Citat:
Ursprungligen postat av
Ulrik.Agren
Nej, luftnipplarna rör man inte i onödan. Är det flytande ok tar jag största skruvmejseln och trycker tillbaka oken innan jag demonterar. Är det fasta ok blir det polygripen.
Precis! Nipplarna ska inte vädras om man inte samtidigt tänker lufta, däremot går det självklart att slippa luft även om man inte avser att lufta.
I regel räcker det långt att öppna reservoaren och låta locket ligga så att inget kan ramla in, då minskar mottrycket och det blir lite lättare att pressa tillbaka kolven. Om något geni har toppat upp reservoaren så kan/kommer det att forsa över vid inpressning av kolvar.
Offtopic: Jag köpte den här modellen av tving för att göra livet ännu enklare:
http://www.clasohlson.com/se/Tving-Cocraft/Pr407832000
Funkar riktigt bra till ett oförskämt lågt pris.
Har man nån gammal farfar eller liknande så får säkert en gratis, för dom är inte helt ovanliga i stugorna..
För att komma till TS:
Verifiera. Det är första ledordet. Du har säkert slitna bromsbelägg fram om du inte sett något läckage. Men läckage behöver inte alltid synas på parkeringen. Det kan lika gärna synas på olika delar av bilens underrede. Slavcylindern är nämnd tidigare, där tar det en stund innan vätskan droppar ner ur skvallerhålet eller liknande.
Det andra ordet är fusk.
De flesta bilfirmor suger upp lite ur reservoaren och ersätter med ny bromsvätska. Inget jättestort fel, men det är inte att byta bromsvätska. Reservoaren är till för att beläggen ska kunna slitas utan att systemet suger i sig luft.
Har dom bara bytt bromsbelägg så har dom garanterat inte toppat upp reservoaren. Och i regel behövs det inte heller eftersom kolvarna i oken skjuts tillbaka och den vätska som fanns i tomrummet kommer att tryckas tillbaka i ledningarna och upp i reservoaren.