2015-10-19, 16:13
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Ditt inlägg vittnar om total okunnighet om förhållandena i landet som de såg ut under tiden fram till Maidan rörelsen.
Att tro att ett land med sådana defekter och dysfunktionellt styre kan totalreformeras på ett år vittnar om att du är en ekonomisk analfabet.
När man börjar städa upp ett land som nästan är bankrutt både politiskt och framför allt ekonomiskt börjar inte kurvorna peka uppåt dag två, som du hela tiden förebrår styret i Kiev för. Tvärtom, de måste dyka innan de kan gå upp igen.
Därtill är det en förutsättning att alla krafter drar åt samma håll, vilket alls inte är fallet i Ukraina eftersom det gamla gardet förutser att deras gamla levebrödet (mutor) är hotat.
Och hur många länder har gett sig på en sådan här uppgift samtidigt som man måst bekosta ett försvarskrig samtidigt som man måst investera i en ny krigsmakt för att ens kunna försvara sig?
Vad har du för utbildning? Är du predikant eller vad har du för yrkeserfarenheter?
Nå, om du lärs mitt inlägg uttalar jag mig bara om förfluten tid, och då är det ju ingen diskussion - den ekonomiska utvecklingen Ukraina har varit väldigt dåligt. Detta är nog svårt att enbart skylla på Ryssland, då makten i det självständiga Ukraina växlat mellan västvänliga grupperingar i maktetablissemanget i Kiev, och grupper mer inriktade mot Ryssland, såsom den störtade presidenten.
Och visst har du rätt i att innebördeskriget inte är bra för den ekonomiska utvecklingen och det är ju i sig ett bra argument för att finna en fredlig och hållbar lösning på konflikten. Annars får vi väl se hur det går ekonomiskt för Ukraina - och förhoppningsvis blir utvecklingen framöver positiv. I sak är det dock naturligtvis så att hittills har det självständiga Ukraina inte varit en ekonomisk framgångssaga....
Citera
2015-10-19, 16:22
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
I sak är det dock naturligtvis så att hittills har det självständiga Ukraina inte varit en ekonomisk framgångssaga....
Nej, just av de skäl jag angav, därom råder allmänt stor samstämmighet o behöver inte upprepas.
Men jag tycker ditt ordval "det självständiga Ukraina" snarare ska tolkas som att Efter-Maidan-Ukraina nu äntligen frigjort sig från sitt tidigare ekonomiska beroende av Ryssland, något som är en förutsättning för en positiv utveckling för landet o en möjlig' framgångssaga'...
Dina fromma förhoppningar om en permanent lösning i Donbas mellan två parter varav en bestämt att någon demokratisk ordning a la Ukraina absolut inte ska tillåtas i Donbas förblir fromma.
Du kan lägga din "folket ska bestämma- tes" på hyllan så länge Putin styr i Moskva och bedriver sin underminera/straffa-Ukraina-politik.
Senast redigerad av swedenflooded 2015-10-19 kl. 16:47.
Citera
2015-10-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja Krim är på fallrepet och i öster etablerar man ett minisovjet där Stalins skräckvälde åter hyllas. Stackars befolkning som blir utsatta för tokrebellernas förtryck. Att Kievstyrda Ukraina allt mer hägrar för befolkningen på Krim och i öster är nog ingen vild gissning. De relativt goda tiderna under Kievstyret var nog inte helt fel. Tänk så grundlurade proryssarna i Ukraina blev.

Det är fullt avsiktligt man vill väcka minnen av stalin. Dock handlar det inte om landsfadern Stalin utan fundera på hur det gick för de som uttryckte missnöje med det aktuella styret under Stalin.......

Målet är att skräma invånarna till underkastelse eftersom man inte kan hålla i princip något av de löften man gav
Citera
2015-10-19, 20:11
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Nå, om du lärs mitt inlägg uttalar jag mig bara om förfluten tid, och då är det ju ingen diskussion - den ekonomiska utvecklingen Ukraina har varit väldigt dåligt. Detta är nog svårt att enbart skylla på Ryssland, då makten i det självständiga Ukraina växlat mellan västvänliga grupperingar i maktetablissemanget i Kiev, och grupper mer inriktade mot Ryssland, såsom den störtade presidenten.
Och visst har du rätt i att innebördeskriget inte är bra för den ekonomiska utvecklingen och det är ju i sig ett bra argument för att finna en fredlig och hållbar lösning på konflikten. Annars får vi väl se hur det går ekonomiskt för Ukraina - och förhoppningsvis blir utvecklingen framöver positiv. I sak är det dock naturligtvis så att hittills har det självständiga Ukraina inte varit en ekonomisk framgångssaga....

