Citat:
Ursprungligen postat av
OPfishbowl
En tro är en tro så ja precis semantiskt snömos är ju inte nödvändigt här. Kan man förhålla sig till verkligheten förstår man att en icke-tro på något är en enklare utgångspunkt än att ha en tro men lik förbannat är det en tro. Ingen vet vår uppkomst, ingen kommer någonsin att veta vår uppkomst så därför blir allting en tro. Personligen vet jag inte riktigt vad jag tror, ingen gud, en gud eller gudar men att allt är en tro det vet jag eftersom jag inte tror på konceptet med tidsresande och därmed uppenbarligen inte heller äger någon tidsmaskin. Du tror att du äger en tidsmaskin? Nej det gör du nog inte men ändå tror du dig veta med säkerhet genom icke-bevis att din tro är så korrekt att det inte ens är en tro....Storhetsvansinne är lite gulligt när barn har, vuxna människor med en sådan grandios självbild är inte lika charmiga.
Nej det är en skillnad att tro på metafysiska entiteter och materiella.
Därför har du engelskans distinktion mellan dessa.
Det ena är grundad i empiri och den andra är grundad i en idévärld.
Den ena bygger på rationalism den andra på en hävdad objektiv dock obevisad realitet.
Din obstruktion är mest att beteckna som barnsligt omogen.
Avsaknad av tro kan du hitta hos naturfolk som aldrig ens hört om ett "Gudsbegrepp" du kan inte hävda att de har en tro om något de inte ens är medvetna om att det finns.
Hur kan du då hävda att t.ex ateister som visar att teister inte ens kan definiera sin gud har en tro på något som inte ens teisterna klarar av att definiera, det är ju samma sak som hos naturfolken.
Det finns inget att ens relatera en tro till med andra ord.
Ser mer ut som att du inte är frågan mogen att debattera.