2015-10-11, 14:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Cwejman, född 1985. Ung, 30 år, åsikter marinerade i en liberal storstadsmiljö. Alltför mycket tid att tänka och filosofera i elfenbenstornen hos Timbro, FP och GP. För lite kontakt med verklighetens svenskar och deras historieberättelser, och med en alltför skev uppfattning om dagens nationskonstruktion "Sverige".

Att svensken (som vi en gång kände honom/henne) skulle ha haft en svag patriotism för det dåtida Sverige är helt felaktigt. Jag kan hålla med om att nationer som varit mer utsatta för hot visar en mer extrovert nationalism med flaggviftande och dylikt. Men svensken hade långt in på 80-talet, om inte längre, en stark patriotism och stolthet över landet Sverige. En slags blyg och lågmäld stolthet, men ändock, när ABBA, Stenmark, Borg, Tre Kronor och Volvo PV skördade framgångar utomlands. Inget behov för svensken med sin Jantelag att förhäva sig, men nog var vi stolta över landet!

Så långt håller jag med dig. De nyliberaler som hävdar att Sverige bara är platsen där vi bor och att svensk patriotism aldrig funnits är historielösa.

Citat:
Snabbspolning till dagens samhälle "Sverige". Numera endast en skattejurisdiktion, en fålla för 10 miljoner personnummer, en spelplan för allsköns ointegrerbara kulturer från världens alla hörn. Etniska svenskar som i bästa fall ogillar andra etniska svenskar för deras åsikter, i värsta fall hatar dem och vill deras olycka.

Det är i denna miljö och tidsrymd som Cwejman och många andra växt upp. Och vi som är äldre (som jag) har tappat vår landsnationalism. Jag har ingen anledning att känna mig patriotisk över Sverige. Någon samhörighet känner jag inte med människor som inte förstår min kultur och mitt språk eller vårt lands historia. Och bland dessa finns också många etniska svenskar.

Kort sagt, jag litar inte på någon förutom mina närmaste. Cwejman verkar vilja kommendera fram någon slags sammanhållning. Men den kan bara växa fram organiskt mellan människor som har samma värderingar och kultur. Det tar lång tid att bygga upp något, tusen år i Sveriges fall, men det kan gå på ett par decennier att rasera allt vilket vi nu ser prov på.

Klart att sammanhållning inte kan kommenderas fram. Se vad jag skrev tidigare om det. Men jag tycker att du har en alltför pessimistisk syn på våra möjligheter att stimulera den organiska tillväxt du talar om. Det behöver inte ta tusen år att skapa en bättre nationell sammanhållning.

Citat:
Svenskhet är ett annat ting. Där finns fortfarande patriotism. Men den kan inte försörja en somalier eller syrier. "Svenskhet" är inte samma som skatteintäkter och gränslös och villkorslös "humanism" med jordens alla fattiga människor. Den baseras på en inrepeterad uppfostran i en kulturell svensk miljö under interaktion med likasinnade, och möjligen med upptagande av enstaka utomstående individer som assimiliseras i den.

Jag tror att vår syn på detta skiljer sig främst vad gäller assimilering vs. integrering. Du tycks tro att bara en fullt assimilerad person kan känna stolthet över Sverige och solidaritet med det svenska samhället. Jag tror att det räcker med att dela vissa grundläggande värderingar och vara väl integrerad. Detta kan sedan vara olika svårt beroende på den kultur och de värderingar en invandrad grupp fört med sig. Generellt tycks dock andra generationens invandrare ha lättare för att anpassa sig till det svenska samhället, förutsatt att de inte växt upp i en segregerad miljö. Att motverka segregation står därför högt upp på listan över det som måste göras för att stärka den nationella sammanhållningen.

Citat:
Nationer byggs underifrån, från individer, familjer, släkten, grannar och regioner med likartade livsvillkor som formar en konvergerande kultur. Äkta patriotism för landet Sverige kommer varken jag, Cwejman eller någon annan att ha under de närmaste seklerna. Var så säkra!

