Citat:
Ursprungligen postat av
ApolloGreken
Nu vid årets slut och efter dessa versifierade pekoral kan vi återigen ägna en tanke åt Sniffdog som avled i början av året. Han skapade denna tråd, som i mina ögon blivit en av FBs mest framgångsrika med beaktande av dess smala ämne.
Sniff var en hygglig prick. Han hälsa var inte den bästa och han lämnade oss för tidigt.
Ja verkligen, Sniff var en trevlig herre. Han och jag hade en lång och intressant mejlväxling om en större anläggning utanför Katrineholm. Vi var nog inte riktigt överens om anläggningens funktion, men vår långa mejlväxling är ett i mina ögon mycket gott exempel på att man både kan ha trevligt och lära sig något nytt trots att man inte är helt överens. Men tyvärr fick jag aldrig möta honom IRL.
Sedan värnplikten som kustartillerist har jag alltid varit intresserad av fortifikation och spenderade en hel del tid under 90-talets första år med att olovligen besöka KA-befästningar efter norrlandskusten.
Men utan denna tråd hade jag troligen fortfarande gått i tron att Zonen var något från fiktionens och konspirationsteoriernas värld. Första genomläsning av tråden gjorde jag någon gång i årsskiftet 2009/2010 och undrade så smått vad "riksbunkrar" var för något.
Efter ett drygt år med läsning, anteckningar och kartstudier så kände jag mig redo för att själv besöka det mytomspunna området. Sommaren 2011 blev det några nätter med hustrun på det undersköna Loka brunn. Hustrun placerades på spat medan jag utflyktade till de objekt jag kände mig mest säker på. Det blev V, G och K. Vilken upplevelse!
Så många varma tankar går givetvis till Sniff. Utan honom och denna tråd hade jag varit många upplevelser och goda bekantskaper fattigare.