Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-15, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Girl1990
Nej håller med, läser om måga som ätit imovane i 10-12 år om inte mer.

Har ingen riktig läkarkontakt så kan inte fråga, säger bara vad jag vill ha så får jag det.
Fördelen är att propavan inte har bieffekt att lukta kloak i munnen men lite sämre värkan. Om du sover bra så onödigt käka sömntabletter mot ångest, någon benzo hade passat bättre.
Citera
2015-10-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaBollen
Fördelen är att propavan inte har bieffekt att lukta kloak i munnen men lite sämre värkan. Om du sover bra så onödigt käka sömntabletter mot ångest, någon benzo hade passat bättre.

Kloak effekten släpper efter några månaders användning.

Jag sover inte bra, vaknar kanske 6-8 gånger varje natt. Ätit sömntabletter i olika former sedan 8 an när skolläkaren skrev ut propavan. Sedan har jag använt mig av lergigan, theralen, propavan och stilnoct och nu senast imovane.

Har mirtazapin till kvällen och den kunde jag sova bra på förut det räckte.

Jag lider av extrem ångest. Äter benzo sobril/oxascand dagligen men inget jag somnar på.

Det är inget problem för mig att vara sömnlös, jag vill bara inte få ökad ångest när jag slutar med imovanen, för har redan sådan ökad ångest.
Citera
2015-10-15, 20:48
Bannlyst
Citat:
Kloak effekten släpper efter några månaders användning.

Jag sover inte bra, vaknar kanske 6-8 gånger varje natt. Ätit sömntabletter i olika former sedan 8 an när skolläkaren skrev ut propavan. Sedan har jag använt mig av lergigan, theralen, propavan och stilnoct och nu senast imovane.

Har mirtazapin till kvällen och den kunde jag sova bra på förut det räckte.

Jag lider av extrem ångest. Äter benzo sobril/oxascand dagligen men inget jag somnar på.

Det är inget problem för mig att vara sömnlös, jag vill bara inte få ökad ångest när jag slutar med imovanen, för har redan sådan ökad ångest.
Vad grundar sig din ångest på :-(
Citera
2015-10-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaBollen
Vad grundar sig din ångest på :-(

Om jag ändå hade vetat vad den riktigt grundade sig på. Dålig självkänsla, socialfobi, gad. Svår barndom mm.
Ätit antidepp sedan högstadiet och slutade med mina mediciner förrförra sommaren (kände mig frisk och hade mått bra länge) på hösten sedan så började jag må dåligt, sedan har allt blivit värre.
varit sjukskriven till och från sedan den hösten och helt sjukskriven sedan i våras.
Att sluta med mina mediciner var det dummaste jag gjort, och det kommer jag aldrig göra om. Men det är lätt att vara efterklok.
Jag slutade mycket för vi tänkte skaffa barn och jag ville inte äta det då.
Nu äter jag antidepp igen utan några vidare resultat och barn får vänta
Citera
2015-10-15, 21:36
Medlem
Citat:
Jaha okej.
ja propavan är sömntablett och imovane insomning
Förstår inte riktigt,har du svårt att sova eller vaknar upp på natten? Imovane är för att sova,Propavan för att fortsätta kunna sova.
Citera
2015-10-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Förstår inte riktigt,har du svårt att sova eller vaknar upp på natten? Imovane är för att sova,Propavan för att fortsätta kunna sova.

Har inte svårt att somna just nu (hade det förut) nu vaknar jag på nätterna.
det är därför jag vill sluta med imovanen för det är en insomningstablett och propavanen är en sömntablett.
Citera
2015-10-15, 23:13
Bannlyst
Behandla din ursprungsproblematik istället för att gå in med sömnmedel. Det bör vara kortsiktiga åtgärder temporärt för att bryta en extrem period av insomnia för att slippa hamna på psyk.

Sömnproblem brukar i regel bero på antingen OCD, stress, ångest eller förskjuten sömnfas i samband med depression. I det sistnämnda kan melatonin eller agomelatin (valdoxan vara till hjälp). Även att undvika blått ljus från skärmar på kvällarna.

Annars är det SSRI/SNRI som gäller. Paroxetin är det enda SSRI som brukar hjälpa mot ångest och sömnproblem pga dess antikolinerga effekt.
Citera
2015-10-15, 23:16
Medlem
adagios avatar
För mig fungerar Propavan mycket bättre än Imovane. Dåsig blir man bara i början - det går över.
Alltså, jag förstår inte varför ni envisas med att käka Imovane och Stilnoct när det finns icke-vanebildande alternativ som, om man ger dem en chans, faktiskt fungerar bra. Antihistaminer och Melatonin t.ex.

Om man går in med mentaliteten att det är verkningslöst och därför inte ger det en ordentlig chans så är det ju inte så konstigt om ni inte känner av effekten/eller går att utvärdera effekten på ett konkret sätt. Genom att skriva att det är sockerpiller och inte fungerar, att man ska gå direkt till bensoanaloger, då gör ni ju många en rejäl björntjänst. För antihistaminer fungerar för väldigt många, faktiskt. Och är betydligt bättre att ta som sömnmedicin en längre tid. Sen kanske inte den gemene pillertrillaren begriper det eller ens gett dem en chans. När jag började läsa om sömntabletter så trodde jag också på alla som dömde ut såna här mediciner som verkningslösa, men ångrar att jag gjorde det i dag.

