2015-10-19, 12:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Kan det vara så enkelt att bröderna just hade varit till boden och hämtat hjälm och jacka. När de får syn på MPS gör dom av sig grejerna och försöker mota bort MPS. I ett sådant scenario kan syftet att hämta grejerna vara att de misstänker att det finns spår av NB på dem. Då förklaras också det faktum att ingen tidigare har sett hjälmen och jackan.
Ett fynd sägs vara i en lada. I samma veva talas om klädesplagg via media(jackan?). Tanken kanske kan ha varit att föra dessa fynd till boden? Att de vet med sig att de måste dölja spår som är nära dumpningsplatsen snarast om de sett att det drar ihop sig gällande Martorp - att MP närmar sig hot spot. Frågan är dock hur fynden låg om de benämns synliga.

Med tanke på hans ord om att gården redan genomsökts av anhöriga så undrar jag osökt om mediauppgifterna den första dagen - dvs att personal från Blombergs Säteri hjälpt till och genomsökt magasin. Har han tidigare haft som uppgift att kolla även Martorp och sagt nåt liknande? Svarat att den är kollad med noll resultat?

Måndag 8 juni
Citat:
Magasin och brunnar i Blombergsområdet är genomsökta med hjälp av personal på Blombergs säteri. De gödselbrunnar som finns vid det aktuella magasinet ska ha tömts på innehåll under dygnet."
http://nlt.se/nyheter/gotene/1.4050411-polisen-har-hittat-spar-efter-forsvunnen-flicka
Citat:
"Arne Larsson har ägt ladan, som polisen spärrade av för en teknisk undersökning, i 20 år. Han är bedrövad över att en 17-årig flicka är försvunnen.
– Jag tycker det är förfärligt. Jag tänker framför allt vilken tragedi det måste vara för flickans familj. För att hjälpa till i arbete har hans personal varit involverad i sökningsarbetet.
– Vi har gjort allting vad vi kunnat för att hjälpa polisen i sitt arbete."

http://www.expressen.se/gt/efter-forsvinnandet-det-ar-fruktansvart/

Brodern känns suspekt i sammanhanget i så fall.
Senast redigerad av develi 2015-10-19 kl. 12:26.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Fråga till er som har erfarenhet: Ett obduktionsprotokoll kan väl inte vara helt hemligt (saknas) i en FUP?

Finns ju egentligen ingen orsak till varför det skulle vara offentligt som jag ser det.

Dödsorsaken kommer nog att framgå i FUP utan att man behöver beröra obduktionsprotokollet.

Den delen av FUP som försvarare och åklagare och polis har tillgång till är förmodligen fullständig, den delen man väljer att släppa till media/allmänhet kommer nog med stor sannolikhet sakna obduktionsprotokoll.

Ser personligen inte någon direkt mening med varför gemene man skulle ha tillgång till obduktionsprotokoll och foton från brottsplatsen och på brottsoffer.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vad är skälet till att familjens advokat Tore Brandtler överhuvudtaget erhöll förundersökningen innan den blev offentlig?
Är familjen på något sätt att räkna som någon part i målet?

En bra fråga. Det har jag funderat mycket på.

Så här säger familjens advokat Tore Barndtler:
"– Jag biträder familjen med bland annat skadeståndsyrkande, och under samtal med pappan så har han även önskat att jag ska biträda åklagarens åtal.
Vad innebär det?
– Att jag på sätt och vis fungerar som en "extraåklagare". Att jag kommer ha rätt att ställa frågor om själva ärendet och inte bara ska yrka på skadestånd."

http://www.expressen.se/gt/han-ska-hjalpa-lisa-holms-familj-i-ratten/

Vet ej hur man ska tolka detta.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Om allt är i sin ordning och åtal väcks på fredag, när kan man räkna med att rättegången blir då på ett ungefär?
Och finns det någon risk att den sker bakom stängda dörrar?

Hur lång tid rättegången tar beror helt på hur många vittnen som är kallade. Men låt oss säga att dag 1 kommer gå åt till yrkanden och inställning samt åklagarens sakframställan. Dag 2 får vi höra förhör med den tilltalade, förhöret med den tilltalade kommer ta en hel dag i anspråk (beaktar här att det är tolk inblandad). Om vi då antar att vittnesförhören inleds dag 3 så hinner man väl med ungefär ca 4-5 vittnen par dag så låt oss säga att åtminstone 2 dagar går åt till vittnesförhör. Därefter tar väl slutpläderingen ungefär en dag och då hamnar vi totalt i detta fall på 5 dagar och av erfarenhet tar saker och ting alltid lite längre än man planerar så om vi har 10 vittnen som ska höras i detta mål tror jag att huvudförhandlingen kommer att pågå i 6 dagar.

