2015-10-11, 15:16
Medlem
Douche-chills avatar
Förutspår att tidigare nyliberala debattörer som tidigare häftigt har argumenterat för nationsgränsernas upplösande nu kalibrerar sitt budskap för att passa in i en tid där SD går framåt.

Budskapet kommer att vara att "integrationen" måste stärkas. Vilket skall läsas som att etniska svenskar och menafolk i så hög grad som möjligt skall beblandas med varandra.

Under etiketten "invandrare måste lära sig svenska värderingar" kommer det att argumenteras för bussning av invandrarbarn till svenska skolor, tvångsplacering av invandrare i svenska bostadsområden, samt (som Cwejman nu nämner) en patriotisk sverigebild lanseras där nationen Sverige utmålas som ett viktigt symbolbegrepp där människor av olika etniska ursprung skall känna gemenskap. Etnicitet kommer med emfas förklaras vara oviktigt och det kommer att hävdas att specifikt "medborgarskapet i Sverige" är det finaste och bästa vi har (efter amerikansk modell). Detta därför att det är svårt att få till sammanblandning av olika etniciteter om inte något ersätter den trygga famnen av etnisk sammanhållning.

Naturligtvis kommer SD-vänliga debatörer som är så evinnerligt svältfödda på något som ens liknar medhåll från etablerade mediapersonligheter som mappar med deras egna värderingar, kommer att välkomna detta nya budskap med glädje.

Nu har nyliberalerna fått in invandrarna, nu förändras budskapet för att underlätta etnisk sammanblandning.

Edit. Tror nog att DN som första pappersprodukt kommer att bli först med att lansera denna nya patriotiska sverigebild. Tiden får utvisa om jag har rätt.
Senast redigerad av Douche-chill 2015-10-11 kl. 15:21.
Citera
2015-10-11, 15:23
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kommunikation är centralt, och därför är det viktigt att alla som bor i landet talar och förstår svenska. Det kan vi åstadkomma på olika sätt: genom en bättre och mer intensiv svenskundervisning för invandrare, men framför allt genom att snabbt få in dem i jobb eller utbildning så att de kommer i kontakt med det svenska samhället. Långvarig segregering är farlig och måste motverkas.
Fast här ligger ofta problemet hos invandraren, vilket är tabu att påpeka i debatten i Sverige, nämligen att många invandrare varken kan eller vill arbeta eller lära sig svenska. Man ska inte lägga ansvaret för detta på svenskarna.
Citat:
Vad gäller romer så menade jag inte att folk som vistas tillfälligt i landet behöver integreras i det svenska samhället. EU-migranternas problem måste lösas i deras respektive hemländer. Detta sagt, så är de svenska romerna en del av det svenska samhället, och en starkare nationell sammanhållning måste inkludera även dem.
De svenskfödda zigenarna är så pass få att de knappast kan räknas som en viktig del av landet. På 40-talet fanns några hundra svenska zigenare och de eller deras anfäder hade kommit hit i slutet av 1800-talet. De flesta zigenare har invandrat hit sedan 50-talet och är ofta jugoslaver, finnar eller polacker.
Det kommer dessutom bli svårt att få resten av samhället att acceptera en kultur som är så inriktad på asocialt beteende:

Citat:
Ursprungligen postat av the_mack_attack
Jag gjorde ett litet skript som läste av de 10000 vanligaste efternamnen från allt om föräldrar och krossmatchade detta med Lexbase. Tyvärr började Lexbase få prestandaproblem när jag nästan hade checkat klart så det blev bara 9939 efternamn.

Top 10 är som följer:

1. Kolompar
83 personer, 32 domar, vilket ger 38.5% av alla med det efternamnet.
Överrepresentation gentemot resten i listan på 2164%.

2. Grönfors
201 personer, 66 domar, vilket ger 32.8% av alla med det efternamnet.
Överrepresentation gentemot resten i listan på 1843%.

3. Taikon
108 personer, 34 domar, vilket ger 31.5% av alla med det efternamnet.
Överrepresentation gentemot resten i listan på 1768%.

4. Blomerus
158 personer, 48 domar, vilket ger 30.4% av alla med det efternamnet.
Överrepresentation gentemot resten i listan på 1705%.

5. Bollström
104 personer, 30 domar, vilket ger 28.9% av alla med det efternamnet.
Överrepresentation gentemot resten i listan på 1620%.

6. Lindeman
416 personer, 119 domar, vilket ger 28.6% av alla med det efternamnet.
Överrepresentation gentemot resten i listan på 1606%.

7. Bessik
142 personer, 39 domar, vilket ger 27.5% av alla med det efternamnet.
Överrepresentation gentemot resten i listan på 1542%.

8. Svart
124 personer, 33 domar, vilket ger 26.6% av alla med det efternamnet.
Överrepresentation gentemot resten i listan på 1494%.

9. Demetri
111 personer, 29 domar, vilket ger 26.1% av alla med det efternamnet.
Överrepresentation gentemot resten i listan på 1467%.