Nationer byggs underifrån, det har du rätt i, men att dagens Sverige saknar patriotism håller jag inte med om. Jag och många andra är fortfarande stolta över svenska framgångar, vare sig det är en infödd, invandrad eller utvandrad svensk som står för dem. Vi är också många som ser ett starkt och självständigt Sverige som en viktig garanti för folkstyre och demokrati.
Citera
2015-10-11, 14:23
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Då återkommer förstås några mycket viktiga frågor, t ex:

1) På vilka realistiska grunder skall den svenska patriotismen grunda sig?

2) Hur ser de realistiska förutsättningarna ut för att lyckas med projektet?

3) Vilka obehagliga förändringar måste göras i Sverige, och av vilka, för att projektet skall ha god prognos att lyckas?

4) Vilka metoder för förändringen kommer att behövas och vilka av dessa är vi beredda att använda?

När vi börjar besvara dessa, och kanske fler därtill, så börjar det bli intressant. Men intill dess det sker är det mest en massa tyckande i luften.

Konkretion, mina damer och herrar!
Jag tror den kloke uven har alldeles rätt. Önska sig kan man alltid, och TS vill inte ge upp, "annars går vi under" säger han. Men jag har inte sett någon i tråden komma upp med förslag som kan omsättas i verkligheten. Har man en gång upplöst kittet i samhället med främst, men inte enbart, hjälp av en huvudlöst stor invandring, hur ska de uppenbara och antipatriotiska effekterna av den kunna utplånas?
Det är mäktiga politiska och mediala krafter som nu tagit befälet och som inte alls är intresserade av någon nyuppväckt svensk patriotism.
Citera
2015-10-11, 14:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:

3) Vilka obehagliga förändringar måste göras i Sverige, och av vilka, för att projektet skall ha god prognos att lyckas?

4) Vilka metoder för förändringen kommer att behövas och vilka av dessa är vi beredda att använda?

När vi börjar besvara dessa, och kanske fler därtill, så börjar det bli intressant. Men intill dess det sker är det mest en massa tyckande i luften.

1. Den skall självklart grunda sig på vår Svenska historia och vår Svenska identitet. Vet man ej vad Svenskhet är så bör man umgås med andra kulturer för att se sin egen Svenskhet och kultur i vitögat. Tips från mig. Umgås med en invandrare som talar om för dig vad den ser hos Svensken och dig OM du ej vet vad du själv är vad gäller Svenskheten..
För mig är bland annat Svenskheten att jag slipper få en påse sopor i skallen då jag går förbi lägenheter. Mycket små och specifika detaljer. Djurälskare så till den milda grad att vi gör stora reportage i Tv om djur som blivit felbehandlade.

2. Som jag ser det just nu är Svensken omtumlad och fast i hypnosen vara snäll så inåt helvetet sjukan, konflikträdd och verkar anse att ilska är livsfarligt och biter ihop i ett slags hysteriskt pitbullgrinande leende...
Vi måste alltså få lite mer av vikingablodet tillbaka.. bli lite mer normala och ej fjollsnälla till allt och alla.
Vem som skall vara vårt land psykolog vette sjutton. Men ja vi är i behov av en ilske terapeut och inte skratt terapi... ..
3. Det mest obehagliga är att DU måste lämna din trygghet och bli modigare och våga stå ensam bland alla och ej hålla med i allt, säga ifrån. Kärringen mot strömmen, och få lite mer Pulla i dig (mitt fall nu då).
4. Jag tror att vi måste rikta in metoden på individens egna styrka. Att hitta sig själv i detta. Svensken måste lita på sig själv och sin egen styrka och sin egen förmåga.

Ja så ser jag på saken.
Citera
2015-10-11, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Desto större anledning att försöka återskapa den samhörighet som fanns tidigare. Om vi inte gör det kommer landet att gå under.