Ukraina kommer säkert att få ordning på ekonomin så småningom, med rätta förutsättningar, vilja och stöd utifrån så går det. Ukraina kan försörja hela Europa med sitt lantbruk t ex. Ryssland är däremot ett mycket sorgligt kapitel - stup nedåt där, jag förstår varför du inte vill tala om detta.

Något inbördeskrig existerar inte i Ukraina, men däremot finns en angripare: Ryssland. Den som ska göra något är Putin - bort med hans trupper och vapen, bort med hans hantlangare. Ibland är verkligheten inte svårare än så att förstå. Men det kommer du aldrig att göra, Clodius. I din lilla värld, baserad på Kremls propaganda, har verklighetsbilden vänts upp och ner till ett absurt ihopkok av lögner som du inte ens själv kan förklara - se våra diskussioner på de föregående sidorna.

Ska vi endast se vad Ukraina kan göra av situationen så är det antingen att officiella acceptera Rysslands aggressionshandlingar och ge bort territorier (otänkbart naturligtvis) eller att kämpa med näbbar och klor för att återfå de ockuperade territorierna. Det senare är inte så lätt då Ryssland kommer att starta ett fullskaligt krig med miljontals dödsoffer som följd. Därför finns bollen i Putins (blodiga) händer, och det ser inte ut att han kommer att fullfölja Minsk II.

Om Putin inte visar framsteg passas bollen vidare till omvärlden som dock är blockerade av Rysslands vetorätt i FN. Initiativ tas därför av USA och EU i första hand, just nu en soft approach i form av diverse sanktioner och diplomatiska samtal, men kan övergå i tuffare sanktioner och militärt stöd till Ukraina i olika former. Det senare beror delvis på utvecklingen i USA och Frankrike. Sämsta scenariot (Ryssland-vänligt) är Sanders eller Trump som amerikansk president, och Le Pen eller Sarkozy som fransk president. Bästa scenariot (Ukraina-vänligt) är Clinton, Carson eller Rubio som amerikansk president, och Juppé som fransk president.
Citera
2015-10-20, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Rena lögner i propagandasajten som du uppsåtligen spridit vidare och nu försöker du skylla på "dåliga kunskaper i engelska" när lögnerna avslöjats.

För övrigt så är inlägget som du hänvisade till dvs:

http://novorossia.today/kiev-regime-proposal-for-crimea-rejectehttps:/www.flashback.org/search_tags.phpd-once-again/%3Cbr%20/%3E

Nu borttaget, dvs när faktafelen avslöjats så försöker man i vanlig ordning undanröja bevisen utan att ens låtsas komma med en rättelse eller åtminstone ett klargörande till varför man spred ett direkt felaktigt påstående.

Har du någon kommentar till det tillvägagångssättet när du hänvisar till sajten som "nyheter"?

Ärligt talat, vem tror du att du lurar med både din beskrivning av dig själv och propagandaskiten du sprider som etablerad sanning?

Nej du, jag välkomnar Bernads rättning. Såg du inte att jag tackade honom? Han gjorde rätt och ska ha heder för det. Jag hade absolut inget medvetet uppsåt, så dra tillbaka din anklagelse. Den är förolämpande.

Inlägget är inte borttaget, det är fel på länken.

Försök här:

http://novorossia.today/kiev-regime-proposal-for-crimea-rejected-once-again/

Sajtens ägare är en rysktalande ukrainare och han har säkert ingen aning om vad Bernad skriver på flashback. Jag kollade en sökmotor och fann att han citerade en Facebook-sida, så felet uppstod inte på novorussia.today. Många viktiga nyheter har publicerats där och senare rapporterats av internationella nyhetsbyråer. Sajten har varit ok.

Jag fick arbeta hårt för att lära mig engelska som barn och jag förstår den här mannen. Du tycker att uppgiften är suspekt. Vet du att svensken inte talar så bra engelska som han tror? Hur är det då i Ukraina?

