Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-15, 23:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Oavsett hur situationen i övrigt ser ut så får man till viss grad skylla sig själv om man stupar när man beväpnar sig för att på kvällen söka upp personen man har ett horn i sidan till i dennes hem.
Plus att det hör till historien att bröderna hade straffregister långa som en matsedel, medan den misstänkte var ostraffad.
Citera
2015-10-15, 23:19
Medlem
HoAmAjs avatar
Simons header på FB: Veni Vidi Vici (Jag kom, jag såg, jag segrade)... Knappast

Fredriks header på FB: "The big lesson ion life, baby, is never be scared by anyone or anything" ... Yep, went well.

Två kapitalidioter även om död var att ta i och att 67-åringen självklart ska dömas om han hade möjlighet att hålla sig säker i huset till polis kunnat tillkallas. Dock verkar synnerligen förmildrande omständigheter finnas så några mord kommer det aldrig att bli tal om. Knappast dråp ens skulle jag tro då han med enkelhet kommer kunna visa att han hade anledning att vara under extrem stress och haft faktisk anledning att frukta bröderna.
Det räcker aldrig för att bli fri från det här dock, och det ska han ju inte heller. Det skulle sätta ett extremt farligt prejudikat som en del kommer använda i extremt infekterade bråk mellan tex grannar osv.

Men vi får se vad som kommer fram, det här är ett fall där allt kommer ligga på bordet för allmänheten väldigt snart då de två är döda och 67-åringen är häktad, samt platsen säkrad, så i det här fallet kommer väldigt lite förundersökningssekretess att vara nödvändig.

Ska bli intressant att se hur situationen verkligen såg ut i detalj, året fram till skjutningen samt under dagen då det hände.
Mitt tips, om han inte led av en psykisk störning vid tillfället för skjutningen, är att det här landar på en dom inom 6-12 årsspannet. Mycket beroende på hur det gick till när den sista av bröderna blev skjuten.
Var det många sekunder mellan de blev skjutna så kommer straffet gå upp väsentligt. Hade den sista brodern tex hunnit påbörja en flykt och kommit ens 2 meter så kommer också straffet för den skjutningen bli betydligt högre än för den första.
Dock inte mord.

Jag ser det inte (beroende på hur situationen såg ut) som otroligt att det blir olika brott för död 1 och död 2. Tex under dråp för en och dråp för den andre.
Sen kan ju båda ha påbörjat en flykt om de såg att han kom till fönstret med ett gevär och då kan det bli dubbeldråp iaf.

Jag bollar dock bara möjligheter. Vi VET inte tillräckligt för att vare sig fria eller döma 67-åringen.
Har han tex vetat om att ungarna var beväpnade eller inte? Osv osv...
Senast redigerad av HoAmAj 2015-10-15 kl. 23:28.
Citera
2015-10-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag förstår att det är svårt för dig att fatta saker om man inte uttrycker det MYCKET TYDLIGT! Det jag vill ha sagt är att världen kanske inte varit sämre ändå om det varit 67-åringen som åkt åt helvete istället för bröderna...bröderna var antagligen "hår av hin"...men 67-åringen kan vara hela jävla peruken...? fattar du nu??? nähä....

Så du menar att det är mer sannolikt att en ostraffad 67årig företagare skulle utgöra ett större hot mot samhället än två fullblodsligister som redan blivit dömda för fler brott än vad en genomsnittlig medborgare får p-böter under en livstid?

Idiotjävel kallar man sådana som dig
Citera
2015-10-15, 23:27
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag förstår att det är svårt för dig att fatta saker om man inte uttrycker det MYCKET TYDLIGT! Det jag vill ha sagt är att världen kanske inte varit sämre ändå om det varit 67-åringen som åkt åt helvete istället för bröderna...bröderna var antagligen "hår av hin"...men 67-åringen kan vara hela jävla peruken...?
Du menar att en ostraffad 67 åring skulle vara orsaken till att dom här bägge bröderna har gått åt helvete från unga år. Vi tar några exempel...
Hur får du ihop att Fredrik slår och knivhotar sin fd flickväns nya pojkvän med något som 67 åringen ska har gjort?
Hur får du ihop att Fredrik lurar av en nästan 90 årig man pengar med 67 åringen?
Hur får du ihop alla domar som Fredrik har på sig med något 67 åringen skulle ha gjort?

