Jag o en polare snackade i går om följande scenario : Vad gör man om de (MIG) säger NEJ, hon/han måste åka hem ansöka om UT.
Om de är gifta sedan ett eller flera år tillbaks och har ansökt om anhörig visum.
Vad jag har sett hittills i denna tråd, så verka det som de flesta fått ett ja! i sin ansökan om UT.
Men om de säger NEJ! vilka lagar paragrafer kan man använda då?? Kan vara bra för de som råkade fått nej!! Det är konstigt ingen fått nej i tråden, eller jag har missat något?
Vad händer om MIG säger nej!! Ska man ansöka om på nytt, eller överklaga? Det lär ta minst lika långt tid till nästa beslut igen, om vid ev det blir NEJ då också?
Ska de då bli tvingat skilja sig för hon/han har inte tillstånd att åka till SVERIGE som make/maka?
Detta är bara scenario om ett tanke sätt, vi snackade om vad vi skulle göra vid ev händelse.
Min kompis hade sin fru här i sverige fick ja, jag vistades i min frus hemland med min fru och fick ett ja.
När vi läste om detta
18 § En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan.
Regerade jag tanke på min kompis hade ansökt efter inresan. Men ändå fick ja!!
Men
troligtvis läste de undantagen : Första stycket gäller dock inte om utlänningen med stöd av 6 § bör beviljas uppehållstillstånd här, utlänningen enligt 3 § första stycket 1-4, 3 a § första stycket 1-4 eller andra stycket har stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där, en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges.
Men vad ska vi kunna göra om vi bägge hade fått ett NEJ, där vi bägge är gifta sedan en tid tillbaks. Skilja sig, överklaga, ansöka på nytt eller vad?? Vilka paragrafer kan man utnyttja som gift par där de ena bor i sin hemland? Finns det något typ mänskliga rättigheter med att gifta par måste ha rätt flytta tillsammans i något av något land (Sverige) ??
Se om det kan bli intressant diskussion om detta kanske någon har nytta av det i framtiden

För än så länge verka det som det är endast de som fått jag som skrivit här. Vilket är synd!!