2015-10-13, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Därför att bidragsturisternas bostäder betalas med svenskarnas pengar, det minskar konsumtionsutrymmet för svensken inklusive möjligheten att konsumera bostad.

Jag som svensk vill hellre betala till flyktingar än att betala till lata svenskar som inte orkar jobba. Så när du snackar om "svenskarnas pengar" menar du även mina pengar, tycker du att du har rätt att tala om och bestämma vad mina pengar skall gå till?
2015-10-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
alla blonda blåögda übermenschen, som trots sin överlägsenhet inte lyckas hitta vare sig bostad eller ett jobb.

Hahaha, den var bra
2015-10-13, 14:40
Medlem
Leipzigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaspianKuk
Det stämmer att det inte kommer ske någon bostadskrasch för att för många har bostadsrätter. Det vore katastrofalt för allt för många människor för att någon regering någonsin skulle kunna låta det hända. I stället kommer dom redan privilegerade BR ägarna att få fler förmåner i framtiden. Det enda såna utspel handlar om är att avskräcka folk från att skuldsätta sig vidare men det skiter alla som har möjlighet i

Så du tror att finansiella bubblor spricker för att politiker låter det ske och att nu den övermänskliga järnmannen Stefan Röfven skulle ha möjligheten till att vägra bostadbubblan att spricka?

När den spricker så spricker den oavsett vad Röfven, Kindben-sparta och Åkersork tycker om saken, alla styrmedel är redan maxade så de har inget att sätta emot när förtroendet för marknaden dalar hos köparna, det skulle vara att köpa upp bostäderna med skattepengar då vilket de iofs gör nu
2015-10-13, 14:45
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag som svensk vill hellre betala till flyktingar än att betala till lata svenskar som inte orkar jobba. Så när du snackar om "svenskarnas pengar" menar du även mina pengar, tycker du att du har rätt att tala om och bestämma vad mina pengar skall gå till?
Problemet är bara att antalet bidragsturister är många gg större än de bidragsberoende svenskarna och andelen bidragsturister växer snabbt.
Bidragsberoende svenskarna har som regel en bostad och behöver således inte få en som bidragsturisterna.
Vidare är ytterligt få av de som kommer " flyktingar" i någon definition, de är i huvudsak ekonomiska parasiter.
2015-10-13, 14:46
Medlem
KaspianKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipzig
Så du tror att finansiella bubblor spricker för att politiker låter det ske och att nu den övermänskliga järnmannen Stefan Röfven skulle ha möjligheten till att vägra bostadbubblan att spricka?

När den spricker så spricker den oavsett vad Röfven, Kindben-sparta och Åkersork tycker om saken, alla styrmedel är redan maxade så de har inget att sätta emot när förtroendet för marknaden dalar hos köparna, det skulle vara att köpa upp bostäderna med skattepengar då vilket de iofs gör nu
Politikerna har ett antal verktyg för att påverka ekonomin och räntan. Om det blir en bostadskrasch med nedgångar på 40% eller mer ska jag äta upp min hatt
2015-10-13, 14:48
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
När väldigt många behöver bo så ökar konkurrensen och priserna stiger. Problemet är att de stiger mer än vad folks löner ökar. Således ökar lånen. Det fungerar fint nu när räntan är superlåg, men trots detta så når man smärtgränsen för väldigt många.

Till slut har bostäderna ökat i värde så mycket att folk inte längre med egna medel kan ta lånen. Det blir trots ökad konkurrens svårare att sälja. Pga sjuklöverns politik så lär vi nog se att istället köper stat/kommun/privata företag upp en stor andel bostäder till flyktingar, för våra skattepengar. Det kanske fördröjer kraschen en del, men trots allt. Man måste bo och det kostar, någon måste betala.

Eftersom låg ränta och hög konkurrens har pressat upp priserna så blir man väldigt känsliga för en ränteuppgång eller ökad arbetslöshet. Folk kommer inte att ha råd betala en högre ränta.

Till slut kommer den dagen då räntan går upp och arbetslösheten ökar. Det är bara dumt tro att det aldrig sker. Däremot vet vi inte när, men ju längre fram i tiden det sker och med forsatt tvåsiffriga ökningar på bostädernas värde, tvingas folk ta allt större lån = ett hårt brutalt fall.

Seriöst, en klok svensk kommer att se om sitt hus, sälja den vid rätt tillfälle och lämna landet. Köpa bostad någon annanstans i världen. Kvar i Sverige får vi alla flyktingar med sitt försörjningsstöd och de får såklart chansen att flytta från flyktinglägret till de bostäder som staten/kommunen köper upp.
Du lever i en drömvärld, du.
2015-10-13, 14:55
Medlem
Guld-Ivar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo jag har ägt 2 st bostadrätter varav i den ene satt jag i styrelsen.
Äger oxå en hyresfastighet och skulle jag laga saker som inte är sönder i den så skulle jag snart gå i konkurs.

Lagar du din bil oxå när den inte är sönder?

Vem har sagt något om att laga något som inte är sönder? I avgiften ingår underhåll av fastigheten, dvs. dess ytskikt m.m. att du sen börjar blanda in massa andra idiotiska saker som ingen har nämnt är ditt problem.
2015-10-13, 15:17
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bimbobitch
Sverige tar nu in 100 000 araber om året. Vilka kommer att ta alla hyresrätter som finns i hela Sverige. Detta kommer göra det närapå omöjligt för svenskar att få en hyreslägenhet. Vilket kommer tvinga dem att köpa bostadsrätter, vilket i sin tur kommer öka priserna på dessa. Vad är det för idioter som tror att bostadsrätternas pris kommer sänkas, det är för fan en omöjlighet med dagens invandring.

