2015-10-14, 02:13
Medlem
Citat:
Roger Rabbit|55011983]Wrong, evolution is a fact, it happened. Evolution through natural selection is a theory. And stop saying "just a theory" as if it's a bad thing, obviously you do not know the meaning of the word and confuse it with the word hypothesis.
Pretty much the only way evolution could be a lie is if the Almighty Creator planted an insane amount of evidence for evolution to deceive us. But why would he do that?
As of already mentioned, I agree that evolution does not disprove God, it does however disprove the myth of Adam and Eve.
Förstår svenska eller ska jag skriva på engelska. Det verkar som att du inte greppar allt jag skriver och du gör miss här och var. Nej evolution är inte fakta. Presentera fakta som bevisar att evolution har ägt rum och säg inte att du har presenterat för det har du inte. Svara också på följande: Har evolution stannat? Varierar hastigheten på evolution? Vad är för kraft som ligger bakom evolution? Vad är det för kraft som gör så att det är istället för icke är? Vad finns det för bevis som kan ses i nutid. Historiska bevis köper jag inte utan bevis framför våra ögon där A leder till B och vi kan antingen observera, mäta eller undersöka det. Jag vill inte ha fossiler där man kan spekulera i vad det är för arter och avgöra med DNA om arten är släkt med en annan art. Bananer och människan delar 50% DNA som är identiskt lika. Ge mig bevis som sker inför ögonen här och nu.
Citat:
You have had plenty of evidence presented to you. I'm not sure what you mean by "one area in science where evolution is considered", but how about biology.
Se ovan.
Citat:
Evolution, in addition to being solid science, provides us with a practical and powerful tool-kit. Applied techniques based on evolution play central roles in the biotechnology industry, and in recent advances in genomics and drug discovery. Bioinformatics, the application of computers to biology is full of evolution-based computer code. Tens of thousands of researchers in the multibillion-dollar field of biomedical research and development use evolution-based discoveries and concepts as a routine part of their important work.
It doesn't appear that anybody got the Nobel Prize for evolution per se:
Ge exempel. Utveckla. Ge mig specifika mediciner eller annat som tillverkats med hänsyn till evolution.
Citat:
But the vast majority of Nobel laureates accept evolution, even religious ones. http://www.thankgodforevolution.com/nobel
Det var inte frågan. Min fråga var att presentera någon som fått nobelpriset med hänvisning till evolution. Lek inte med ord.
Citat:
Yes, and there are nonbelievers that believe the Earth is flat too. You still haven't presented your evidence that humanity is created by God. We have presented you with plenty of evidence for evolution, have you even looked at them or are you just wasting our time?
Jag har presenterat varför allt annat mer än Gud skulle vara omöjligt om vi tänker på människans anatomi och tankeverksamhet. Jag har vidare slagit håll på alla era så kallade argument för evolution. Evolution är inte fakta. Ingen har någonsin fått nobelpriset med hänvisning till evolution. Ingen medicin görs där man tar hänsyn till evolution, inga operationer göras där man tar hänsyntill evolution. Ingenting görs där man tar hänsyn till evolution.
Citat:
We have already answered this question, one species will always be the fastest, or the strongest, or the smartest. I suppose there's a chance that two species might be equally fast etc. too, but that is unlikely. Your question is stupid, someone has to be the smartest. Is that really so hard to realize?
Är frågan dum för att ni inte kan säga annat än Gud? Frågan är väldigt relevant. Det finns snabba djur, det finns djur som lever i vattnet, det finns arter som flyger men inga utav dessa förmågor är unikt för en enda art men förståndet hos människan är det, hur kommer det sig? Nåt svar på detta har ni inte. Ni lurar er själva med tomma argument som otroligt nog ni själva tror på och tror att även andra kommer tro på dem men icke. Ni kommer bli ytterst besvikna.
Citat:
I've given you plenty of examples of other species than our own Homo sapiens with comparable intellect, we have even constructed an artificial intelligence that is comparable to a young human child and I have given you an explanation to why we have reached our level of technology and the other species haven't. It is not mainly because of our "superior intellect", there are animals that are smarter than the dumbest humans, and I suspect that includes you. You wouldn't be able to build an atomic bomb or an airplane or anything technically advanced by yourself, stop giving your intellect the credit for work you have not done.
Skitsnack! Hur ni vrider och vänder på det är människan den enda arten som råder över allt på jorden med hjälp av sitt förstånd. Hur stor är sannolikheten att en enda art av hundratusentals är fått den unika förmågan av naturen eller av en process som varken kan tänka eller vilja. Alla andra arter lever under samma förhållanden, är beroende av samma syre, vatten, föda, sömn, förökning osv men förståndet hos människan är mer avancerat än alla andra arters. Varför just människan? Låt mig förklara för dig varför: Gud skapade människan med förstånd och förmåga att tänka och reflektera, han skapade universum och livet för att människan ska veta om hans allsmäktighet som är så uppenbara men om människan ändå förnekar sin skapare blir hon ytterst besviken och får en oändlighet i misär och plåga. De som tror kan inte jämföras med de som inte tror. Ingen domstol i världen skulle behandla en grupp som sköter sig och som inte gör det och den rättvisaste av alla domare är Gud. Gud kommer inte heller behandla dessa grupper lika.
Citat:
I understand your questions just fine, but somehow I do not think that you understand your own questions. That is another stupid question, it's a bit like asking why Santa Claus doesn't come in July.
Skitsnack. Jultomten kan komma under vilken månad som helst. Det är bara att ta på sig rocken och skrika ho ho ho. Ingen fråga är för dum för att ställa men ni saknar svar. Ni är helt vilseleda.
Citat:
I have given you examples. It is not my fault that you cannot take them into your head.
I suppose you can lead a camel to the water, but you cannot force it to drink.
Skitsnack! Jag har läst dina svar och jag har även diskuterat med många andra om evolution. Alla ni säger samma saker samma mantra, nämligen att man inte förstår och bla bla bla. Jag har läst allt som går att läsa om evolution och förstått det till punkt och pricka men det finns inget som helst bevis för att nåt sånt har existerat. Evolution innebär att en art ändrar utseende och förmågor över tid. Allt som behövs är tid och miljö och lite mutationer här och var. Mutationer leder endast till cancer. Ne de leder inte ibland till gagn för arten eller individen. Vi kan bevisa att mutation leder till cancer i laboratorer och sjukhusen, men det har aldrig bevisats att mutation leder till att arten utvecklar förmågor eller ändrar utseende. Evolution är en process som varken kan tänka, vilja eller har mål. Samma fråga som jag har ställt andra; berätta för mig vilken el av evolution har jag inte förstått?
Citat:
Does your religion teach ad hominem or are you just a stupid asshole?
It is not perfectly 50-50, if you got your head out of your ass and opened a fucking book every once in a while you would know that. In China alone there's around 20 million more men than women. https://en.wikipedia.org/wiki/Human_sex_ratio
You cannot even ask a question properly. First of all it lacks a question mark, second of all its basic premises are wrong. I'm getting sick of this, obviously you are not paying attention or even looking at the evidence presented to you.
Men din idiot vi pratar inte om specifika länder hela mänskligheten som art. Jag har inte pratat om enbart kina eller Indien. Jag pratar om hela världen och fördelningen mellan könen i världen är perfekt. Det födds nåt mer pojkar än flickor men detta kompenseras genom att pojkar är mer rastlösa av naturen och omkommer oftare i olyckor samt dör tidigare än kvinnor.
Citat:
That is just gibberish without meaning. Haven't anybody told you that just putting words together doesn't mean that the sentence you created has any meaning?. Obviously you do not have a scientific education and lack a basic understanding of the world around you, and you should also work on your reading comprehension.
Svara på mina frågor är du snäll. Jag ställer de igen om du vill:

Varför är det ingen som har fått nobelpriset med hänvisning till evolution?

Varför tillverkas inga mediciner med hänvisning till evolution?

Har evolution stannat eller pågår det fortfarande? Hur kan detta bevisas?

Vad finns det för bevis att evolution pågår? Finns det bevis inför våra ögon? presentera.

Hur kan det vara möjligt att alla organen i kroppen vara ett resultat av evolution alltså stegvis och långsamt utvecklande? Du förstår väl att lilla minsta förändring i arten eller individens anatomi innebär en gigantisk påfrestning för hela organismen? Organen celler och DNA i en organism är beroende av varann och lilla minsta förändring skulle påverka organismen på ett negativt sätt. Hur kan detta vara möjligt? Men viktigaste av allt, hur kan ögonen och könsorganen utvecklas stegvis? Inser du att ögonen inte är bara dessa svarta punkter i ögonen utan tolkningen göras i hjärnan. Hur kan det vara möjligt att nerver och förbindelser mellan ögonen och hjärnan utvecklas stegvis? Könsorgan måste vara 100% funktionell för att kunna fungera, varje lekman vet att lilla minsta avvikelse hos kvinnan eller mannen leder till infertilitet. Hur kan könsorganen utvecklats stegvis?
Citera
2015-10-14, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du klarar bara av att argumentera från "att det bara är så".
Blir du motsagd börjar du gråta som den löjliga person du är.

Du saknar alla argument som alla idioter som du gör, har inga svar på frågor, kan bara producera trams.

Frågan om vad islam kan lära oss i väst som du hävdade den hade, har du i snart två veckor nu inte kunnat visa på något. Det säger väl allt om vilken jävla forumclown du är?

Bara en vettlös kelb till i mängden vi borde skicka tillbaka till det helvete ni kom från så ni får lära er lite ödmjukhet...

Du är sämst på att argumentera. Du är som en öppen bok, kan läsa dig trots att jag inte ser dig. Förkovra dig i att argumentera eller skriv inte ens, detta för din egen skull eftersom det här är offentligt och människor ser hur urbota dum du är. Återigen är du kass på arr argumentera, allt du har gjort är att blanda in politik, Eu, Saudiarabien, Islam, krig, mellanöstern, flykting och Gud vet vad. Allt av dessa är irrelevant i tråden och är ovidkommande. Nu försöker du med att provocera men jag kan läsa dig som en öppen bok. Om du har nåt argument för eller emot Guds existens presentera dem, annars gör du bäst i att betrakta diskussionen på avstånd. Jag har gett dig ett erbjudande om du vill, inför alla i offentligheten här på FB. Starta en tråd om Islam och vad Islam kan erbjuda väst så tar vi diskussionen där, vill du prata om flyktingar eller Eu, starta en tråd jag lovar på heder och samvete att delta och läxa dig men inte här för dessa saker är irrelevanta i tråden. Inga specifika religioner diskuteras här, inga politiska spel eller Eu som organism. Vi diskuterar Guds existens.
Citera
2015-10-14, 06:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, men bevisa Gud då!

Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det har jag gjort ett ex antal gånger.

Nej, det har du inte.

