2015-10-05, 21:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Hur skall regelvidriga inlägg som ingen moderator förstår kunna åtgärdas?

Det vore att ställa väldigt höga krav på moderatorerna, exemepelvis ett rapporterat inlägg på ryska kan lätt göras oöverssättbart i google translate genom att utelämna uttalsbokstäverna i språket(ь och ъ). Som jag skrev tidigare är det här knappast ett överhängande problem.

Det jag vill framhäva är att möjligheten finns att missbruka signaturfunktionen genom att använda ett främmande språk. En rapportering som skall vinna laga kraft kräver ju att det finns en officiellt sanktionerad översättning av signaturen. Dit hör ej Google Translate. Det leder till ju till att moderatorer och administratörerna får en hel del extra arbete för att reda ut någon enskilld andvändares signatur.

Så tyvärr, tror det är bäst att förbjuda främmande språk i signaturerna. En eventuell kulturskymning är en subjektiv åsikt. Även fast jag förstår dina bevekelsegrunder.

Det finns många på Flashback som behärskar ryska och andra stora språk. Även mindre språk är väl företrädda inom vår mycket diversifierade användarkrets. Jag tror därför att man gör en höna av en fjäder när man säger att det här kan bli ett problem.

Vad gäller Google Translate så är det en i mina ögon onödigt pedantisk regel i språkforumet som förbjuder detta i många sammanhang utmärkta verktyg. Finns ingen anledning att banna det från resten av Flashback.

Men hur som helst så finns det massvis av språkkunniga användare som kan rapportera eventuella regelbrott, vare sig de sker på ryska, kinesiska, baskiska eller albanska.

Som man säger i USA: If it ain't broken, don't fix it.
Citera
2015-10-07, 21:18
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det finns många på Flashback som behärskar ryska och andra stora språk. Även mindre språk är väl företrädda inom vår mycket diversifierade användarkrets. Jag tror därför att man gör en höna av en fjäder när man säger att det här kan bli ett problem.

Vad gäller Google Translate så är det en i mina ögon onödigt pedantisk regel i språkforumet som förbjuder detta i många sammanhang utmärkta verktyg. Finns ingen anledning att banna det från resten av Flashback.

Men hur som helst så finns det massvis av språkkunniga användare som kan rapportera eventuella regelbrott, vare sig de sker på ryska, kinesiska, baskiska eller albanska.

Håller som sagt med dig om att problemet är säkerligen ganska litet, då de flesta signaturer som användare har knappast lusläses av övriga debattdeltagare.

Men faktum kvarstår, det är möjligt att via en signatur författat på ett språk som inte är godkännt i inlägg kringå reglerna. Visst finns det många flerspråkliga både bland användare och moderatorer, helt säkert.

Forumet är enormt, själv läser jag och skriver i väldigt få underforum. Så att jag kan ryska kan möjligtvis bara vara till hjälp i dessa. Regelvidriga signaturer kan således stå kvar länge utan åtgärd. I och med att den teoretiska möjligheten finns så är det bra att frågan nu diskutera i "Outlaw" enligt vad en moderator postade.

Sista ordet ligger hos de uniformerade afrikanska herrarna antar jag.

Till sist vill jag tillägga att jag delar din syn på att det vore tråkigt att möjligheten till att ha signaturer på icke-godkännda språk försvann. Men vi vet ju att det finns notoriska regelbrytare på forumet som inte drar sig för någonting.

Regelbrotten 1.06 och 1.08 (i kombination) är väl de allvarligaste. Så för att kunna upprätthålla reglerna anser jag att signaturer måste vara skrivna på "godkända" språk.
Citera
2015-10-08, 11:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Om man INTE godkänner andra språk än dom du nämnde...hur hanterar man trådar som denna...

(FB) Översättning och språkhjälp ARABISKA (tråd sammanfogad av mod)

Det finns några stycken...
Alla upptänkliga språk är naturligtvis tillåtna att använda som språkexempel, eller som grund- eller måltext i en översättning, i språkforumet. Däremot gäller den allmänna regeln också i språkforumet vad gäller själva diskussionen. Det har hänt att diskussionen har glidit över i ett främmande språk i språkforumet, och då har jag raderat och påpekat att diskussionen måste föras på godkänt språk.

Citat:
Vad gäller Google Translate så är det en i mina ögon onödigt pedantisk regel i språkforumet som förbjuder detta i många sammanhang utmärkta verktyg.
Det är förbjudet i språkforumet enbart när det gäller att ge förslag i översättningstrådar, och anledningen är helt enkelt att den som frågar om översättning måste förväntats själv ha kollat upp Google Translate, och velat ha något bättre. Om någon till exempel vill diskutera fornkyrkslavisk grammatik, och därvidlag hänvisa till Leskiens Handbuch der altbulgarischen Sprache, eller till något ryskspråkigt standardverk om fornkyrkslaviska, så är det fullt tillåtet att citera därifrån i form av en GT-genererad översättning.

Och i andra fora händer det ganska ofta att det hänvisas till GT-genererad text. Det var en del GT-översättningar från litauiska inledningsvis i Lisa Holm-tråden sånt i Lisa Holm-tråden. Sen blir ju inte Google Translate bättre än det blir, och jag skulle varna mot att enbart förlita sig på detta när et gäller att avgöra om en signatur är förgriplig eller ej.

Sen kan man ju fråga sig vad det är för värde i en signatur på ett helt främmande alfabet även om det skulle vara det mest fantastiska citat från Bhagavad-Gita eller av Firdausis eller Li Pos diktning. Hur många av forumläsarna kan ens inse hur det skulle låta, långt mindre vad det betyder?

