2015-10-18, 23:08
Medlem
Stabskaptens avatar
Jag har hållit mig till Crockett and Jones ända sedan jag började använda lite bättre skor. Jag har inga invändningar: C&J gör snygga, klassiska skor av hög kvalitet och det är lätt att få tag på deras skor i Sverige. Det första paret C&J jag köpte, för nu närmare 15 år sedan, använder jag fortfarande.

Men om man nu ändå skulle våga sig på att prova något annat, vilket märke kan i så fall vara vettigt att välja? Jag ser att Allen Edmonds, Johnston Murphy, Church's och Loake verkar vara vanligt förekommande i den svenska skohandeln. Är det någon här som har erfarenhet av dessa tillverkare?

Ett annat märke jag funderar på är Tricker's. Går det att hitta i Sverige och håller skorna i så fall god kvalitet?
Citera
2015-10-18, 23:45
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag har hållit mig till Crockett and Jones ända sedan jag började använda lite bättre skor. Jag har inga invändningar: C&J gör snygga, klassiska skor av hög kvalitet och det är lätt att få tag på deras skor i Sverige. Det första paret C&J jag köpte, för nu närmare 15 år sedan, använder jag fortfarande.

Men om man nu ändå skulle våga sig på att prova något annat, vilket märke kan i så fall vara vettigt att välja? Jag ser att Allen Edmonds, Johnston Murphy, Church's och Loake verkar vara vanligt förekommande i den svenska skohandeln. Är det någon här som har erfarenhet av dessa tillverkare?

Ett annat märke jag funderar på är Tricker's. Går det att hitta i Sverige och håller skorna i så fall god kvalitet?

Har ingen erfarenhet av AE eller JM men uppfattningen är väl att de är något dyra i Sverige mot den kvalitet man får. Church´s är ju en av de största tillverkarna av kvalitetsskor och har många fina klassiska modeller, inget märke jag äger då jag inte alls tilltalas av märket. Har ingen erfarenhet av Tricker´s heller

Loake är ett steg ner kvalitetsmässigt mot det du är van vid från CJ men gör bra skor för pengarna, äger själv ett par mocka chukkas som hängt i många år.

Förutom de märken du nämt så finns det ju ett par till i ungefär samma prisklass och det är Bonafé, Carmina och Yanko. Bonafé håller en riktigt hög nivå i förhållande till priset, vilket är något högre änCJ benchgrade. Carmina och Yanko är bra mellanprisskor. Jag äger själv 5-6 par Carmina och är riktigt nöjd med dem, gillar särskilt deras mockaskor.

Som vanligt handlar det om vilket märke som har ett formspråk som tilltalar dig och hur mkt du vill lägga. Bland de märken du själv nämnde så spretar det ju rätt kraftigt i formspråket. Hoppas svaret hjälpte något
Citera
2015-10-19, 00:10
Medlem
Citat:

På Grafford i Stockholm hittar du C&J och Cheaney. På samma gata har du SAB med Carmina, Bonafé, EG, GG och SC. I Uppsala finns C&J och GG på Davidsons skomakeri. Alfred Sargent, Paraboot och Yanko finns på Agata Sax, men av skäl jag skrev om på förra sidan tänker jag aldrig besöka den affären igen. Loake kan man hitta på Bamå här, och skomakaren i Svava säljer Barkers och AE om jag inte minns fel.

Är det fysiska butiker du är ute efter? Var bor du i så fall? Annars kan du köpa Yanko från Skolyx på nätet.
Citera
2015-10-19, 00:59
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Loake är ett steg ner kvalitetsmässigt mot det du är van vid från CJ men gör bra skor för pengarna, äger själv ett par mocka chukkas som hängt i många år.

Detta med priset måste jag erkänna gör mig lite fundersam när det gäller Loake. De kostar ju i runda slängar ungefär hälften av vad C&J gör. Då måste ju något bli väsentligt sämre, såvida man inte blir grundlurad när man köper C&J. Vad är egentligen skillnaden mellan de allra billigaste randsydda skorna, som Loake, och de som kostar ett par tusenlappar mer?

Citat:
Förutom de märken du nämt så finns det ju ett par till i ungefär samma prisklass och det är Bonafé, Carmina och Yanko. Bonafé håller en riktigt hög nivi förhållande till priset, vilket är något högre änCJ benchgrade. Carmina och Yanko är bra mellanprisskor. Jag äger själv 5-6 par Carmina och är riktigt nöjd med dem, gillar särskilt deras mockaskor.

Tack för tipsen!

Citat:
Som vanligt handlar det om vilket märke som har ett formspråk som tilltalar dig och hur mkt du vill lägga. Bland de märken du själv nämnde så spretar det ju rätt kraftigt i formspråket. Hoppas svaret hjälpte något

Detta med formspråk är inte så petigt för min del. Jag är väldigt konventionell i min smak och använder i princip bara mycket vanliga, klassiska modeller som saluförs av de flesta tillverkare. När det gäller priset går jag ogärna över vad C&J:s handgrade-serie kostar då jag misstänker att man får väsentligt mindre kvalitet per krona om man betalar mer än så. Det som är viktigt för mig är att få snygga skor som känns bra och håller länge. Jag är inte beredd att betala dubbelt så mycket för fräck design eller superpetigt detaljarbete som ändå inte gör någon större praktisk skillnad.
Citera
2015-10-19, 01:07
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
På Grafford i Stockholm hittar du C&J och Cheaney. På samma gata har du SAB med Carmina, Bonafé, EG, GG och SC. I Uppsala finns C&J och GG på Davidsons skomakeri. Alfred Sargent, Paraboot och Yanko finns på Agata Sax, men av skäl jag skrev om på förra sidan tänker jag aldrig besöka den affären igen. Loake kan man hitta på Bamå här, och skomakaren i Svava säljer Barkers och AE om jag inte minns fel.

