2015-10-13, 21:56
Medlem
iipods avatar
Netlfix har en ny dokumentär: Winter On Fire: Ukraine´s Fight For Freedom, så sinnessjukt mäktig, speglar konflikten från Ukrainska befolkningens synvinkel.
2015-10-13, 23:24
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Vedhuggarn, som fått uppdraget att med varje inlägg peka på att allt, precis allt, blivit sämre sedan landet lämnade den ryska sfären, kommer idogt med sina "bevis". Den dagen han av misstag råkar skriva att något blivit bättre får vi anta att han tagit sig ett järn för mycket.
Att han inte vågar bo någonstans i Ukraina beror väl på att han tror att separatisterna kontrollerar hela landet.

Ett järn för mycket och många rubel i löneavdrag. Det kan ju vara oklokt att tala gott om Putin och proryska terrorister inför ukrainare som har förlorat nära och kära i kriget. Om det är detta han menar med "farligt" så kan man ju förstå honom.
2015-10-14, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ett järn för mycket och många rubel i löneavdrag. Det kan ju vara oklokt att tala gott om Putin och proryska terrorister inför ukrainare som har förlorat nära och kära i kriget. Om det är detta han menar med "farligt" så kan man ju förstå honom.

Jag har sympati för de ukrainska krigsoffren på båda sidor och deras anhöriga. När ska det gå in? Den som besöker Ukraina gör klokt i att inte tala politik och jag skulle aldrig göra det. Jag är mera rädd för psykiskt krigsskadade soldater som smäller av handgranater på restauranger. Minst en sådan incident har det skrivits om. Rädd för maskerade extremister som patrullerar gatorna. Rädd för brottsvågen.

Det där var ett slag under bältet. På anonyma flashback kan jag omöjligen bevisa att du har fel. Det skulle inte heller hjälpa att publicera födelsedata, deklarationer och släktingar i fjärde led, några skulle fortsätta att veva. Jag anser anklagelsen om rubel-inkomster vara förolämpande.
2015-10-14, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Vedhuggarn, som fått uppdraget att med varje inlägg peka på att allt, precis allt, blivit sämre sedan landet lämnade den ryska sfären, kommer idogt med sina "bevis". Den dagen han av misstag råkar skriva att något blivit bättre får vi anta att han tagit sig ett järn för mycket.
Att han inte vågar bo någonstans i Ukraina beror väl på att han tror att separatisterna kontrollerar hela landet.

Flera västerlänningar har råkat illa ut i Ukraina. Det har också hänt att affärsmän, som kommit till Odessa, snarast möjligt lämnat landet. Inte för att de har råkat illa ut, utan för att de inte står ut med de extremister som patrullerar gatorna. Alltså, de fruktar att råka illa ut. Man ska också betänka att antalet brott i landet har ökat. Jag råder västerlänningar att vänta med ett Ukraina-besök.

Den som läser svenska medier får inte veta mycket om Ukraina och problem underrapporteras eller rapporteras inte alls. Svensktalande behöver en mer nyanserad bild och därför skriver jag om problem. Så bra om svenska medier hade gjort det oftare, skött sitt jobb, då hade jag kunnat göra annat. Förresten, jag ser bara problem. Även lånen utgör ett problem på längre sikt, menar jag.
2015-10-14, 06:35
Medlem
UKFDs avatar
Har det varit nå snack än om förhandlingar mellan pro och anti Kiev sidorna än? Nu när det verkar vara vapenvila så borde ju nån sorts talan behandlas mellan partnerna men har inte hittat nån information som bekräftar de.

Gärna helst från opartiska källor, Orkar inte med inbördes beundran eller rövslickeri från nån av parterna.
2015-10-14, 07:43
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UKFD
Har det varit nå snack än om förhandlingar mellan pro och anti Kiev sidorna än? Nu när det verkar vara vapenvila så borde ju nån sorts talan behandlas mellan partnerna men har inte hittat nån information som bekräftar de.

Gärna helst från opartiska källor, Orkar inte med inbördes beundran eller rövslickeri från nån av parterna.
Vapenvila är naturligtvis gott i sig, men konflikten riskerar att bli en frusen konflikt likt den i Transnistirien - d.v.s. Östukaina och Krim kanske slipper direkt styre från Kiev, men hela landet skulle lida av att normala mellanstatliga kontakter inte kan upprätthållas, och av rädslan att våldet skall bryta ut igen. Bara sådana saker som att boende i separatistområden kan få svårt att få resedokument med mera kommer naturligtvis att bli ett irritationsmoment. Därför är det lätt att hålla med om att förhandlingar om en långsiktig lösning accepterar för alla parter kommer igång. Min åsikt är att en sådan process måste baseras på folkviljan - att det är folken i de berörda områdena - inga andra! - som skall bestämma deras fortsatta öden - även om det skulle innebära utropande av en internationellt erkänd ny nation - eller t.o.m. anslutning till Ryssland!
2015-10-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Min åsikt är att en sådan process måste baseras på folkviljan - att det är folken i de berörda områdena - inga andra! - som skall bestämma deras fortsatta öden - även om det skulle innebära utropande av en internationellt erkänd ny nation - eller t.o.m. anslutning till Ryssland!

...och där kom svaret vi alla väntat på!

En anslutning till Ryssland. Du kan inte någonstans förstå att detta varit målet från första början?

Du tror på allvar att konflikten helt plötsligt blivit "frusen" och vapenvilan hålls (i stora drag) samtidigt som Ryssland skiftat fokus och militärmakt till Syrien?

Du tror att det är ett sammanträffande att valen i LNR och DNR har upp på obestämd tid efter det att Bagdad Bob Lavrov ringde och sa åt dräggen vad de skulle göra?