Att det är svårt är ingen ursäkt att inte försöka.
Det krävs ett verkligt ledarskap hos våra politiker för att göra detta. Ett ledarskap som visar vägen genom att hålla svenska principer högt. Som talar om att det finns svenska principer och att det är det som gäller i Sverige. Om våra ledare inte visar vägen så förstår jag verkligen inte hur det ska gå till?

Hela nedmonteringen av den svenska självkänslan, stoltheten och samhörigheten har ju letts från politiskt och medialt håll. Mångkultur har ersatt svensk kultur, ledande politiker har gång på gång uttalat sig nedsättande om svenskhet och svenskars rätt till det egna landet. Det enda parti som öppet står upp för patriotism och nationalism fryses ut av de etablerade partierna.

Jag vet inte vad den enskilda lilla människan ska sätta emot, vet du?
Citera
2015-10-11, 14:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Nej, han verkar ha missat att svensken redan har en nationell stolthet men den är inte detsamma som att vifta med flaggan. Det är inte så att vi har svårt att förstå den norska flaggviftningen; det är bara så att uttrycken för nationell stolthet är annorlunda i Sverige.

I de fall flaggviftande ses som förkastligt så är det nog mer förknippat med en politisk tillhörighet.

Vi har redan denna gemenskap men den sammanfaller inte längre med det svenska samhället. Det verkar också vara detta Cwejman verkar vilja skapa: en gemenskap som sammanfaller med dagens samhälle. Förutom att detta kan vara en övertro på vad politiken kan åstadkomma så har svensken inget intresse av att känna gemenskap med det nutida samhället i stort; det vore detsamma som att känna gemenskap med de olyckliga konsekvenserna av en förd politik. Och det är väl knappast detsamma som nationell stolthet.

Svensken i gemen har stort intresse av att känna gemenskap med det nutida samhället eftersom både välfärden och vårt nationella självstyre och oberoende är beroende av att Sverige överlever som nation. Att man inte gillar dagens politik är ingen ursäkt för att förhålla sig passiv i dessa frågor.
Citera
2015-10-11, 14:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det krävs ett verkligt ledarskap hos våra politiker för att göra detta. Ett ledarskap som visar vägen genom att hålla svenska principer högt. Som talar om att det finns svenska principer och att det är det som gäller i Sverige. Om våra ledare inte visar vägen så förstår jag verkligen inte hur det ska gå till?

Hela nedmonteringen av den svenska självkänslan, stoltheten och samhörigheten har ju letts från politiskt och medialt håll. Mångkultur har ersatt svensk kultur, ledande politiker har gång på gång uttalat sig nedsättande om svenskhet och svenskars rätt till det egna landet. Det enda parti som öppet står upp för patriotism och nationalism fryses ut av de etablerade partierna.

Jag vet inte vad den enskilda lilla människan ska sätta emot, vet du?
Jag vet! Ge fan i att vara så snääääääll. Det räcker långt. Inte vara konflikträdd, eller sluta att känna tvånget att du måste vara vän med allt och alla, rått som ruttet.
Politiker och media vill gärna UPPREPA detta mantra i tid och otid. Du måste vara si..... Du måste vara så.... Du måste äta det... du får ej göra si.... och så vidare. OCH dessutom tyst nu! Var inte så högljudd, inte slåss, bjud på bullar med mera.
Lite mer fan anamma i sig alltså. Ta risker.
Citera
2015-10-11, 14:42
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Att man inte gillar dagens politik är ingen ursäkt för att förhålla sig passiv i dessa frågor.
Men den enskilde individen kan ju inte göra så mycket mer än att rösta i val, skriva lite insändare kan en del klara, delta i någon enstaka liten demonstration som snabbt blir 'nerklubbad' o förlöjligad av diverse motståndrea ur etablissemanget.
Allvarligt - hur ser Regulus handlingsplan i stort ut, inte bara luftiga önskemål utan genomförbara förslag som kan vinna politisk majoritet?
Citera
2015-10-11, 14:48
Avslutad
Citat:
Svensken i gemen har stort intresse av att känna gemenskap med det nutida samhället eftersom både välfärden och vårt nationella självstyre och oberoende är beroende av att Sverige överlever som nation. Att man inte gillar dagens politik är ingen ursäkt för att förhålla sig passiv i dessa frågor.
Du talar om något annat här, något vi kan kalla "Lojalitet mot trygghetssystemen". Det är inte detsamma som gemenskapskänsla med samhället, vilket torde vara något vidare än trygghetssystemen.
Citera
2015-10-11, 14:50
Avslutad
Citat:

