inte artikeln, han hade med sig någon. Så om det kan vara någon annan som kan det vara han som äger alla gårdar där eller någon vän som var med. Enligt någon artikel jag läste i början av det hela.

Det innebär att bröderna åkte till Källby och handlade i ett redlöst tillstånd, borde inte butikspersonalen ha noterat det i så fall? Nej, jag tror inte att båda bröderna var fulla, inte ens en av dem.
2015-10-19, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Mellan vilka herrar skall tvisten uppstå menar du, Wennerholm och Brandtler ?

Ja.
2015-10-19, 18:51
Bannlyst
Citat:

DNA under kläderna behöver inte alls betyda att det är spår efter sexbrott. Säg att två personer bråkar, slår varandra - då kan DNA hamna under kläderna om de åkt upp. Eller, om MGM t.ex tagit tag i henne, försökt få in henne i en bil med våld - är det lätt hänt att tröjan åker upp, DNA hamnar på kroppen.

PS: I alla dina inlägg som handlar om polisen använder du den som personligt pronomen för poliserna. På riktig svenska ska det vara de för polisen är inte en sak.
2015-10-19, 18:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns inte spår av sexbrott, sa polisen, så fortfarande är det liten chans att det fanns DNA under kläderna.
Jag erinrar mig Rönnbäcks ord: Det är spår som är intressanta, men frågan är när de har avsatts. Platserna där de hittats är hans arbetsplats sedan flera år.
Jag skrev inte sexbrott. Jag skrev DNA på vissa ställen.

Edit: Sitter han med det argumentet som IR säger och Olsson kontrar med att nåt spår inte går att förklara med arbete på gården så blir det nog långsökt.
Hoppas det. Eller hur?
Senast redigerad av develi 2015-10-19 kl. 19:07.
2015-10-19, 18:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
DNA under kläderna behöver inte alls betyda att det är spår efter sexbrott. Säg att två personer bråkar, slår varandra - då kan DNA hamna under kläderna om de åkt upp. Eller, om MGM t.ex tagit tag i henne, försökt få in henne i en bil med våld - är det lätt hänt att tröjan åker upp, DNA hamnar på kroppen.

PS: I alla dina inlägg som handlar om polisen använder du den som personligt pronomen för poliserna. På riktig svenska ska det vara de för polisen är inte en sak.
Jag påstår inte att det inte är ett sexbrott, men om det finns DNA under kläderna skulle polisen inte säga att det inte finns spår av sexbrott.

Polisen är en myndighet, och betecknas den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in