10. Sepulveda
85 personer, 20 domar, vilket ger 23.5% av alla med det efternamnet.
Överrepresentation gentemot resten i listan på 1321%.

9 zigenarefternamn och ett chilenskt.
Behöver jag säga något mer?

Den zigenare som vill bli inkluderad i Sverige, bör naturligtvis lämna zigenarkulturen bakom sig.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-10-11 kl. 15:49.
Citera
2015-10-11, 15:34
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Cwejman har väl rätt i att patriotism satts på undantag i Sverige. Det beror förstås på vänsterns totala dominans inom hela samhällslivet de senaste decennierna. Fast vad han egentligen efterlyser är lojalitet mot den nuvarande ordningen, en slags jakobinsk form av nationalism. Jag tillhör ju själv tillhör de "ljusskygga krafter" som anser att nationen och det etniska folket är samma sak och därför bekämpar jag den svenska folkmordsregimen och allt Cwejman står för.

Den nuvarande statsbildningen Sverige ser jag som dödsdömd alldeles oavsett eftersom landet är för splittrat i ett flertal avseenden. Jag och många med mig ser därför hellre att Sverige kollapsar så fort som möjligt. Eftersom det skulle stärka de etniska svenskarnas möjligheter att överleva och på sikt ta tillbaka det rättmätiga arv som livsrummet Sverige egentligen är.
Citera
2015-10-11, 15:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag pådyvlar inga åsikter, det är du som tillskriver Cwejman en reciprok omsorg om det svenska folket han faktiskt inte själv stått upp för.

Vilket kan kräva ett förtydligande: Det svenska folk som existerar på samma självinkluderande villkor som andra etniciteter och har samma oprutade folkrätt som dessa. Som alltså inte definieras uppifrån eller utifrån statsgränser, utan underifrån, på egna villkor.

[...]

Min diskussion med Cwejman i Mediakrigstråden börjar här.

OK. Nu har jag läst ditt inlägg och Cwejmans svar på det. Jag ser fortfarande inte att han förnekar att det finns etniska svenskar eller förringar deras rättigheter.

Däremot klargör han att man bör skilja på etnicitet och nationalitet:

Citat:
Ursprungligen postat av Cwejman
Jag betraktar exempelvis inte mig själv som etniskt svensk, däremot som svensk medborgare och del av den svenska nationen.

Och han förtydligar:

Citat:
Men varför skulle en svensk tillhörighet egentligen utesluta en annan? När jag talar om svenskhet på en politisk nivå talar jag främst om medborgarskapet och den svenskhet man (förhoppningsvis) förvärvar genom att vara del av det svenska samhället, kulturen, språket och vanorna. Det handlar väl om olika sorters svenskhet.

Det har han naturligtvis helt rätt i. Den svenska nationen är inte bara vi etniska svenskar utan omfattar också andra etniska grupper och folk som inte har någon uttalad etnicitet.

Cwejman förnekar inte heller att det finns etnicitet eller att den är viktig för många människor:

Citat:
Som sagt, jag anser att det finns något sådant som etnicitet även om gränsdragningarna kan vara svåra att göra. Dessutom spelar den relativt lite roll rent politiskt och jag hoppas att den inte kommer göra det i framtiden. Men det innebär inte att man behöver förneka dess vikt och existens för människor.

Han förklarar också vad han menar med patriotism: en solidaritet med Sverige som nation som går utöver etnicitet:

Citat:
Jag själv anser att en medborgerlig patriotism (kalla det "ny" svenskhet) behöver inte ersätta någon etnicitet, det är en ny form av tillhörighet som förenklar för de som inte är etniska svenskar att känna tillhörighet och lojalitet med ett land där de inte har rötter. Jag ser inget problem med att etniska tillhörigheter existerar jämte nya tillhörigheter.

Jag kan bara instämma.
Citera
2015-10-11, 15:45
Medlem
Citat:
Vad jag menade var att svensken har ett egenintresse för att den svenska samhället består. All politik måste grunda sig på sunda egenintressen, och respekt för andras intressen.
.

Vilket snömos.
det svenska samhället är redan förintat, det har proklamerats av bl.a. Sahlin, inte utan stolthet(eller var det skadeglädje?).

Varför skulle svenskar vara intresserade av och värna dagens samhälle?
Ett samhälle där svenskar alltid skall särbehandlas negativt och inte får känna tillhörighet som grupp, inte känna stolthet för vad man åstadkommit genom historien och där varje tillfälle tas från medias och politikers att nedvärdera gruppen, som ju överhuvudtaget bara finns, när den skall skuldbeläggas, eller nedvärderas. Ett samhälle i förfall, där det enda skolan håller fast vid är vitas skuld och där resten är något slags eftergivligt låt gå, som också tillämpas av polis och ordningsväsen.

