2015-10-17, 17:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
De tre stora partierna i Sentio och Yougov augusti till oktober:

Sentio
Aug: S: 23.5 - SD: 23.4 - M: 21.1
Sep: SD: 26.5 - S: 24.1 - M: 19.8
Okt: SD: 25.0 - S: 23.1 - M: 20.8

Yougov
Aug: SD: 25.2 - S: 23.4 - M: 21.0
Sep: SD: 27.3 - S: 21.8 - M: 20.0
Okt: SD: 24.8 - S: 23.2 - M: 21.8

Personligen tycker jag det är mer intressant att vänta på att S ska bli tredje största parti än när SD ska passera 30 procent.

http://nyheteridag.se/efter-flyktingkrisen-sd-storsta-parti-med-hogsta-noteringen-nagonsin/
http://nyheteridag.se/sentio-oktober-sd-fortsatt-storsta-parti-nytt-bottenrekord-for-s/
http://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/qvhj2amvhn/Opinion%20Metro%20Sep2015.pdf
http://www.exponerat.net/yougov-oktober-sd-storsta-parti-igen/

När Löfvéen hotade med nyval förra året spelade jag på Nätet om att S skulle bli 3e största parti i det kommande nyvalet. Oddset jag fick var 75 gånger pengarna. Vadet står kvar, vadslagningsfirman har sträckt ut tidsgränsen hela 2015. Just nu ser det ut som att moderaterna är 3e största medan S och SD jazzar omkring runt 25%-nivån bägge två, medan Anna Klingon-Batra och hennas moderat-gäng guppar runt på 20%, typ.
2015-10-17, 22:05
Medlem
LeifD2s avatar
SvD prånglade just ut följande artikel:

http://www.svd.se/ny-svd-sifo-s-stodet-lika-lagt-som-under-juholt/om/opinionsmatningar-2015

SvD frustar triumfatoriskt i rubriken: Ny SvD/Sifo: S-stödet lika lågt som under Juholt

Men man har ju +24%! Det är ju inte dåligt under dagens omständigheter med en regernig som består av lallare, islamister och småkriminella ledda av en dement statsminster.

Det intressanta är väl trenden från 2012 fram till nu. Nedåt. Men med lite berg och dalbana.

SD får 17% i undersöknignen vilket är långt ifrån vad dom får i andra, mer seriösa undersöknigar.
Det mesta talar därför för att sifforna för såväl S som M är överdrivna.
2015-10-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
M har snott massor med sossar förut, kanske är det mest gamla sossar som flyr till C?

Flyr till C? Jo, vi ser "massflykt" till C?

Vi ser ofta kommentarer om hur fantastiskt bra det går för Centern och succeen med Annie Lööf.

Men faktum är att C gick bakåt i rikdagsvalet 2014, mediokra 6.1%, sämre än Mauds resultat 2010. Det finns heller inget som tyder på att det skall gå bättre för C framöver trots att konkurrensen om rösterna inom Allahiansen är mycket svag. Och när C väl har lite medvind ibland, så är det i stort sett endast kannibalisering inom Allahiansen.

Av de 6.1% 2014 finns ju även en hel del kamrat-4%-röster från M. Centern låg risigt till inför valet ner mot 3%. Den första hjälpen från M tog C upp till säker mark säg 4-5%, och senare resten upp till 6.1% tog Annie hem.

Högerextrema partier som dagens C har alltid haft det svårt i Sverige, och det verkar fortfarande gälla väldigt starkt. Men så fort partier går in i mitten så blir det succee, se t.ex. SD 2015 eller M 2006.

Centern har ju politiken som snabbast möjligt skulle kunna riva ner Sverige fullkomligt. Fri invandring, anarkokapitalism, månggifte, osv. Visserligen har man pudlat "officiellt" på en del av dessa punkter, men vi vet vad dom innerst inne står för och driver.

(Ja, resten av 7-klövern är ju inte mycket bättre, men C är den högerextrema fraktionen inom 7-klöver-partiet)
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-10-17 kl. 22:43.
2015-10-17, 22:48
Medlem
LeifD2s avatar
En närmare titt visar att Löfven under sin tid som Führer gått från ca 35% till ca 25% på ca 3 år. Fortsätter det i den takten kommer man vid valet 2018 att ligga på ca15%, alltså den nivå som moderaterna kan förväntas ligga på hösten 2018.
Nu tror jag dock inte att S fortsätter så mycket mer ner. Dom som säger sig stödja S nu skulle gör det under vilka som helt omständigheter. Mycket talar för att S har ett golv på ca 22-24%.

Frågan är hur det går i dom mångkulutrella förorterna i samband med val. Nästan alla där röstar S, Mp eller Vp(k). Missnöjet med invällningspolitiken finns nog en hel del där också. Det är ju mest i olika områden som redan är svårt drabbade av mångkultur som ny-adeln hamnar. Dom som drabbas mest av kaos, våld och islam och annat som hör mångkulturen till är just främst andra invandrare. Jag tror knappast att dessa byter parti, däremot kan jag tänka mig att valdeltagandet sjunker ytterligare vilket skulle gynna Alianspartierna och SD i samband med ett eventuellt val.
2015-10-17, 23:04
Medlem
Beklagligt att C går fram, enda förklaringen måste vara att folk inte vilka tokerier vad partiet står för på varenda politiskt område. tillfälliga hopp ska man väl iofs inte ora sig alltför mycket för.
2015-10-18, 00:07
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
SvD prånglade just ut följande artikel:

http://www.svd.se/ny-svd-sifo-s-stodet-lika-lagt-som-under-juholt/om/opinionsmatningar-2015

SvD frustar triumfatoriskt i rubriken: Ny SvD/Sifo: S-stödet lika lågt som under Juholt

Men man har ju +24%! Det är ju inte dåligt under dagens omständigheter med en regernig som består av lallare, islamister och småkriminella ledda av en dement statsminster.

Det intressanta är väl trenden från 2012 fram till nu. Nedåt. Men med lite berg och dalbana.

SD får 17% i undersöknignen vilket är långt ifrån vad dom får i andra, mer seriösa undersöknigar.
Det mesta talar därför för att sifforna för såväl S som M är överdrivna.
Härligt att se att alliansen har 2.1% på rödgröna, men förvånande att inte KD lyfter, vi som har dem närmast hjärtat tycker de gjorde ett gott intryck under rikstinget och skakade om svensk politik.

MP borde vara 3-4% lägre och SD lika mycket högre kan jag tycka.

Märkligt att inte sossarna lyckas kapitalisera på krisen, har ju en gyllene chans att visa handlingskraft, men som vi ser har de ingen som helst plan. Annars är det ju just i dessa lägen som ett regeringsparti ska lyfta.
2015-10-18, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
En närmare titt visar att Löfven under sin tid som Führer gått från ca 35% till ca 25% på ca 3 år. Fortsätter det i den takten kommer man vid valet 2018 att ligga på ca15%, alltså den nivå som moderaterna kan förväntas ligga på hösten 2018.
Nu tror jag dock inte att S fortsätter så mycket mer ner. Dom som säger sig stödja S nu skulle gör det under vilka som helt omständigheter. Mycket talar för att S har ett golv på ca 22-24%.

Frågan är hur det går i dom mångkulutrella förorterna i samband med val. Nästan alla där röstar S, Mp eller Vp(k). Missnöjet med invällningspolitiken finns nog en hel del där också. Det är ju mest i olika områden som redan är svårt drabbade av mångkultur som ny-adeln hamnar. Dom som drabbas mest av kaos, våld och islam och annat som hör mångkulturen till är just främst andra invandrare. Jag tror knappast att dessa byter parti, däremot kan jag tänka mig att valdeltagandet sjunker ytterligare vilket skulle gynna Alianspartierna och SD i samband med ett eventuellt val.

Valdeltagandet ute i enklaverna är redan lågt. Det beror i första hand på att det spelar ingen roll vilken av fraktionerna inom 7-klöverpartiet man röstar på, bidragen förblir dom samma; man kan lika väl ligga hemma på sofflocket på valdagen, pengar kommer ändå i ett fönsterkuvert. Dessutom blir det nästan gynnsammare att välja en Allahiansfraktion om man vill ha hit resten av sin klan som anhöriginvandrare eller etc; det får lätt plats 30 miljoner MENA till i Sverige om man tar en flygtur och rekar landet tillsammans med Annie Lööf och Fredrik Reinfeldt. Och MUF har visat sig vara en garant för ännu extremare politik även i framtiden.

Visserligen är de flesta ute i enklaverna vänster ändå av tradition, men det gör ingen skillnad för deras praktiska ekonomi vilken 7-klöver-fraktion som styr.

Så småningom kommer bidragen till enklaverna att sina, och vi får successivt det som blir början till det långvariga inbördeskriget; det börjar med mindre kravaller (s.k. pojkstreck) och slutar som Libanon. Men dit är det lång tid ännu. Sjuklövern kommer först att:

1) Ta från andra budgetområden. Det Sovandet Folket betalar sin egen utrotning.
2) Låna.
3) Spela Bagdad Bob för att hålla ut i det längsta.

