2015-10-31, 01:56
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Om ni får chansen att tipsa om de bästa fonderna att investera besparingar i, hur lyder svaret?

Beror mycket på hur stor risk man är villig att ta och hur länge man har tänkt spara.
Citera
2015-10-31, 02:04
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Beror mycket på hur stor risk man är villig att ta och hur länge man har tänkt spara.

Om vi tänker mellan två-fyra år, där det inte är aktuellt att riskera värdet alldeles för mycket. Utan snarare låta pengarna sitta säkert men fortfarande kunna vara med i spelet och stiga lite i värde i bästa fall.

Vill alltså ha en garanti, på papperet, att pengarna inte sjunker i värde. Är det orimligt? Kanske inte är fonder jag bör använda mig av?
Citera
2015-10-31, 06:31
Medlem
Vilka fonder är populära just nu? Har en hög pengar på isk som inte är placerade, det blir tydligen dubbel beskattning på det? :/
Citera
2015-10-31, 18:30
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Om vi tänker mellan två-fyra år, där det inte är aktuellt att riskera värdet alldeles för mycket. Utan snarare låta pengarna sitta säkert men fortfarande kunna vara med i spelet och stiga lite i värde i bästa fall.

Vill alltså ha en garanti, på papperet, att pengarna inte sjunker i värde. Är det orimligt? Kanske inte är fonder jag bör använda mig av?

Du bör vara medveten om att det inte finns någon garanti att de pengar du investerar på börsen inte kommer att minska. Det innebär alltid en risk att investera på börsen.

Risken att pengarna minskar är större ju kortare du väljer att ha dem investerade. Detta eftersom börsen alltid går upp på lite längre sikt, och det är egentligen bara en fråga om hur länge man är villig att vänta.

Det du kan göra för att vara med lite i uppgångarna, och samtidigt hålla en större del av portföljen stabil om en krasch skulle inträffa då du har pengarna investerade, är att göra något i stil med detta:

* Max 25% i aktiefonder
* Runt 60-65% i olika räntefonder/hedgefonder
* Resten i likvider på ett sparkonto med insättningsgaranti, fria uttag och gärna lite ränta
Senast redigerad av Razy 2015-10-31 kl. 18:33.
Citera
2015-11-01, 22:31
Medlem
Olga-Reets avatar
Tankte borja med ett manadssparande i diverse fonder. 40 % av sparandet i aktiefonder. Jag funderar pa nagot enkelt med kanske 3 olika. En global indexfond, en med svenska smabolag och sen Spiltan Aktiefond Investmentbolag, som typ alla i traden verkar ha och darfor verkar bra. Funderar ocksa pa en fjarde, nagot med Kina eller Asien i fokus. Dom ar supermanga manniskor som jobbar 70 timmar i veckan, det kan ju inte ga fel.

Jag har tankt mig att ha 60 % i rantefonder, for sakerhetens skull. Spiltan Rantefond Sverige och AMF Rantefond Lang, en lang och en kort borde val vara bra? Eller borde jag ha fler an 2 olika?

Med procent av totalt sparande:
Spiltan Rantefond Sverige 30 %
AMF rantefond lang 30 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15 %
AMF Aktiefond Smabolag 10 %
SPP Aktiefond Global 15 %
Kanske nagon asienfond som i sa fall tar 5 % var av Spiltan och SPP?

Vad tror ni? Bra eller anus, ska jag ha en asiat och ser fordelningen bra ut?
Citera
2015-11-02, 11:03
Medlem
Kaustis avatar
Jag har precis tagit ut mina pengar från bankens fonder. Insåg att det kommer kosta mig sjuka summor att ha pengarna kvar hos banken med dom avgifterna dom tar.

Nu sitter jag på några hundra tusen kr som jag skulle vilja investera långsiktigt, minst 10 år och jag kommer även månadsspara fyra-fem tusen kronor per månad utöver detta.

Jag kan inte jättemycket om det här, men ser man på alla andra i tråden så verkar följande vara vettiga investeringar:

Citat:
Spiltan stabil: 35%
Länsförsäkringar Global Index: 45%
Avanza zero: 20%
Citera
2015-11-02, 16:08
Medlem
TruckUrbans avatar
Nyss börjat med detta.

Avanza Zero 60%
LF global index 30%
Handelsbanken svenska småbolag 10%

Helt novis på det här, så vad ska jag göra för att komplettera upp detta? Sälja lite avanza och köpa något annat? Vad isf?
Citera
2015-11-02, 21:29
Medlem
Läge att gå in igen? Sålde typ allt innan kraschen.
Citera
2015-11-04, 21:21
Medlem
sinewaves avatar
100% SEB Korträntefond USD för tillfället.

Det börjar dock bli dags att hårdspana denna då dollarn idag gick upp till 8,64. Ungefär samma som det låg på innan jag sålde föregående cykel (köpte för 8,31 då och för 8,42 denna gång). Håller nog huvudet kallt och ser hur det rör sig den kommande veckan.

Inväntar en uppåtgående trend på börsen för övrigt innan jag skiftar över till aktier.
Citera
2015-11-04, 21:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Läge att gå in igen? Sålde typ allt innan kraschen.

Nej, trenden har inte varit ihållande positiv. Bloggen Onsdagsfonden har en okej trendindikator som visar trender veckovis och kan vara bra att använda sig av för att pejla läget.
Citera
2015-11-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nej, trenden har inte varit ihållande positiv. Bloggen Onsdagsfonden har en okej trendindikator som visar trender veckovis och kan vara bra att använda sig av för att pejla läget.

Tack!
Citera
2015-11-08, 22:15
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Nyss börjat med detta.

Avanza Zero 60%
LF global index 30%
Handelsbanken svenska småbolag 10%

Helt novis på det här, så vad ska jag göra för att komplettera upp detta? Sälja lite avanza och köpa något annat? Vad isf?

Investor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in