Varför tror folk att det kommer äga rum en bostadskrasch?

Låter som du sitter på en villa med stora lån och försöker intala dig själv att en bostadskrasch är omöjlig

Det du talar om är inte hela sanningen.
Du måste också ta i beaktning den EKONOMISKA KRASCHEN som KOMMER, tro mig.
Då kommer räntorna skjuta upp till 10-15% under kanske en 10 års period. NÄR detta sker är det många som inte kommer kunna bo kvar och kanske tvingas flytta in hos släkt o vänner.
Och även om bostadsbristen är hög så kommer det höga ränteläget ändå tvinga ner bostadspriserna.
Exempelvis.

Men faktorerna är många och det finns fler.

Men du kan väl ändå inte vara så naiv att du tror att priserna bara kommer öka och öka och öka i evighet?
2015-10-13, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Ivar.
Vem har sagt något om att laga något som inte är sönder? I avgiften ingår underhåll av fastigheten, dvs. dess ytskikt m.m. att du sen börjar blanda in massa andra idiotiska saker som ingen har nämnt är ditt problem.

Ingen nämnt??

Var ju när jag satte stopp för att nån dåre i bostadsrättsföreningen där jag bodde ville byta fönster som inte behövde bytas hela den här diskussionen började. Sitter du och citerar och debatterar utan att veta vad du diskuterar?
2015-10-13, 15:18
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bimbobitch
Sverige tar nu in 100 000 araber om året. Vilka kommer att ta alla hyresrätter som finns i hela Sverige. Detta kommer göra det närapå omöjligt för svenskar att få en hyreslägenhet. Vilket kommer tvinga dem att köpa bostadsrätter, vilket i sin tur kommer öka priserna på dessa. Vad är det för idioter som tror att bostadsrätternas pris kommer sänkas, det är för fan en omöjlighet med dagens invandring.

Varför tror folk att det kommer äga rum en bostadskrasch?

Du glömde ange att flera kommuner även planerar att köpa ett stort antal bostadsrätter till de nyanlända, vilket lär också pressa upp priserna, när det inte är bara privatpersoner som vill köpa dem.

Jag måste erkänna att jag varken är extremt insatt i nationalekonomi och undrar också hur bostadsbubblan i Sverige ska spricka (så som de brukar spricka), när man "artificiellt", om man får säga så, pressar upp efterfrågan allt mer genom en aldrig tidigare skådad massinvandringspolitik.

Jag har ställt den här frågan i en eller flera andra trådar, men tror inte jag har fått svar på det: finns det några andra i-länder som har befunnit sig i en liknande situation med en bostadsbubbla och där hushållen har haft rekordstora bostadslån, och som samtidigt har haft en extrem massinvandring som ständigt ökar den vuxna befolkningen år till år och därmed ökar ständigt efterfrågan av bostäder i förhållande till utbudet? Finns det föregående liknande exempel som går att studera utvecklingen hos, eller befinner sig Sverige nu i en närmast unik situation?
2015-10-13, 15:28
Medlem
Europes avatar
Finns det något annat i-land som har haft en liknande situation som Sverige, d.v.s. att landet har en bostadsbubbla, hushållen har rekordstora bostadslån, antalet bostäder ökar ytterst blygsamt, men samtidigt ökar efterfrågan på bostäder oavbrutet i förhållande till utbudet, då den vuxna befolkningen växer oavbrutet på grund av en enorm massinvandring? Finns det några tidigare exempel på en likartad situation i andra jämförbara länder vars utveckling man skulle kunna studera, eller är den nuvarande svenska situationen unik i sitt slag?

Edit: Om någon nu skulle reta sig på ordet "bostadsbubbla", så får ni gärna byta ut det mot något annat, som t.ex. relativt kraftigt ökande bostadspriser. Min frågeställning i sig innehåller inte ett påstående om nära föreliggande kraftigt ras av bostadspriserna, d.v.s. att det finns en prisbubbla som när som helst kommer att spricka, utan jag vill just få veta om något annat jämförbart land har befunnit sig i en likartad situation för att få veta hur det sedan utvecklade sig med bl.a. bostadspriserna m.m.
Senast redigerad av Europe 2015-10-13 kl. 15:53. Anledning: Edit
2015-10-13, 15:37
Medlem
Leipzigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaspianKuk
Politikerna har ett antal verktyg för att påverka ekonomin och räntan. Om det blir en bostadskrasch med nedgångar på 40% eller mer ska jag äta upp min hatt

Hur lång tidshorisont har du på hattätningslöftet? Räntan ligger ju på minus redan nu, och när luftslottet sverige är tomt på resurser kommer priserna givetvis gå ner, ingen betalar miljoner för att bo i misär och många av invandrarna lär flytta hem när sverige går på knäna och därmed frigöra sina bostäder här, eller skulle de stanna kvar av lojalitet?

Inom 50 år kommer priserna på bostäder i sverige sjunka (justerat mot inflation) så köp på dig aromat och ketchup för en dag kommer du att gnaga på din hatt,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in