Så min personliga åsikt är att det är rimligt att begränsa sig till det latinska alfabetet i signaturer, men att vara tillåtande när det gäller bona fide citat på bona fide citatspråk även om dessa inte är tillåtna i diskussion, oavsett om det nu gäller Anerriphtho kybos, Quidquid id est, timeo Danaos et dona ferentes, Über allen Gipfeln ist Ruh, Mais où sont les neiges d'antan, Lasciate ogne speranza, voi ch’intrate eller kanske till och med Ai, las, tan cuidava saber d'amor, et tan petit en sai!
Senast redigerad av Hamilkar 2015-10-08 kl. 11:23.
Citera
2015-10-08, 14:59
Medlem
johanness avatar
Citat:
ja. jag tror att man i det här fallet kan utmåla hur många hypotetiska scenarier och försöka dra upp hur heltäckande regler som helst, men det blir ju lite poänglöst ifall det inte finns ett egentligt problem att lösa. den dagen ett sådant dyker upp kan man bedöma det enskilda fallet.
Citera
2015-10-17, 20:36
Medlem
TheGamers avatar
Så vad säger Admins/resterande mods?
Citera
2015-10-17, 20:45
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Så vad säger Admins/resterande mods?
Att frågan diskuteras. Den är inte helt enkel.
Citera
2015-10-17, 23:22
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Hej,

Som de flesta vet så får man endast skriva inlägg på svenska, norska, danska och engelska på Flashback, detta för att moderatorerna och admins ska kunna förstå vad som står. Men hur kommer det sig att ni tillåter andra språk i signaturerna?

Nu brukar jag sällan bry mig, men kom och tänka på nu, det som står kan faktiskt bryta mot FB's regelverk, utan att vi/ni förstår vad som står. Nu säger jag inte att jag stött på detta, men möjligheten finns, eftersom ingen moderator/admin förstår språket - eller brukar ni sitta och översätta ( i Google translate t.ex ) folks signaturer?

Hur ser ni på saken?
Kan detta komma och ändras?

M.v.h
Din utgångspunkt är felaktig eftersom man får skrivna på dom språken för att det är språken användarna ska kunna göra sig förstådda och föra diskussioner på - strikt sett så förstår bl.a. jag bosniska, serbiska, kroatiska och slovenska men dessa får man inte skriva med, inte heller franska, tyska osv. som andra moderatorer förstår får man skriva med.

Möjligheten finns ju att även signaturer på svenska, engelska, latin kan innehålla regelbrott.

Se på det så här:

100% av Flashback kan svenska - 100% av Flashback förstår regelbrottet och kan även rapportera det.
5% av Flashback kan bosniska - 5% av Flashback förstår regelbrottet och kan även rapportera det.

Vi har inte möjlighet att granska alla signaturer precis som vi inte har möjlighet att granska alla inlägg, för det behövs användarnas hjälp genom att rapportera eventuella regelbrott.
Senast redigerad av Fina Gubben 2015-10-17 kl. 23:24.
Citera
2015-10-20, 00:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Din utgångspunkt är felaktig eftersom man får skrivna på dom språken för att det är språken användarna ska kunna göra sig förstådda och föra diskussioner på - strikt sett så förstår bl.a. jag bosniska, serbiska, kroatiska och slovenska men dessa får man inte skriva med, inte heller franska, tyska osv. som andra moderatorer förstår får man skriva med.

Möjligheten finns ju att även signaturer på svenska, engelska, latin kan innehålla regelbrott.

Se på det så här:

100% av Flashback kan svenska - 100% av Flashback förstår regelbrottet och kan även rapportera det.
5% av Flashback kan bosniska - 5% av Flashback förstår regelbrottet och kan även rapportera det.

Vi har inte möjlighet att granska alla signaturer precis som vi inte har möjlighet att granska alla inlägg, för det behövs användarnas hjälp genom att rapportera eventuella regelbrott.

Det finns 995 490 användare och just nu är 41 782 av dem inloggade trots att det är midnatt i Sverige. 5% av detta är 2 089 användare som kan bosniska (enligt din uppskattning) som är inloggade just nu. Under en 24-timmarsperiod är kanske 10 gånger så många bosnisktalande inloggade, alltså kring 20 000.

Sannolikheten för att en signatur på bosniska som bryter mot reglerna inte ska bli läst och rapporterad är därför låg, särskilt som den - till skillnad från enskilda inlägg som bryter mot reglerna - syns under samtliga inlägg som användaren skrivit i alla möjliga trådar under sin tid på Flashback.

Att förbjuda främmande språk i signaturerna vore därför en överreaktion och som Europe påpekade ovan ett tecken på kulturskymning.

Tror man att detta är ett problem vore en bättre lösning att se över rutinerna för rapportering av signaturer och avatarer. Visserligen står det i regel 0.05 att de inte får bryta mot forumets regler, men det är inte glasklart vart och hur de ska rapporteras. Länken för att rapportera ett inlägg gäller ju vanligen just det inlägget och rapporten går till moderatorerna i det aktuella underforumet.

Kanske borde man ha särskilda länkar för att rapportera avatar och signatur på varje medlems sida i stället, eller möjligen i vänstermarginalen under avataren. Och kanske också en särskilt språkkunnig moderator (eller två) som hanterar rapporter av signaturer. Om man nu tror att signaturer på främmande språk som bryter mot reglerna är ett stort problem.
Citera
2015-11-21, 20:45
Medlem
TheGamers avatar
Bump, något nytt från Admins/Mods?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto