2015-09-07, 21:11
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Atlant Stability har rasat som en sten igen. Nu har jag förlorat allt förtroende för den fonden.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/145768/atlant-stability
Vad snackar du om? Senaste månaden har DAX gått ner 13% och OMXS30 10%, medans Atlant Stability har tappat 0.7%. Hela grejen med hedgefonder är att skydda kapital vid börsras och det har väl ändå fonden lyckats med?
Citera
2015-10-10, 15:43
Medlem
starbounds avatar
Vad har ni för fonder nu för tiden?

Själva har jag bara Entropics katastrofobligationsfond.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/547575/entropics-cat-bond-fund-a

Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Vad snackar du om? Senaste månaden har DAX gått ner 13% och OMXS30 10%, medans Atlant Stability har tappat 0.7%. Hela grejen med hedgefonder är att skydda kapital vid börsras och det har väl ändå fonden lyckats med?

Jo, så är det ju. Är väl delvis att man varit bortskämd av fonden med väldigt stabil uppgång under lång tid.

Finns verkligen inga bra låglågrisk-fonder just nu. Utöver Entropics så känner jag till någon som slår högränekontorna på 0,8 %.
Citera
2015-10-11, 10:28
Medlem
Började för en tid sedan spara i fonder, har hittills placerat i Avanza Zero, DNB Global Indeks och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Är nöjd med alla tre men letar efter ytterligare någon fond att placera i.

Var lite inne på Länsförsäkringar USA Index men det kanske är onödigt då DNB Global Indeks till 60 % är fördelat i Nordamerika?

Någon som har några tips på fonder att krydda portföljen med?
Citera
2015-10-14, 07:41
Medlem
Så här ser mitt nuvarande fondsparande ut, någon som har några tankar kring det? Tar tacksamt emot tips och råd.

Avanza Zero. 15%.
DNB Global Indeks. 30%.
Danske Invest Global Index. 15%.
SPP Aktiefond USA. 10%.
AMF Aktiefond Europa. 10%.
Swedbank Robur Indexfond Asien. 10%.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag. 10%.
Citera
2015-10-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Så här ser mitt nuvarande fondsparande ut, någon som har några tankar kring det? Tar tacksamt emot tips och råd.

Avanza Zero. 15%.
DNB Global Indeks. 30%.
Danske Invest Global Index. 15%.
SPP Aktiefond USA. 10%.
AMF Aktiefond Europa. 10%.
Swedbank Robur Indexfond Asien. 10%.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag. 10%.

Ser bra ut. Personligen skulle jag byta ut Asienfonden mot en svensk småbolagsfond. AMF småbolag har enbart 0,6% i avgift och har bra historik jämfört med de andra fonderna du valt. Fonden har också ett stort antal bolag vilket gör att den känns säkrare än många andra småbolagsfonder.
Senast redigerad av Kungzholmen 2015-10-14 kl. 20:16.
Citera
2015-10-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Ser bra ut. Personligen skulle jag byta ut Asienfonden mot en svensk småbolagsfond. AMF småbolag har enbart 0,6% i avgift och har bra historik jämfört med de andra fonderna du valt. Fonden har också ett stort antal bolag vilket gör att den känns säkrare än många andra småbolagsfonder.
Intressant tanke och tack för inlägget. Hur ser du på att det då skulle bli ännu mer viktat mot Sverige då Avanza Zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag redan innebär att fördelningen ligger på 25% av innehavet mot den svenska marknaden?
Citera
2015-10-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Intressant tanke och tack för inlägget. Hur ser du på att det då skulle bli ännu mer viktat mot Sverige då Avanza Zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag redan innebär att fördelningen ligger på 25% av innehavet mot den svenska marknaden?

Historiskt har svenska börsen gått bättre än många andra börser. Vi har bra stabila bolag som exporterar mycket. På detta sätt tar dessa bolag del av utvecklingen i övriga världen. Småbolagsfonder har historiskt gått bättre då utvecklingspotentialen är större än hos storbolagen. Vissa säger att småbolagsfonderna sjunker mer vid nergång och ökar mer vid uppgång men är det sant? Jämför hur t ex AMF små gått senaste 6 månaderna och den börsoro som varit jämfört med Avanza Zero. AMF har inte sjunkit lika mycket. Nästan alla småbolagsfonder har tacklat nedgången bättre än Avanza Zero.