I slutändan måste man ju ändå höja dosen för att få någon effekt på Imovane osv. Propavan tar jag varje dag med samma effekt; den får mig att må bättre och bli naturligt trött som jag annars inte blir. Man behöver förstås inte ta den varje dag men för mig tappar den inte i effekt, men det händer garanterat med benso och bensoliknande ämnen.
Citera
2015-10-16, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
För mig fungerar Propavan mycket bättre än Imovane. Dåsig blir man bara i början - det går över.
Alltså, jag förstår inte varför ni envisas med att käka Imovane och Stilnoct när det finns icke-vanebildande alternativ som, om man ger dem en chans, faktiskt fungerar bra. Antihistaminer och Melatonin t.ex.

Om man går in med mentaliteten att det är verkningslöst och därför inte ger det en ordentlig chans så är det ju inte så konstigt om ni inte känner av effekten/eller går att utvärdera effekten på ett konkret sätt. Genom att skriva att det är sockerpiller och inte fungerar, att man ska gå direkt till bensoanaloger, då gör ni ju många en rejäl björntjänst. För antihistaminer fungerar för väldigt många, faktiskt. Och är betydligt bättre att ta som sömnmedicin en längre tid. Sen kanske inte den gemene pillertrillaren begriper det eller ens gett dem en chans. När jag började läsa om sömntabletter så trodde jag också på alla som dömde ut såna här mediciner som verkningslösa, men ångrar att jag gjorde det i dag.

I slutändan måste man ju ändå höja dosen för att få någon effekt på Imovane osv. Propavan tar jag varje dag med samma effekt; den får mig att må bättre och bli naturligt trött som jag annars inte blir. Man behöver förstås inte ta den varje dag men för mig tappar den inte i effekt, men det händer garanterat med benso och bensoliknande ämnen.

Jo jag håller med dig. Åt propavan i flera år förut 2 tabletter och det funkade bra förutom att jag var lite trött på morgonen. Sedan åt jag mirtazapin anti dep mot sömnen och det fungerade också kanon. Men kom i en ångest svacka för ett tag sedan och då skrev de ut imovane.

Tog 1 st propavan igår plus mirtazapin, kunde inte somna på 3h vaknade kanske 8 gånger så sovit totalt 3h på 11h som jag legat i sängen.
har ökad ångest, men vet inte om det beror på att jag inte tagit imovane och kroppen är van, eller att jag är extremt trött. kanske båda.
Citera
2015-10-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Behandla din ursprungsproblematik istället för att gå in med sömnmedel. Det bör vara kortsiktiga åtgärder temporärt för att bryta en extrem period av insomnia för att slippa hamna på psyk.

Sömnproblem brukar i regel bero på antingen OCD, stress, ångest eller förskjuten sömnfas i samband med depression. I det sistnämnda kan melatonin eller agomelatin (valdoxan vara till hjälp). Även att undvika blått ljus från skärmar på kvällarna.

Annars är det SSRI/SNRI som gäller. Paroxetin är det enda SSRI som brukar hjälpa mot ångest och sömnproblem pga dess antikolinerga effekt.

Jag vet vad mina sömnproblem beror på stress, ångest och lite ocd. kanske add också.
Men har inte fått någon vidare hjälp med de, förutom tabletter. och vet inte hur jag ska göra själv.
jag äter redan ssri plus mirtazapin anti depp.

håller även på att trappa ur sobrilen, därför jag också vill bli av med imovanen.

vill egentligen bara ha mirtazapin till natten.
Citera
2015-10-16, 11:14
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ätit imovane 7,5mg i ungefär 3 månader. Ska idag byta till propavan.
Hur kommer kroppen reagera tro? mest rädd för ökad ångest (har redan så mycket ångest. Sömnlöshet om jag får de är inget problem (sover redan jätte dåligt).

Trappar också ner sobril samtidigt.

Har mirtazapin också som "sömntablett"

Propavan funkar bra för vissa, min egen erfarenhet är att det är den sämsta psykofarmaka jag någonsin prövat kraftig myrkrypningar, och 90% av sederingen uppstod dagen efter.

Att du skulle få ökad ångest är osannolikt, det enda som iofs skulle kunna orsaka det vore utsättningen av imovane.

Vilken dos mirtazapin har du? Att du ska få en god sömn av det är betydligt högre än av propavan, och om du nu ska ha en sömnmedicin som inte är benzo eller benzoanalog är theralen droppar eller tabletter ett mycket bättre och effektivare val.
Citera
2015-10-16, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Propavan funkar bra för vissa, min egen erfarenhet är att det är den sämsta psykofarmaka jag någonsin prövat kraftig myrkrypningar, och 90% av sederingen uppstod dagen efter.

Att du skulle få ökad ångest är osannolikt, det enda som iofs skulle kunna orsaka det vore utsättningen av imovane.

Vilken dos mirtazapin har du? Att du ska få en god sömn av det är betydligt högre än av propavan, och om du nu ska ha en sömnmedicin som inte är benzo eller benzoanalog är theralen droppar eller tabletter ett mycket bättre och effektivare val.

Tog propavan inatt myrkrypningar och har inte sovit mer en 3h på 11h i sängen. Svettades inatt så jag var helt blöt när jag vaknade efter 1h.
Mirtazapin 45mg de säger att de är maxdos?.

Vet inte hur jag ska göra inatt ta imovane eller propavan eller båda två.

vill så gärna sluta med imovanen (den har gjort mig beroende)

Har ökad ångest för jag håller på att trappa ur min sobril är nere på 5mg 2gr dag denna veckan och nästa vecka 5 1gr om dagen. kanske ska man vänta med imovane tills sobrilen är ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in