Vissa delar kan vara bakom stängda dörrar men långt ifrån hela rättegången.
2015-10-19, 12:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag tror inte obduktionsprotokollet kommer vara sekretessbelagt (men kan vara, det viktiga är att domstolen får ta del av det) men däremot obduktionsbilderna, av integritetsskäl.

Men de kanske initialt försöker sektretesa det, och att det släpps först efter prövning?
Av det antal FUP jag läst kan jag inte erinra mig att obduktionsprotokollet fattats, men jag kanske missminner mig.
2015-10-19, 12:07
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Bröderna har alltså försökt mota bort MP från en plats där man senare hittade Lisa Holms hjälm och jacka. Vad var det som gjorde polisen misstänksam efter en sådan händelse? Var det den polisiära intuitionen? Själv skulle jag aldrig ha blivit misstänksam efter en sådan händelse.
Polisen ville redan höra litauerna av någon annan anledning (fyndet nära dammen och egendomliga uppdykanden, gissar jag), men konfrontationen med MP påskyndade det hela.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-10-19 kl. 12:10.
2015-10-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Hur lång tid rättegången tar beror helt på hur många vittnen som är kallade. Men låt oss säga att dag 1 kommer gå åt till yrkanden och inställning samt åklagarens sakframställan. Dag 2 får vi höra förhör med den tilltalade, förhöret med den tilltalade kommer ta en hel dag i anspråk (beaktar här att det är tolk inblandad). Om vi då antar att vittnesförhören inleds dag 3 så hinner man väl med ungefär ca 4-5 vittnen par dag så låt oss säga att åtminstone 2 dagar går åt till vittnesförhör. Därefter tar väl slutpläderingen ungefär en dag och då hamnar vi totalt i detta fall på 5 dagar och av erfarenhet tar saker och ting alltid lite längre än man planerar så om vi har 10 vittnen som ska höras i detta mål tror jag att huvudförhandlingen kommer att pågå i 6 dagar.

Vissa delar kan vara bakom stängda dörrar men långt ifrån hela rättegången.
Bruce syftade på startdatum
2015-10-19, 12:09
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Tja, vi som lyssnade på radio sent fick höra att poliserna hade akut möte på fredagskvällen. Strax efter berättade de i extra presskonferens att Lisa Holm hittats avliden.
Det gick ute efter midnatt - alltså den 13 juni, inte den 12:e.
2015-10-19, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Kan det vara så enkelt att bröderna just hade varit till boden och hämtat hjälm och jacka. När de får syn på MPS gör dom av sig grejerna och försöker mota bort MPS och att hämta dem senare för att göra sig av med dem. I ett sådant scenario kan syftet att hämta grejerna vara att de misstänker att det finns spår av NB på dem. Då förklaras också det faktum att ingen tidigare har sett hjälmen och jackan.

Då ska inte brodern ha helt avförts (enligt media som jag nyss läste, minnsinte länken) från utredningen. Lika konstigt som att vittnet som uppgett att hans bil körts i hög hastighet har också uppgett två bilar.
Senast redigerad av adminulator 2015-10-19 kl. 12:18.
2015-10-19, 12:18
Medlem
TigerKids avatar
Angående erkännande så kan det sitta långt inne pga skam inför den egna familjen exempelvis. Om han nekar kan han säga till mamman att han blivit oskyldigt dömd. Tror det kan vara svårare att erkänna inför de närmaste än inför polisen ibland vid sådana hemska och skamliga brott.

Rån eller narkotikabrott exempelvis är lättare att avslöja för mamma tror jag. Men en oskyldig liten flicka som inte lever längre...
2015-10-19, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Då ska inte brodern ha helt avförts (enligt media som jag nyss läste, minnsinte länken) från utredningen. Lika konstigt som att vittnet som uppgett att hans bil körts i hög hastighet har också uppgett två bilar.

http://www.expressen.se/gt/35-aringen-motade-bort-missing-people/

Denna månne, står att både kvinnan och mannen är helt avförda i slutet av artikeln.
2015-10-19, 12:22
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men de kanske initialt försöker sektretesa det, och att det släpps först efter prövning?
Av det antal FUP jag läst kan jag inte erinra mig att obduktionsprotokollet fattats, men jag kanske missminner mig.

Tingsrätten ska alltid göra en fristående prövning för det fall en handling begärs ut och utan att veta hur detaljerat obduktionsprotokollet är det svårt att i förväg sia hur en sådan bedömning kommer se ut. Jag har varit med om att dessa varit sekretessbelagda men jag instämmer i vad du säger såtillvida att det är absolut vanligast att dessa offentliggörs. Bilderna från obduktionen kan jag dock nog redan nu säga att dessa kommer inte offentliggöras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in