2015-10-13, 20:16
Medlem
Tino krossar de flesta han debatterar mot. Det var rena lekstugan i studio 1.
Citera
2015-10-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Självklart var Sanandajis resonemang ideologisk. Men om vi hade stängt gränserna för länge sedan hade även Sanandaji trampat runt i iranska Kurdistan än idag, tillsammans med sina föräldrar. Han är lite av en onkel Tom, en nyttig idiot för SD. Kanske tänker han att Sverige var ett bra land när han och hans föräldrar fick asyl här men att det räcker nu eftersom hela hans släkt har fått komma hit. Därmed inte sagt att de två andra karlarna som fick säga sitt på P1 inte styrdes av sina respektive ideologier.
Du begår här det klassiska misstaget att ge fakta värde i form av ont eller gott. Fakta besitter inga sådana värde. De kan inte var onda eller goda, fakta har inga avsikter, fakta är bara rakt upp och ner.
Att framhäva fakta och med siffor visa på ett sakförhållande kan aldrig vara ideologiskt. Ideologiskt blir det först när man försöker mörka, bortförklara eller påstå att man måste ta med en massa känsolsvammel för att ekvationen ska fungera.

Däremot kan konsekvenserna av fakta upplevas som orättvisa. Som att Bill Gates tjänar mer än du och jag. Men i sig är själva faktumet varken ont eller gott...
/
Citera
2015-10-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du begår här det klassiska misstaget att ge fakta värde i form av ont eller gott. Fakta besitter inga sådana värde. De kan inte var onda eller goda, fakta har inga avsikter, fakta är bara rakt upp och ner.
Att framhäva fakta och med siffor visa på ett sakförhållande kan aldrig vara ideologiskt. Ideologiskt blir det först när man försöker mörka, bortförklara eller påstå att man måste ta med en massa känsolsvammel för att ekvationen ska fungera.

Däremot kan konsekvenserna av fakta upplevas som orättvisa. Som att Bill Gates tjänar mer än du och jag. Men i sig är själva faktumet varken ont eller gott...
/

Nationalekonomiska spekulationer är inte fakta. Sanandajis påståenden motsäges av påståenden av andra forskare. Om du vill, kan jag länka. Att Sanadaji inte skulle vara styrd av sin egen ideologi och bakgrund är bara dumheter. Han forskar inte i mikrobiologi utan i en mycket mindre vetenskaplig genre där politik och ideologi alltid spelat de största rollen.
Citera
2015-10-13, 20:41
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Så vi anser att Tino, som fick asyl här 1989 då han var ett barn, har berikat vårt samhälle så mycket med sin talang och drivkraft. Samtidigt måste vi förhindra att andra muslimska familjer med barn i Tinos ålder kommer hit eftersom de inte kommer att berika vårt samhälle.

Du är rasist. Tino har berikat Sverige därför att han är den person han är - inte därför att han är en kurd eller från en muslimsk familj. (Tino är f.ö. ateist.) Tino Sanandaji är varken representativ för kurder eller för muslimer eller för Sveriges invandrarpopulation.

Citat:
Hela Tinos argumentation går ut på att invandring inte är bra för Sverige.

Nej, han hävdar att en kvantitativt kopiöst stor invandring av i genomsnitt undermålig kvalitet på invandrarpopulationen inte är bra för mottagarlandet.

Citat:
Undantaget hans och hans familjs invandring förstås. Han drivs av sin egen ideologi och han har sålt sig själv.

Kan du förklara vad du menar med "ideologi"?

Citat:
När vi diskuterar ''volymer" och ställer oss frågan om varför så många asylsökande vill komma just till Sverige så glömmer vi ofta att redan på 1980-talet beviljades iranier, kurder, syrier, palestinier, irakier osv asyl här och då oftast på ganska lösa grunder. Ska vi då vara förvånade över att deras släktingar och vänner som hört så gott om Sverige vill komma hit nu?

