Citat:
Cwejman, född 1985. Ung, 30 år, åsikter marinerade i en liberal storstadsmiljö. Alltför mycket tid att tänka och filosofera i elfenbenstornen hos Timbro, FP och GP. För lite kontakt med verklighetens svenskar och deras historieberättelser, och med en alltför skev uppfattning om dagens nationskonstruktion "Sverige".
Att svensken (som vi en gång kände honom/henne) skulle ha haft en svag patriotism för det dåtida Sverige är helt felaktigt. Jag kan hålla med om att nationer som varit mer utsatta för hot visar en mer extrovert nationalism med flaggviftande och dylikt. Men svensken hade långt in på 80-talet, om inte längre, en stark patriotism och stolthet över landet Sverige. En slags blyg och lågmäld stolthet, men ändock, när ABBA, Stenmark, Borg, Tre Kronor och Volvo PV skördade framgångar utomlands. Inget behov för svensken med sin Jantelag att förhäva sig, men nog var vi stolta över landet!
Att svensken (som vi en gång kände honom/henne) skulle ha haft en svag patriotism för det dåtida Sverige är helt felaktigt. Jag kan hålla med om att nationer som varit mer utsatta för hot visar en mer extrovert nationalism med flaggviftande och dylikt. Men svensken hade långt in på 80-talet, om inte längre, en stark patriotism och stolthet över landet Sverige. En slags blyg och lågmäld stolthet, men ändock, när ABBA, Stenmark, Borg, Tre Kronor och Volvo PV skördade framgångar utomlands. Inget behov för svensken med sin Jantelag att förhäva sig, men nog var vi stolta över landet!
Så långt håller jag med dig. De nyliberaler som hävdar att Sverige bara är platsen där vi bor och att svensk patriotism aldrig funnits är historielösa.
Citat:
Snabbspolning till dagens samhälle "Sverige". Numera endast en skattejurisdiktion, en fålla för 10 miljoner personnummer, en spelplan för allsköns ointegrerbara kulturer från världens alla hörn. Etniska svenskar som i bästa fall ogillar andra etniska svenskar för deras åsikter, i värsta fall hatar dem och vill deras olycka.
Det är i denna miljö och tidsrymd som Cwejman och många andra växt upp. Och vi som är äldre (som jag) har tappat vår landsnationalism. Jag har ingen anledning att känna mig patriotisk över Sverige. Någon samhörighet känner jag inte med människor som inte förstår min kultur och mitt språk eller vårt lands historia. Och bland dessa finns också många etniska svenskar.
Kort sagt, jag litar inte på någon förutom mina närmaste. Cwejman verkar vilja kommendera fram någon slags sammanhållning. Men den kan bara växa fram organiskt mellan människor som har samma värderingar och kultur. Det tar lång tid att bygga upp något, tusen år i Sveriges fall, men det kan gå på ett par decennier att rasera allt vilket vi nu ser prov på.
Det är i denna miljö och tidsrymd som Cwejman och många andra växt upp. Och vi som är äldre (som jag) har tappat vår landsnationalism. Jag har ingen anledning att känna mig patriotisk över Sverige. Någon samhörighet känner jag inte med människor som inte förstår min kultur och mitt språk eller vårt lands historia. Och bland dessa finns också många etniska svenskar.
Kort sagt, jag litar inte på någon förutom mina närmaste. Cwejman verkar vilja kommendera fram någon slags sammanhållning. Men den kan bara växa fram organiskt mellan människor som har samma värderingar och kultur. Det tar lång tid att bygga upp något, tusen år i Sveriges fall, men det kan gå på ett par decennier att rasera allt vilket vi nu ser prov på.
Klart att sammanhållning inte kan kommenderas fram. Se vad jag skrev tidigare om det. Men jag tycker att du har en alltför pessimistisk syn på våra möjligheter att stimulera den organiska tillväxt du talar om. Det behöver inte ta tusen år att skapa en bättre nationell sammanhållning.
Citat:
Svenskhet är ett annat ting. Där finns fortfarande patriotism. Men den kan inte försörja en somalier eller syrier. "Svenskhet" är inte samma som skatteintäkter och gränslös och villkorslös "humanism" med jordens alla fattiga människor. Den baseras på en inrepeterad uppfostran i en kulturell svensk miljö under interaktion med likasinnade, och möjligen med upptagande av enstaka utomstående individer som assimiliseras i den.
Jag tror att vår syn på detta skiljer sig främst vad gäller assimilering vs. integrering. Du tycks tro att bara en fullt assimilerad person kan känna stolthet över Sverige och solidaritet med det svenska samhället. Jag tror att det räcker med att dela vissa grundläggande värderingar och vara väl integrerad. Detta kan sedan vara olika svårt beroende på den kultur och de värderingar en invandrad grupp fört med sig. Generellt tycks dock andra generationens invandrare ha lättare för att anpassa sig till det svenska samhället, förutsatt att de inte växt upp i en segregerad miljö. Att motverka segregation står därför högt upp på listan över det som måste göras för att stärka den nationella sammanhållningen.
Citat:
Nationer byggs underifrån, från individer, familjer, släkten, grannar och regioner med likartade livsvillkor som formar en konvergerande kultur. Äkta patriotism för landet Sverige kommer varken jag, Cwejman eller någon annan att ha under de närmaste seklerna. Var så säkra!
Nationer byggs underifrån, det har du rätt i, men att dagens Sverige saknar patriotism håller jag inte med om. Jag och många andra är fortfarande stolta över svenska framgångar, vare sig det är en infödd, invandrad eller utvandrad svensk som står för dem. Vi är också många som ser ett starkt och självständigt Sverige som en viktig garanti för folkstyre och demokrati.
och inte skratt terapi...
..