2015-10-13, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bragi
Oh, vilka torskar! Hände samma för mig, han jag pratade med började svamla om hur han inte heller förstod sig på hur ens statistiken framställs. Sen insåg han sitt misstag och började prata om "unika fall" bla bla bla.

När de väl har bestämt sig för att följa manus verkar de vara förlorade. Bättre lycka nästa gång!
Citera
2015-10-13, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qbgalning
När de väl har bestämt sig för att följa manus verkar de vara förlorade. Bättre lycka nästa gång!

Så bra att vi har en myndighet som migrationsverket, som övervakar så att ingen obehörig kan ta sig in i Sverige. Det känns självklart att en kärleksrelation måste utredas av migrationsverket. För tänk om kärleken skulle vara påhittad, vilket skulle innebära att partnern kommer till Sverige och sen inte har några rättigheter till bidrag eller förmåner.
Jag är glad att det finns en myndighet i Sverige som fungerar.
Citera
2015-10-13, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannoth
Så bra att vi har en myndighet som migrationsverket, som övervakar så att ingen obehörig kan ta sig in i Sverige. Det känns självklart att en kärleksrelation måste utredas av migrationsverket. För tänk om kärleken skulle vara påhittad, vilket skulle innebära att partnern kommer till Sverige och sen inte har några rättigheter till bidrag eller förmåner.
Jag är glad att det finns en myndighet i Sverige som fungerar.

Självklart kan vi inte ha en massa oauktoriserade kärlekspar i Sverige! Borde införa samma system för relationer mellan svenska medborgare. Jaså ni vill flytta ihop? Då blir det ett och ett halvt års seriositetsutredning först!

(Finns det överhuvudtaget någon del av Migrationsverket som faktiskt fungerar?)
Citera
2015-10-13, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen-s
När man är gift så måste MIGV kunna bevisa att att det är ett skenäktenskap om dom ska kunna ge avslag på dom grunderna. Är man inte gift så måste man som sökande bevisa att det är ett riktigt förhållande i den händelse att dom get avslag...och det kan dom ju rimligen göra enklare i det fallet.

Man får läsa på och överklaga utifrån deras avslag. Går inte att ge ett generellt svar på det.

Man ska nog inte jämföra Sverige och Norge. Men detta hypotetiska fall skulle det nog kunna gälla några som inte var gifta. Bevisbörda är är att man ska kunna bevisa något så att inga tvivel finns. Blir olika beroende på om man är gift eller inte alltså. I detta fall där vi utgår från att dom inte är gifta så kommer bevisbördan falla på de sökande. Alltså bevisa att det inte är som beslutande myndighet anser.

Var hittar du stöd för tesen att bevisbördan förflyttas vid giftermål?
Citera
2015-10-13, 06:30
Medlem
Citat:
Självklart kan vi inte ha en massa oauktoriserade kärlekspar i Sverige! Borde införa samma system för relationer mellan svenska medborgare. Jaså ni vill flytta ihop? Då blir det ett och ett halvt års seriositetsutredning först!

(Finns det överhuvudtaget någon del av Migrationsverket som faktiskt fungerar?)

Den här vinkeln tror jag skulle fungera i en artikel, här kan vi skapa det, som journalister tycker om det vill säga en historia som berör. Man skulle kunna bygga en artikel där två som bor i Sverige inte kan få sin kärlek och bo tillsammans utan den förmånen gäller bara om två människor bor i olika länder.
Det vill säga vända på historien och se hur det skulle kännas. Jag hoppas att det finns någon som har förmågan att formulera en artikel som berör med detta tema som grund.
Citera
2015-10-13, 07:24
Medlem
Det står i lagen och det finns domar som fastställer att det är staten som måste komma med konkreta bevis på att det är ett skenäktenskap. Kan man inte göra det SKALL make/maka ges uppehållstillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av fsecure22
Citera
2015-10-13, 22:41
Medlem
thewakka35s avatar
Jag fattar inte vad som hände...

Jag ringde under några månaders tid till MiG och frågade om väntetid men fick bara besked i stil med "Vi har ingen aning men vi ligger x antal månader före ert ärende". Sista gången jag ringde sa de "Jag skulle gissa på att ert ärende blir löst i December. Men om ni får kompletera, vilket jag tror eftersom att ni inte har bott tillsammans under en längre tid tidigare, så kan det ta fram till sommaren 2016". Vi fick heller aldrig någon handläggare.

Två veckor senare fick vi svaret över mail "Vi har nu kommit fram till ett besult". Notera att vi fortfarande aldrig hörde att någon handläggare tog sig an vårt ärende innan, men i mailet fanns det ett namn. De får inte lämna ut vad svaret är av sekretess skäl utan man måste vänta på att få ett brev hem på posten. Men när jag ringde till växeln så kunde de direkt svara att det var ett beviljat tillstånd. Vi kollade även med ambassaden i min blivande sambos hemland som kunde bekräfta.

Åt statistiken:
Ej förtur
Ansökte: 2 Januari
Intervju: Början av Juni
Intervju (ombokad till nytt datum av oss): 4 Juli
Ansökan beviljad: 17 September

Tack till i.093 som dämpar oron genom det fantastiska google-dokumentet som återspeglar verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av fsecure22
Jag kan bekräfta detta. De sa det vid en av MiG-kontoren över telefon.
Senast redigerad av thewakka35 2015-10-13 kl. 22:47.
Citera
2015-10-14, 03:40
Medlem
Grattis!

