2015-10-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det första jag läser är
Publicerad 27 juli 2011 13:18

Behöver vi läsa mer än så...?

Var rätt mycket text såg jag nu.. så nog inget för dig
2015-10-11, 23:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Framförallt en helt inaktuell artikel så varför ska man ens granska den?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-10-12 kl. 00:01.
2015-10-12, 00:00
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Tog första bästa som dök upp på en googlesökning.

"Det låter overkligt, men prisskillnaden mellan en bra lägenhet på Manhattan och en lägenhet på en bättre adress i Stockholm är nästan utplånad"

http://www.affarsvarlden.se/hspalt/article3186183.ece

Sluta tramsa sönder trådar nu.
Mer trams och spridande av felaktig fakta så RP:ar jag alla såna inlägg.

Länken avhandlar 2011 års finans- och bostadskris i USA.
Det har inget med bostadspriserna i Sverige och Stockholm idag att göra.

//Brute
Senast redigerad av Brute 2015-10-12 kl. 00:04.
2015-10-12, 00:09
Medlem
Citat:
Snälla, försvinn från tråden och kom aldrig tillbaka. Din debatt-teknik á la en treåring blev tröttsam för länge sedan. Att du sedan aldrig verkar förstå hur bortgjord du konstant blir får mig att på riktigt börja undra över om du faktiskt är förståndshandikappad.
2015-10-12, 00:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Snälla nån ! ?? Måste ni vara så i luven på varandra ??? Det enda jag med säkerhet kan säga : Är att nuvarande bostadspriser kan omöjligen stå sig ( beroende på att tillväxten och löneökningarna ligger på blysamma ca 1,5 %....då säger det sig självt att bostäder kan inte öka med 8-15 % / år..Det är en omöjlighet...och kommer sluta illa.) ..Det finns egentligen bara 3 alternativ...Endera blir det pys-punka på priserna och de börjar sjunka med 5-10 % år...Eller så blir det en regelrätt krasch...där priserna snabbt går ned med 50 %...Eller så kommer priserna på bostäder stå stilla de närmaste 20-30 åren medans alla andra priser o löner etc går upp.

Du måste lära dig skillnaden på pris och kostnad. Bara för att priserna stigit med 15% betyder det inte att kostnaderna gjort detsamma.

Kostnaderna för det ägda boendet har sjunkit till rekordlåga nivåer sett till inkomstnivåer. Där kan mycket av prisstegringen den senaste tiden förklaras. Lägg där till ett extremt dåligt utbud av objekt att köpa så kan det inte bli annat än höga priser.

Tvärtom anser jag att vissa områden har potential att stiga ytterligare och det gäller framförallt i de lite mer "fashionabla" kvarteren om man får uttrycka sig så.
2015-10-12, 00:41
Medlem
Ngn här inne frågade hur det kan se ut vid ett fall, här kan man läsa om ett scenario.
http://cornucopia.cornubot.se/2015/10/hur-kan-bostadsbubblans-krasch-se-ut.html

Är det ngn som har varit på visningar i helgen i Sthlm? Hur kändes det, var det mindre folk eller lika mycket?
2015-10-12, 01:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du måste lära dig skillnaden på pris och kostnad. Bara för att priserna stigit med 15% betyder det inte att kostnaderna gjort detsamma.

Kostnaderna för det ägda boendet har sjunkit till rekordlåga nivåer sett till inkomstnivåer. Där kan mycket av prisstegringen den senaste tiden förklaras. Lägg där till ett extremt dåligt utbud av objekt att köpa så kan det inte bli annat än höga priser.

Tvärtom anser jag att vissa områden har potential att stiga ytterligare och det gäller framförallt i de lite mer "fashionabla" kvarteren om man får uttrycka sig så.

Precis det är rekordbilligt att bo i Stockholm. Enligt ekonomiprofessor Harry Flam är ett snittpris på 88,000 kr motiverat med en så hög ränta som 5,7%.

