Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-16, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Girl1990
Tog propavan inatt myrkrypningar och har inte sovit mer en 3h på 11h i sängen. Svettades inatt så jag var helt blöt när jag vaknade efter 1h.
Mirtazapin 45mg de säger att de är maxdos?.

Vet inte hur jag ska göra inatt ta imovane eller propavan eller båda två.

vill så gärna sluta med imovanen (den har gjort mig beroende)

Har ökad ångest för jag håller på att trappa ur min sobril är nere på 5mg 2gr dag denna veckan och nästa vecka 5 1gr om dagen. kanske ska man vänta med imovane tills sobrilen är ute?

Kör lågdos mirtazapin så blir den mer selektiv för H1-receptorerna. Bättre i längden för att behandla sömnproblem. Det är synd att du fastnat i GABA-träsket förmodligen helt i onödan.
Förespråkar fortfarande paroxetin som SSRI mot sömnproblem då det är den enda SSRI som faktiskt har visat sig ha effektivitet mot detta. Även valdoxan.
Citera
2015-10-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Kör lågdos mirtazapin så blir den mer selektiv för H1-receptorerna. Bättre i längden för att behandla sömnproblem. Det är synd att du fastnat i GABA-träsket förmodligen helt i onödan.
Förespråkar fortfarande paroxetin som SSRI mot sömnproblem då det är den enda SSRI som faktiskt har visat sig ha effektivitet mot detta. Även valdoxan.

Tack de höjde mirtazapinen för 1,5 månad sedan åt 30mg förut. Började med ssri sertralin /bytte till de för 3 veckor sedan så tror inte jag får byta igen. men tack för svar!
Citera
2015-10-16, 15:16
Bannlyst
Citat:
Tack de höjde mirtazapinen för 1,5 månad sedan åt 30mg förut. Började med ssri sertralin /bytte till de för 3 veckor sedan så tror inte jag får byta igen. men tack för svar!

Ok. Hur upplever du att sömnen har förändrats sedan du började med sertralin och höjde dosen mirtazapin? Svag dopaminåterupptagningshämning på sertralin + 5ht2c inverse agonism på mirtazapin i 45 mg kan i många fall orsaka insomnia.
Inte en optimal medicinering enligt mig.
Du bör i alla fall ner till 15 mg mirtazapin.
Citera
2015-10-16, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Ok. Hur upplever du att sömnen har förändrats sedan du började med sertralin och höjde dosen mirtazapin? Svag dopaminåterupptagningshämning på sertralin + 5ht2c inverse agonism på mirtazapin i 45 mg kan i många fall orsaka insomnia.
Inte en optimal medicinering enligt mig.
Du bör i alla fall ner till 15 mg mirtazapin.

När jag höjde mirtazapinen inget speciellt, hade ju imovane samtidigt
när jag bytte till sertralin sov dåligt 2 nätter sedan verkar inte imovanen som förut, men vet inte om det är däför.

får kolla på det.
Citera
2015-10-17, 15:25
Medlem
Egerias avatar
(Imovane har jag som insomningstablett och är en av människorna som haft det utskrivet i ca 3-4 år nu. Men den funkar för mig och det är ingen av mina psykiatriker eller ens min psykolog som nämner att dom tycker att jag ska ta bort den om den fortfarande funkar.

När jag mådde som sämst brukade jag missbruka dom dock men har liksom en otroligt stark rädsla över att bli beroende av något så just Imovane va inga problem alls för mig att liksom "hålla under kontroll" under den perioden.

Jag har inga speciella biverkningar eller problem med dom, lite torra läppar, muntorrhet på morgonen och järnsmaken på natten.)

Propavan dock hjälper mig inte att somna alls, den hjälper mig att inte vakna på natten ibland, men jag brukar bli väldigt dåsig och slö av Propavan och blir även ett mat-monster dagen efter och känner mig konstant hungrig även om jag äter.
Citera
2015-10-17, 15:29
Medlem
Som att byta en Audi mot en lada...
Citera
2015-10-17, 15:46
Jag tycker Propavan är ganska bra. Har inte det själv nu, men hade 75 mg (3 tabletter). Många säger att de får myrkrypningar av det, men jag har aldrig fått det. Men det är bra, då det inte är beroendeframkallande, Imovane kan vara beroendeframkallande.

