2015-10-14, 15:28
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Den fortgår, genom artstudier, visat på finkar på öarna i Galapagos redan 2006, bevisad på E. kolibakterier där man fått dem genom att byta tillsatta ämnen i en bakteriekultur som var tänkt som föda helt förändra sin metabolism likvärdigt med att lejon blir vegetarianer.
Finkarna enligt ovan, Fjärilar ändrat färg pga omgivningen där de levt gjort det.
In just six years, symbiotic bacteria have dramatically altered a population of sweet potato whiteflie
http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/29645/title/Instant-evolution/
Fiskar i Hudson river i detta fallet Frostfisk, Tomcod har utvecklat resistens mot PCB efter att ett stor mängd av denna kemikalie släppts ut i floden.
Finns fler exempel i artikeln på andra arter med som genomgår evolutionära förändringar.
http://www.nytimes.com/2011/07/26/science/26evolve.html?_r=0

Tror det räcker va?

Jag tror du förväntas visa upp en crocoduck
Citera
2015-10-14, 16:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Nej, helt enkelt för att ni bortförklarar allt och sätter allt i fråga. Jag ger er sådant som ni inte kan bortförklara.
Fast.. Du kan ju inte härleda någonting till någon gud, du bara påstår en koppling. Förstår du inte det?

Citat:
Jo gravitationen är unik på jorden. Storleken, styrkan osv är unik för gravitationen på jorden. Egentligen är allt ett mirakel. Jo det kunde ha skett på ett annat sätt om det inte hade varit för månen, jordens lutning och gravitation, vattnets beteende i haven osv. Det är en masa fenomen som ''samarbetar'' för att vattnet inte ska slungas ut i rymden eller haven inte spottar ut vatten och översvämningar ska bli en vardagsmat. Allt är mirakel men eftersom det sker i naturen och vi är en del av den förklarar många av oss det som naturliga processer.
Ett mirakel är "en positivt laddad övernaturlig händelse", det är naturliga händelser vi talar om här, så per definition inga mirakel.
Nu missade den viktigaste frågan. Hur vet du att det är din gud som ligger bakom allt du menar att han gör?

Citat:
Är du på riktigt? Vill Gud inte att vi ska blir fria från synd och få ett evigt liv i lycka och extas? hur kan du ens säga nåt sånt?
Det har jag redan förklarat. Om en allsmäktig gud vill det, så kommer det hända. Så antingen finns han inte eller så är han inte allsmäktig, om det är vad han vill. Det är ganska enkelt faktiskt.
Citat:
Gud har skapat universum med massa galaxer som beter sig enligt ett mönster och följer sina respektive lagar.
Säger du ja.
Citat:
Gud har skapat jorden, livet och människan, förståndet.
Säger du ja.
Citat:
Gud har gjort människan nyfiken för att hon ska ställa frågor.
Det var ju dumt, eftersom han kräver blind lydnad och tro samtidigt. Tro ger inte utrymme för nyfikenhet.
Citat:
Gud har gjort människan intelligent för att hon ska veta att för att nåt som fungerar sa bli till måste det finns någon/nåt som med vett och vilja sätter ihop komponenterna och gör så att det fungerar.
Fast, det stämmer ju inte. Vi vet ju att saker kommer från naturliga processer, vi kan ju observera det.
Citat:
Det finns inga som helst ursäkter för att inte tro på Gud.
Nej, nu har du det baklänges igen. Det finns inga som helst anledningar att tro på en gud.

Citat:
Vet du inte vad bevis är? Bevis är nåt väldigt starkt. Jag använder ordet bevis väldigt sällan eftersom väldigt få saker går att bevisa. Låt mig lära dig en sak. När någon oavsett vem det är vill presentera nåt som bevis för dig, be honom/henne bevisa det. Alltså gör påståendet till ett verb istället och då förstår man på en gång hur svårt det är med bevis. Ett exempel kan vara; säg att jag har sett med egna ögon någon som mördar någon annan. Jag blir kallad till domstol och ska vittna och säger att jag har bevis men kan jag bevisa att jag har bevis? Bevis blir väldigt svårt när man gör ordet till verb. När någon säger att bevis finns, kan man på en gång säga kan du bevisa det?
Så där kom ursäkterna. Okay, låt mig omformulera frågan då, hur VET du att gud finns? Svara inte med frågor, tack. Allt ska kunna härledas. Börja.