Denna process tar tid. Först kommer välfärden att skäras ner till ulandsnivå. Det går successivt som att koka en groda, så Det Sovande Folket märker ingenting innan landet är plundrat.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-10-18 kl. 04:25.
2015-10-18, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Härligt att se att alliansen har 2.1% på rödgröna, men förvånande att inte KD lyfter, vi som har dem närmast hjärtat tycker de gjorde ett gott intryck under rikstinget och skakade om svensk politik.

MP borde vara 3-4% lägre och SD lika mycket högre kan jag tycka.

Märkligt att inte sossarna lyckas kapitalisera på krisen, har ju en gyllene chans att visa handlingskraft, men som vi ser har de ingen som helst plan. Annars är det ju just i dessa lägen som ett regeringsparti ska lyfta.

Fast det gjorde dom tydligen, från låga nivåer:

Citat:
Kristdemokraterna, som mitt under Sifos mätperiod höll riksting där partiet valde att lämna decemberöverenskommelsen (DÖ), landar i dagens mätning på samma resultat som förra månaden – 3,7 procent.

Toivo Sjörén pekar här på skillnaden mellan de båda veckor som Sifo mätte opinionen. Första mätperioden – före rikstinget – noterade KD 2,9 procent. Andra mätperioden – efter rikstinget och DÖ:s fall – får partiet 4,6 procent.

Hade hela undersökningen gjorts effter riktinget hade KD alltså förmodligen landat runt 4,6%. Om detta håller i sig eller om väljarna snart glömmer dem igen återstår att se dock.
2015-10-18, 08:20
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen

Hade hela undersökningen gjorts effter riktinget hade KD alltså förmodligen landat runt 4,6%. Om detta håller i sig eller om väljarna snart glömmer dem igen återstår att se dock.

Mycket troligt. KD under EBT har inte riktigt hunnit sätta sig hos opinionen.

Annars förbryllad över att både sossar och moderater har så pass stort stöd som dom har här. Inget av dom har uppträtt statsbärande. Måste ha övervärderats av SIFO.
2015-10-18, 08:42
Moderator
v50s avatar
SVD / Sifos oktobermätning 1940 personer intervjuades mellan 5-15/10

S: 24,6% (-2,4)
V: 7,3% (+-0)
MP: 7,1% (-0,1)

SD: 17,2% (-0,5)

M: 23,8% (+1,0)
C: 8,0% (+1,3)
FP: 5,6% (+0,6)
KD: 3,7% (+-0)

Fi: 2,2% (+0,2)
Övriga: 0,5% (+0,1)

S+V+MP 39,0 (-2,5)
M+C+FP+KD 41,1 (+2,9)

2015-10-18, 08:52
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Fast det gjorde dom tydligen, från låga nivåer:

Tack, det har du rätt i. Jag har ju länge förutspått att när EBT kommer tillbaka från mammaledigheten så kommer deras opinion att svänga uppåt, och vi ska väl ge henne lite mer tid men jag tycker hon gjort det bra hittills.
2015-10-18, 08:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVD / Sifos oktobermätning 1940 personer intervjuades mellan 5-15/10

S: 24,6% (-2,4)
V: 7,3% (+-0)
MP: 7,1% (-0,1)

SD: 17,2% (-0,5)

M: 23,8% (+1,0)
C: 8,0% (+1,3)
FP: 5,6% (+0,6)
KD: 3,7% (+-0)

Fi: 2,2% (+0,2)
Övriga: 0,5% (+0,1)

S+V+MP 39,0 (-2,5)
M+C+FP+KD 41,1 (+2,9)

Om man räknar ut medelvärdet för Sifos mätningar i september 2014 (precis innan valet) och sedan jämför dessa med valresultatet får man en felprocent per parti. Med detta blir resultatet av denna mätning:

Kod:
Parti: % → MED FEL%
--------------------------------------
V: 7.3 → 6.08
S: 24.6 → 25.86
MP: 7.1 → 5.04
SD: 17.2 → 22.42
C: 8 → 7.15
FP: 5.6 → 4.58
KD: 3.7 → 3.32
M: 23.8 → 25.28
--------------------------------------
Rött: 39 → 36.98
Blått: 41.1 → 40.32
Block +/-: 2.1 → 3.34

Källa:
http://opinionsfixaren.bitballoon.com/#oi=Sifo;v=7.3;s=24.6;mp=7.1;sd=17.2;c=8.0;fp=5.6; kd=3.7;m=23.8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in