Hur får du ihop att Simon misshandlar en jämnårig på sin skola med sparkar och slag med 67 åringen?
Hur får du ihop alla domar om misshandel, olaga hot och rånförsök med något som 67 åringen har gjort?

Nej du. Det här är två jävla muppar som har varit struliga sen långt innan dom kom i kontakt med 67 åringen. Troligen pangade dom väl några rutor eller förstörde något och han kom på dom... och sen fortsatte det för dom gillade att jävlas med honom för han var försvarslös på grund av sin ålder... trodde dom.
Hur kan två killar i 20 års åldern misshandla en så pass gammal man och sen trots besöksförbud så fortsätter dom att hota och jävlas? Det är klart och tydligt att det är fel i huvudet på bröderna och dom fick precis det dom förtjänade!!!
Citera
2015-10-15, 23:31
Medlem
Det pratas om två brottsoffer. I denna historia finns bara ett brottsoffer och två gärningsmän som nu är skjutna till döds.

Vad dessa gärningsmän röstar på för parti är totalt ointressant och icke relevant vare sig det är MP, SD, M, S, C eller PP. Om en person som röstar SD eller MP är kriminell innebär knappast att hela väljarskaran ska klassas som det.

Det enda relevanta är att två brottslingar fick veta via den hårda vägen att brott inte lönar sig.
Citera
2015-10-15, 23:32
Medlem
PandorasAsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PandorasAsk Sverige borde ha en lag som i Amerika "Stay Your Ground" som ger en person rätt att försvara sig med vilka medel som helst om han/hon blir hotad i sitt hem av andra personer.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vi har den lagen - och den är stark.

Ok, vi har den här också, men här blir man häktad, anhållen och dömd för att man försvarat sin egendom, sitt liv mot inträngande våldsbrottslingar, det blir man inte i Amerika!
Citera
2015-10-15, 23:33
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoAmAj
Simons header på FB: Veni Vidi Vici (Jag kom, jag såg, jag segrade)... Knappast

Fredriks header på FB: "The big lesson ion life, baby, is never be scared by anyone or anything" ... Yep, went well.

Två kapitalidioter även om död var att ta i och att 67-åringen självklart ska dömas om han hade möjlighet att hålla sig säker i huset till polis kunnat tillkallas. Dock verkar synnerligen förmildrande omständigheter finnas så några mord kommer det aldrig att bli tal om. Knappast dråp ens skulle jag tro då han med enkelhet kommer kunna visa att han hade anledning att vara under extrem stress och haft faktisk anledning att frukta bröderna.
Det räcker aldrig för att bli fri från det här dock, och det ska han ju inte heller. Det skulle sätta ett extremt farligt prejudikat som en del kommer använda i extremt infekterade bråk mellan tex grannar osv.

Men vi får se vad som kommer fram, det här är ett fall där allt kommer ligga på bordet för allmänheten väldigt snart då de två är döda och 67-åringen är häktad, samt platsen säkrad, så i det här fallet kommer väldigt lite förundersökningssekretess att vara nödvändig.

Ska bli intressant att se hur situationen verkligen såg ut i detalj, året fram till skjutningen samt under dagen då det hände.
Mitt tips, om han inte led av en psykisk störning vid tillfället för skjutningen, är att det här landar på en dom inom 6-12 årsspannet. Mycket beroende på hur det gick till när den sista av bröderna blev skjuten.
Var det många sekunder mellan de blev skjutna så kommer straffet gå upp väsentligt. Hade den sista brodern tex hunnit påbörja en flykt och kommit ens 2 meter så kommer också straffet för den skjutningen bli betydligt högre än för den första.
Dock inte mord.

Jag ser det inte (beroende på hur situationen såg ut) som otroligt att det blir olika brott för död 1 och död 2. Tex under dråp för en och dråp för den andre.
Sen kan ju båda ha påbörjat en flykt om de såg att han kom till fönstret med ett gevär och då kan det bli dubbeldråp iaf.

Jag bollar dock bara möjligheter. Vi VET inte tillräckligt för att vare sig fria eller döma 67-åringen.
Har han tex vetat om att ungarna var beväpnade eller inte? Osv osv...
Det fetade. Det kommer säkert att komma fram att det fanns otaliga anmälningar som var nedlagda i brist på bevis mot slöddret och tack vare det så accelererade situationen fram till skotten.
Polisen borde nog kanske ta på sig en del av bördan här för dom lägger allt för ofta ner fall utan att ens försöka utreda dom.
Citera
2015-10-15, 23:34
Medlem
Avlyssnads avatar
För att det hela ska kunna ses som nödvärn så får det inte finnas minsta lilla som antyder att mannen sedan tidigare velat se de båda bröderna döda. Kom ihåg att en historia parterna emellan föreligger.