Citat:
För att kunna bevisa nåt tar man hjälp av sina sinnen och hjälpmedel som matematik tex. Men ordet bevis i sig är starkt och bör användas sällan. Evidens är ett ord som bör användas istället.
Ja men visst. Presentera evidens då.
Citera
2015-10-14, 16:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Alla hjärnor är lika och har samma kapacitet.
Haha, nej.
Citat:
Du ljuger endast för dig själv när du säger att din hjärna inte utrustats med diverse förmågor.
Jösses. Du förstår verkligen inte vad jag skriver. Nej, min hjärna är inte utrustad med förmågan att göra den sortens logiska felslut din verkar göra, enligt hur jag beskrivit gång efter gång. Argument from ignorance heter felslutet. Sök gärna efter vad det innebär och bilda dig lite. Trots ditt kunskapsförakt.
Citat:
Alla människor ställer frågor som vem är jag, var kommer jag ifrån och vart ska jag. Frågorna är uppenbara och det finns bara ett svar.
Det är inget fel på frågor. Däremot ställer du frågan som svar på varför gud finns. Det är inte ett svar. Det är en fråga.
Citat:
Vill man acceptera det så gör man det men vill man inte det så står man för det själv.
Varför skulle man acceptera saker utan belägg? Det är ju korkat.
Citat:
Ingenting sker av naturen själv. Allt som sker i naturen är maskiner. Det finns olika maskiner i naturen men dessa maskiner är inte gjorda av plats, järn, sladdar osv.
Maskiner, processer, samma sak, precis som jag beskrev det innan. Det är inget jag motsäger. Att det däremot styrs av någon magisk kraft får du dock allt bevisa, för det finns ingenting som tyder på det.
Citat:
Att regn blir moln, moln avkyls och kommer ner återigen som vatten är en maskin. Bara för att vi kan beskriva processen innebär inte att själva maskinen är en process. Att solen samlar himlakroppar runt sig och får de att bete sig på ett visst sätt är också en maskin. Även här bara för att vi kan beskriva processen eller hur maskinen fungerar, innebär det inte att själva maskinen är en process. Människokroppen är en maskin. bara för att vi kan beskriva hur människokroppen fungerar innebär inte att själva maskinen är en process.
En process är en serie steg som utförs för att nå en slutprodukt eller händelse. Vad duktig du är som vet att maskinen i processen inte i sig är en process.
Citat:
Alla maskiner tillverkade av människor består av olika komponenter där var och en av delarna sköter sin uppgift, och där varje del måste sättas dit noga av en som är kunnig och intelligent, precis som maskinerna i naturen består av olika komponenter och dessa komponenter kan inte hux flux börja sätta dit sig själva och börja fungera och sedan bara fungera.
Nej, det kallas evolution. Bara för att du inte förstår hur det går till betyder det inte att man kan hitta på en gud för att lösa problemet. Det kallas "argument from ignorance" eller argument från okunskap. Jag förstår inte hur mitt äpple bara försvann när jag tittade bort. Därför finns det äppelknyckarspöken. Bör jag bevisa äppelknyckarspöken först innan jag påstår deras existens? Hmm.. Nej, det är inte ett löjligt exempel. Det är samma logikfel som du gör.
Citat:
Först måste komponenterna på plats, alltså sker det ändringar sedan börjar de fungera och sker inga radikala ändringar. Naturliga icke-vetande icke tänkande processer? Nja skulle inte tro det va!
Nej, jag vet att du inte tror det. Men så är fallet. Den kallas evolutionen. Den är välbevisad inom vetenskapen.

Citat:
På vilket sätt skapar vi frukter?
Arter skrev jag att vi skapar. Vi gör nya arter.
Citat:
Vi korsar redan existerande frukter och väldigt få kan vi korsa med varandra. Frukter har funnits innan människan fanns. Tror du att smaken på frukterna kommer att ändras i en överlägsen framtid? haha du är verkligen förlorad. Din hjärna har blivit tvättad av sådana som Rickard Dawkins.
Vilket trist öde för mig att bli hjärntvättad av sånt som fakta. Mycket tragiskt. Ja, smakerna på frukter kommer förmodligen ändras eftersom vi förädlar dem, mycket riktigt.

Citat:
Är det nåt fel på din tankeverksamhet?
Nejdå, jag bara kommenterar dina påståenden. Var har du fått din grundskoleutbildning i biologi? Satt du längst bak och blev religiöst oförrättad varje gång läraren nämnde evolution? Det verkar ju som att du missat ungefär.. Uh, allt.
Citera
2015-10-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
If this that you just said is true:

Then you should be able to answer your own questions from an evolutionary perspective. But of course it isn't true, you haven't read all there is and understood everything, because then you wouldn't say for one thing that there weren't any evidence. Obviously you're either a complete retard or a troll, or maybe both.