Jag är trött på anklagelser och antydningar om etnisk tillhörighet och propaganda-intresse. Några kan inte fatta att en svensk stödjer Krims anslutning till Ryssland och kritiserar politikerna i Kiev. Det handlar om principer. Du skulle bara veta hur ofta jag har kritiserat väst och hur jag också under kalla kriget skrämdes av Sovjet. Ryssland förstod jag mig inte på förrän efter VP:s makttillträde och Ukraina studerar jag fortfarande. Jag genomgick liknande inlärningsperioder under mina olika utlandstjänstgöringar. Revolutionerande upplevelser och en av anledningarna till att jag kritiserar Kiev. Om jag hade suttit hemma i en svensk by eller förort, så hade jag väl studerat fotboll och svalt allt som svenska medier rapporterar.
Citera
2015-10-20, 10:32
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Om jag hade suttit hemma i en svensk by eller förort, så hade jag väl studerat fotboll och svalt allt som svenska medier rapporterar.
I stället sitter du nu i xxx och sväljer allt som ryska medier rapporterar. O därför blir du trovärdig menar du?
Citera
2015-10-20, 10:33
Medlem
Citat:
Nej du, jag välkomnar Bernads rättning. Såg du inte att jag tackade honom? Han gjorde rätt och ska ha heder för det. Jag hade absolut inget medvetet uppsåt, så dra tillbaka din anklagelse. Den är förolämpande.

Försök här:

Sajtens ägare är en rysktalande ukrainare och han har säkert ingen aning om vad Bernad skriver på flashback. Jag kollade en sökmotor och fann att han citerade en Facebook-sida, så felet uppstod inte på novorussia.today. Många viktiga nyheter har publicerats där och senare rapporterats av internationella nyhetsbyråer. Sajten har varit ok.

Jag fick arbeta hårt för att lära mig engelska som barn och jag förstår den här mannen. Du tycker att uppgiften är suspekt. Vet du att svensken inte talar så bra engelska som han tror? Hur är det då i Ukraina?

Jag är trött på anklagelser och antydningar om etnisk tillhörighet och propaganda-intresse. Några kan inte fatta att en svensk stödjer Krims anslutning till Ryssland och kritiserar politikerna i Kiev. Det handlar om principer. Du skulle bara veta hur ofta jag har kritiserat väst och hur jag också under kalla kriget skrämdes av Sovjet. Ryssland förstod jag mig inte på förrän efter VP:s makttillträde och Ukraina studerar jag fortfarande. Jag genomgick liknande inlärningsperioder under mina olika utlandstjänstgöringar. Revolutionerande upplevelser och en av anledningarna till att jag kritiserar Kiev. Om jag hade suttit hemma i en svensk by eller förort, så hade jag väl studerat fotboll och svalt allt som svenska medier rapporterar.
Helt rätt, ytterst få äkta svenskar kan förstå hur man kan stödja diktatur och det förtryck som nu råder på Krim. Vi är vana vid att snabbt avslöja diktaturen, eller embryot till den, vidriga ansikte. Därför är ju Putin den politiker vi helst inte vill
ha alltför intim kontakt med, det kan slut med katastrof. Som svensk är det helt naturlig att inte lita på Rysslands avsikter eftersom vi ju inte tillhör och aldrig kommer att ingå i den ryska sfären beroende på att vi är ett europeisk västland.
Rysslands skamlösa agerande i Ukraina och på Krim gör ju inte saken bättre för vår syn på Putin och Ryssland. Som väl är så är ju dina åsikter om Rysslands agerande inte representativa för Svensken i gemen och tur är ju det. Trots allt så är Ryssland ganska ensamma om sin syn på Ukraina och Krim.
Citera
2015-10-20, 16:21
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ukraina kommer säkert att få ordning på ekonomin så småningom, med rätta förutsättningar, vilja och stöd utifrån så går det. Ukraina kan försörja hela Europa med sitt lantbruk t ex. Ryssland är däremot ett mycket sorgligt kapitel - stup nedåt där, jag förstår varför du inte vill tala om detta.

Något inbördeskrig existerar inte i Ukraina, men däremot finns en angripare: Ryssland. Den som ska göra något är Putin - bort med hans trupper och vapen, bort med hans hantlangare. Ibland är verkligheten inte svårare än så att förstå. Men det kommer du aldrig att göra, Clodius. I din lilla värld, baserad på Kremls propaganda, har verklighetsbilden vänts upp och ner till ett absurt ihopkok av lögner som du inte ens själv kan förklara - se våra diskussioner på de föregående sidorna.

