Jag fattar inte vad som hände...
Jag ringde under några månaders tid till MiG och frågade om väntetid men fick bara besked i stil med "Vi har ingen aning men vi ligger x antal månader före ert ärende". Sista gången jag ringde sa de "Jag skulle gissa på att ert ärende blir löst i December. Men om ni får kompletera, vilket jag tror eftersom att ni inte har bott tillsammans under en längre tid tidigare, så kan det ta fram till sommaren 2016". Vi fick heller aldrig någon handläggare.
Två veckor senare fick vi svaret över mail "Vi har nu kommit fram till ett besult". Notera att vi fortfarande aldrig hörde att någon handläggare tog sig an vårt ärende innan, men i mailet fanns det ett namn. De får inte lämna ut vad svaret är av sekretess skäl utan man måste vänta på att få ett brev hem på posten. Men när jag ringde till växeln så kunde de direkt svara att det var ett beviljat tillstånd. Vi kollade även med ambassaden i min blivande sambos hemland som kunde bekräfta.
Åt statistiken:
Ej förtur
Ansökte: 2 Januari
Intervju: Början av Juni
Intervju (ombokad till nytt datum av oss): 4 Juli
Ansökan beviljad: 17 September
Tack till i.093 som dämpar oron genom det fantastiska google-dokumentet som återspeglar verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
fsecure22
Var hittar du stöd för tesen att bevisbördan förflyttas vid giftermål?
Jag kan bekräfta detta. De sa det vid en av MiG-kontoren över telefon.