• 1
  • 2
2015-10-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Nu verkar det ju inte vara fallet på TS bil men skillnaden i volym mellan helt nya bromsbelägg och helt utslitna är större än volymen mellan halva volymen mellan min och max på behållaren. D.v.s. man kan få varning om beläggen börjar bli slitna.
Fyll på till precis ovan min sträcket på behållaren och kontrollera om vätska försvinner.

Det är betydligt billigare att kolla belaäggen först. Om beläggen är slitna så byter du dem först och kollar nivån sedan.

Om du fyller på bromsvätska först och därefter upptäcker att beläggen är slitna så kommer det att svämma över i behållaren, om du inte suger upp vätska först, när du byter belägg eftersom du trycker tillbaka kolvarna för att få plats med de nya beläggen. Bromsvätska som läscker ut fräter på lack och vanligt gummi och det är kladdigt och kostar pengar.

Om det, mot förmodan, skulle vara en läcka så ska den fixas först. När läckan är lagad ska bromsarna luftas och då fyller man också på bromsvätska.

Jag tror att detta är en av de vanligaste frågorna som dyker upp i detta forum. En sökning innan postning kan vara lämplig.
Citera
2015-10-10, 22:37
Medlem
Crow2000s avatar
TS skriver att det inte läcker, att bilen gått 8000mil, vätskan bytt, nya belägg bak.
Är inte det troligaste att han har slitna belägg fram?
kolla beläggen! Behöver de bytas så fyll inte på bromsvätska. Byt belägg.
Vill/behöver du inte byta belägg just nu, fyll på lite vätska så lampan slocknar.
Har du mot förmodan läckage tänds lampan igen och du åker omedelbums till verkstad.

edit.
samoht hann före...
Senast redigerad av Crow2000 2015-10-10 kl. 22:40.
Citera
2015-10-11, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kravodlat68
Så enkelt är det inte. Om beläggen slits så sjunker nivån!
Så på ca 1000 mil så ser du beläggen som en trolig orsak?
Jag säger inte att du har fel. Men låt inte så bergsäker
Citera
2015-10-11, 03:27
Medlem
KiselMupps avatar
Eftersom de bakre beläggen bytts nyligen borde nivån ha ökat.
(man pressar ju in bromskolvarna för att få plats med tjockare belägg).

Slitage på beläggen gör att nivån sjunker men på 1000 mil borde inte nivån sjunka mer än några mm.

Jag tror att du har ett läckage som är så litet att der bara kommer någon droppe vid hård bromsning.

Rengör alla slangar, bromsok och huvudcylinder.
Torka torrt och kontrollera med hushållspapper att det verkligen är torrt.
Starta motorn och pressa bromspedalen stenhårt.
Stäng av motorn och kontrollera alla slangar och nipplar genom att torka med rent hushållspapper.
Citera
2015-10-11, 06:46
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Eftersom de bakre beläggen bytts nyligen borde nivån ha ökat.

Bytte de inte bromsvätska när de bytte beläggen bak? Skall jag bara byta belägg brukar jag öppna luftningsventilerna för att lättare kunna trycka in kolvarna, och gör man på det sättet försvinner en del bromsvätska från systemet.

Frågan är hur mycket bromsvätska som fanns efter byte av bromsklossarna, det är ju möjligt att nivån var låg redan då. Själv skulle jag om jag inte kunde se något läckage fyllt på bromsvätska och sen under ett tag kontrollerat noga och ofta att nivån inte sjunker. Skulle en verkstad gjort annorlunda om man lämnat in den, finns det till exempel utrustning för att trycktesta bromssystemet?
Citera
2015-10-11, 15:17
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Bilen är från 2008, har gått runt 8000 mil, servades för ungefär ett år sedan och då bytte man bromsvätska. Har även bytt bromsbelägg bak för några månader sedan.

Jag har aldrig tidigare hört talas om att öppna luftnipplarna vid byte av belägg,
så jag kan inte svara på vad de gör på verkstan.

Jag trycker bara in kolvarna med en stor polygrip och så passar jag på att motionera kolvarna lite när jag ändå har beläggen ute.
Citera
2015-10-11, 15:40
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Jag har aldrig tidigare hört talas om att öppna luftnipplarna vid byte av belägg,

Jag trycker bara in kolvarna med en stor polygrip och så passar jag på att motionera kolvarna lite när jag ändå har beläggen ute.
Nej, luftnipplarna rör man inte i onödan. Är det flytande ok tar jag största skruvmejseln och trycker tillbaka oken innan jag demonterar. Är det fasta ok blir det polygripen.
Citera
2015-10-11, 19:19
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, luftnipplarna rör man inte i onödan. Är det flytande ok tar jag största skruvmejseln och trycker tillbaka oken innan jag demonterar. Är det fasta ok blir det polygripen.
Precis! Nipplarna ska inte vädras om man inte samtidigt tänker lufta, däremot går det självklart att slippa luft även om man inte avser att lufta.

I regel räcker det långt att öppna reservoaren och låta locket ligga så att inget kan ramla in, då minskar mottrycket och det blir lite lättare att pressa tillbaka kolven. Om något geni har toppat upp reservoaren så kan/kommer det att forsa över vid inpressning av kolvar.

Offtopic: Jag köpte den här modellen av tving för att göra livet ännu enklare:
http://www.clasohlson.com/se/Tving-Cocraft/Pr407832000
Funkar riktigt bra till ett oförskämt lågt pris.
Har man nån gammal farfar eller liknande så får säkert en gratis, för dom är inte helt ovanliga i stugorna..

För att komma till TS:
Verifiera. Det är första ledordet. Du har säkert slitna bromsbelägg fram om du inte sett något läckage. Men läckage behöver inte alltid synas på parkeringen. Det kan lika gärna synas på olika delar av bilens underrede. Slavcylindern är nämnd tidigare, där tar det en stund innan vätskan droppar ner ur skvallerhålet eller liknande.

Det andra ordet är fusk.
De flesta bilfirmor suger upp lite ur reservoaren och ersätter med ny bromsvätska. Inget jättestort fel, men det är inte att byta bromsvätska. Reservoaren är till för att beläggen ska kunna slitas utan att systemet suger i sig luft.

Har dom bara bytt bromsbelägg så har dom garanterat inte toppat upp reservoaren. Och i regel behövs det inte heller eftersom kolvarna i oken skjuts tillbaka och den vätska som fanns i tomrummet kommer att tryckas tillbaka i ledningarna och upp i reservoaren.
Citera
2015-10-11, 23:27
Medlem
Citat:

Många bilar har idag handbroms i bakre skivbromsoket och då behöver kolven roteras när den pressas ihop. Jag har en sån här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ar-2000031723/

Kan även användas på bilar utan "roterande" kolvar.
Citera
2015-10-13, 19:57
Medlem
Silltunnas avatar
Uppdatering: Den låga nivån av bromsvätska berodde på slitna bromsbelägg fram. Tack för alla svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in