2015-10-12, 09:22
Medlem
stercjuirs avatar
Först och främst vet jag inte vad jag skall ställa denna fråga så därför ber jag om ursäkt om den inte skall vara här. därför ber jag admin att flytta på den.

Hej jag tänker resa mellan Uppsala och Stockholm med kontoladdningskort. Jag har både UL och SL access och undrar hur man skall betala resan med SL pendeln. Hittar bara instruktioner med om hur man kan göra detta med mobilapp. (jag har windowsphone ) och därför ber jag om hjälp om hur jag kan resa så billigt som möjlig mellan dessa platser.
Citera
2015-10-12, 09:38
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stercjuir
Hej jag tänker resa mellan Uppsala och Stockholm med kontoladdningskort. Jag har både UL och SL access och undrar hur man skall betala resan med SL pendeln. Hittar bara instruktioner med om hur man kan göra detta med mobilapp. (jag har windowsphone ) och därför ber jag om hjälp om hur jag kan resa så billigt som möjlig mellan dessa platser.

När jag reser till Arlanda från Stockholm så pratar jag bara med spärrvakten om att få ett tillägg till mitt SL-kort. Du borde kunna göra samma sak, prata med spärrvakten eller liknande och säg att du vill åka från X till Y och att du vill betala för resan så kommer denne hjälpa dig.
Citera
2015-10-12, 10:25
Medlem
stercjuirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
När jag reser till Arlanda från Stockholm så pratar jag bara med spärrvakten om att få ett tillägg till mitt SL-kort. Du borde kunna göra samma sak, prata med spärrvakten eller liknande och säg att du vill åka från X till Y och att du vill betala för resan så kommer denne hjälpa dig.

Problemet blir när man reser från Uppsala
Citera
2015-10-12, 10:31
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Varför skulle det vara ett problem? Det är väl bara att gå och prata med antingen tågvärden, någon på stationen eller liknande?
Citera
2015-10-12, 10:34
Citat:

Finns automater på perrongen som du kan köpa biljetter i (stora och gula) alt gå in på UL center i stationshuset!
Citera
2015-10-12, 10:38
Bannlyst
Citat:
Först och främst vet jag inte vad jag skall ställa denna fråga så därför ber jag om ursäkt om den inte skall vara här. därför ber jag admin att flytta på den.

Ska du göra det frekvent så kan du ju köpa ett SL/UL- månadskort.

Annars får jag nog hänvisa till normala SMS-biljetter (du kan välja faktura eller kortbetalning när du reggar dig) http://sl.se/sv/info/biljetter/sms-biljett/sms-biljett/

SIST MEN INTE MINST: Bra val av telefon och skicka gärna ett mail till SL att fixa en WP-app (gäller alla företag som du kommer märka "glömt" bort WP, ju fler som gör det desto bättre)
https://sl.se/sv/kundservice/ även UL ser jag behöver en påminnelse om WP. http://www.ul.se/Kundservice/Kontakt/

Ok, ser att du fått bättre svar.
Senast redigerad av 19juni88 2015-10-12 kl. 10:43.
Citera
2015-10-12, 11:13
Medlem
Papulis avatar
Bor du i Uppsala C eller måste du ta buss in till Uppsala C innan du kliver på tåget?

Jag pendlade åt andra hållet, dvs från Stockholm till Uppsala C, men då jag behövde ta buss från Uppsala C till min slutdestination så skaffade jag ett UL/SL månadskort som kostar 1490:-/mån.

Hade jag bara behövt åka till Uppsala C hade jag köpt ett SL Månadskort (790:-/mån) och sen kört SMS-biljett sträckan mellan Arlanda - Uppsala C de gånger då kontrollanter kommit. Denna resa mellan Arlanda och Uppsala C kostar 40:- och utifrån de gånger jag sett kontrollanter på tåget hade jag behövt använda det cirka 10 gånger på 50 resor.
Citera
2015-10-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19juni88
[/b]SIST MEN INTE MINST: Bra val av telefon och skicka gärna ett mail till SL att fixa en WP-app (gäller alla företag som du kommer märka "glömt" bort WP, ju fler som gör det desto bättre)
https://sl.se/sv/kundservice/ även UL ser jag behöver en påminnelse om WP. http://www.ul.se/Kundservice/Kontakt/

Tycker man borde kunna anmäla detta till konkurrensverket eller något... Har visserligen Android själv, men jag skulle som Uppsalabo aldrig kunna skaffa en Windows Phone eftersom jag ibland behöver använda UL-appen. Sedan de tog bort SMS-biljetter är den enda sättet att köpa enkelresor med mobilen.
Citera
2015-10-12, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
Tycker man borde kunna anmäla detta till konkurrensverket eller något... Har visserligen Android själv, men jag skulle som Uppsalabo aldrig kunna skaffa en Windows Phone eftersom jag ibland behöver använda UL-appen. Sedan de tog bort SMS-biljetter är den enda sättet att köpa enkelresor med mobilen.

Borde man absolut kunna göra, särskilt mtp det feta, visste inte om det.

Det var lite så som SVT blev tvingade att skaffa en WP-app, efter hårda påtryckningar av WP-ägare på deras forum.

Statliga företag och/eller landsting skall inte på något vis kunna styra in folk på vad de ska använda för enheter och tillhörande operativssystem.

Edit: TYCKER ATT ALLA SOM HÅLLER MED KAN HJÄLPA TILL MED DET.

Jag personligen skickar alltid ett litet påminnelsemail till företag jag har behov av app eller stöd för WP. Ju fler som gör det desto bättre.
Senast redigerad av 19juni88 2015-10-12 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in