Jag har läst allt om evolution och jag har förstått allt om evolution och det är just därför jag har förstått att evolution är en lögnaktig teori. Det är inte bara jag som hävdar så. Det finns faktiskt evolutionister som har forskat och kommit fram till att evolution inte är fakta. Jag kan ge dig exempel på forskare som har övergett evolution och accepterat tron. Hade evolution varit fakta, hade ingen disputerat detta. Evolution är lögn.
Citera
2015-10-14, 17:37
Medlem
Citat:
Jag har läst allt om evolution och jag har förstått allt om evolution och det är just därför jag har förstått att evolution är en lögnaktig teori.
Till och med jag som egentligen är totalt ointresserad av biologi har uppenbarligen förstått mer om evolutionsteorin än dig. Du har inte ju inte ens koll på att vi observerat evolution i nutid. Det borde du ha lärt dig i grundskolan.

Citat:
Det är inte bara jag som hävdar så. Det finns faktiskt evolutionister som har forskat och kommit fram till att evolution inte är fakta.
Det finns forskare som tror att Jorden är platt och att vi inte varit på Månen också. Vad ett fåtal idioter har för ogrundade föreställningar förändrar inte verklighetens beskaffenhet.
Citat:
Jag kan ge dig exempel på forskare som har övergett evolution och accepterat tron.

Jag kan ge dig exempel på forskare som övergett sina religiösa vanföreställningar och istället accepterat verklighetens beskaffenhet, tex det faktum att evolutionen har ägt rum.

Citat:
Hade evolution varit fakta, hade ingen disputerat detta. Evolution är lögn.
Enligt detta resonemanget existerar inte Gud, eftersom om hans existens vore ett faktum hade ju ingen förnekat hans existens.
Måste du i vartenda inlägg begå argumentationsfel och föra fullkomligt ologiska resonemang?
Senast redigerad av Sir. 2015-10-14 kl. 17:40.
Citera
2015-10-14, 19:04
Medlem
Citat:
Jag har läst allt om evolution och jag har förstått allt om evolution och det är just därför jag har förstått att evolution är en lögnaktig teori. Det är inte bara jag som hävdar så. Det finns faktiskt evolutionister som har forskat och kommit fram till att evolution inte är fakta. Jag kan ge dig exempel på forskare som har övergett evolution och accepterat tron. Hade evolution varit fakta, hade ingen disputerat detta. Evolution är lögn.

Vad har dessa s.k. forskare ersatt evolutionsteorin med då? Har du någon alternativ teori du kan presentera?
Citera
2015-10-14, 21:17
Medlem
Citat:
=Sir.|55023274]Till och med jag som egentligen är totalt ointresserad av biologi har uppenbarligen förstått mer om evolutionsteorin än dig. Du har inte ju inte ens koll på att vi observerat evolution i nutid. Det borde du ha lärt dig i grundskolan.

Här gör du ett påstående utan grund. Lägg fram dessa observationer i nutid om du inte kan det frukta elden som är evig.

Citat:
Det finns forskare som tror att Jorden är platt och att vi inte varit på Månen också. Vad ett fåtal idioter har för ogrundade föreställningar förändrar inte verklighetens beskaffenhet.

Är de idioter för att du säger så eller för att du vill så? Nu ska vi inte dra in jordens form och storlek i den bemärkelsen du vill lyfta. Det blir offtopic men för din kännedom så är jordytan platt jämfört med hur månytan ser ut och vi kan aldrig bevisa formen på jorden. Är den sfär? rund, äggformad? platt, lever organismerna inuti jorden eller på jordskorpan? Vi vet inte ett skit men dra inte in jorden i det hela. Vi pratar specifikt om Gudsexistens och nu evolution. Evolution är inte fakta. Det finns inget bevis. Frukta elden!

Citat:
Jag kan ge dig exempel på forskare som övergett sina religiösa vanföreställningar och istället accepterat verklighetens beskaffenhet, tex det faktum att evolutionen har ägt rum.

Inte samma sak. Ingen har sagt att religion eller tro är bevis. Det ni hävdar däremot är nåt annat. Ni hävdar att evolution är fakta och att man har bevis. Lögner efter lögner. Det finns evolutionister som har lämnat och blivit troende om evolution är fakta varför överger man den? De som trott och övergett tron har förlorat sin tro men man kan väl inte förlora bevis och fakta?

