Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Jag känner inte till något fall där ett slumpmässigt valt mordoffer har mördats av en mentalt frisk människa.
Frågan är vad du menar med en "mentalt frisk människa". Men när det gäller överfallsvåldtäkt/sexualmord så är det väl inte det typiska att offret är personligt utvalt utan det är tillfälligheter som avgör. Ungefär som att en katt som tar en liten fågel knappast planerat att ta en specifik fågel.
- GM har mental beredskap för brottet
- BO hör till den grupp GM riktar in sig på (kön/ålder och ev andra kriterier för GM)
- Tillfälle ges - BO ensam, ödslig plats
- Eventuellt har GM gjort vissa praktiska förberedelser, men det behöver inte vara med ett specifikt offer i åtanke.
Tänk Anders Eklund, Hagamannen med flera.
Det finns ju också fall där en psykotisk GM attackerat helt random offer pga instruktioner från "röster" eller för att han uppfattat BO som farliga. Men ingen påstår att detta skulle vara ett sådant fall. Mord kan inte delas in i random psykosatacker vs. helt planerade mord riktade mot en specifik person. Så digital är inte världen.
OBS, nu pratar jag mer generellt. Exakt tillvägagångssätt och motiv i detta fall vet vi inte än men jag tycker det mesta talar för ett oplanerat/semiplanerat brott. Att GM var in the mood, och kanske i sin fantasi "planerat" för sådana scenarier. Men att det kunde ha drabbat en annan ensam tjej om tillfälle gavs för GM. Om det kunde varit vilken tjej som helst, eller om det bara var unga tjejer med långt ljust hår som låg i farozonen kan man kanske inte veta.