2015-10-13, 21:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
http://www.di.se/artiklar/2015/10/13/professorn-om-bopriserna-nu-borjar-jag-bli-orolig/

Haglar in artiklar nu om bobubblan.

Haha, japp. Nu börjar dom tidiga bostadsbubble förespråkarna säga det är kört men Harry FLAM, globalistsvinet som inte vill svenska folket väl lägger fram falska kalkyler och påstår 5.7% ränta och 35000 kr i kostnad för 3an i stan är helt i sin ordning och motsvarar nyproduktionshyresnivå (snarare dubbelt upp eller mer) . Lögnaren FLAM, det sista ess i rockärmen som Kurt-sune, gromph och svenne banan och liknande dönickar har kvar.

Kommentar till DI artikeln från razor666
Det har redan gått alldeles för långt!

Vissa kan inte se läget för vad det är innan det är för sent. Det har varit kört länge och nu närmar vi oss den perfekta stormen. Osäker börs samtidigt som stora ekonomier som USA börjar diskutera räntehöjningar. Smäller inte bobubblan på grund av inhemska faktorer gör den det pga andra faktorer vi inte kan påverka.

ALLA som går på visningar nu och tänker buda bör fundera både en och tre gånger innan man köper. Ingen kan se idag hur illa det här kommer sluta. För det kan bara sluta illa.

Snitt 4.3 (64 röster)
Svar
Senast redigerad av slemhog 2015-10-13 kl. 21:46.
2015-10-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad är nytt med det? Det har det gjort så länge jag kan minnas och det stämmer aldrig.

Glömde.. alla experter e ju korkskallar
2015-10-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det var väl ingen större nedgång under finanskrisen och det återhämtade sig snabbt.

Bara att bo kvar....

Varför skulle det bli rea igen menar du?

Well, de hade trejor ute för 2,5-3,5milj(beroende på våning och storlek) Vid nedgången gick de ner till ~2-2,7 så antagligen var de där 500k inga stora pengar eftersom ingen nappade på det!

Vadå bo kvar? Jobbar du på migränverket så är det kanke lugnt, även under finankris. Jobbar du däremot i privat bolag så kan det ju vara så att du blir av med jobbet. Och blir man av med jobbet kan man inte längre betala lånen kanske?

Varför skulle det bli rea igen? Ja en faktor kan vara detta:
(FB) Hela finanssystemet håller på att smälta bort, JUST NU!
Senast redigerad av Taskigt 2015-10-13 kl. 21:48.
2015-10-13, 21:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Glömde.. alla experter e ju korkskallar

Marknaden består av så många fler experter, det är därför marknaden regelmässigt gör betydligt bättre och heltäckande bedömningar än enskilda experter.
2015-10-13, 22:43
Medlem
Oavsett om räntan går upp eller ner så kommer folk vilja bo i bostadsrätter just för att det är billigare än att hyra. Det finns rekordlågt utbud av bostäder och en enorm folkökning. Går räntan upp så ökar självklart även hyrorna på hyresrätterna. Jag tror på fortsatt ökade bostadspriser så länge det råder brist och kommer inte sälja mina lägenheter
2015-10-13, 22:57
Medlem
Citat:
För då är de ju inte "rika" längre
Tror du verkligen det?? Jag tror tvärtom, de som har en citylya kommer fortfarande vara rika trots en rejäl nedgång. däremot de som äger lyxobjekt oavsett var kommer nog sitta tight till, men såna har vi inte så många av i tråden. Utom du då.
2015-10-13, 23:37
Medlem
Citat:
http://www.millersamuel.com/reports/elliman-report-manhattan-sales-3q-2015/

Tänkte att svenne i banan denna gång kan spara länkarna i sina favoriter så han slipper komma in i tråden om en månad kräva länkar ännu en gång.
Grafen i denna länk visar att snittpriset på Manhattan är 1500 USD per kvadratfot, eller om man så vill cirka 132 000 kr per kvadratmeter. Är detta ditt "bevis" för att Manhattan är billigare än Stockholm?
2015-10-13, 23:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Går räntan upp så ökar självklart även hyrorna på hyresrätterna.
Självklart, så hälften kommer stå tomma eftersom det är mer lönsamt.

Eller vänta..
2015-10-13, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Grafen i denna länk visar att snittpriset på Manhattan är 1500 USD per kvadratfot, eller om man så vill cirka 132 000 kr per kvadratmeter. Är detta ditt "bevis" för att Manhattan är billigare än Stockholm?
fast det blir ju billigare om man jämför lönerna. Grundutbildad sjuksköterska i Sverige: 25k i månaden. I USA 60k i månaden. Narkossjuksköterska i Sverige : 34K. USA : 100K i månaden men jag vet inte hur mkt skatt de betalar i USA.
2015-10-14, 00:03
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Marknaden består av så många fler experter, det är därför marknaden regelmässigt gör betydligt bättre och heltäckande bedömningar än enskilda experter.
Skitsnack. Vill du ha exempel? Kolla aktien Fingerprint Cards. Titta på Cadian blankningen. Vi enskilda hade klurat ut att de skulle tvingas köpa aktierna tillbaka.

De gör nu.
2015-10-14, 00:05
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
men jag vet inte hur mkt skatt de betalar i USA.
Vet inte om det var retoriskt, det varierar mellan stater och rör sig om ca 15-30% för medelinkomster och sedan rätt flat uppåt snarare än Sveriges enorma marginalskatt, dvs över 36000 är skatten på bruttolön väldigt mycket lägre än Sveriges i samtliga delstater.
Senast redigerad av Trillske 2015-10-14 kl. 00:07.
2015-10-14, 00:05
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Tror du verkligen det?? Jag tror tvärtom, de som har en citylya kommer fortfarande vara rika trots en rejäl nedgång. däremot de som äger lyxobjekt oavsett var kommer nog sitta tight till, men såna har vi inte så många av i tråden. Utom du då.
Ja du, kära flyktingar flyttar snart in även i dessa finare områden.

Låt oss se om det påverkar omständigheterna något och priset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in