Du har (primärt) bara upprepat ID- och finetunings-postulaten i inlägg efter inlägg.
Citera
2015-10-14, 06:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du är sämst på att argumentera. Du är som en öppen bok, kan läsa dig trots att jag inte ser dig. Förkovra dig i att argumentera eller skriv inte ens, detta för din egen skull eftersom det här är offentligt och människor ser hur urbota dum du är. Återigen är du kass på arr argumentera, allt du har gjort är att blanda in politik, Eu, Saudiarabien, Islam, krig, mellanöstern, flykting och Gud vet vad. Allt av dessa är irrelevant i tråden och är ovidkommande. Nu försöker du med att provocera men jag kan läsa dig som en öppen bok. Om du har nåt argument för eller emot Guds existens presentera dem, annars gör du bäst i att betrakta diskussionen på avstånd. Jag har gett dig ett erbjudande om du vill, inför alla i offentligheten här på FB. Starta en tråd om Islam och vad Islam kan erbjuda väst så tar vi diskussionen där, vill du prata om flyktingar eller Eu, starta en tråd jag lovar på heder och samvete att delta och läxa dig men inte här för dessa saker är irrelevanta i tråden. Inga specifika religioner diskuteras här, inga politiska spel eller Eu som organism. Vi diskuterar Guds existens.
Nu var det ju du som tog upp att islam hade massor med saker att lära oss i väst eller hur???
Problem med det???

Att du skäms som den hund du är för att du inte kan ge ens ett enda sådant exempel när man bett dig om det utan sjunker tillbaka i ""Förkovra dig i att argumentera eller skriv inte ens"" visar ju bara vem av oss som har rätt, och det är jag. Du är en sopa.

Stå för din argumentation eller låt bli att hävda saker du saknar bevis för i tråden, det är sund argumentation. Att hitta på saker, ljuga, inte kunna ge svar, det är ingen vettig argumentation vad du än tror.
Citera
2015-10-14, 06:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur ni vrider och vänder på det är människan den enda arten som råder över allt på jorden med hjälp av sitt förstånd. Hur stor är sannolikheten att en enda art av hundratusentals är fått den unika förmågan av naturen eller av en process som varken kan tänka eller vilja. Alla andra arter lever under samma förhållanden, är beroende av samma syre, vatten, föda, sömn, förökning osv men förståndet hos människan är mer avancerat än alla andra arters. Varför just människan?

Finetunings-postulatet ... igen.

Citat:
Låt mig förklara för dig varför: Gud skapade människan med förstånd och förmåga att tänka och reflektera, han skapade universum och livet för att människan ska veta om hans allsmäktighet som är så uppenbara men om människan ändå förnekar sin skapare blir hon ytterst besviken och får en oändlighet i misär och plåga.

Det är ingen "förklaring". Det är ett "argument from ignorance".

Citat:
Jag har läst dina svar och jag har även diskuterat med många andra om evolution. Alla ni säger samma saker samma mantra, nämligen att man inte förstår och bla bla bla.

Vad finns det att "förstå" i dina "arguments from ignorance"?

Lär dig elementär logik.
Citera
2015-10-14, 08:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Lätt svarat på, Nobelpriset täcker inte det området specifikt men det gör
Svenska Kungliga Vetenskapsakademiens Crafoord-pris som 2011 utdelades till evolutionsbiologen Ilkka Hanski. 2015 till Richard Lewontin and Tomoko Ohta. Mer frågor på det från vår lysande "retoriker"?
Citat:
Kan du ge ett vettigt användningsområde för denna typ av medicin där det skulle finnas en poäng att framställa den?
Citat:
Den fortgår, genom artstudier, visat på finkar på öarna i Galapagos redan 2006, bevisad på E. kolibakterier där man fått dem genom att byta tillsatta ämnen i en bakteriekultur som var tänkt som föda helt förändra sin metabolism likvärdigt med att lejon blir vegetarianer.
Citat:
Vad finns det för bevis att evolution pågår? Finns det bevis inför våra ögon? presentera.
Finkarna enligt ovan, Fjärilar ändrat färg pga omgivningen där de levt gjort det.
In just six years, symbiotic bacteria have dramatically altered a population of sweet potato whiteflie
http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/29645/title/Instant-evolution/
Fiskar i Hudson river i detta fallet Frostfisk, Tomcod har utvecklat resistens mot PCB efter att ett stor mängd av denna kemikalie släppts ut i floden.
Finns fler exempel i artikeln på andra arter med som genomgår evolutionära förändringar.
http://www.nytimes.com/2011/07/26/science/26evolve.html?_r=0

Tror det räcker va?

Citat:
Hur kan det vara möjligt att alla organen i kroppen vara ett resultat av evolution alltså stegvis och långsamt utvecklande?
LOL. Argument som bygger på att man inte förstår hur det kan gå till är inga argument mot att det kan ske, det borde väl vår lilla egenutnämnda retorikexpert veta?
Citat:
Du förstår väl att lilla minsta förändring i arten eller individens anatomi innebär en gigantisk påfrestning för hela organismen?
Källa???
Citat:
Organen celler och DNA i en organism är beroende av varann och lilla minsta förändring skulle påverka organismen på ett negativt sätt.
Källa???
Citat:
Hur kan detta vara möjligt?
Din oförståelse är fortfarande inte något argument.
Citat:
Men viktigaste av allt, hur kan ögonen och könsorganen utvecklas stegvis?
Ögonens evolution har påvisats hur de gick till bara läsa innantill.
https://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_the_eye
Citat:
Inser du att ögonen inte är bara dessa svarta punkter i ögonen utan tolkningen göras i hjärnan. Hur kan det vara möjligt att nerver och förbindelser mellan ögonen och hjärnan utvecklas stegvis?
Igen din oförmåga att förstå saknar relevans.
Svar ges ovan.
Citat:
Könsorgan måste vara 100% funktionell för att kunna fungera, varje lekman vet att lilla minsta avvikelse hos kvinnan eller mannen leder till infertilitet.
Men nu utvecklades inte könsorganen först hos mannen och kvinnan så vad relevans har det för evolutionen?
Citat:
Hur kan könsorganen utvecklats stegvis?
2014 Gav Harvard en del av svaret.
https://www.bostonglobe.com/news/science/2014/11/05/harvard-researchers-unravel-evolution-genitalia/LVnJz0bvjxmUYz4rWuw7rM/story.html
Länk till deras rapport i sin helhet finns i artikeln till Nature.