Citat:
Enligt detta resonemanget existerar inte Gud, eftersom om hans existens vore ett faktum hade ju ingen förnekat hans existens.
Måste du i vartenda inlägg begå argumentationsfel och föra fullkomligt ologiska resonemang?

Skitsnack. Hela alltet går ut på det. Gud skaffade alltet, livet och människan. Gud gav människan förståndet. Hon vet vad fel och rätt är. Sedan är det hennes sak att välja det som är rätt och eliminera allt som är ont. Vidare har Gud skapat människan med förmågan att kunna tänka och reflektera och trots att skaparen inte kan förnimmas med hjälp av sinnen har Gud gett människan förmågan att hon ska kunna känna honom ändå. Vill man förneka har man helvetet till hemvist, vill man erkänna får man ett liv i lycksalighet. Det handlar om en evighet.
Citera
2015-10-14, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad har dessa s.k. forskare ersatt evolutionsteorin med då? Har du någon alternativ teori du kan presentera?

Jag vet inte hur bar och en ser på saken. Men Gud kan ha Gått till på vilket sätt som helst inklusive evolution men det finns inget bevis för nåt så vi vet inte hur Gud har gått till väga.

Om Allting skapades innan tid skapades så innebär det att allt fanns redan efter att tid skapades. Ett sätt att se på saken. Här blir alla tidsspann irrelevant eftersom tid inte existerat utan kom till efter att allting skapades. Min egen teori kan mycket väl vara fel men den är lika fel eller rätt som evolution.
Citera
2015-10-14, 22:03
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur bar och en ser på saken. Men Gud kan ha Gått till på vilket sätt som helst inklusive evolution men det finns inget bevis för nåt så vi vet inte hur Gud har gått till väga.

Om Allting skapades innan tid skapades så innebär det att allt fanns redan efter att tid skapades. Ett sätt att se på saken. Här blir alla tidsspann irrelevant eftersom tid inte existerat utan kom till efter att allting skapades. Min egen teori kan mycket väl vara fel men den är lika fel eller rätt som evolution.

Men din teori är ju metafysisk, den är inte konkret. Det är som att säga "gud skapade allt genom kärlek". Jaha? Men vad ska vi lära ut på universitetet tycker du? Ska vi kasta alla böcker om evolution och ersätta det med en bilderbok för barn som på sida 1 har tomhet och på sida 2 en bild på alla djur?

Tycker du verkligen inte det finns några bra bevis för evolution?
Citera
2015-10-14, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men din teori är ju metafysisk, den är inte konkret. Det är som att säga "gud skapade allt genom kärlek". Jaha? Men vad ska vi lära ut på universitetet tycker du? Ska vi kasta alla böcker om evolution och ersätta det med en bilderbok för barn som på sida 1 har tomhet och på sida 2 en bild på alla djur?

Tycker du verkligen inte det finns några bra bevis för evolution?

hahaha herre min skapare i himlen! På universiteten bör matematik, fysik, kemi, biologi läras ut. Medicin, hälsa, idrott mm. borde läras ut. Inget område är beroende av evolution för att universiteten ska drabbas negativt av detta. Även Harry potter lärs ut på universiteten även evolution kan läras ut men den borde inte accepteras för fakta.
Citera
2015-10-14, 23:32
Medlem
Citat:
Guds existens specifikt. Varken religion, politik eller nåt annat. Vilken del förstod du inte? Endast Guds existens. Vi diskuterar inte vilken religion som har rätt.
Jag kommenterade ditt felaktiga påstående om att religion enbart handlar om guds existens. Även fast tråden handlar om patetiska försök för att bevisa någon guds existens är du inte immun för att folk reagerar när du häver ur dig annan felaktig skit här i tråden.
Citera
2015-10-15, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jag kommenterade ditt felaktiga påstående om att religion enbart handlar om guds existens. Även fast tråden handlar om patetiska försök för att bevisa någon guds existens är du inte immun för att folk reagerar när du häver ur dig annan felaktig skit här i tråden.

Vad i hela fridens namn pratar du om? I tråden pratar vi om Guds existens och inte om religion eller att enbart religioner handlar om Guds existens. Jag har skrivit och sagt att vi diskuterar endast Guds existens. Ingenstans har jag sagt att endast religion handlar om Guds existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in