Citat:
Ursprungligen postat av
Hemi57
Det finns såna som du (förrädare) som ANSER att Sverige är ett sekulariserat samhälle p.g.av att vi sedan år 2000 saknar statsreligion.
Vilket jävla trams. Förrädare för att jag konstaterar ett välkänt, allmänt accepterat FAKTUM?
Det som kännetecknar ett sekulärt land är i stora drag:
-Staten stiftar inte lagar baserat på religion (separation mellan kyrka och stat)
-Få människor i landet är religiösa
-Religionsfrihet, ingen religion har en särställning
Finns det något av detta som inte stämmer in på Sverige?
Citat:
Trots detta är EN STOR majoritet i Sverige tillhörande Svenska kyrkan, alltså kristna!!
Jag är fullt medveten om detta och att en majoritet tillhör Svenska Kyrkan, betyder NOLL i det här avseendet. För det första så sysslar Svenska kyrkan med (olaglig) opt-out-marknadsföring, vilket innebär att man istället för att tillfråga folk om man vill bli medlem (så som alla andra normala organisationer gör) så är man automatiskt medlem, tills det att man aktivt väljer att gå ur. En överväldigande majoritet av de som är medlemmar i svenska kyrkan tror inte ens på Jesus! 2010 gjorde Svenska kyrkan själva en undersökning som visade att bara 15% (!) av medlemmarna tror på Jesus. Det är ju ändå själva definitionen av att inte vara kristen.
Men du kanske anser att "medlem i Svenska kyrkan" ingår i definitionen av "kristen"? Jävla pajas.
Du kan ju ta och fråga alla du känner som är medlemmar i Svenska kyrkan om de anser sig vara kristna, eller om de överhuvudtaget tror på någon Gud, så kanske du får en verklighetsförankrad bild av hur kristet Sverige är. Religion är för de allra flesta bara gamla myter vid det här laget.
Citat:
Kom med fakta som du kan verifiera till källa! Min källa behöver du bara länka till ex.vis Wikipedia, så får du svart på vitt!!
Om du hämtat dina påståenden ifrån Wikipedia, så är det oerhört märkligt att du påstår att Sverige inte är ett sekulärt land. Det står klart och tydligt.