Eller ett annat exempel i artikeln, om räntorna stiger till 4% och priserna ökar med ytterligare 50% då först blir det lika dyrt som HR.

http://www.di.se/artiklar/2015/10/8/darfor-har-det-aldrig-varit-billigare-att-bo-i-stockholm/
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-10-12 kl. 01:24.
2015-10-12, 06:47
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Precis det är rekordbilligt att bo i Stockholm. Enligt ekonomiprofessor Harry Flam är ett snittpris på 88,000 kr motiverat med en så hög ränta som 5,7%.

Eller ett annat exempel i artikeln, om räntorna stiger till 4% och priserna ökar med ytterligare 50% då först blir det lika dyrt som HR.

http://www.di.se/artiklar/2015/10/8/darfor-har-det-aldrig-varit-billigare-att-bo-i-stockholm/

Skitsnack.

Jag har gjort uträkningar med bankerns kalkylatorer på 5% ränta och det visar vasastans 3a för 6.8 milj, 4000 i avgift kommer då kosta 23000 kr +10 000 kr amotering. 25-26000 kr och 10 000 amotering vid 5.7 % ränta !! Det är en total utgift på mer än dubbelt så dyrt för en nybyggd hyres 3a.
Vad är det du och kurt-sune inte fattar era fiskskallar?
Det är väl bara räkna själva med bankens kalkylatorer så ser ni att mina uträkningar stämmer och Harry flam är en globaltfitta som inte vill svenska folket väl. Ungefär som lyssna på Jerzy Zarnecki om brottsstatistik.
2015-10-12, 06:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Tar lika långt tid för dig att finna länkarna i tråden som för mig och jag har ingen lust att sitta och leta länkar åt dig.
Dessutom borde det va i ditt intresse och inte mitt att finna den informationen, e ju du som köpt till överpris i Stockholm, inte jag

Det var jag som postade inlägg om manhattans bostadspriser vs stockholm och länkar till zillow.com

Inlägg 1:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Ett annat.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Senast redigerad av slemhog 2015-10-12 kl. 07:07.
2015-10-12, 07:09
Medlem
Ni verkar inte förstå att Stockholms innerstad är billigt fortfarande och efterfrågan är enorm och ökar konstant. Folk vill bo här av säkerhets och trygghets skäl pga asyl kaoset. Utländska investeringar ökar för det är säkert att köpa i Stockholm och vem vill bo i Manhattan där kaos råder. Nej segregeringen har bara börjat. Ärligt talat Manhattan är dekadent.
2015-10-12, 07:10
Medlem
slemhogs avatar
Folkpartiet öppnar upp för sänka ränteavdragen nu efter Ki-rapporten om bostadskrasch.
Björklund gick ut med det under partiledardebatten igår kväll.

Nu vill Centern, FP, vänstern, miljöpartiet, SD diskutera och sänka ränteavdragen. Magadalena Andersson börjar vackla och låta mer positiv också och tunga chefsekonomer tror dom kommer försvinna snart. Moderaterna och KD är emot då dom menar Rödgröna sörjans skattehöjningar för vanligt folk och amoteringskravet kommer slå mot privatpersoners ekonomi redan.

Nästa sommar/höst börjas ränteavdragen. tas bort säkerligen.
2015-10-12, 07:17
Medlem
slemhogs avatar
Corrnucopia har gjort diagram på hur kraschen kommer se ut.

http://4.bp.blogspot.com/-vCJoOFAFZcw/VhZRqUnbvBI/AAAAAAAAhuQ/eMyJt1D9YKw/s1600/bostadsrattspriskrasch_2016-2027.png

Jag tror han prickat det rätt väldigt bra. Prisras ner till 2004-2005 års priser, något jag själv siat om. En nedgång på 65-70%. Man kan utläsa mönster både börssvängningar och bostadsprissväningar genom statistiken under senaste 65 åren och göra hyffsade prognoser om framtiden.
Jag tror dock inte att priserna kommer gå upp till dagens priser igen så snabbt som cornucopia förespår.
Senast redigerad av slemhog 2015-10-12 kl. 07:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in