2015-10-18, 15:50
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordRymd
Next Biometrics.
Lär se över 200 kr nästa vecka. Ska antingen denna eller nästa vecka släppa en tier-1 kund, verkar som det står mellan Dell eller Microsoft.
Ola Rollén och Melker Schörling är storägare. Melker Schörling som även är storägare i Assa abloy, Securitas och loomis. Dra en enkel parallell mellan dessa bolag och next och man förstår att Next kommer ha fri väg in i lås och säkerhetsbranschen.
Idex som är en branschkollega till Next har en värdering som är ca dubbelt så stor. Trots att de har samma knappa omsättning i dagsläget och fastän att Next har bättre framtidsutsikter.
Rasar tror jag då vinsthemtagningar kommer och nyhetens behag lagt sig.
Citera
2015-10-18, 18:54
Medlem
LordRymds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Rasar tror jag då vinsthemtagningar kommer och nyhetens behag lagt sig.
Inte en chans. Mycket vinsthemtagningar har redan skett och de som sitter kvar lär vara pålästa om bolagets enorma potential. De som säljer nu gör verkligen bort sig iaf i mitt tycke.
Citera
2015-10-18, 20:00
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Inte en chans. Mycket vinsthemtagningar har redan skett och de som sitter kvar lär vara pålästa om bolagets enorma potential. De som säljer nu gör verkligen bort sig iaf i mitt tycke.
Frågan är väl om de är lika pålästa vad gäller risken?
Citera
2015-10-19, 04:06
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Omsättningen? Känns lite klen jämfört med kursstegringen. Du har gjort bort dig förr påstår
du själv iaf. Lycka till iaf!
Citera
2015-10-19, 09:15
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Next Biometrics.
Lär se över 200 kr nästa vecka. Ska antingen denna eller nästa vecka släppa en tier-1 kund, verkar som det står mellan Dell eller Microsoft.
Ola Rollén och Melker Schörling är storägare. Melker Schörling som även är storägare i Assa abloy, Securitas och loomis. Dra en enkel parallell mellan dessa bolag och next och man förstår att Next kommer ha fri väg in i lås och säkerhetsbranschen.
Idex som är en branschkollega till Next har en värdering som är ca dubbelt så stor. Trots att de har samma knappa omsättning i dagsläget och fastän att Next har bättre framtidsutsikter.

Jag har tagit en liten position. Tror vi kan testa av 200.
Citera
2015-10-19, 13:02
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Next Biometrics.
Jäklar vad det går bra nu..
Citera
2015-10-19, 13:38
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:

Alla impulser följs av en rekyl.
Citera
2015-10-19, 17:42
Medlem
LordRymds avatar
Citat:

Går riktigt bra. Är grymt imponerad av styrkan i aktien. Knappt någon kännbar rekyl trots den stora uppgången.
Citera
2015-10-19, 17:48
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Går riktigt bra. Är grymt imponerad av styrkan i aktien. Knappt någon kännbar rekyl trots den stora uppgången.
Om ngn vecka kommer klagosången om att ha köpt på toppen och sålt på dippen..
Citera
2015-10-19, 18:08
Medlem
Ang Next Biometrics.

Jag tror Next har rusat till en nivå som inte är försvarbart i dagsläget, tyvärr.

*De omsatte endast ett få miljoner under hela förra året.
Under kvartal 1 (2015) omsatte man 2.4Mnok
Under kvartla 2 (2015) omsatte man 0.3Mnok
Men gick alltså till och med ner i omsättning under årets gång.
Vad ska denna "Tier-1" kund, inbringa? För att försvara värderingen i dagsläget behöver Next omsätta 500 MNOK i år, på två månader. Troligt? Nja

*Deras sensor läser av med hjälp av värme och ger endast en 2D bild. Hur fungerar den om temperaturen i luften är varmare än fingret? tex utomlands. Då får du en inverterad bild istället....dalar läses som toppar och toppar som dalar. En 2D bild är mkt lättare att förfalska än de som läser av i 3D och ser tex svettporer, som ex Fingerprint Cards.

*Sen den största delen är strömförbrukningen, den drar otroligt mycket mer ström i både aktivt-, idle- och sleepmode-läge. Detta är en stor nackdel i tex kontaktlösa kort och mobiler. Ev att det skulle fungera på laptops. Dessutom är sensorn ganska stor.

Detta är några anledningar varför de inte sitter någon Next sensor i några produkter än, förutom terminaler där sensorn förses med ström konstant och har en yta som är tillräckligt stor att passa in på. Finns flera exemepel på varför just deras teknik är svag.
De har kört tester under 2013,14 och 15. Men det passar inte för den mobila marknaden. Ser inte hur kontaktlösa kort skulle kunna fungera med denna sensor. Självklart säger Ola vad som passar hans investering.

Absolut kan Next komma ikapp marknaden om några år och ha denna värdering. Men just nu är det folk som kommer bränna sig när rekylen kommer efter PM om Tier-1. Försöker inte baissa utan lägger fram fakta.

Alla gör dock sina egna val och jag önskar er lycka till!
Jag personligen skulle tagit hem en fin vinst för er som var med innan Ola!
Senast redigerad av sjukan 2015-10-19 kl. 18:11.
Citera
2015-10-19, 18:34
Medlem
LordRymds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjukan
Ang Next Biometrics.

Jag tror Next har rusat till en nivå som inte är försvarbart i dagsläget, tyvärr.

*De omsatte endast ett få miljoner under hela förra året.
Under kvartal 1 (2015) omsatte man 2.4Mnok
Under kvartla 2 (2015) omsatte man 0.3Mnok
Men gick alltså till och med ner i omsättning under årets gång.
Vad ska denna "Tier-1" kund, inbringa? För att försvara värderingen i dagsläget behöver Next omsätta 500 MNOK i år, på två månader. Troligt? Nja

*Deras sensor läser av med hjälp av värme och ger endast en 2D bild. Hur fungerar den om temperaturen i luften är varmare än fingret? tex utomlands. Då får du en inverterad bild istället....dalar läses som toppar och toppar som dalar. En 2D bild är mkt lättare att förfalska än de som läser av i 3D och ser tex svettporer, som ex Fingerprint Cards.

https://www.youtube.com/watch?v=pys_ux8Ltz4 Intervju med Tore (VD) i next. 40 minuter in i klipper svarar han exakt på frågan angående hur scannern fungerar i högre temperaturer.

Angående omsättningen så bryr jag mig ärligt talat inte, kommer bli samma sak som för fingerprint cards, att när väl orders börjar komma in så kommer det gå fort. Omsättningen kommer inte öka sakta men säkert, omsättningen kommer explodera. Och när den väl har gjort det och du kan räkna på vad bolaget "borde" vara värt eller inte så kommer dessa kurser vi ser idag redan vara long gone och du kommer ha missat tåget... Jag handlar iaf aktier baserat på framtida potential och inte på vad de "borde" vara värda med dagens siffror.
Citera
2015-10-19, 18:35
Medlem
LordRymds avatar
Citat:
Om ngn vecka kommer klagosången om att ha köpt på toppen och sålt på dippen..

Ligger lång, tänker inte sälja på ett antal år. Kommer bli en fin resa. Temporära dippar är inte något jag är rädd för således.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in