Bara för att det kan vara intressant att veta, vilket land gäller det?

Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35

Jag ringde under några månaders tid till MiG och frågade om väntetid men fick bara besked i stil med "Vi har ingen aning men vi ligger x antal månader före ert ärende". Sista gången jag ringde sa de "Jag skulle gissa på att ert ärende blir löst i December. Men om ni får kompletera, vilket jag tror eftersom att ni inte har bott tillsammans under en längre tid tidigare, så kan det ta fram till sommaren 2016". Vi fick heller aldrig någon handläggare.

Två veckor senare fick vi svaret över mail "Vi har nu kommit fram till ett besult". Notera att vi fortfarande aldrig hörde att någon handläggare tog sig an vårt ärende innan, men i mailet fanns det ett namn. De får inte lämna ut vad svaret är av sekretess skäl utan man måste vänta på att få ett brev hem på posten. Men när jag ringde till växeln så kunde de direkt svara att det var ett beviljat tillstånd. Vi kollade även med ambassaden i min blivande sambos hemland som kunde bekräfta.

Åt statistiken:
Ej förtur

Tack till i.093 som dämpar oron genom det fantastiska google-dokumentet som återspeglar verkligheten.

Citera
2015-10-14, 03:43
Medlem
Riktigt obehagligt mejlsvar. Känns återigen som att de bara ljuger för att vi ska sluta störa dem. Ska svara och påpeka att allt tyder på att de faktiskt ligger i mitten av september.

Deras hemsida har tydligen "bra information angående handläggningstider"

Citat:
Ursprungligen postat av Teamledare, Umeå
I dagsläget fattar våra handläggare beslut i ärenden som inkom i augusti 2014. Vilket innebär för er del att det kommer att dröja ytterligare kanske 3-4 månader innan ett beslut fattas, eftersom ni ansökte i slutet av september 2014. Vi arbetar så snabbt vi kan för att alla ska få sina beslut så snabbt som möjligt men eftersom det just nu är många personer som kommer till Sverige och söker asyl och Migrationsverket av den anledningen omfördelar en del resurser kommer det att innebära att handläggningstiden för ansökningar om uppehållstillstånd på anknytning till någon som är bosatt i Sverige att förlängas något. På vår hemsida uppdateras handläggningstiderna en gång i månaden för närvarande och där finns också annan bra information angående handläggningstider.
Citera
2015-10-14, 05:51
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35

Åt statistiken:
Ej förtur

Grattis i så fall
Vilket google dokument om man får vara nyfiken ??
Jag själv fick mycket hjälp av detta :
Enligt utlänningsförordningen 4 kap ” 21 a § Ett ärende om uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 och 3 a §§ utlänningslagen (2005:716) skall, om det inte finns särskilda skäl, avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in. Förordning (2006:262). Enligt 7§ Förvaltningslagen, ska denna procedur gå så billigt som möjligt enkelt smärtfritt. Vill man blanda in högre rätt så kan det handla om en kränkning av EKMR art 13. Man kan även trycka in artikel 8 (rätt till familjeliv)
Citera
2015-10-14, 09:31
Medlem
Okej, jag orkar inte mer.

1 år och 10 dagar har passerat och jag driver mig själv till vansinne.

Tänkte slänga iväg en JO-anmälan. Kan någon hjälpa mig - vad har ni angett för anledningar och bevis som stryker anmälan?
Och vad för filer har ni bifogat? Räcker det med en skärmdump på MIG hemsida när ansökan registrerades?

Vill tillföra så mycket information så möjligt och hänvisa till lagboken och skriva en fancy anmälan men har fastnat lite och ber om er hjälp!
Citera
2015-10-14, 15:34
Medlem
Citat:
Riktigt obehagligt mejlsvar. Känns återigen som att de bara ljuger för att vi ska sluta störa dem. Ska svara och påpeka att allt tyder på att de faktiskt ligger i mitten av september.

Deras hemsida har tydligen "bra information angående handläggningstider"

Citat:

Ursprungligen postat av Teamledare, Umeå

I dagsläget fattar våra handläggare beslut i ärenden som inkom i augusti 2014. Vilket innebär för er del att det kommer att dröja ytterligare kanske 3-4 månader innan ett beslut fattas, eftersom ni ansökte i slutet av september 2014. Vi arbetar så snabbt vi kan för att alla ska få sina beslut så snabbt som möjligt men eftersom det just nu är många personer som kommer till Sverige och söker asyl och Migrationsverket av den anledningen omfördelar en del resurser kommer det att innebära att handläggningstiden för ansökningar om uppehållstillstånd på anknytning till någon som är bosatt i Sverige att förlängas något. På vår hemsida uppdateras handläggningstiderna en gång i månaden för närvarande och där finns också annan bra information angående handläggningstider.

Då verkar det som om det tar 3-4 månader för att fatta beslut i de ärenden som inkommer under 1-2månader.

Med slutsatsen att en ansökan som lämnas in idag får beslut om 2x15månader=30månader=2,5år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in