2015-10-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsecure22
Ja precis som till Sverige, men när vi försökte få till Sverige var det helt omöjligt att få längre visum om man inte kunde visa att man hade en viss summa pengar för varje dag visumet skulle gälla dessutom krävdes betalda hotellbokningar för varje dag, men det kanske är olika från vilket land man söker. Till Italien ställdes inga frågor bara ett års Schengen visum direkt.

När det gäller Italien...är det ett renodlat turistvisum utan att någon garant är inblandad? Vilka dokument var man tvungen att bifoga? Ett år låter som ett C1 visum. Ibland pratar folk om turistvisum men det visar sig vara någonting annat när man frågar ordentligt. Bara för att veta exakt om man skulle komma på att söka det😊
Citera
2015-10-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsecure22
Ja precis som till Sverige, men när vi försökte få till Sverige var det helt omöjligt att få längre visum om man inte kunde visa att man hade en viss summa pengar för varje dag visumet skulle gälla dessutom krävdes betalda hotellbokningar för varje dag, men det kanske är olika från vilket land man söker. Till Italien ställdes inga frågor bara ett års Schengen visum direkt.

Helt rätt av dig och fel av mig.
Vi har ansökt om "besöka släkt/vänner". I dessa formulär fyller man i att man vill besöka sin pojkvän/flickvän och man sätter sig själv som garant. Blir inga som helst frågor om pengar/hotell bokningar då och vips har man 3 månaders visa. Detta repeterar man igen när den sökande varit utanför Schengen i 3 månader och det går att göra oändligt med gånger. Blir som ett evigt VISA med 3 månaders regeln.

För min del känns det bättre att ha sökt detta VISA eftersom man då har bevis på att man har sökt VISA för att träffas och inte semestra. Finns dock en hel hög med andra bevis man kan använda sig av men men.

Det är en del dokument som måste fixas och skickas till den sökande.

För besöka släkt/vänner/pojkvän/flickvän VISA behöver man
*Fylla i 4st dokument (spara pdf på datorn så man endast behöver ändra datum vid nästa ansökan)
*Ordna kopia på stämplar i passet som bevis att man träffat den sökande i respektive hemland.
*Hämta ett personbevis
*En kopia på lönespec. (Obs! har man inte detta, då kommer det att behövas bevis från garanten att ekonomiska medel finnes så att det täcker den sökandes vistelse.)
*Kopia på anställningsbevis (osäker om detta ens behövs)
*Kopia på att sökande har betalat Insurance för vistelesen. Brukar använda AXA-low cost https://www.axa-schengen.com/en
*Senast ville dom också ha kopior på chat-logs som bevis på att vi håller kontakten.

Stoppa allt i ett kuvert och skicka till den sökande
Citera
2015-10-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen-s
När det gäller Italien...är det ett renodlat turistvisum utan att någon garant är inblandad? Vilka dokument var man tvungen att bifoga? Ett år låter som ett C1 visum. Ibland pratar folk om turistvisum men det visar sig vara någonting annat när man frågar ordentligt. Bara för att veta exakt om man skulle komma på att söka det😊

Kanske heter det C1 med det finns inga krav på garant av något slag. Bara ansökan om att man vill besöka Italien. Men som sagt det skiljer kanske från vilket land man söker.
Citera
2015-10-11, 10:58
Medlem
Herkulesbigs avatar
Jag o en polare snackade i går om följande scenario : Vad gör man om de (MIG) säger NEJ, hon/han måste åka hem ansöka om UT.

Om de är gifta sedan ett eller flera år tillbaks och har ansökt om anhörig visum.

Vad jag har sett hittills i denna tråd, så verka det som de flesta fått ett ja! i sin ansökan om UT.

Men om de säger NEJ! vilka lagar paragrafer kan man använda då?? Kan vara bra för de som råkade fått nej!! Det är konstigt ingen fått nej i tråden, eller jag har missat något?

Vad händer om MIG säger nej!! Ska man ansöka om på nytt, eller överklaga? Det lär ta minst lika långt tid till nästa beslut igen, om vid ev det blir NEJ då också?

Ska de då bli tvingat skilja sig för hon/han har inte tillstånd att åka till SVERIGE som make/maka?

Detta är bara scenario om ett tanke sätt, vi snackade om vad vi skulle göra vid ev händelse.
Min kompis hade sin fru här i sverige fick ja, jag vistades i min frus hemland med min fru och fick ett ja.

När vi läste om detta 18 § En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan.
Regerade jag tanke på min kompis hade ansökt efter inresan. Men ändå fick ja!!
Men troligtvis läste de undantagen : Första stycket gäller dock inte om utlänningen med stöd av 6 § bör beviljas uppehållstillstånd här, utlänningen enligt 3 § första stycket 1-4, 3 a § första stycket 1-4 eller andra stycket har stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där, en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges.

