2015-10-19, 11:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"Kort därefter, det var lördagen den 13 juni, hittas Lisa Holm död".

http://m.ttela.se/nyheter/sverige/1.4391505-lisa-holm-hittades-i-en-bod

Trodde hon hittades lite tidigare, sent den 12:e. (Kan det vara fel i artikeln?)
Fel i artikeln skulle jag säga. Presskonferensen sköts upp i omgångar så att den sändes kring ett (minns ej exakt) den 13 juni, istället för runt 10 tiden kvällen den 12 juni.
Därav det felaktiga datumet -- att kroppen hittats meddelades den 13 juni, men hon bör ha hittats runt tio-tiden en 12 juni.
2015-10-19, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis! Jag tror också att saker på och att han/dom trott sig vara säkra. Att de synliga (vi vet ju inte i vilken grad) tillhörigheterna, jackan och hjälmen, troligen inte legat på samma plats hela veckan. Jag tror att NB blev mycket förvånad och stressad av att Missing People närmade sig Martorp därav de. kraftfulla/misstänkta reaktionen. Oc

Det har ju framkommit i media (och här i tråden av folk som var med och sökte, har jag för mej) att det påträffats föremål på redan genomsökta områden.

"Enligt uppgifter till Aftonbladet ska ett antal av fynden gjorts på platser som redan genomsökts, vilket tyder på att någon placerat ut dessa saker efter att polisen sökt igenom platserna."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20958580.ab

Det verkar så märkligt att flera dagar senare flytta tillhörigheter utomhus till en åker när Sveriges största skallgång är sysselsatt just med att kamma igenom åkrarna. Att jackan har åkt av är också förvirrande.
2015-10-19, 11:50
Medlem
Kan det vara så enkelt att bröderna just hade varit till boden och hämtat hjälm och jacka. När de får syn på MPS gör dom av sig grejerna och försöker mota bort MPS och att hämta dem senare för att göra sig av med dem. I ett sådant scenario kan syftet att hämta grejerna vara att de misstänker att det finns spår av NB på dem. Då förklaras också det faktum att ingen tidigare har sett hjälmen och jackan.
Senast redigerad av Vierstein 2015-10-19 kl. 11:59.
2015-10-19, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Då har vi fått en del nya uppgifter att ta ställning till. Bilden verkar ha klarnat något.
I Expressens reportage: framgår att hon hittades i en "byssja", vilket alltså är den vita BPA byggbod som det länge pratats om. Reportern säger för övrigt fel flera gånger, "Mantorp" - vilket såklart är otroligt inkompetent.

Brodern lär ha varit delaktig i bortmotandet av MP, vilket indikerar på kännedom om vad som hänt.

Helt klart är brodern delaktig vågar mördarkräket komma till rättegången tro likaså gäller mördarens fru.
2015-10-19, 11:51
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Håller med dig fullständigt.

http://www.expressen.se/gt/advokaten-lisa-holm-var-inte-utvalt-offer/

Jag skrev tidigare att handsken var redan den första ledtråden.

Jag tror starkt att MGM är en medhjälpare som blev rejält lurad.

Tror även att Lisa var utvalt person.

Det finns en fjärde peson...
Finns det en fjärde peson?
Vem tror du att den fjärde peson kan vara då, en spansk tjurfäktare kanske?
Spanjoren anlitade då litauerna för att städa mot en säck full med peson förstås?
Skönt att det drar ihop sig och vi snart får ta del av den överväldigande bevisningen mot den äldre litauern, finns inte en chans att han går fri från mordet på LH.
Märkligt om den yngre brodern går fri, han bör ha känt till, han bör ha varit med och städat/ försvårat sökandet då han var med och motade bort MP.
Kan ju vara svårt att bevisa förstås.
FB sämsta tråd någonsin för övrigt som drar till sig allsköns patrask, rättshaverister eller folk som inte har något annat att göra än att spamma tråden. Trist.
2015-10-19, 11:52
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Intressant! Så hon kan ha hittats i en bod? Vad kan det var för bod?

Den är utmärkt med (B) på översiktsbilden.
2015-10-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, det är fel. Hon hittades sent den 12:e, men nyheten kom inte ut förrän den 13:e.