Mycket intressanta frågor. Mina svar är följande:

På svenska värderingar. På kvinnors och mäns lika värde och lika möjligheter, på demokrati, på likhet inför lagen, vår nyfikenhet på andra, på religionsfrihet, på allas möjligheter att studera, att man som svensk har såväl rättigheter som skyldigheter, att vi löser konflikter utan våld, osv osv.

Idag har vi långt att gå på många av punkterna, och få som visar vägen. Så de realistiska förutsättningarna är inte så goda.

Vi måste införa nolltolerans för en massa saker som vi idag, i det tysta, tolererar - hederkulturer, barngiftermål, rättskipning i subgrupper utanför det offentliga rättsväsendet, tillåten laglöshet för vissa grupper med tex ockupation av mark, åka utan biljett på SJ osv.

Politiker måste stå upp för polisens plikt att utföra sitt uppdrag. Politiker måste stå upp för SJs plikt att upprätthålla sina regler och slänga av trafikanter utan biljetter. Politiker måste stå upp för socialtjänstens plikt att ta bort barn ur hederskulturmiljöer.

Politiker måste alltså visa ett tydligt ledarskap och ta ansvar för att tydligt visa att svenska normer och svenska värderingar SKA råda. De måste ta den kritik de kommer få av media som kommer klämma fram snyftartiklar i parti och minut.

Det skulle krävas handfasta avvisningar av personer som vistas illegalt i Sverige, upprensning av illegala boplatser, ingripanden mot imamer som rekryterar till IS - med flera såna "obehagliga" aktioner för att säkra att svenska värderingar och normer upprätthålls och råder överallt i det svenska samhället. Då kan man känna sig svensk och patriotisk. Jag är beredd på det alla dagar i veckan men jag är säker på att politiker inte skulle klara att bemöta det raseri från media som skulle bli följden.
Citera
2015-10-11, 15:01
Medlem
Citat:
Nu gick din länk till Cwejmans artikel, inte till stycket av dig själv som du citerade från någon annan tråd (?). Det är därför svårt att förstå vad du anför som grund för ditt påstående.

Cwejmans artikel ger hur som helst inget stöd alls för de åsikter du pådyvlar honom. Tvärtom så skriver han i artikelns slutkläm:

Idén om strukturell rasism bygger på ekonomiskt samt socialt kapital. Rasism som uttrycks av personer som tillhör en påstått svag grupp gentemot individer som tillhör en stark grupp passar därför inte in i analysen. Det anses förvisso vara rasism, men inte rasism som kan inordnas i ett strukturellt mönster. Det är dags för antirasisterna att uppdatera teorierna efter verkligheten, inte tvärtom.

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2782557-adam-cwejman-antirasisternas-blinda-flack

Tydligare än så kan man väl inte uttrycka det. All rasism bör givetvis bekämpas när den sticker upp sitt fula tryne, även rasism som minoriteter ägnar sig åt.

Jag pådyvlar inga åsikter, det är du som tillskriver Cwejman en reciprok omsorg om det svenska folket han faktiskt inte själv stått upp för.