Men vad ska vi kunna göra om vi bägge hade fått ett NEJ, där vi bägge är gifta sedan en tid tillbaks. Skilja sig, överklaga, ansöka på nytt eller vad?? Vilka paragrafer kan man utnyttja som gift par där de ena bor i sin hemland? Finns det något typ mänskliga rättigheter med att gifta par måste ha rätt flytta tillsammans i något av något land (Sverige) ??

Se om det kan bli intressant diskussion om detta kanske någon har nytta av det i framtiden För än så länge verka det som det är endast de som fått jag som skrivit här. Vilket är synd!!
Senast redigerad av Herkulesbig 2015-10-11 kl. 11:01.
Citera
2015-10-11, 12:13
Medlem
Då överklagar man. Bevisbördan ligger på MIGV. Scenariot du beskriver att man varit gift flera år och nekas UT tror jag är extremt ovanligt om den ens händer nån gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag o en polare snackade i går om följande scenario : Vad gör man om de (MIG) säger NEJ, hon/han måste åka hem ansöka om UT.

Om de är gifta sedan ett eller flera år tillbaks och har ansökt om anhörig visum.

Vad jag har sett hittills i denna tråd, så verka det som de flesta fått ett ja! i sin ansökan om UT.

Men om de säger NEJ! vilka lagar paragrafer kan man använda då?? Kan vara bra för de som råkade fått nej!! Det är konstigt ingen fått nej i tråden, eller jag har missat något?

Vad händer om MIG säger nej!! Ska man ansöka om på nytt, eller överklaga? Det lär ta minst lika långt tid till nästa beslut igen, om vid ev det blir NEJ då också?

Ska de då bli tvingat skilja sig för hon/han har inte tillstånd att åka till SVERIGE som make/maka?

Detta är bara scenario om ett tanke sätt, vi snackade om vad vi skulle göra vid ev händelse.
Min kompis hade sin fru här i sverige fick ja, jag vistades i min frus hemland med min fru och fick ett ja.

När vi läste om detta 18 § En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan.
Men troligtvis läste de undantagen : Första stycket gäller dock inte om utlänningen med stöd av 6 § bör beviljas uppehållstillstånd här, utlänningen enligt 3 § första stycket 1-4, 3 a § första stycket 1-4 eller andra stycket har stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där, en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges.

Men vad ska vi kunna göra om vi bägge hade fått ett NEJ, där vi bägge är gifta sedan en tid tillbaks. Skilja sig, överklaga, ansöka på nytt eller vad?? Vilka paragrafer kan man utnyttja som gift par där de ena bor i sin hemland? Finns det något typ mänskliga rättigheter med att gifta par måste ha rätt flytta tillsammans i något av något land (Sverige) ??

Se om det kan bli intressant diskussion om detta kanske någon har nytta av det i framtiden För än så länge verka det som det är endast de som fått jag som skrivit här. Vilket är synd!!
Citera
2015-10-11, 17:17
Medlem
För massor av sidor hänvisade jag till ett dokument på EU-nivå om rättigheter och skyldigheter vid invandring/asylansökningar.

Jag tror det fanns ett ärende i Norge som gav ett nej där man tyckte att mannens koppling till hemlandet var större än kopplingen till frun i Norge. Mannen hade företag i sitt hemland och ämnade fortsätta med den verksamheten(om jag minns rätt).

Citat:

Citera
2015-10-12, 08:31
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen-s
Då överklagar man. Bevisbördan ligger på MIGV. Scenariot du beskriver att man varit gift flera år och nekas UT tror jag är extremt ovanligt om den ens händer nån gång.
Ja, det var klumpigt formulerat av mig, det är ju knappast några år's vänte tid. Jo i och för de sista åren är det så.
Bevis bördan ligger på MIGV?? Varför skulle den göra det??
OM de nekar så har de säkert någon orsak paragraf. Men om vi förutser det finns inga brottsliga orsaker eller annan negativt vilken var en av många orsaker. Vilka paragrafer kan de använda då ? Som sitt vapen?

Överklaga med vilka paragrafer??

Möjlig scenario är ju som mrs africa nämnde längre ner: Att vederbörande hade större koppling i sitt hemland än i Sverige, pågrund av aktivt företag. Det kan jag tycka är befängt, om det är inte så att man tillbringa större tid i sitt hemland än i Sverige. För företag kan man sköta på distans, om man har någon ansvarig där som sköter det aktivt.