Jag tror rädslan för att vikta Sverige är överdriven. Sverige går upp när övriga världen går upp och vice versa. Jag tror inte just Sverige kollapsar. Farligare att vikta typ Ryssland eller liknande

Kör själv 50% Sverige och 50% Länsförsäkringar global index.
Senast redigerad av Kungzholmen 2015-10-15 kl. 10:59.
Citera
2015-10-15, 16:43
Medlem
starbounds avatar
Citat:

Jättebra inlägg!

Det där är lite av min käpphäst. Att det är lite för mycket globalindexfokus hos många här. Sparar man över lång tid så är det värt en högre risken med en svensk småbolagsfond.

Kolla in denna skillnad, inte direkt liten:

DNB Sweden Micro Cap - 315 % 10 år

SIX30 Return Index (dvs. Avanza Zero) - 180 % 10 år
Citera
2015-10-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Jättebra inlägg!

Det där är lite av min käpphäst. Att det är lite för mycket globalindexfokus hos många här. Sparar man över lång tid så är det värt en högre risken med en svensk småbolagsfond.

Kolla in denna skillnad, inte direkt liten:

DNB Sweden Micro Cap - 315 % 10 år

SIX30 Return Index (dvs. Avanza Zero) - 180 % 10 år

Precis. DNB Micro cap gick ca 50% back under finanskrisen och Avanza Zero ca 43% back om jag ser rätt. Valet kan tyckas självklart vilken fond man bör välja men alla verkar helt övertygade om att det enbart är svensk indexfond som gäller. Jag kan inte riktigt förstå det utan ser en bra småbolagsfond som ett klockrent komplement till Avanza Zero, SPP Sverige eller Spiltan investmentbolag samt en global indexfond.

Länsförsäkringar global index 50%. Spiltan investmentbolag 20%, SPP Sverige 15% Amf småbolag 15% (eller DNB Micro cap, carnegie småbolag, Evli svenska småbolag, Didner Gerge småbolag eller Swedbank svenska småbolag om man kan tänka sig högre förvaltningsavgift).
Senast redigerad av Kungzholmen 2015-10-15 kl. 21:29.
Citera
2015-10-15, 22:12
Medlem
Citat:
Historiskt har svenska börsen gått bättre än många andra börser. Vi har bra stabila bolag som exporterar mycket. På detta sätt tar dessa bolag del av utvecklingen i övriga världen. Småbolagsfonder har historiskt gått bättre då utvecklingspotentialen är större än hos storbolagen. Vissa säger att småbolagsfonderna sjunker mer vid nergång och ökar mer vid uppgång men är det sant? Jämför hur t ex AMF små gått senaste 6 månaderna och den börsoro som varit jämfört med Avanza Zero. AMF har inte sjunkit lika mycket. Nästan alla småbolagsfonder har tacklat nedgången bättre än Avanza Zero.

Jag tror rädslan för att vikta Sverige är överdriven. Sverige går upp när övriga världen går upp och vice versa. Jag tror inte just Sverige kollapsar. Farligare att vikta typ Ryssland eller liknande

Kör själv 50% Sverige och 50% Länsförsäkringar global index.
Ett mycket intressant inlägg igen, just nu ser fondfördelningen ut som jag skrivit men jag tar till mig av det du skrivit och jag ska verkligen fundera på det och försöka läsa på så gott det går för en lekman som mig.
Citera
2015-10-21, 09:16
Medlem
Jag vill ha lite småbolag men jag vet inte vad man ska välja. AMF Småbolag verkar ju billig men DNB Micro Cap Verkar ju trots sin avsevärt högre prislapp gå jätte bra hela tiden.
Citera
2015-10-31, 01:51
Medlem
Presentpappers avatar
Om ni får chansen att tipsa om de bästa fonderna att investera besparingar i, hur lyder svaret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in