Citat:
Konstigt inlägg, men vi tar det igen. Ja jag tror att det finns separatister på Krim, så är det, och söker du på nätet kan du hitta massor med uttalanden från sådana - MEN - vi har en aktuell konflikt där, och man skall vara försiktig med alla faktauppgifter som cirkulerar under sådana omständigheter:
Du verkar förorda en folkomröstning i Sverige om anslutning till Ryssland? Tja varför inte, men jag visste inte frågan var aktuell, men det finns säkert ett par stycken som tycker det är en bra idé.Låt dem driva denna fråga då...
Sedan hämtar jag inga argument från Kreml - jag är sedan många år djupt kritisk till Putin, och har även upprepade gånger kritiserat Rysslands politik i Ukraina. Jag tänkter själv istället för att kopiera PK media...
Exakt vad som hände under Odessamassakern skall man nog vara försiktig att uttala sig om.
Veritas prima ammissione belli!
Därför är jag inte särskilt intresserad av att diskutera andrahandsuppgifter som kan vara förvrängda av propaganda utan förordar istället som en lösning på konflikten att befolkningen på Krim tillfrågas, och har du rätt så kommer förslaget att ansluta Krim till Ryssland att få exakt 0 röster! Jag tror dock inte att det kommer att bli så. Det skulle kunna ge en fredlig lösning som om Kievsidan vann skulle ge Kiev en fjäder i hatten och en prestigeframgång, och om Kievsidan förlorade... Ja då fick folkviljan som den ville och Kiev blev iallfall av med ett problem. (Jmfr när Sverige "blev av med" Norge 1905. Det gav oss tid att utvecklas politiskt istället för att käbbla med norrmännen!) Själv tar jag inte ställning på annat sätt än att jag tycker att det är Krimborna - inga andra - som skall bestämma över sitt öde.Du verkar förorda en folkomröstning i Sverige om anslutning till Ryssland? Tja varför inte, men jag visste inte frågan var aktuell, men det finns säkert ett par stycken som tycker det är en bra idé.Låt dem driva denna fråga då...
Sedan hämtar jag inga argument från Kreml - jag är sedan många år djupt kritisk till Putin, och har även upprepade gånger kritiserat Rysslands politik i Ukraina. Jag tänkter själv istället för att kopiera PK media...
Exakt vad som hände under Odessamassakern skall man nog vara försiktig att uttala sig om.
Veritas prima ammissione belli! (Igen)
Saken är iallafall den att det skapade en rädsla bland rysktalande som är en av förklaringarna till att gått som det gått i Ukraina. Det viktigaste nu är att lösa konflikten, fredligt, hållbart och baserat på folkens självbestämmanderätt!Spelar du dum eller förstår du inte liknelsen? Vem har talat om folkomröstning i Sverige? Mitt syfte var att förklara för dig att bara för att det finns en liten minoritet separatister i en viss region ger detta dem inte rättighet att tillfråga en främmande stat att invadera, ej heller att få till stånd en folkomröstning utan att följa landets konstitution.
Vill gärna påminna dig om att Krim fortfarande juridiskt sett tillhör Ukraina och att därför ockupanterna Ryssland snarast bör återlämna Krim. En skadeståndsprocess mot Ryssland bör också följa. Huruvida Krim ska bli självständigt eller tillhöra något annat land är en inrikespolitisk fråga.