Då skulle MIGV ha bevis bördan, att han inte kunde sköta sitt företag i från sverige?
Citera
2015-10-12, 08:36
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsAfrika
För massor av sidor hänvisade jag till ett dokument på EU-nivå om rättigheter och skyldigheter vid invandring/asylansökningar.

Jag tror det fanns ett ärende i Norge som gav ett nej där man tyckte att mannens koppling till hemlandet var större än kopplingen till frun i Norge. Mannen hade företag i sitt hemland och ämnade fortsätta med den verksamheten(om jag minns rätt).
Tack !! ska titta igenom din "mess story" det med om EU rättigheter o skyldighet låter intressant.
Hur gick det?? Vet du vilka paragrafer de använda för belägg för sitt beslut?
Står det i denna tråd??
Men tack info!! det var intressant scenario: Att man inte kan sköta sitt företag på distans... Därför fick nej!! Och i vår grannland också ?

Vilka paragrafer kan man använda i överklagandet i detta fall ??
Citera
2015-10-12, 11:06
Medlem
När man är gift så måste MIGV kunna bevisa att att det är ett skenäktenskap om dom ska kunna ge avslag på dom grunderna. Är man inte gift så måste man som sökande bevisa att det är ett riktigt förhållande i den händelse att dom get avslag...och det kan dom ju rimligen göra enklare i det fallet.

Man får läsa på och överklaga utifrån deras avslag. Går inte att ge ett generellt svar på det.

Man ska nog inte jämföra Sverige och Norge. Men detta hypotetiska fall skulle det nog kunna gälla några som inte var gifta. Bevisbörda är är att man ska kunna bevisa något så att inga tvivel finns. Blir olika beroende på om man är gift eller inte alltså. I detta fall där vi utgår från att dom inte är gifta så kommer bevisbördan falla på de sökande. Alltså bevisa att det inte är som beslutande myndighet anser.

Citat:
Ja, det var klumpigt formulerat av mig, det är ju knappast några år's vänte tid. Jo i och för de sista åren är det så.
Bevis bördan ligger på MIGV?? Varför skulle den göra det??
OM de nekar så har de säkert någon orsak paragraf. Men om vi förutser det finns inga brottsliga orsaker eller annan negativt vilken var en av många orsaker. Vilka paragrafer kan de använda då ? Som sitt vapen?

Överklaga med vilka paragrafer??

Möjlig scenario är ju som mrs africa nämnde längre ner: Att vederbörande hade större koppling i sitt hemland än i Sverige, pågrund av aktivt företag. Det kan jag tycka är befängt, om det är inte så att man tillbringa större tid i sitt hemland än i Sverige. För företag kan man sköta på distans, om man har någon ansvarig där som sköter det aktivt.

Då skulle MIGV ha bevis bördan, att han inte kunde sköta sitt företag i från sverige?
Citera
2015-10-12, 14:51
Medlem
Kan ju undra om de tänker så även åt andra hållet????

Om man som företagare här kan sköta sitt företag från "makens" hemland, så det är därför man får vänta så länge på beslut osv.......

Undrar om de har någon förståelse för att man "har ett jobb att sköta" oavsett eget eller anställd.....

Hur mycket semester kan man ta ut för att få vara tillsammans allt har ju en gräns.....

Så glad för er som fått allt klart!
Citera
2015-10-12, 15:54
Medlem
Gillar när de tillfälligt hamnar ur balans och är ärliga för en sekund. Ur dagens samtal:

M: Vi kan tyvärr inte alls säga hur lång tid det kommer att ta. I nuläget tar det ett till ett och ett halvt år.

Jag: Men borde det inte vara väldigt förutsägbart hur lång tid det tar innan ett ärende tilldelas en handläggare?

M: Eh... Jo, det borde det ju... [Lång paus] ... [Hittar tillbaka till manus] Varje ärende är unikt, och det är därför svårt att säga hur lång tid ett enskilt ärende kommer att ta.

Citera
2015-10-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qbgalning
Gillar när de tillfälligt hamnar ur balans och är ärliga för en sekund. Ur dagens samtal:

M: Vi kan tyvärr inte alls säga hur lång tid det kommer att ta. I nuläget tar det ett till ett och ett halvt år.

Jag: Men borde det inte vara väldigt förutsägbart hur lång tid det tar innan ett ärende tilldelas en handläggare?

M: Eh... Jo, det borde det ju... [Lång paus] ... [Hittar tillbaka till manus] Varje ärende är unikt, och det är därför svårt att säga hur lång tid ett enskilt ärende kommer att ta.

Oh, vilka torskar! Hände samma för mig, han jag pratade med började svamla om hur han inte heller förstod sig på hur ens statistiken framställs. Sen insåg han sitt misstag och började prata om "unika fall" bla bla bla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in