Tja, vi som lyssnade på radio sent fick höra att poliserna hade akut möte på fredagskvällen. Strax efter berättade de i extra presskonferens att Lisa Holm hittats avliden.
2015-10-19, 11:55
Medlem
Bruce_Lees avatar
Om allt är i sin ordning och åtal väcks på fredag, när kan man räkna med att rättegången blir då på ett ungefär?
Och finns det någon risk att den sker bakom stängda dörrar?
2015-10-19, 11:56
Medlem
Bröderna har alltså försökt mota bort MP från en plats där man senare hittade Lisa Holms hjälm och jacka. Vad var det som gjorde polisen misstänksam efter en sådan händelse? Var det den polisiära intuitionen? Själv skulle jag aldrig ha blivit misstänksam efter en sådan händelse.
2015-10-19, 11:57
Medlem
Citat:
Jaha, konstigt att jag aldrig har hört någon annan advokat uttala sig så bestämt om sin klients oskuld i media förut. Det borde vara rätt vanligt. Jag hittar inte ens att Silbersky har uttalat sig så bestämt i media före en fällande dom.

Fortfarande helt ovidkommande då FUP inte är släppt till allmän beskådan, sedvanlig media-rond där ord står mot ord av det ytterst lilla som de får säga i dagsläget, men:

"konstigt att jag aldrig har hört någon annan advokat uttala sig så bestämt om sin klients oskuld i media förut":

http://mobil.dn.se/sthlm/advokaten-min-klient-ar-oskyldig/

http://www.ystadsallehanda.se/sjobo/min-klient-ar-helt-oskyldig/

http://www.bt.se/boras/rattegang-mot-misstankta-for-skottet-mot-polishuset/

Kanske inte ett jättevanligt förfarande från den som företräder men visst händer det, ska bli intressant att se vad du håller som svar, för inte kan väl du ha fel ifråga? För en man som utger sig för att hela tiden vara lite bättre i och med sin framtoning och älskar att tjafsa om helt irrelevanta ting, enbart för att framhäva sin egen uppfattning framför andras, så rekommenderar jag starkt att googla för att se om påståendet är hållbart innan man sjösätter det, och så givetvis att man alltid tar sin diagnosmedicin.
2015-10-19, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Om allt är i sin ordning och åtal väcks på fredag, när kan man räkna med att rättegången blir då på ett ungefär?
Och finns det någon risk att den sker bakom stängda dörrar?
Prel v 44-45 trol största del utan lyckta...
2015-10-19, 12:00
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Jag känner inte till något fall där ett slumpmässigt valt mordoffer har mördats av en mentalt frisk människa.
Frågan är vad du menar med en "mentalt frisk människa". Men när det gäller överfallsvåldtäkt/sexualmord så är det väl inte det typiska att offret är personligt utvalt utan det är tillfälligheter som avgör. Ungefär som att en katt som tar en liten fågel knappast planerat att ta en specifik fågel.
  • GM har mental beredskap för brottet
  • BO hör till den grupp GM riktar in sig på (kön/ålder och ev andra kriterier för GM)
  • Tillfälle ges - BO ensam, ödslig plats
  • Eventuellt har GM gjort vissa praktiska förberedelser, men det behöver inte vara med ett specifikt offer i åtanke.

Tänk Anders Eklund, Hagamannen med flera.
Det finns ju också fall där en psykotisk GM attackerat helt random offer pga instruktioner från "röster" eller för att han uppfattat BO som farliga. Men ingen påstår att detta skulle vara ett sådant fall. Mord kan inte delas in i random psykosatacker vs. helt planerade mord riktade mot en specifik person. Så digital är inte världen.

OBS, nu pratar jag mer generellt. Exakt tillvägagångssätt och motiv i detta fall vet vi inte än men jag tycker det mesta talar för ett oplanerat/semiplanerat brott. Att GM var in the mood, och kanske i sin fantasi "planerat" för sådana scenarier. Men att det kunde ha drabbat en annan ensam tjej om tillfälle gavs för GM. Om det kunde varit vilken tjej som helst, eller om det bara var unga tjejer med långt ljust hår som låg i farozonen kan man kanske inte veta.
Senast redigerad av TigerKid 2015-10-19 kl. 12:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in