2015-10-14, 01:43
Medlem
NakedwithGunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
Vill inte dra ut på det mer alls, det är därför jag är här i tråden och läser, för att lära mig hur jag löser upp det. Skulle jag kunna blåsa bort mitt ego med ett andetag så skulle jag det. Frågan är om jag tror jag kan det och hålla kvar i det? Det känns ju som att det borde gå om man verkligen vill, eller skapar det motstånd om man vill för mycket? Lär ju i och för sig bero mycket på känslan som uttrycks genom i sin vilja.

Jag vet inte.

Ska läsa ett par sidor till i tråden efter reflektioner och råd, och om jag är pigg nog, meditera tills jag inte orkar längre. Men kände igår natt att det var bättre att meditera dagtid, men just nu är jag helt pigg så det ska nog gå bra.

Läs mina tidigare svar tror de handlar alla om samma

Hoppas de hjälper annars

Godnatt
Citera
2015-10-14, 02:30
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
Vill inte dra ut på det mer alls, det är därför jag är här i tråden och läser, för att lära mig hur jag löser upp det. Skulle jag kunna blåsa bort mitt ego med ett andetag så skulle jag det. Frågan är om jag tror jag kan det och hålla kvar i det? Det känns ju som att det borde gå om man verkligen vill, eller skapar det motstånd om man vill för mycket? Lär ju i och för sig bero mycket på känslan som uttrycks genom i sin vilja.

Jag vet inte.

Ska läsa ett par sidor till i tråden efter reflektioner och råd, och om jag är pigg nog, meditera tills jag inte orkar längre. Kände igår natt att det var bättre att meditera dagtid, men just nu är jag helt pigg så det ska nog gå bra.

Folk i allmänhet gör det nog lite för krångligt med allt detta som kallas "ego död" kan jag tycka, allt du behöver göra egentligen är att meditera (samt en del filosofiskt strukturerande) och forma sinnet så att det inte producerar några undermedvetna tankar, de tankar som ska "komma" (skapas) ska principiellt bara vara medvetna tankar. Det ska inte finnas någon upplevande eller observerande delning mellan tankar som kommer "till" (från undermedvetna) dig och tankar som kommer "från" (medvetna) dig.

Man kan faktiskt använda sig av en logisk analys när det gäller sinnets upplysning (eller egodöd) genom att ställa frågan: Vad är det mest absoluta naturliga sinnestillståndet för ett sinne att vara? Det borde ju vara ett tomt och rent sinne utan någonting i det, alltså ett sinne som bara är.

Genom att arbeta och strukturera fram ett tomt sinne så tvingar man sinnet att återgå till sitt mest naturliga och omanipulerade tillstånd. Några filosofiska realiseringar som man även bör göra kan jag tycka är att realisera det som bland annat Sokrates och Plato gjorde, vilket är: Jag vet bara en sak, det är att jag vet att jag inte vet någonting.

Citat:
"I know that I know nothing" or "I know one thing: that I know nothing", sometimes called the Socratic paradox

Man kan även applicera samma filosofiska argument på tro-system, om några sådana mot förmodan skulle existera, närmaste ideologiska förhållning för det är agnosticism. Jag föredrar dock något som kallas "anti-ism ism" eller dynamic paradoxicalism, men det är inte så olikt agnosticism förutom att anti-ism ism är en anti-ideologi ideologi.

Men som sagt, gör det inte för svårt, sträva efter ett tomt sinne genom att framförallt identifiera vad som finns i det.
Senast redigerad av particulum1 2015-10-14 kl. 02:32.
Citera
2015-10-14, 02:35
Medlem
NakedwithGunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag

Så vem är det då?
Citera
2015-10-14, 02:42
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakedwithGuns
Så vem är det då?

"Vad" är väl en betydligt mer intressant fråga i så fall.

Vem jag är vet jag inte.
Citera
2015-10-14, 02:43
Bannlyst
Citat:

Vem jag är vet jag inte.

Du är din kropp. Mycket enkelt sluta leka så svåra.
Citera
2015-10-14, 02:45
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Du är din kropp. Mycket enkelt sluta leka så svåra.

"Min" kropp? Det betyder ju att jag har en kropp och inte är en kropp. Förslagsvis skriver du väl i så fall: "Du är en kropp".
Citera
2015-10-14, 02:46
Medlem
NakedwithGunss avatar
Citat:

Vem jag är vet jag inte.

Fine; Vad Vilket ord som helst

Vad är svaret då?
Citera
2015-10-14, 02:55
Bannlyst
Citat:
"Min" kropp? Det betyder ju att jag har en kropp och inte är en kropp. Förslagsvis skriver du väl i så fall: "Du är en kropp".

Du, ni, er, säg hur fan du vill. Faktum är att du består av den massa som i vanligt tal kallas för din kropp.
Citera
2015-10-14, 02:58
Medlem
NakedwithGunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Du, ni, er, säg hur fan du vill. Faktum är att du består av den massa som i vanligt tal kallas för din kropp.

din alldeles egna kropp, men vem tillhör den då?
Citera
2015-10-14, 03:03
Bannlyst
Citat:
din alldeles egna kropp, men vem tillhör den då?

Den tillhör dig och med den kan du öppna plånboken och betala vilken sekt du vill.
Citera
2015-10-14, 03:06
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Fine; Vad Vilket ord som helst

Vad är svaret då?

Att konstatera att det finns ett jag eller att det inte finns ett jag samt vad det är för något, är att hamna i extrema former av fel uppfattning som gör vägen för sinnesutvecklande praktiseringar väldigt svår.

Jag är dock beredd att föreslå ett svar på frågan (inte konstatera); "jag" är det som tänker, alltså sinnet, men samtidigt vill jag inte identifiera mig som det som tänker eftersom bakom tanken, oberoende av tanken, existerar fortfarande en nästintill oidentifierbar och formlös närvaro/medvetenhet som också lika gärna kan vara det som jag är.
Senast redigerad av particulum1 2015-10-14 kl. 03:09.
Citera
2015-10-14, 03:07
Medlem
NakedwithGunss avatar
Ring alla i din krets och skrik JAG i deras öra
analysera deras reaktion

eller förresten det räcker med tanken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto