2015-10-05, 15:45
Medlem
TheGamers avatar
Hej,

Som de flesta vet så får man endast skriva inlägg på svenska, norska, danska och engelska på Flashback, detta för att moderatorerna och admins ska kunna förstå vad som står. Men hur kommer det sig att ni tillåter andra språk i signaturerna?

Nu brukar jag sällan bry mig, men kom och tänka på nu, det som står kan faktiskt bryta mot FB's regelverk, utan att vi/ni förstår vad som står. Nu säger jag inte att jag stött på detta, men möjligheten finns, eftersom ingen moderator/admin förstår språket - eller brukar ni sitta och översätta ( i Google translate t.ex ) folks signaturer?

Hur ser ni på saken?
Kan detta komma och ändras?

M.v.h
Citera
2015-10-05, 15:52
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vi diskuterar saken i Outlaw och återkommer när frågan är färdigbehandlad
Citera
2015-10-05, 16:40
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vi diskuterar saken i Outlaw och återkommer när frågan är färdigbehandlad

Sist jag kollade är inte franska heller tillåtet som skrivspråk!
Citera
2015-10-05, 16:53
Medlem
.Chloes avatar
Exakt vilka regler kan man bryta mot på andra språk? Länkar är ju alltid länkar och namn är ju alltid namn.

Jag känner att regler kan enbart brytas om den allmänne användaren kan se och förstå regelbrottet. Att skriva att man är under 18 år på Spanska går ju inte lika tydligt fram som att skriva det på Svenska eller Engelska.
Citera
2015-10-05, 17:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Hej,

Som de flesta vet så får man endast skriva inlägg på svenska, norska, danska och engelska på Flashback, detta för att moderatorerna och admins ska kunna förstå vad som står. Men hur kommer det sig att ni tillåter andra språk i signaturerna?

Om man INTE godkänner andra språk än dom du nämnde...hur hanterar man trådar som denna...

(FB) Översättning och språkhjälp ARABISKA (tråd sammanfogad av mod)

Det finns några stycken...
Citera
2015-10-05, 17:32
Medlem
TheJackets avatar
Eftersom signaturen inte skall vara en del av det som diskuteras i en tråd vanligtvis så känns det bara korkat att förbjuda andra språk i signaturen.
Citera
2015-10-05, 17:43
Medlem
Det står i alla fall i regel 0.05 att signaturens innehåll får inte bryta mot forumets regler. Hittas signatur på annat språk än det som tillåts i inlägg utanför området Språk måste det ju kontrolleraras så att inget regelbrott begås.
Citera
2015-10-05, 17:49
Medlem
Europes avatar
Jag utgår ifrån att det gemensamma språket för alla européer, latinet, givetvis är godkänt i signaturer? Eller är det samma kulturskymning på Flashback som i Sverige som ett led i regimens planerade utplånande av kulturen hos, samt folkmordet på, landets ursprungsbefolkningar? Jag har t.o.m. fått PM om att min signatur eventuellt inte är grammatiskt helt korrekt, så någon begriper i alla fall det som står (jag behärskar själv inte latinet...jag är ju på just DEN punkten ett sorgligt resultat av den svenska fördumnings- och obildningspolitiken).

Jag planerar i förbigående att - utöver svenska och finska - lära mig latin och även någon samisk dialekt i en kombination av nyfikenhet, lärdomssug och trots.
Senast redigerad av Europe 2015-10-05 kl. 18:00.
Citera
2015-10-05, 18:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Hej,

Nu brukar jag sällan bry mig, men kom och tänka på nu, det som står kan faktiskt bryta mot FB's regelverk, utan att vi/ni förstår vad som står. Nu säger jag inte att jag stött på detta, men möjligheten finns, eftersom ingen moderator/admin förstår språket - eller brukar ni sitta och översätta ( i Google translate t.ex ) folks signaturer?

Hur ser ni på saken?
Kan detta komma och ändras?

M.v.h

Jag tror att avsikten med regeln är att diskussionen inte ska föras på ett språk som de flesta inte förstår.

Jag har själv haft med citat från källor på andra språk många gånger med då bifogat en förklaring eller översättning, och har aldrig fått några varningar för det.

Inser för övrigt att jag har ett citat på ett "förbjudet" språk (latin) i min signatur. Citatet betyder:

De plundrar, de slaktar och de stjäl: detta kallar de falskeligen ett imperium; och när de skapat en ödemark kallar de det för fred.