Vilket kan kräva ett förtydligande: Det svenska folk som existerar på samma självinkluderande villkor som andra etniciteter och har samma oprutade folkrätt som dessa. Som alltså inte definieras uppifrån eller utifrån statsgränser, utan underifrån, på egna villkor.

Grejen är ju denna: Varken en Adam Cwejman och en Sakine Madon hade anledning att befinna sig i Sverige om en "öppen polskhet" eller "öppen turkiskhet" varit deras identitet. De vet mycket väl vad det innebär att förnekas i sin etniska tillhörighet - och har i Sverige fått skydd och respekt för denna rätt bortom medborgarskapet.

Både Adam och Sakine vet alltså mycket väl vad det är jag talar om - vilket gör deras tystnad desto mer dånande. Båda har också plattform och minoritetsalibi att protestera å svenskens vägnar när allt svenskt sätts inom citat och relativiseras, problematiseras och reduceras till en öppen, föränderlig "värdegrund".

Adams partikamrat Hannah tog tillfälligt debatten om etniskt svenska ungdomars utsatthet i förorten och kom därmed indirekt på principiell kollisionskurs mot självaste Jimmie Åkesson som förnekat att etniska svenskar ens finns, enligt faktiskt rasistiska idéer om blodrenhetskrav sedan istiden. Det politiska priset för detta blev inte högre än att han nöp Adams riksdagsplats via personröster.

Vi har alltså i Sverige ett stackars folkslag, vars "nationalistiske" partiledare förnekar att det existerar och vars partidoktrin är just den orealistiska "patriotiska" sammanhållning von oben som du och Cwejman förespråkar. Som bygger på att det svenska folket är en särskild sorts europeiskt "folk", mer som amerikaner och jugoslaver än samer eller kroater.

Återigen - hur är det möjligt eller acceptabelt att i text uttryckligen påstå att judar är det enda folkslag som känner sig manade att flytta från etnisk friktion inom Sveriges gränser? Och att exemplifiera förföljelserna med ordet "judehora"?

Är det inte att osynliggöra att "svennehoror" och "svennejävlar" också är människor? Och UTTRYCKLIGEN lägga olika värdering på erfarenheter och flyttlass, beroende på ägarnas etnicitet?

Min diskussion med Cwejman i Mediakrigstråden börjar här.
Citera
2015-10-11, 15:05
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Det är just den exkluderande nationalismen eller patriotismen som vänder sig mot andra grupper som är farlig. Självfallet gäller det alla grupper i samhället, inte bara de etniska svenskarna.

Fast exkludering kan ske genom frivilligt utträde och separatism, som kan lösa konflikter. Att några vill bilda ett samhälle som inte släpper in svarta och araber t. ex. måste inte vara ett problem så länge dessa får existera nån annanstans. Det farliga är när man vill skapa ett exkluderande samhälle på ett sätt att andra personer hamnar i kläm och deras rättigheter körs över.

Citat:
För att motverka det måste vi dock som jag skrev ovan vara proaktiva och skapa bättre förutsättningar för nationell sammanhållning. Det som Cwejman kallar en sund patriotism.

Fast frågan är då vilka förutsättningar för nationell sammanhållning som finns under nuvarande demografi och demografiska trend? Som det ser ut är det riktigt usla förutsättningar för det, måste jag säga.
Citera
2015-10-11, 15:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Du talar om något annat här, något vi kan kalla "Lojalitet mot trygghetssystemen". Det är inte detsamma som gemenskapskänsla med samhället, vilket torde vara något vidare än trygghetssystemen.

Vad jag menade var att svensken har ett egenintresse för att den svenska samhället består. All politik måste grunda sig på sunda egenintressen, och respekt för andras intressen.

Om alla inser att det ligger i deras eget intresse att bevara det svenska samhället blir det också lättare att bygga den samhörighetskänsla som Cwejman kallar sund patriotism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in