Ryssland har ju hävdat hela tiden att de inte har något "inflytande" över dräggen men ändå så är det RYSSLAND och PUTIN som varit närvarande vid MINSK.

Tillåt mig att skratta.
2015-10-14, 10:53
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Tillåt mig att skratta.

Mer att skratta åt.

Putin kräver 3 miljarder USD av Ukraina, "gas"pengar han gett luffaren och banditen Yanukovych som flydde med dessa - till Ryssland. Efter att annekterat Krim, förstört Donbass, vill nu denna fjant ha betalt för pengar han tappat.... Putin föreslår nu att IMF ska betala detta rakt till Ryssland... Undrar var världens kronofogdar säger - Ryssland är redan skyldiga 500 miljarder SEK bara för Yukos domen. Hahahaha.

Efter att Bellingcat och Holland släppt otvetydiga bevis att ryssarna skjutit ner det holländska planet, ägnar sig nu Russia Today att försöka svärta ner Bellingcats grundare - och grundarens mamma. Jo, RT "dyker upp" på olika ställen och ska "tvinga" mamman till intervju... Vilken kvalitetsjournalistik.
Hahaha.
Senast redigerad av birgerkungen 2015-10-14 kl. 11:24.
2015-10-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vapenvila är naturligtvis gott i sig, men konflikten riskerar att bli en frusen konflikt likt den i Transnistirien - d.v.s. Östukaina och Krim kanske slipper direkt styre från Kiev, men hela landet skulle lida av att normala mellanstatliga kontakter inte kan upprätthållas, och av rädslan att våldet skall bryta ut igen. Bara sådana saker som att boende i separatistområden kan få svårt att få resedokument med mera kommer naturligtvis att bli ett irritationsmoment. Därför är det lätt att hålla med om att förhandlingar om en långsiktig lösning accepterar för alla parter kommer igång. Min åsikt är att en sådan process måste baseras på folkviljan - att det är folken i de berörda områdena - inga andra! - som skall bestämma deras fortsatta öden - även om det skulle innebära utropande av en internationellt erkänd ny nation - eller t.o.m. anslutning till Ryssland!

OCh så ska Cloudius belöna våldsverkare igen då.
Fortfarande så är det det ukrainska folket som bestämmer över sitt land. Inte en för cloudius passande minioritet.

Vill man slippa ta kosnekvenserna av det krig man startade så lägger man ned vapnen, accepterar ukrainska lag och ukrainska myndigheter och så var det klart. Frågan är bara hur många till av sina egna de vill ta livet av först?
2015-10-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
...och där kom svaret vi alla väntat på!

En anslutning till Ryssland. Du kan inte någonstans förstå att detta varit målet från första början?

Du tror på allvar att konflikten helt plötsligt blivit "frusen" och vapenvilan hålls (i stora drag) samtidigt som Ryssland skiftat fokus och militärmakt till Syrien?

Du tror att det är ett sammanträffande att valen i LNR och DNR har upp på obestämd tid efter det att Bagdad Bob Lavrov ringde och sa åt dräggen vad de skulle göra?

Ryssland har ju hävdat hela tiden att de inte har något "inflytande" över dräggen men ändå så är det RYSSLAND och PUTIN som varit närvarande vid MINSK.

Tillåt mig att skratta.

Ja dräggen har ju själva sagt att de har fått order av Moskva att inte fortsätta så alla andra vet hur det ligger till men Cloudius kan ju inte erkänna att det inte finns något "folk" överhuvudtaget utan enbart en trave ryska lakejer
2015-10-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Flera västerlänningar har råkat illa ut i Ukraina. Det har också hänt att affärsmän, som kommit till Odessa, snarast möjligt lämnat landet. Inte för att de har råkat illa ut, utan för att de inte står ut med de extremister som patrullerar gatorna. Alltså, de fruktar att råka illa ut. Man ska också betänka att antalet brott i landet har ökat. Jag råder västerlänningar att vänta med ett Ukraina-besök.

Den som läser svenska medier får inte veta mycket om Ukraina och problem underrapporteras eller rapporteras inte alls. Svensktalande behöver en mer nyanserad bild och därför skriver jag om problem. Så bra om svenska medier hade gjort det oftare, skött sitt jobb, då hade jag kunnat göra annat. Förresten, jag ser bara problem. Även lånen utgör ett problem på längre sikt, menar jag.
Nu hittar du allt på, om du inte nu menar östra Ukraina där separatisterna härjar. Menar du västra Ukraina så är det ungefär som vilket västland som helst, det är inte anarki som i öster utan relativ ordning som gäller. Statsskicket är demokratisk republik, legitima val är hållna och kritik mot styret är relativ liten från omvärlden trots ryskt intrång på Ukrainskt territorium.
Det säger en hel del om hur skickligt Ukraina styrs idag där man inte ger ryssen (påhittade) förevändningar att utöka konflikten. Där har Putin mycket att lära.
2015-10-14, 23:58
Medlem
OlleHelges avatar
Ganska imponerande är det ju ändå att Gangster regimen i Kreml lyckas både ta över Ryssland så till den grad, och även lyckats (initiellt) ta delar av Ukraina, Moldavien, Georgien, samt hota flertalet av sina grannar innan världen reagerar.

Men nu börjar ju Ryssland få stora problem då demokratierna i världen börja organisera sig mot honom och hans gangster gäng. Vi får hoppas att det blir en Maidan i Ryssland också vad det lider.

Ukraina kommer nog få köpa försvarsutrustning så att den kan ställas där den behövs...

http://www.theguardian.com/us-news/2015/oct/14/ash-carter-deter-russian-influence-syria-ukraine

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in