Därför undrar jag var någonstans på kroppen de blev skjutna på och var de befann sig när skjutningen ägde rum.

Någon i tråden säger huvudet och då säger jag att 67-åringen kommer att dömas för antingen mord eller dråp. Är bröderna däremot skjutna på det vis att 67-åringen endast velat "disabla" de men att de dragit på sig skador och dött är nödvärnslinjen ännu aktuell.

Tragiskt detta som hänt men ur lagens perspektiv lär det bli intressant att följa.
Citera
2015-10-15, 23:34
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Av socialförvaltningen i Åstorps kommuns yttrande framgår att Simon Rauschning sedan några år tillbaka är föremål för vård med stöd av lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och vistas numera i familjehem.
Enligt uppgift mår han bra och utvecklas positivt. Han går i skolan en dag i veckan och resterande dagar praktiserar han som kock.
Aktuell vårdplan innebär att Simon Rauschning bl.a. ska få en god utveckling, tydliga gränser, goda förebilder, stöd i att hantera sin problematik samt stöd i att hitta en stabil och fungerande relation till sina föräldrar. Den pågående vården framstår som lämplig för Simon Rauschning och en ungdomsvård är med hänsyn till brottslighetens art en tillräckligt ingripande påföljd. Påföljden för Simon Rauschning ska därför bestämmas till ungdomsvård.

Tydligen misslyckades dom totalt med Simon... också!
Som vanligt tror jag att vi hittar grunden till brödernas problem hos föräldrarna. Någon skrev här att pappan var en ordentlig småföretagare. Hur var det med mamman? Någon som har info om henne?

För det verkar ju högst osannolikt om ett (eller t o m två) barn blir omhändertaget i en helt vanlig fungerande familj. Någon slags grav problematik måste ha funnits. Alkohol, droger, religion, våld eller liknande.

Vet vi ens säkert att det är mamman som bor på annan adress men har samma efternamn? Det kan ju vara en ny fru. Har mamman kanske dött när pojkarna var små? Det skulle till viss del kunna förklara deras traumatiska barndom.
Senast redigerad av Flor-Ida 2015-10-15 kl. 23:42.
Citera
2015-10-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martina46
Ni är det väl knappast som så att vapenlicensen beskriver att mannen i fråga får använda vapnet i självförsvar..
Ngn kanske invänder att han inte borde ha skjutit för att döda.
Men nu förhåller det sig som så att man kan avlida av själva chocken av att träffas.
Ett jaktgevär ger den effekten.
Vidare skulle jag tro ( bara tro ) att mannen antingen nu eller tidigare varnat "buset" för följderna , om trakasserierna skulle fortsätta.
Om ngn gör intrång och dessutom hotar så är den naturliga reaktionen att man vill försvara sig.
Är man dessutom stressad och känner sig livrädd så kan saker och ting utveckla sig så här.

Det är inte geväret som ger den effekten, det är ammunitionen.
Halvmantlad ammunition ger större chockverkan på kroppen. Den är även förbjuden att användas i krig.
Den går isär och expanderar vilket skapar en större anslags energi än en helmantlad som kan gå rakt igenom.
Citera
2015-10-15, 23:41
Medlem
Det jag funderar på är hur tuffa kände sig bröderna när de förstod att deras sista stund var kommen, ge sig på en pensionär inte ensam utan 2 st och med tillhyggen B.I.H.
Senast redigerad av kalleanders 2015-10-15 kl. 23:44.
Citera
2015-10-15, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mackiee76
Absolut inte. Jag försvarar verkligen inte brödernas handling. Men jag försvar inte 67 åringen heller. Om det är sant och en blev skjuten i ryggen så är det inte i nödvärn i mina ögon.
Ett skott i luften kanske. Varnings skott. Det finns så mycket bakom denna handling av bröderna och 67 åringen. Något många av oss inte varit med om. Jag går efter fakta och inte spekulationer.

Nu får du lägga av att smöra för dom här idiot bröderna dom får skylla sig själva dom har trakasserat och misshandlat gubben innan och när dom nu kom dit för att spöa honom igen ja då brast säkringarna i huvudet hos gubben vilket är fullt förståeligt.

Så bröderna Rausing fick vad dom förtjänade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in