Ang Next Biometrics.
Jag tror Next har rusat till en nivå som inte är försvarbart i dagsläget, tyvärr.
*De omsatte endast ett få miljoner under hela förra året.
Under kvartal 1 (2015) omsatte man 2.4Mnok
Under kvartla 2 (2015) omsatte man 0.3Mnok
Men gick alltså till och med ner i omsättning under årets gång.
Vad ska denna "Tier-1" kund, inbringa? För att försvara värderingen i dagsläget behöver Next omsätta 500 MNOK i år, på två månader. Troligt? Nja
*Deras sensor läser av med hjälp av värme och ger endast en 2D bild. Hur fungerar den om temperaturen i luften är varmare än fingret? tex utomlands. Då får du en inverterad bild istället....dalar läses som toppar och toppar som dalar. En 2D bild är mkt lättare att förfalska än de som läser av i 3D och ser tex svettporer, som ex Fingerprint Cards.
*Sen den största delen är strömförbrukningen, den drar otroligt mycket mer ström i både aktivt-, idle- och sleepmode-läge. Detta är en stor nackdel i tex kontaktlösa kort och mobiler. Ev att det skulle fungera på laptops. Dessutom är sensorn ganska stor.
Detta är några anledningar varför de inte sitter någon Next sensor i några produkter än, förutom terminaler där sensorn förses med ström konstant och har en yta som är tillräckligt stor att passa in på. Finns flera exemepel på varför just deras teknik är svag.
De har kört tester under 2013,14 och 15. Men det passar inte för den mobila marknaden. Ser inte hur kontaktlösa kort skulle kunna fungera med denna sensor. Självklart säger Ola vad som passar hans investering.
Absolut kan Next komma ikapp marknaden om några år och ha denna värdering. Men just nu är det folk som kommer bränna sig när rekylen kommer efter PM om Tier-1. Försöker inte baissa utan lägger fram fakta.
Alla gör dock sina egna val och jag önskar er lycka till!
Jag personligen skulle tagit hem en fin vinst för er som var med innan Ola!