Är det fysiska butiker du är ute efter? Var bor du i så fall? Annars kan du köpa Yanko från Skolyx på nätet.

Jag bor i Stockholm. Grafford och Davidsons har jag handlat hos tidigare, alltid C&J. (Inom parentes sagt har jag upplevt att bemötandet varit trevligare och seriösare hos Davidsons än hos Grafford.) När det gäller C&J har jag redan en hygglig bild av vilka läster och storlekar som passar mig, men om jag ska prova något annat vill jag handla i en "riktig" butik. Att köpa skor på nätet och hoppas att de passar känns som ett vågspel.

Vad är EG, GG och SC?
Citera
2015-10-19, 05:32
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jag bor i Stockholm. Grafford och Davidsons har jag handlat hos tidigare, alltid C&J. (Inom parentes sagt har jag upplevt att bemötandet varit trevligare och seriösare hos Davidsons än hos Grafford.) När det gäller C&J har jag redan en hygglig bild av vilka läster och storlekar som passar mig, men om jag ska prova något annat vill jag handla i en "riktig" butik. Att köpa skor på nätet och hoppas att de passar känns som ett vågspel.

Vad är EG, GG och SC?

Jag skulle gissa Edward Green, Gaziano & Girling och Saint Crispin's.
Citera
2015-10-19, 07:46
Medlem
Citat:

Vad är EG, GG och SC?
Besök Skoaktiebolaget och testa Enzo Bonafé. 5400 för ett par lågskor och jag är MYCKET mer nöjd med dem än jag är med mina C&J. Kunnig och hjälpsam personal också, även om du är jobbigt frågvis som jag är (man måste ju lära sig på något sätt).

EB är dessutom handrandsydda.
Citera
2015-10-19, 10:11
Medlem
Är det någon speciell typ av nylonstrumpa som fungerar bäst till putsning av spegelglansad tå? Finns ju en jäkla massa olika densitet. Har hitintills enbart använt tagelborste men det skapar ju mycket små/tunna repor, som visserligen inte syns på avstånd, men som minskar glansen lite smått.
Citera
2015-10-19, 12:33
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Besök Skoaktiebolaget och testa Enzo Bonafé. 5400 för ett par lågskor och jag är MYCKET mer nöjd med dem än jag är med mina C&J.

Priset är ungefär samma som C&J, med andra ord. Vilka skillnader finns det som talar till Enzo Bonafés fördel, anser du?
Citera
2015-10-19, 12:45
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag skulle gissa Edward Green, Gaziano & Girling och Saint Crispin's.

Tack. Det handlar med andra ord om skor för drygt 10 000 kr paret. Ni som använder de här märkena, vad är det som får er att betala dubbelt så mycket för ett par skor jämfört med exempelvis C&J och andra skor i spannet 4 000 - 6 000 kr?
Citera
2015-10-19, 13:15
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Tack. Det handlar med andra ord om skor för drygt 10 000 kr paret. Ni som använder de här märkena, vad är det som får er att betala dubbelt så mycket för ett par skor jämfört med exempelvis C&J och andra skor i spannet 4 000 - 6 000 kr?

Känslan. Materialet känns bättre, skorna sluter om bättre, är lättare att gå in. Detaljerna är bättre och skorna känns lite roligare. Handlar också om att hitta en läst som fungerar bra för fötterna.
Citera
2015-10-19, 13:19
Medlem
Citat:
Priset är ungefär samma som C&J, med andra ord. Vilka skillnader finns det som talar till Enzo Bonafés fördel, anser du?
EB är handrandsydda vilket innebär att randen som sulan fästs i är för hand fastsydd i skon. Metoden goodyear welted använder om jag inte är helt fel ute en kanvasremsa som limmas fast i skon så med den metoden kan faktiskt randen lossna.

Jag märker personligen stor skillnad i ovanlädret på mina EB och mina C&J benchgrade. Har provat ett flertal C&J handgrade och tyckte mig känna en skillnad, dock liten, till fördel för EB även där men då jag ej äger ett par handgrade är detta en rätt löst gjord jämförelse. Det tog runt en månad att gå in mina C&J med användande varannan dag (ej helger) medan mina EB var ingångna efter ungefär en vecka (2 dagar inomhus, några timmar åt gången, och 2 heldagar utomhus).

EB har högt insteg vilket passar mina fötter mycket bra. EB har även extra stöd vid hålfoten i form av ett extra lager läder, på C&J och många andra RTW-märken omfattar detta extra lager läder enbart häl. Detta extra stöd gör mer än vad man tror, jag själv blev chockad över den ökade komforten när jag provade mina EB.

EB har ritsnedlagd avlappssöm vilket C&J bench inte har.

Ett annat plus är att du stödjer ett litet bolag såsom Skoaktiebolaget vilket hjälper dem ta in fler modeller, istället för en jätte såsom Hammargruppen.

Det enda som C&J har som är bättre är att randen är slimmare, alltså inte sticker ut lika mycket. Det är enligt Enzo själv, som jag träffade under deras trunk hos SkoAB, på grund av att den är just handrandsydd och att det inte går att göra randen slimmare.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-10-19 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in