2015-10-19, 10:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Kan någon förklara vad som menas med familjens advokat uttalande om att Lisa inte var UTVALD att det lika gärna kunde ha varit ett annat offer ! Så som jag tolkar det.

Jag har tidigare i tråden funderat på om det kunde ha rört sig om en olycka. Men hela tiden i tidningarna läser man om mord. Så vad menar advokaten.
Precis som i Upplands Väsby valdes mordoffret av en slump. Men f-t tro't, mördaren i Upplands Väsby är skogstokig, NB har inte ens haft en §7. Mordoffret, om det är mord, är inte utvalt av en slump.
2015-10-19, 10:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jag har ingen aning om vad du syftar på med nagel i ögat, men du har bestämt dig mycket mer än jag innan läsning i FUP, den saken är klar, stick i stäv med dina befallningar till andra. Därmed är du ointressant vidare.
Då ska jag översätta för dig. Jag citerade Brantler som är familjens målsägarbiträde - advokat i grunden. Varav du skrev:
Citat:
Vad hände med all hetsig argumentation om att en advokat måste prata så där?
Sen förklarade jag för dig: Sorry - den debatten handlade om försvaret gällande advokater. Du snedseglade således med din stickkommentar till mig.

Jag har varit väldigt tydlig med att målet avgörs av TR samt att jag inväntar FUP för ytterligare bedömning av läget. Däremot anser jag att det rakt inte ser ut som en räkmacka för hans del;
Han verkar ha besvärande bevisning mot sig. Det ser med andra ord inte bra ut.

Diskussionen är klargjord.
2015-10-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Precis som i Upplands Väsby valdes mordoffret av en slump. Men f-t tro't, mördaren i Upplands Väsby är skogstokig, NB har inte ens haft en §7. Mordoffret, om det är mord, är inte utvalt av en slump.

Varför tror du inte det?
2015-10-19, 10:27
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotoriousBIGGIE
Advokatens ord är absolut inte vägledande, alls. Men de var osedvanligt kritiska enligt min mening. Jag kan ha fel, är han skyldig och går fri pga dålig utredning är det den värsta rättsskandalen ilandet (efter Quick där flera mördare gick fria pga preskriptionstid).

Indicier bör ju vara otroligt starka för att bli fällande. Kan man på ett rimligt sätt förklara bort blod-DNA kan en hel indiciekedja falla.
"Hon släpades i ett rum där hans DNA fanns pga skador? Skurit sig? Saliv kan ha spottats."
Allt hänger på placering och rimlighet.

Tiden lär utvisa.

OnT: Kan inte hålla med om att det skulle vara en rättsskandal om han går fri.
Saken har ju faktiskt prövats och t.o.m. överprövats av hovrätten, mannen är på sannolika skäl misstänkt för brottet.

OT: Skandalen i det Svenska rättssystemet är ofta löjligt låga straff samt löjligt låga skadestånd till oskyldiga som suttit häktade.
2015-10-19, 10:28
Medlem
Citat:
Är motivet som jag tror, är valet av BO slump
2015-10-19, 10:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Varför tror du inte det?
Jag känner inte till något fall där ett slumpmässigt valt mordoffer har mördats av en mentalt frisk människa.
2015-10-19, 10:29
Medlem
ME077s avatar
Antagligen dumt att haka upp sig på ordval, men Tore Brandtler väljer ordet ´offer´ - inte kvinna. (Dvs minskar kanske risk för sexuellt motiv).

"– Jag tror inte att hon var utvald på något sätt. Det kunde lika gärna ha varit ett annat offer som drabbats."

http://m.nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4391260-familjens-advokat-lisa-var-inte-utvald-
2015-10-19, 10:34
Medlem
Citat:
Jag känner inte till något fall där ett slumpmässigt valt mordoffer har mördats av en mentalt frisk människa.
FIck tänk på älgjägare som mördade kvinna på parkering i norr
2015-10-19, 10:38
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack.
Tack själv. Jag klarar inte att lägga ut ett utdrag ur artiklar, eller det tar oändlig tid och är komplicerat på mobiltelefonen.

Man må säga att den misstänkte har en fruktansvärd otur. Spår efter honom hittas lite här och var och han råkar befinna sig i närheten där L strax därefter hittas och lägger sig i var man bör leta eller inte leta. I mina ögon så är det inte konstigt att de plockas in för förhör. Andra verkar vara av annan åsikt.
2015-10-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Tack själv. Jag klarar inte att lägga ut ett utdrag ur artiklar, eller det tar oändlig tid och är komplicerat på mobiltelefonen.

Man må säga att den misstänkte har en fruktansvärd otur. Spår efter honom hittas lite här och var och han råkar befinna sig i närheten där L strax därefter hittas och lägger sig i var man bör leta eller inte leta. I mina ögon så är det inte konstigt att de plockas in för förhör. Andra verkar vara av annan åsikt.

Att plocka in på förhör är självklart, det tror jag så gott som all tycker, så det speglar nog inte invändningarna. Häktning i 4 månader är ett helt annat djur.
Senast redigerad av adminulator 2015-10-19 kl. 10:43.
2015-10-19, 10:47
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
– Enligt min mening så är det hållbar bevisning. Den misstänkte har en väldigt stor förklaringsbörda och hittills, vad jag kan se, har han inte nått upp till den.

DET uttalandet låter ju inte som om bevisningen mot NB är klockren. Vore det klockrent så hade det inte kunnat förklaras - och advokaten hade uttalat sig mer tvärsäkert om NBs skuld.

Det gör han inte ... "Det räcker till åtal" är rätt långt ifrån "Det är bevisligen så" ...

Citat:
Han säger i motsats till den mordmisstänkte 35-åringens advokat, Inger Rönnbäck, att bevisningen är bra.
– Det vore tjänstefel av åklagaren att inte väcka åtal, påstår han.

Jag funderar också över detta uttalande:
Citat:
– De har uppfattat det som att han motat bort dem från sökplatsen. Kort därefter hittar polisen Lisa Holm inte långt därifrån.
Enligt Tore Brandtler ska Missing people ha upplevt att 35-åringen ville att de skulle gå från platsen där han befann sig med motiveringen att personer redan hade letat där dagen innan.
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4391260-familjens-advokat-lisa-var-inte-utvald-

Frågan som uppstår är då om 35-åringen faktiskt sagt något konkret om att de skall försvinna från platsen, eller om det är frågan om en efterhandskonstruktion där de "upplevt" att han vill att de skall lämna.
2015-10-19, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Oändligt mycket bättre platser enligt dig, ja. Du var väl inte med antar jag så du har inte en aning om hur gm reagerade och agerade.

Att informationen är gammal och redan har diskuterats som du säger - gäller det även utanför denna tråds overkliga värld?
Inne och inne på gården BPA 4 byggbod byssja står klart utanför och det förefaller vara den som rönt störst intresse tillsammans med den gula mellan byggnaden.

Den som lägger sig i en polisutredning eller försöker styra efterforskningarna i den har antagligen intresse i den!
Japp då visade det sig stämma. Imponerande av Missing People att kunna hålla så förhållandevis tyst om detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in