Vad har det för betydelse, att det redan på 1980-talet fanns iranier, kurder, syrier, palestinier, irakier osv som beviljades asyl i Sverige och på ganska lösa grunder?

1989 sökte 30.000 personer asyl i Sverige under hela året.

Senaste 7 dagarna (!) har nästan 10.000 personer sökt asyl i Sverige.
Citera
2015-10-13, 20:41
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Så vi anser att Tino, som fick asyl här 1989 då han var ett barn, har berikat vårt samhälle så mycket med sin talang och drivkraft. Samtidigt måste vi förhindra att andra muslimska familjer med barn i Tinos ålder kommer hit eftersom de inte kommer att berika vårt samhälle. Hela Tinos argumentation går ut på att invandring inte är bra för Sverige. Undantaget hans och hans familjs invandring förstås. Han drivs av sin egen ideologi och han har sålt sig själv. När vi diskuterar ''volymer" och ställer oss frågan om varför så många asylsökande vill komma just till Sverige så glömmer vi ofta att redan på 1980-talet beviljades iranier, kurder, syrier, palestinier, irakier osv asyl här och då oftast på ganska lösa grunder. Ska vi då vara förvånade över att deras släktingar och vänner som hört så gott om Sverige vill komma hit nu?
Är allt så svart och vitt för dig? Allt eller ingen? Allt handlar om volymer. Med måttlig, liten invandring finns goda möjligheter för såväl individ och samhälle att gynnas. Nu brakar det åt helvete och alla varningslampor blinkar för fullt. Man behöver inte vara 100% pursvensk för reagera åt en osund och samhällsslitande politik. Jag förstår att det är obekvämt för er som försvarar förd politik att någon som bara borde hålla käft och kanske vara tacksam, klär av er på bara skinnet. Hans ord får extra bäring med hans ursprung.
Det är snarare din utgångspunkt som är rasistisk för att du menar att han med sin bakgrund är förpliktigad att tycka och agera på ett visst sätt.
Citera
2015-10-13, 20:42
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Nationalekonomiska spekulationer är inte fakta. Sanandajis påståenden motsäges av påståenden av andra forskare. Om du vill, kan jag länka. Att Sanadaji inte skulle vara styrd av sin egen ideologi och bakgrund är bara dumheter. Han forskar inte i mikrobiologi utan i en mycket mindre vetenskaplig genre där politik och ideologi alltid spelat de största rollen.
Och vilken ideologi är det?

Ja, tack. Länka gärna.
Citera
2015-10-13, 20:50
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Nationalekonomiska spekulationer är inte fakta. Sanandajis påståenden motsäges av påståenden av andra forskare. Om du vill, kan jag länka.

Ja, tack. Länka till nationalekonomer som anser, att en en kvantitativt mycket stor invandring per capita med i genomsnitt låg anställningsbarhet på invandrarpopulationen är

1. bra för mottagarlandet och

2. förenligt med en universell, i stor utsträckning non-contributary välfärdsstat.

Med non-contributary avses: "schemes administered with no requirement for contributions and no means test".
Senast redigerad av Meiji 2015-10-13 kl. 21:20.
Citera
2015-10-13, 21:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja, tack! Vill du länka, är du snäll?
Citera
2015-10-13, 21:18
Medlem
WrynolfBents avatar
Haha...Fram med länkarna!

Kan det bli tydligare vem som grundar sina påståenden i ideologi när den ena är ljusår mer kompetent på just ekonomi och den andra försöker vinna poäng i ämnet med gammal statistik och känsloargument.