Ska vi endast se vad Ukraina kan göra av situationen så är det antingen att officiella acceptera Rysslands aggressionshandlingar och ge bort territorier (otänkbart naturligtvis) eller att kämpa med näbbar och klor för att återfå de ockuperade territorierna. Det senare är inte så lätt då Ryssland kommer att starta ett fullskaligt krig med miljontals dödsoffer som följd. Därför finns bollen i Putins (blodiga) händer, och det ser inte ut att han kommer att fullfölja Minsk II.

Om Putin inte visar framsteg passas bollen vidare till omvärlden som dock är blockerade av Rysslands vetorätt i FN. Initiativ tas därför av USA och EU i första hand, just nu en soft approach i form av diverse sanktioner och diplomatiska samtal, men kan övergå i tuffare sanktioner och militärt stöd till Ukraina i olika former. Det senare beror delvis på utvecklingen i USA och Frankrike. Sämsta scenariot (Ryssland-vänligt) är Sanders eller Trump som amerikansk president, och Le Pen eller Sarkozy som fransk president. Bästa scenariot (Ukraina-vänligt) är Clinton, Carson eller Rubio som amerikansk president, och Juppé som fransk president.
Läser inte särskilt mycket rysk propaganda faktiskt även om det händer, och jag undviker att uttala mig om detaljer i det som pågår i Ukraina just nu, just eftersom det finns så mycket propaganda från båda sidor. Krigets första offer är sanningen. Mitt intresse är en fredlig lösning av konflikten baserad på folkens självbestämmanderätt. Inte att fördela skuldbördor. Så jag tror inte du kan belägga mig med en enda lögn... Och att jag inte specifikt diskuterat Rysslands ekonomi kanske beror på att det inte är ämnet för denna tråd kanske? Men låt gå. Jämför du Rysslands BNP/Capita med Ukrainas så finner du en stor skillnad till Moskvas favör. Detta beror säkert inte på att Putin är ekonomiskt geni, utan främst på att Ryssland har många värdefulla råvaror, ehuru Ukraina också har goda naturtillgångar. Utvecklingen i Ryssland lär ju dessutom vara mycket dålig nu vad jag förstår... Mer generande för Kiev är kanske jämförelsen med Vitrysslands ekonomi...
Citera
2015-10-20, 16:25
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Försök här:

Men var för skall du ha en åsikt om Krims anslutning till Ryssland? Det angår faktiskt inte dig! Det är krimborna som skall bestämma sin nationella status. De och inga andra!
Citera
2015-10-20, 17:56
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Men var för skall du ha en åsikt om Krims anslutning till Ryssland? Det angår faktiskt inte dig! Det är krimborna som skall bestämma sin nationella status. De och inga andra!
Naturligtvis angår det oss i allra högsta grad när vårt grannland Ryssland olagligt styckar av och tar delar av dess grannländer. Sluta ursäkta aggression som har fördömts av alla utom de allra mest korrumperade länderna.

Du gör dig bara löjlig med dina argument om att vem som helst ska få utropa "självständighet" (vi vet ju hur det gick med den självständigheten) hur omröstningen än gick till. Det ska gå rätt till, annars kan varje lägenhet deklarera självständighet när det är dags att betala skatten.
Citera
2015-10-20, 17:56
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Det är krimborna som skall bestämma sin nationella status. De och inga andra!
Men nu säger man ju från Krim-håll liksom från ryskt håll att krimborna vill ansluta sig till Ryssland.
Du lovordar ju principen att varje folkgrupp som så vill kan ge upp sin tidigare nationalitet efter en liten lokal omröstning de själva bestämt ska hållas?
En annan fråga i sammanhanget: Nu var det Ryssland som de facto invaderade och annekterade Krim, något som FN inte accepterat.
Tycker du Ryssland ska betala för kalaset (för Krim) om Haagdomstolen dömer så, likt Yukos domen där Putin stal ett av landets största oljeföretag?
Senast redigerad av swedenflooded 2015-10-20 kl. 18:01.
Citera
2015-10-20, 19:36
Medlem
Citat:

Krimborna får gärna bestämma sin nationalitet men det är INTE deras sak att besluta om förändringar av Ukrainas gränser. det är en fråga för HELA den ukrainska befolkningen och de har faktiskt redan klart och tydligt talat om vad de anser i två val.

Passar det inte att bo i ukraina så är det bara att packa väskan och flytta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in