Som med alla dina frågor får man på endast några minuter fram svaren med hjälp av Google. Ska man pröva sig på ett litet råd att du själv testar att slå dina frågor på Google först innan du tror du ställer en ""svår fråga"" vår lilla självutnämnda retorikexpert där...
Senast redigerad av MeanME 2015-10-14 kl. 08:10.
Citera
2015-10-14, 10:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag är inte intresserad att förklara saker och ting i detalj för er. Jag har varken viljan eller orken. Jag skriver kortfattat och ställer er till eftertanke, ni har hjärnor att använda för att tänka över de som skrivs här men de flesta av er verkar ha glömt hjärnan i frysen.
Nej självklart är du inte intresserad av att förklara saker. Du har ju inga stöd för dina fantasier. Då är det lättare att låtsas som att det regnar.

Citat:
Er dumhet känner ringa gränser. Jag vet faktiskt inte hur jag ska förklara för att ni ska förstå. Det verkar helt omöjligt! Ja, till och med vattnet som rinner nedåt är det Gud som styr över. Ett gått exempel är att släpper du vatten på månen rinner det inte ned. Jorden har skapats med den förmågan att ytan drar tingen till sig för att människorna inte ska slungas ut i universum. Det är inget konstigt med att Gud har skapat jorden med den förmågan. Och ja, Gud råder över allt! Precis som människan skapar apparater som sköter sig själv enligt de information människan har lagt i apparaten är det precis lika med Guds skapelse. han har skapat varenda atom och gett de information som de rättar sig efter. Saker och ting händer inte bara, så som du vill få det att framstå. Allting handlar om information, orsak och verkan, ändrar på nåt litet av informationen beter sig vederbörande skapelsen mycket annorlunda. Saker händer inte bara. Allting är noga kontrollerat och nogräknat. Ändra på en atoms information och märk vad som händer. Ändra på den inbyggda naturliga kompassen som finns i vissa fåglar som gör så att de kan med hjälp av solen hitta och flyga otroligt långa sträckor och se vad som händer, ändra på gravitationen med hjälp av hjälpmedel och se vad som händer. Saker och ting händer inte bara. Naturlagarna finns inte där bara. Naturlagarna är sanningen och beter sig exakt enligt de information var och en har fått.
Han svarade på nåt helt annat än vad frågan syftade på.
Oj, ja, det är Gud som styr allt menar du. Hur vet du det? *väntar på bortförklaringarna*
Kausalitet förklarar precis allt som händer, det är inget mirakel att det sker som det gör. Det kan inte ske på något annat vis. DET hade varit definitionen på ett mirakel, INTE att saker fungerar så som fysiken säger att de ska. Vatten rinner inte nedåt på månen? Visst, det hade frusit, men vad fan pratar du om? Vad sägs om andra planeter då? Skulle vatten inte rinna nedåt på Mars om det inte frös eller kokade bort direkt? Du vet att gravitationen inte är unik för Jorden, eller hur?