Tacitus citat handlar om det romerska imperiet, men jag tänkte förstås på ett nutida imperium.
Citera
2015-10-05, 19:22
Medlem
Thurizas-09s avatar
Problemställingen, så vid jag förstår det, är att främmande språk i signaturer kan utnyttjas till att undgå regelverket. D.v.s. ha en en signatur som bryter mot någon regel och som är så korrekt skriven att det fungerar att översätta den i Google Translate.

Nu är ju chansen liten, men visst finns risken att via PM få andvändare att uppmanas översätta en signatur som moderatorerna inte ens tänkt tanken på att skulle vara regelvidrig. Till och med regelrätt "outning" är möjlig faktiskt.

Jag kan själv Ryska och skulle utan problem kunna skapa en signatur som bryter mot regelverket och skriva på kyrilliska. Visserligen är det få här på Flashback som skulle förstå signaturen, än mindre bry sig om den. Men via PM och subtila inlägg skulle det alldeles säkert gå att få andra användare att översätta signaturen innehållande ett regelbrott, såtillvida det är korrekt skrivet. Är en användare ute i dunkla syften ser väl denne till att formulera sig så korrekt som möjligt, även om denne inte behärskar språket som används i signaturen.

Avslutningsvis skulle jag vilja framhäva att detta knappast är ett problem på Flashback, men då den teoretiska möjligheten finns med regelöverträdelser med hjälp av en signatur på ett främmande språk finns bör det således förbjudas, tyvärr.

Moderatorernas arbetsbörda skulle delvis underlättas dessutom, om de slapp granska datoröversatta signaturer om det här skulle realiseras och bli ett hett ämne.
Citera
2015-10-05, 19:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Problemställingen, så vid jag förstår det, är att främmande språk i signaturer kan utnyttjas till att undgå regelverket. D.v.s. ha en en signatur som bryter mot någon regel och som är så korrekt skriven att det fungerar att översätta den i Google Translate.

Nu är ju chansen liten, men visst finns risken att via PM få andvändare att uppmanas översätta en signatur som moderatorerna inte ens tänkt tanken på att skulle vara regelvidrig. Till och med regelrätt "outning" är möjlig faktiskt.

Jag kan själv Ryska och skulle utan problem kunna skapa en signatur som bryter mot regelverket och skriva på kyrilliska. Visserligen är det få här på Flashback som skulle förstå signaturen, än mindre bry sig om den. Men via PM och subtila inlägg skulle det alldeles säkert gå att få andra användare att översätta signaturen innehållande ett regelbrott, såtillvida det är korrekt skrivet. Är en användare ute i dunkla syften ser väl denne till att formulera sig så korrekt som möjligt, även om denne inte behärskar språket som används i signaturen.

Avslutningsvis skulle jag vilja framhäva att detta knappast är ett problem på Flashback, men då den teoretiska möjligheten finns med regelöverträdelser med hjälp av en signatur på ett främmande språk finns bör det således förbjudas, tyvärr.

Moderatorernas arbetsbörda skulle delvis underlättas dessutom, om de slapp granska datoröversatta signaturer om det här skulle realiseras och bli ett hett ämne.

Dock vore det som Europe påpekade en kulturskymning att förbjuda citat på latin och andra kulturspråk.

Det finns en rapporteringsknapp. Bildningen på Flashback är tillräckligt hög för att regelvidriga citat inte ska bli långlivade, oavsett språket.
Citera
2015-10-05, 21:02
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Dock vore det som Europe påpekade en kulturskymning att förbjuda citat på latin och andra kulturspråk.

Det finns en rapporteringsknapp. Bildningen på Flashback är tillräckligt hög för att regelvidriga citat inte ska bli långlivade, oavsett språket.

Hur skall regelvidriga signaturer som ingen moderator förstår kunna åtgärdas?

Det vore att ställa väldigt höga krav på moderatorerna, exemepelvis ett rapporterat inlägg på ryska kan lätt göras oöverssättbart i google translate genom att utelämna uttalsbokstäverna i språket(ь och ъ). Som jag skrev tidigare är det här knappast ett överhängande problem.

Det jag vill framhäva är att möjligheten finns att missbruka signaturfunktionen genom att använda ett främmande språk. En rapportering som skall vinna laga kraft kräver ju att det finns en officiellt sanktionerad översättning av signaturen. Dit hör ej Google Translate. Det leder till ju till att moderatorer och administratörerna får en hel del extra arbete för att reda ut någon enskilld andvändares signatur.

Så tyvärr, tror det är bäst att förbjuda främmande språk i signaturerna. En eventuell kulturskymning är en subjektiv åsikt. Även fast jag förstår dina bevekelsegrunder.
Senast redigerad av Thurizas-09 2015-10-05 kl. 21:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in