Sobril kan ju vara svårt att sluta med, men trappar men ner långsamt så går det.

Mirtazapin har en viss sömngivande effekt.

Själv har jag äntligen hittat en bra kombo för att somna lätt, o sova hela natten.
Citera
2015-10-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag tycker Propavan är ganska bra. Har inte det själv nu, men hade 75 mg (3 tabletter). Många säger att de får myrkrypningar av det, men jag har aldrig fått det. Men det är bra, då det inte är beroendeframkallande, Imovane kan vara beroendeframkallande.

Sobril kan ju vara svårt att sluta med, men trappar men ner långsamt så går det.

Mirtazapin har en viss sömngivande effekt.

Själv har jag äntligen hittat en bra kombo för att somna lätt, o sova hela natten.

Vad har du för kombo för att sova bra? =)
Citera
2015-10-20, 17:05
Citat:
Vad har du för kombo för att sova bra? =)
Theralen 120 mg (3 ml), Iktorivil 4 mg (tar jag egentligen i lugnande syfte, men tar de på kvällen, så sitter den ångestdämpande effekten i dagen efter) o Imovane 7,5 mg.
Citera
2015-10-20, 20:43
Medlem
Ninjor1987s avatar
Det bör nämnas att man inte kan döma ut en medicin rakt av, bara för att en del har dåliga erfarenheter av den - fenomenet neurodiversifiering är en direkt effekt av det faktum att det finns många människor i vår värld, och därför har olika förändringar i hjärnan haft gynnsam effekt på överlevnaden - den ger ett större spektrum av beteenden som kan hjälpa flocken att överleva.

Dessvärre så leder det även till att mediciner som fungerar för en, inte fungerar för alla.

Bör särskilt nämnas 3 grupper av "olika hjärnor" som ofta reagerar väldigt olika på medicinering:

1. Schizoaffektiva/Psykos -personer

2. Neurotypiska (dom allra flesta)

3. Uppmärksamhetsstörda (ADHD, SCT, DAMP, et c)

Om man har ADHD ska man i regel hålla sig borta från antipsykotiska, eftersom vi med sådana störningar i regel har problem med dopaminproduktion och minskad aktivitet i receptorerna redan - resultatet av att ta antipsykotiska/neuroleptika då är att man absolut blir trött, ja, men dagen efter så upplever många av oss betydligt mer dagtrötthet än dom neurotypiska eller schizoaffektiva - helt enkelt för att dom verkar FÖR BRA på oss.

En del, som jag, upplever även försvårad uppmärksamhetsproblematik på Antipsykotiska, vilket som ni förstår är väldigt olämpligt.

Då bör man istället kolla på andra ämnen, som t ex Melatonin och Valdoxan, samt tillägg med Valproat. (inget av dessa är beroendeframkallande)

För schizoaffektiva i synnerhet dock, så är det bara att mata på med Propavan och liknande, det kommer nämligen, som Mulla Krekar nämner, fungera alldeles utmärkt.
Citera
2015-10-31, 16:21
Medlem
Sezlows avatar
Jag tar två Propavan och en Imovane till kvällen.
Jag har inte känt av någon biverkning av detta, sover i sex timmar och vaknar på morgonen, precis som jag ska; och det fungerar ganska bra på jobbet dagen efter.

Jag har inte testa dem var för sig mer än någon enstaka natt, så jag kan inte tillföra mycket i den ursprungliga frågan om de är utbytbara.
Citera
2015-11-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Jag tar två Propavan och en Imovane till kvällen.
Jag har inte känt av någon biverkning av detta, sover i sex timmar och vaknar på morgonen, precis som jag ska; och det fungerar ganska bra på jobbet dagen efter.

Jag har inte testa dem var för sig mer än någon enstaka natt, så jag kan inte tillföra mycket i den ursprungliga frågan om de är utbytbara.

Äter 1 propavan och 1 imovane nu det fungerar ganska bra somnar och sover 6-8h . Kommer sluta med imovane sedan och försöka byta ut mot propavan. Men just nu fungerar det bra. Hur länge har du ätit imovane? propavan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in