Citat:
Det beror på vad du menar på med om han är så fantastisk. Menar du att han är fantastisk endast om han övertygar dig? Och varför skulle han övertyga dig?
För att om han ville att vi skulle känna till honom hade vi gjort det. Det gör vi inte.
Citat:
Du har redan allt du behöver för att bli övertygad. Du har ett universum som du kan observera med blotta ögat, du lever på en planet med liv, hundratusentalsarter var och en med en egen funktion och var och en ett mirakel i sig, du har solen och månen, du har liv och död, du har moln, regn, haven och du har mycket mer och dessutom har du precis som alla andra skapats nyfiken att ställa frågor och tänka över tillvaron, vem du är, var du kommer ifrån och vart du ska?
Detta är inte bevis för någon gud. Jag undrar om du vet vad bevis är.
Citat:
men viktigaste av allt har du fått ett förstånd att tänka med och föra en dialog med din egen inre röst om du trots allt detta avvisar allt som lögn och säger att naturen sköter ska själv är det dig det är fel på och inget annat.
Även om vi inte hade haft den blekaste aning om hur någonting alls fungerade hade det ändå inte varit bevis för en gud. Obesvarade frågor är inte svar.
Citat:
Du väljer din väg och tar konsekvenserna för de val du gör. Det är inget mindre än de konsekvenser vi får i detta liv. Är du alkoholist kommer du förr eller senare att drabbas av hårda sociala, hälsomässiga och psykiska problem och konsekvenser och att du förnekar det hjälper inte så mycket men du valde att dricka och du valde att inte söka på mer info om alkohol och dess konsekvenser och du valde de som varande dig vara prydliga och tråkiga men konsekvenserna kommer och var så säker på det.
Förutom att alkohol faktiskt finns på riktigt.
Citat:
Och vad menar du med att han ska övertyga dig? Om allt du ser i den fysiska världen inte övertygar dig, vill du att han ska få dig att ändra dina tankar? Varför skulle han göra det mot just dig? Alla andra människor som vacklar i sin tro eller till och med avvisar tron? Ska han ändra deras tankar också? Om inte; varför just dina tankar? Vad gör dig så speciell? Om jakande; vad skulle då vara meningen mellan de som tror och de som inte tror? Skulle då Gud vara rättvist om han lät de vara som tror av fri vilja och hjälpa de om inte tror på traven? Hur förvirrat är inte ditt tillstånd?
Det är inte mitt tillstånd som är förvirrat. Jag anser att en allsmäktig gud som vill att vi ska frälsas hade gjort så vi blev det. Alltså är han antingen inte allsmäktig eller så finns han inte.
Citat:
Nej, det handlar inte om en nisch att vi har ett förstånd avancerat än alla andra arter.
Inte det? Det vet du de facto? Vad är ditt belägg för det?
Citat:
Vi kan göra allt andra arter inte kan och vi kan göra allt andra arter kan.
Nej, och nej igen. Sluta hitta på.
Citat:
Det är nåt speciellt eftersom endast en enda art på jorden har den förmågan och den förmågan har hon på grund av sitt förstånd. Hon råder över jorden och hon kommer inte att likgiltigt få bete sig som hon vill utan att ställas till svars.
Nej visst. Kausalitet gäller fortfarande. Det betyder inte att övernaturliga påståenden blir sanna.
Citera
2015-10-14, 11:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad i helvete pratar du om? Det är du som leker med ord och ser inte helheten men det är inte till gagn för dig. Vi människor är den enda arten som råder över jorden med allt vad det innebär, hur kommer det sig att av alla andra som någonsin har existerat på jorden är människan den enda arten som har ett förstånd som gör det möjligt för henne att besöka andra himlakroppar, se en värld som inte är synligt för blotta ögat, bakterier, parasiter, virus mm. Hon kan vistas under vattnet månader och veckor utan att se land, ubåtar. Hon resa från punkt A till B i en sådan hastighet att ingen annan art kan ens komma i närheten. Hon kan använda matematiken för att förstå den abstrakta världen. Hon kan bygga skyskrapor som försvinner bland molnen, hon kan estetik, hon har en moral som skiljer sig från alla andra arter, hon har känslor som skiljer sig från alla andra arter. Allt detta på grund av förståndet. Ser du inte helheten? Det finns inte en enda förmåga som är unik för endast en art. Fåglar kan flyga men det kan även fjärilar, de finns flera arter som kan orientera sig utan att kunna se, snabbhet finns hos många olika arter, många arter tål att leva under vatten. FÖRSTÅNDET, min vän i mänskligheten, är unikt för en enda art och et är människan.
Varför skulle det vara unikt, snarare än bara bättre än andra arters? Berätta gärna.
Citat:
Min fråga, hur kommer det sig att endast en enda art och hundratusentals har fått denna förmåga? Ser du inte tydligt att Gud vill att du använder ditt förstånd.
Så igen menar du att en fråga skulle vara ett svar eller ett bevis på gud eller hans inblandning? Jag tror åter igen att du inte vet vad bevis är. Du är ju på precis samma nivå som alla andra avgudadyrkare genom människans historia. -"Jag förstår inte hur (vad som helst) fungerar, så det måste vara min gud som gör det." Vad är det för logik?
Citat:
Skitsnack! Vem skulle ens hävda att eftersom du har en bil så måste du bara åka till ICA och köpa kvällstidningen? Ingen skulle hävda nåt sånt och att du ens ger ett sånt exempel är perplexande!
Nej, ingen skulle hävda något sånt, för det är att hoppa till slutsatser. Precis på samma sätt som du argumenterar för din gud. Hänger du med nu?
Citat:
Däremot skulle alla hävda att bilen har en tillverkare som skapat varje del i bilen, kylarvätska, motor och där oljan ska vara, spolarvätska, alla sladdar som är kopplade mellan olika komponenter för att ge varandra information och bete sig harmoniskt för att bilen ska rulla igång. Ser du inte vad människokroppen är lik bilen eller vilken annan människan du vill jämföra den med. Ser du inte att bilen har en motor precis som människokroppen har ett hjärta, ser du inte att sladdarna i bilen skickar information precis som nerver i människokroppen sänder information? Ser du inte hur energi omvandlas i bilen och kommer ut i gasform, precis som människokroppen gör av med energi och slaggprodukter kommer ut på olika sätt? Ser du inte hur bilen beter sig när en del av bilen inte vill fungera, bilen dör inte men felet måste rättas till för att bilen inte ska gå sönder ännu mer, precis som människokroppen som kan drabbas av sjukdomar och måste bli frisk innan hon kan fortsätta söka sin föda och njuta av livet? Ser du inte att när en bils motor går sönder är det antingen skroten som gäller eller en ny motor som passar bilen, precis som människokroppen om hjärtat slutar fungera är det graven som gäller om inte ett nytt hjärta sätts in.
Nej, för vi uppkommer genom naturliga processer och bilar vet vi precis hur de blir till och kan observera processen. Åter igen så hoppar du till en gud utan bevis.
Citat:
Du ser det som ett hot och kanske blir missnöjd över att läsa det också men låt mig klargöra för dig att det endast är i din värld som det är ett hot. Precis som alkoholisten skulle tolka det som ett hot om man sade att han/hon borde söka hjälp och bli kvitt sitt beroende är det precis lika med dig. Alkoholisten förstår inte på grund av sitt beroende att han/hon förlorar ingenting genom att söka hjälp precis så är det med dig, du förstår bara inte att det försakar inget genom att erkänna honom som skapat dig. Du kommer inte behöva offra din förstfödde son, du kommer inte behöva sluta arbeta, ha sex inom rimliga ramar, äta och dricka av hälsosam mat, resa, se vänner, kort och gått är det endast det onda som elimineras och inget av det konkreta som du idag gör. Det u istället gör är aktivt motarbeta din egen vilja till tro.
Vad du inte verkar förstå är att det inte är en önskan att inte tro utan ett uppfattning man får på grund av brist på övertygelse. Din gud har alltså inte sett det lämpligt att bereda mig med en hjärna som kan uppfatta frågor som svar, så som din verkar fungera.

Citat:
Du ger så urbota korkade exempel och liknelse att jag ärligt talat tappar hakan och förstår inte hur du ens klarar av att ta hand om dig själv? Lukt, smak och utseende ändras inte av evolution. Ett äpple skapar alltid ett äpple. Smak, lukt och färger har funnits innan människan.
Även evolution har funnits långt innan människan och ja, evolution påverkar absolut saker som lukt, smak och utseende. Om den inte gjorde det hade vi inte kunnat skapa växtarterna vi odlar idag då det bygger på samma funktion.

Citat:
Det vore mer angeläget att tro på en flygande spaghetti än att tro på evolution. Tänk över detta du!
Tänka över ett så korkat påstående? Vad finns att tänka på?
Citera
2015-10-14, 13:41
Medlem
Citat:
Sepiritz|55019620]Nej självklart är du inte intresserad av att förklara saker. Du har ju inga stöd för dina fantasier. Då är det lättare att låtsas som att det regnar.

Nej, helt enkelt för att ni bortförklarar allt och sätter allt i fråga. Jag ger er sådant som ni inte kan bortförklara.

Citat:
Oj, ja, det är Gud som styr allt menar du. Hur vet du det? *väntar på bortförklaringarna*
Kausalitet förklarar precis allt som händer, det är inget mirakel att det sker som det gör. Det kan inte ske på något annat vis. DET hade varit definitionen på ett mirakel, INTE att saker fungerar så som fysiken säger att de ska. Vatten rinner inte nedåt på månen? Visst, det hade frusit, men vad fan pratar du om? Vad sägs om andra planeter då? Skulle vatten inte rinna nedåt på Mars om det inte frös eller kokade bort direkt? Du vet att gravitationen inte är unik för Jorden, eller hur?

Jo gravitationen är unik på jorden. Storleken, styrkan osv är unik för gravitationen på jorden. Egentligen är allt ett mirakel. Jo det kunde ha skett på ett annat sätt om det inte hade varit för månen, jordens lutning och gravitation, vattnets beteende i haven osv. Det är en masa fenomen som ''samarbetar'' för att vattnet inte ska slungas ut i rymden eller haven inte spottar ut vatten och översvämningar ska bli en vardagsmat. Allt är mirakel men eftersom det sker i naturen och vi är en del av den förklarar många av oss det som naturliga processer.

Citat:
För att om han ville att vi skulle känna till honom hade vi gjort det. Det gör vi inte. Detta är inte bevis för någon gud. Jag undrar om du vet vad bevis är. Även om vi inte hade haft den blekaste aning om hur någonting alls fungerade hade det ändå inte varit bevis för en gud. Obesvarade frågor är inte svar. Förutom att alkohol faktiskt finns på riktigt.
Det är inte mitt tillstånd som är förvirrat. Jag anser att en allsmäktig gud som vill att vi ska frälsas hade gjort så vi blev det. Alltså är han antingen inte allsmäktig eller så finns han inte.
Inte det? Det vet du de facto? Vad är ditt belägg för det? Nej, och nej igen. Sluta hitta på. Nej visst. Kausalitet gäller fortfarande. Det betyder inte att övernaturliga påståenden blir sanna.

Är du på riktigt? Vill Gud inte att vi ska blir fria från synd och få ett evigt liv i lycka och extas? hur kan du ens säga nåt sånt? Gud har skapat universum med massa galaxer som beter sig enligt ett mönster och följer sina respektive lagar. Gud har skapat jorden, livet och människan, förståndet. Gud har gjort människan nyfiken för att hon ska ställa frågor. Gud har gjort människan intelligent för att hon ska veta att för att nåt som fungerar sa bli till måste det finns någon/nåt som med vett och vilja sätter ihop komponenterna och gör så att det fungerar. Det finns inga som helst ursäkter för att inte tro på Gud.

Vet du inte vad bevis är? Bevis är nåt väldigt starkt. Jag använder ordet bevis väldigt sällan eftersom väldigt få saker går att bevisa. Låt mig lära dig en sak. När någon oavsett vem det är vill presentera nåt som bevis för dig, be honom/henne bevisa det. Alltså gör påståendet till ett verb istället och då förstår man på en gång hur svårt det är med bevis. Ett exempel kan vara; säg att jag har sett med egna ögon någon som mördar någon annan. Jag blir kallad till domstol och ska vittna och säger att jag har bevis men kan jag bevisa att jag har bevis? Bevis blir väldigt svårt när man gör ordet till verb. När någon säger att bevis finns, kan man på en gång säga kan du bevisa det?

För att kunna bevisa nåt tar man hjälp av sina sinnen och hjälpmedel som matematik tex. Men ordet bevis i sig är starkt och bör användas sällan. Evidens är ett ord som bör användas istället.
Citera
2015-10-14, 13:53
Medlem
Citat:
=Sepiritz|55019722]Varför skulle det vara unikt, snarare än bara bättre än andra arters? Berätta gärna. Så igen menar du att en fråga skulle vara ett svar eller ett bevis på gud eller hans inblandning? Jag tror åter igen att du inte vet vad bevis är. Du är ju på precis samma nivå som alla andra avgudadyrkare genom människans historia. -"Jag förstår inte hur (vad som helst) fungerar, så det måste vara min gud som gör det." Vad är det för logik?
Nej, ingen skulle hävda något sånt, för det är att hoppa till slutsatser. Precis på samma sätt som du argumenterar för din gud. Hänger du med nu?
Nej, för vi uppkommer genom naturliga processer och bilar vet vi precis hur de blir till och kan observera processen. Åter igen så hoppar du till en gud utan bevis.
Vad du inte verkar förstå är att det inte är en önskan att inte tro utan ett uppfattning man får på grund av brist på övertygelse. Din gud har alltså inte sett det lämpligt att bereda mig med en hjärna som kan uppfatta frågor som svar, så som din verkar fungera.

Alla hjärnor är lika och har samma kapacitet. Du ljuger endast för dig själv när du säger att din hjärna inte utrustats med diverse förmågor. Alla människor ställer frågor som vem är jag, var kommer jag ifrån och vart ska jag. Frågorna är uppenbara och det finns bara ett svar. Vill man acceptera det så gör man det men vill man inte det så står man för det själv. Ingenting sker av naturen själv. Allt som sker i naturen är maskiner. Det finns olika maskiner i naturen men dessa maskiner är inte gjorda av plats, järn, sladdar osv. Att regn blir moln, moln avkyls och kommer ner återigen som vatten är en maskin. Bara för att vi kan beskriva processen innebär inte att själva maskinen är en process. Att solen samlar himlakroppar runt sig och får de att bete sig på ett visst sätt är också en maskin. Även här bara för att vi kan beskriva processen eller hur maskinen fungerar, innebär det inte att själva maskinen är en process. Människokroppen är en maskin. bara för att vi kan beskriva hur människokroppen fungerar innebär inte att själva maskinen är en process. Alla maskiner tillverkade av människor består av olika komponenter där var och en av delarna sköter sin uppgift, och där varje del måste sättas dit noga av en som är kunnig och intelligent, precis som maskinerna i naturen består av olika komponenter och dessa komponenter kan inte hux flux börja sätta dit sig själva och börja fungera och sedan bara fungera. Först måste komponenterna på plats, alltså sker det ändringar sedan börjar de fungera och sker inga radikala ändringar. Naturliga icke-vetande icke tänkande processer? Nja skulle inte tro det va!

Citat:
Även evolution har funnits långt innan människan och ja, evolution påverkar absolut saker som lukt, smak och utseende. Om den inte gjorde det hade vi inte kunnat skapa växtarterna vi odlar idag då det bygger på samma funktion.

På vilket sätt skapar vi frukter? Vi korsar redan existerande frukter och väldigt få kan vi korsa med varandra. Frukter har funnits innan människan fanns. Tror du att smaken på frukterna kommer att ändras i en överlägsen framtid? haha du är verkligen förlorad. Din hjärna har blivit tvättad av sådana som Rickard Dawkins.

Citat:
Tänka över ett så korkat påstående? Vad finns att tänka på?

Är det nåt fel på din tankeverksamhet?
Citera
2015-10-14, 14:54
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Förstår svenska eller ska jag skriva på engelska. Det verkar som att du inte greppar allt jag skriver och du gör miss här och var. Nej evolution är inte fakta. Presentera fakta som bevisar att evolution har ägt rum och säg inte att du har presenterat för det har du inte. Svara också på följande: Har evolution stannat? Varierar hastigheten på evolution? Vad är för kraft som ligger bakom evolution? Vad är det för kraft som gör så att det är istället för icke är? Vad finns det för bevis som kan ses i nutid. Historiska bevis köper jag inte utan bevis framför våra ögon där A leder till B och vi kan antingen observera, mäta eller undersöka det. Jag vill inte ha fossiler där man kan spekulera i vad det är för arter och avgöra med DNA om arten är släkt med en annan art. Bananer och människan delar 50% DNA som är identiskt lika. Ge mig bevis som sker inför ögonen här och nu.

Se ovan.
Ge exempel. Utveckla. Ge mig specifika mediciner eller annat som tillverkats med hänsyn till evolution.
Det var inte frågan. Min fråga var att presentera någon som fått nobelpriset med hänvisning till evolution. Lek inte med ord.Jag har presenterat varför allt annat mer än Gud skulle vara omöjligt om vi tänker på människans anatomi och tankeverksamhet. Jag har vidare slagit håll på alla era så kallade argument för evolution. Evolution är inte fakta. Ingen har någonsin fått nobelpriset med hänvisning till evolution. Ingen medicin görs där man tar hänsyn till evolution, inga operationer göras där man tar hänsyntill evolution. Ingenting görs där man tar hänsyn till evolution.
Är frågan dum för att ni inte kan säga annat än Gud? Frågan är väldigt relevant. Det finns snabba djur, det finns djur som lever i vattnet, det finns arter som flyger men inga utav dessa förmågor är unikt för en enda art men förståndet hos människan är det, hur kommer det sig? Nåt svar på detta har ni inte. Ni lurar er själva med tomma argument som otroligt nog ni själva tror på och tror att även andra kommer tro på dem men icke. Ni kommer bli ytterst besvikna.

Skitsnack! Hur ni vrider och vänder på det är människan den enda arten som råder över allt på jorden med hjälp av sitt förstånd. Hur stor är sannolikheten att en enda art av hundratusentals är fått den unika förmågan av naturen eller av en process som varken kan tänka eller vilja. Alla andra arter lever under samma förhållanden, är beroende av samma syre, vatten, föda, sömn, förökning osv men förståndet hos människan är mer avancerat än alla andra arters. Varför just människan? Låt mig förklara för dig varför: Gud skapade människan med förstånd och förmåga att tänka och reflektera, han skapade universum och livet för att människan ska veta om hans allsmäktighet som är så uppenbara men om människan ändå förnekar sin skapare blir hon ytterst besviken och får en oändlighet i misär och plåga. De som tror kan inte jämföras med de som inte tror. Ingen domstol i världen skulle behandla en grupp som sköter sig och som inte gör det och den rättvisaste av alla domare är Gud. Gud kommer inte heller behandla dessa grupper lika.

Skitsnack. Jultomten kan komma under vilken månad som helst. Det är bara att ta på sig rocken och skrika ho ho ho. Ingen fråga är för dum för att ställa men ni saknar svar. Ni är helt vilseleda.

Skitsnack! Jag har läst dina svar och jag har även diskuterat med många andra om evolution. Alla ni säger samma saker samma mantra, nämligen att man inte förstår och bla bla bla. Jag har läst allt som går att läsa om evolution och förstått det till punkt och pricka men det finns inget som helst bevis för att nåt sånt har existerat. Evolution innebär att en art ändrar utseende och förmågor över tid. Allt som behövs är tid och miljö och lite mutationer här och var. Mutationer leder endast till cancer. Ne de leder inte ibland till gagn för arten eller individen. Vi kan bevisa att mutation leder till cancer i laboratorer och sjukhusen, men det har aldrig bevisats att mutation leder till att arten utvecklar förmågor eller ändrar utseende. Evolution är en process som varken kan tänka, vilja eller har mål. Samma fråga som jag har ställt andra; berätta för mig vilken el av evolution har jag inte förstått?

Men din idiot vi pratar inte om specifika länder hela mänskligheten som art. Jag har inte pratat om enbart kina eller Indien. Jag pratar om hela världen och fördelningen mellan könen i världen är perfekt. Det födds nåt mer pojkar än flickor men detta kompenseras genom att pojkar är mer rastlösa av naturen och omkommer oftare i olyckor samt dör tidigare än kvinnor.

Svara på mina frågor är du snäll. Jag ställer de igen om du vill:

Hur kan det vara möjligt att alla organen i kroppen vara ett resultat av evolution alltså stegvis och långsamt utvecklande? Du förstår väl att lilla minsta förändring i arten eller individens anatomi innebär en gigantisk påfrestning för hela organismen? Organen celler och DNA i en organism är beroende av varann och lilla minsta förändring skulle påverka organismen på ett negativt sätt. Hur kan detta vara möjligt? Men viktigaste av allt, hur kan ögonen och könsorganen utvecklas stegvis? Inser du att ögonen inte är bara dessa svarta punkter i ögonen utan tolkningen göras i hjärnan. Hur kan det vara möjligt att nerver och förbindelser mellan ögonen och hjärnan utvecklas stegvis? Könsorgan måste vara 100% funktionell för att kunna fungera, varje lekman vet att lilla minsta avvikelse hos kvinnan eller mannen leder till infertilitet. Hur kan könsorganen utvecklats stegvis?

If this that you just said is true:
Citat:
Jag har läst allt som går att läsa om evolution och förstått det till punkt och pricka men det finns inget som helst bevis för att nåt sånt har existerat.

Then you should be able to answer your own questions from an evolutionary perspective. But of course it isn't true, you haven't read all there is and understood everything, because then you wouldn't say for one thing that there weren't any evidence. Obviously you're either a complete retard or a troll, or maybe both.
Citera
2015-10-14, 15:23
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Nej evolution är inte fakta.
Jo och evolutionsteorin förklarar hur den fungerar.
Citat:
Presentera fakta som bevisar att evolution har ägt rum och säg inte att du har presenterat för det har du inte. Svara också på följande: Har evolution stannat? Varierar hastigheten på evolution? Vad är för kraft som ligger bakom evolution? Vad är det för kraft som gör så att det är istället för icke är? Vad finns det för bevis som kan ses i nutid. Historiska bevis köper jag inte utan bevis framför våra ögon där A leder till B och vi kan antingen observera, mäta eller undersöka det. Jag vill inte ha fossiler där man kan spekulera i vad det är för arter och avgöra med DNA om arten är släkt med en annan art. Bananer och människan delar 50% DNA som är identiskt lika. Ge mig bevis som sker inför ögonen här och nu.
Du är ju mentalt utvecklingsstörd. Du saknar förmågan att förstå även om någon skulle förklara det för dig. Dessutom är du inte intellektuellt kapabel att bestämma vad som räknas som bevis.
Citat:
Idiot. http://evolution.berkeley.edu/evolibrary/article/medicine_01
Citat:
Jag har presenterat varför allt annat mer än Gud skulle vara omöjligt om vi tänker på människans anatomi och tankeverksamhet. Jag har vidare slagit håll på alla era så kallade argument för evolution. Evolution är inte fakta. Ingen har någonsin fått nobelpriset med hänvisning till evolution. Ingen medicin görs där man tar hänsyn till evolution, inga operationer göras där man tar hänsyntill evolution. Ingenting görs där man tar hänsyn till evolution.
Det enda du har förklarat är att du är mentalt efterbliven.
Citat:
Skitsnack! Hur ni vrider och vänder på det är människan den enda arten som råder över allt på jorden med hjälp av sitt förstånd. Hur stor är sannolikheten att en enda art av hundratusentals är fått den unika förmågan av naturen eller av en process som varken kan tänka eller vilja.
Uppenbarligen är svaret 1.
Citat:
Alla andra arter lever under samma förhållanden, är beroende av samma syre, vatten, föda, sömn, förökning osv men förståndet hos människan är mer avancerat än alla andra arters. Varför just människan?
Precis här visar du med all tydlighet att du inte förstår evolutionsteorin. Tydligt. Du är helt enkelt efterbliven.
Citat:
Elementär logik är heller inget du förstår. Alls.
Citat:
Alla säger att du inte förstår trots att du läst "allt"? Då är mental efterblivenhet det enda som kvarstår som förklaring. Det är fanimig ett under att sådan här total efterblivenhet inte rensats bort ur evolutionen för länge sedan...

Istället för att kommentera resten av ditt pladder upprepar jag en gång till: du är mentalt efterbliven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in