Ungefär som du gör i den här tråden...the irony
Citera
2015-10-13, 21:28
Medlem
Sodomizer-s avatar
Gött att höra den här Stefan Jonsson sprida sin visdom.....för att sammanfatta:

Invandringen belastar inte välfärden
Invandringen kostar nästan inget alls
Fakta är ideologi
Personer som vill minska invandringen är emot humanism och demokrati
Sänkt invandring bryter mot mänskliga rättigheter
Alla flyktingar kommer från Syrien
Citera
2015-10-13, 21:39
Medlem
Citat:
Självklart var Sanandajis resonemang ideologisk. Men om vi hade stängt gränserna för länge sedan hade även Sanandaji trampat runt i iranska Kurdistan än idag, tillsammans med sina föräldrar. Han är lite av en onkel Tom, en nyttig idiot för SD. Kanske tänker han att Sverige var ett bra land när han och hans föräldrar fick asyl här men att det räcker nu eftersom hela hans släkt har fått komma hit. Därmed inte sagt att de två andra karlarna som fick säga sitt på P1 inte styrdes av sina respektive ideologier.

Vad menar du är Tino Sanandaji's ideologi? Jag tycker tvärtom att han framstår som en ANTI-ideologisk (läs: pragmatisk) person med en stark förnuftstanke som provoceras av religiöst/ideologiskt färgade människor som tror på stolligheter och vägrar ta till sig fakta. Tänk Richard Dawkins eller liknande.

Man kan ha olika åsikter om flyktingkrisen och invandring i allmänhet men det är slående att det är den konservativa/kritiska/rasistiska sidan som fått monopol på fakta, medan de som argumenterar för en stor invandring nästan bara har känsloargument och personkritik att komma med. Det handlar alltid om vem som är fascist, rasist eller i detta fall Onkel Tom och aldrig om det de säger eller skriver.

Notera hur Tino konsekvent redovisar var hans meningsmotståndare har fel och hur fakta stödjer den synpunkten. Ingenstans ser man någon göra samma sak med det Tino skriver. Han har säkert inte rätt på alla punkter men är inte den usla kritiken (eller snarare den totala bristen på saklig kritik) genant?

Allt det du skriver om Tino är ju exempelvis irrelevant vad gäller hans ståndpunkt. Du går på spelare istället för puck, som så många på din sida i debatten. Visst hade hans familj kanske inte bott i Sverige med en striktare politik. Hur gör det hans argument ogiltiga? Om han nu är en "Onkel Tom" och "nyttig idiot för SD" (vilket jag inte alls håller med om), hur innebär det att han har fel i det han säger?

Jag skulle vilja se högre nivå i debatten från dig och dina gelikar - och det säger jag inte som en förolämning utan i förhoppning om att ni har åtminstone delvis rätt och att den rådande kursen inte är så allvarlig som den ter sig. Jag är beredd att öppet lyssna och ta till mig, men inte "onkel Tom"-snack utan på riktiga argument om varför Tino har fel. Jag vill nämligen väldigt gärna att han har fel, men dit sanningen leder måste vi också följa.
Citera
2015-10-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Dagens studio Ett - en debatt mellan en dåre till migrationsforskare som ljuger sig blå, Tino och en historieprofessor med fötterna på jorden. Mycket lyssningsvärt!

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1637

/

Får tacka för tipset och länken, ska avlyssnas snarast! Tino + Trägårdh låter som ett dream team. Har läst lite om Lars Trägårdh tidigare, han var aktuell med en bok för ett antal år sedan, Är svensken människa? och syntes i media en del i samband med att någon undersökning om tillit publicerades. Tycker han sagt mycket som verkar vettigt om svenskar och Sverige. Men i dagens medieklimat är han väl närmast att betrakta som rasist, se bara hur han svarar på frågan om vem han litar mest på:
Citat:
Ursprungligen postat av Trägårdh i Forskning & Framsteg
Bortsett från dem som jag känner personligen – det vill säga de som är föremål för min ”partikulära tillit” – litar jag mest på dem som jag har anledning att tro att de delar min egen syn på samhället, gemensamma institutioner och värderingar, det vill säga först och främst andra nordbor, i andra hand européer och folk från anglosaxiska länder. http://fof.se/tidning/2014/8/artikel...n-lita-pa-folk

Ytterligare en intervju med Trägårdh, om någon är intresserad:
http://magasinetneo.se/artiklar/sven...iheter-gratis/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in