2015-10-13, 16:50
Medlem
Skillnaden är väl att de köpte in 1 lägenhet förut och nu måste de köpa 10? Sen beror det också på var de köper. Köper de i ghettot gör det väl ingen större skillnad, men köper de i svenskt område kommer folk fly. Tänk Akalla/Rinkeby, det var ju inte många nykomlingar där på 70-talet.
2015-10-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Vad i mitt resonemang ser du som osannolikt?

Alltihopa, speciellt när du börjar yra om banker som hyr ut bostäder till migrationsverket
2015-10-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Att köpa BR är ingen ny företeelse, det har de sysslat med i många decennier. Känner du till några fall där det gått som du hävdar att det kommer gå, eller är det skillnad nu mot tidigare?

Köper Migrstionsverket bostäder?
2015-10-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Nej, såvitt jag förstår hyr de in sig medan ett företag äger bostäderna ifråga. Dock så kan migrationsverket betala rätt så saftiga summor vilket ger att fler och fler bostäder går till flyktingar.

Jag antar att svenskarna tar vägen någonstans och är lite nyfiken på hur utvandringssiffrorna kommer att se ut närmaste åren.
2015-10-13, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Nej, såvitt jag förstår hyr de in sig medan ett företag äger bostäderna ifråga. Dock så kan migrationsverket betala rätt så saftiga summor vilket ger att fler och fler bostäder går till flyktingar.

Jag antar att svenskarna tar vägen någonstans och är lite nyfiken på hur utvandringssiffrorna kommer att se ut närmaste åren.

Blev bara lite konfunderad efersom Migrationsverket inte får äga några boenden.

http://www.statskontoret.se/globalassets/publikationer/2015/2015103.pdf
2015-10-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Skillnaden är väl att de köpte in 1 lägenhet förut och nu måste de köpa 10? Sen beror det också på var de köper. Köper de i ghettot gör det väl ingen större skillnad, men köper de i svenskt område kommer folk fly. Tänk Akalla/Rinkeby, det var ju inte många nykomlingar där på 70-talet.
Den som faktiskt var i Tensta, Rinkeby, Akalla på 70-talet minns nog att det redan på den tiden var invandrarområden (fast på den tiden var det finnar, iranier och turkar, i dag är det araber och nordafrikaner) där de fattiga bodde. Alkoholister, knarkare, sjukskrivna, arbetslösa... Skillnaden mellan då och nu är mindre än du vill få det att verka. Glöm inte att "rinkebysvenska" var ett begrepp redan på 80-talet, möjligen ännu tidigare.

Citat:
Nej, kommunerna gör det för att kunna säkra tillgång till boende till individer de har i uppgift att förse med boende, oavsett om det gäller att kunna placera knarkare eller flyktingar. Men det är ovanligt att kommuner äger många lägenheter, och de säljs när de inte längre behövs. Vanligare är att de lägger beslag på kommunala hyresrätter när folk flyttar ut. Sist jag såg siffror på det hade den kommun som ägde flest lägenheter inte fler än en handfull. Det borde gå snabbt att hitta färsk statistik på nätet.
2015-10-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Problemet är bara att antalet bidragsturister är många gg större än de bidragsberoende svenskarna och andelen bidragsturister växer snabbt.
Bidragsberoende svenskarna har som regel en bostad och behöver således inte få en som bidragsturisterna.
Vidare är ytterligt få av de som kommer " flyktingar" i någon definition, de är i huvudsak ekonomiska parasiter.
Vet du ens vad du pratar om??? Jag känner ett par som var flyktingar på 90-talet från Forna jugoslaven. kvinnan i familjen fick jobb på engång. När de kom fick de 25K av staten för att köpa möbler. Detta var ett lån som de fick betala tillbaka efter att deras ekonomi stabiliserats. läs på lite hur det funkar är du snäll!
2015-10-13, 20:24
Medlem
http://www.di.se/artiklar/2015/10/13/professorn-om-bopriserna-nu-borjar-jag-bli-orolig/

Haglar in artiklar nu om bobubblan.
2015-10-13, 20:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
http://www.di.se/artiklar/2015/10/13/professorn-om-bopriserna-nu-borjar-jag-bli-orolig/

Vad är nytt med det? Det har det gjort så länge jag kan minnas och det stämmer aldrig.
2015-10-13, 20:36
Medlem
Vadå stämmer inte? Minns under 2009, vid förra, lilla nedgången, sålde NCC i nybyggda grannhuset lägenheter för reducerad pris, köp tre rum för priset av två. De blev precis klara med tre hus när krisen kom, husen stod halvt tomma under nästan ett år. Även fast det var REA så nappade inte folk på en gång utan de fick stå där ett bra tag! Detta var i Hägerstensåsen. Är säker på att det blir mer än "tre för två" den här gången.
Senast redigerad av Taskigt 2015-10-13 kl. 20:40.
2015-10-13, 20:46
Medlem
Citat:

”Jag har inte sett några kalkyler som visar att vi egentligen borde se de här stora prisökningarna som vi sett under senare år. Det andra är att jag åtminstone hör prat om att folk köper, inte för att bo utan för att spekulera. Det är en dålig signal, ..."

Att spekulera i bostadsmarknaden måste väl innebära att man ligger med terminskontrakt. Och därmed en brutal risk om marknaden vänder och går söderut eftersom de är svåra att komma ur.
2015-10-13, 20:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Vadå stämmer inte? Minns under 2009, vid förra, lilla nedgången, sålde NCC i nybyggda grannhuset lägenheter för reducerad pris, köp tre rum för priset av två. De blev precis klara med tre hus när krisen kom, husen stod halvt tomma under nästan ett år. Även fast det var REA så nappade inte folk på en gång utan de fick stå där ett bra tag! Detta var i Hägerstensåsen. Är säker på att det blir mer än "tre för två" den här gången.

Det var väl ingen större nedgång under finanskrisen och det återhämtade sig snabbt.

Bara att bo kvar....

Varför skulle det bli rea igen menar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in