Varför skulle svenskar vara intresserade av det?
Citera
2015-10-11, 15:52
Medlem
Onanizts avatar
Ening med ljusskygge ulven ovan ^

Sådana som som Cwejman får mig att tänka på den här lilla pärlan med en kolerisk RamZPaul.

https://youtu.be/MwWbTE8vxro

(Att det i skrivande stund endast har 12200 visningar anser jag för osannolikt)

Citera
2015-10-11, 16:01
Medlem
Citat:
OK. Nu har jag läst ditt inlägg och Cwejmans svar på det. Jag ser fortfarande inte att han förnekar att det finns etniska svenskar eller förringar deras rättigheter.

Däremot klargör han att man bör skilja på etnicitet och nationalitet:

Och han förtydligar:

Det har han naturligtvis helt rätt i. Den svenska nationen är inte bara vi etniska svenskar utan omfattar också andra etniska grupper och folk som inte har någon uttalad etnicitet.

Cwejman förnekar inte heller att det finns etnicitet eller att den är viktig för många människor:

Han förklarar också vad han menar med patriotism: en solidaritet med Sverige som nation som går utöver etnicitet:

Jag kan bara instämma.

Instämmer du också med Adam om att judar är den enda folkgrupp som flyttar på grund av rasism inom och från Sverige? Att "judehoran" uppenbarligen har andra sorters känslor av obehag än "svennehoran", erfarenheter som förtjänar att lyftas fram i oändligt större omfattning av dem med plattform?

Håller du med mig om att det åvilar synliggjorda minoriteter en reciprok skyldighet gentemot svenskarna? Att ett statspatriotiskt svenskt Jugoslavien aldrig kommer fungera om serberna månar om andra grupper och andra grupper om sig själva - men ingen om serberna?
Citera
2015-10-11, 16:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fast här ligger ofta problemet hos invandraren, vilket är tabu att påpeka i debatten i Sverige, nämligen att många invandrare varken kan eller vill arbeta eller lära sig svenska. Man ska inte lägga ansvaret för detta på svenskarna.

Vi bör naturligtvis ställa krav både på språkkunskaper och arbetsvilja för den som vill bli svensk medborgare. Kanske redan för PUT.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
De svenskfödda zigenarna är så pass få att de knappast kan räknas som en viktig del av landet. På 40-talet fanns några hundra svenska zigenare och de eller deras anfäder hade kommit hit i slutet av 1800-talet. De flesta zigenare har invandrat hit sedan 50-talet och är ofta jugoslaver, finnar eller polacker. Det kommer dessutom bli svårt att få resten av samhället att acceptera en kultur som är så inriktad på asocialt beteende:

9 zigenarefternamn och ett chilenskt. Behöver jag säga något mer?

Den zigenare som vill bli inkluderad i Sverige, bör naturligtvis lämna zigenarkulturen bakom sig.

Nu tog jag upp de svenska romerna för att visa att problem med grupper som är svåra att integrera inte är nytt, utan något som vi har lång erfarenhet av. Detta sagt, så har de svenska romerna - som först kom hit redan 1512 - till stor del integrerats och i många fall även assimilerats. Det är som du påpekar främst romer som kommit hit senare som till en del fortfarande står vid sidan av det svenska samhället.

Sedan tror jag inte att den romska kulturen behöver omfatta brottslighet och asocialt beteende. Att romer kommit att förknippas med det beror på att de som ett utstött och kringresande folk haft sämre möjligheter att försörja sig än den bofasta befolkningen.
Citera
2015-10-11, 16:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Instämmer du också med Adam om att judar är den enda folkgrupp som flyttar på grund av rasism inom och från Sverige? Att "judehoran" uppenbarligen har andra sorters känslor av obehag än "svennehoran", erfarenheter som förtjänar att lyftas fram i oändligt större omfattning av dem med plattform?

Han syftade om jag förstått rätt på utflyttningen av judar från Malmö på grund av en växande främst muslimsk antisemitism där. Någon liknande flykt av svenskar från t.ex. Södertälje eller Rinkeby på grund av rasistiska förföljelser känner jag inte till.

Därmed inte sagt att rasism riktad mot etniska svenskar inte finns. Helt säkert finns det enskilda svenskar som utsatts för rasistiska påhopp, och kanske också flyttat på grund av det. Detta bör med kraft fördömas.

Mekanismen bakom segregationen är annars ofta att först flyttar svenskarna på grund av företagsnedläggningar m.m. och sedan flyttar invandrare in i de tomma husen. Case in point: Landskrona.

När en tillräckligt stor del av befolkningen i ett område blivit invandrare får man lätt en ond cirkel där kvarvarande etniska svenskar flyttar ut. Inte på grund av att de utsätts för rasistiska förföljelser utan därför att de inte längre känner sig hemma.

Citat:
Håller du med mig om att det åvilar synliggjorda minoriteter en reciprok skyldighet gentemot svenskarna? Att ett statspatriotiskt svenskt Jugoslavien aldrig kommer fungera om serberna månar om andra grupper och andra grupper om sig själva - men ingen om serberna?

Det håller jag med om. Och som jag uppfattar det har inte heller Cwejman en avvikande uppfattning på den punkten.
Citera
2015-10-11, 16:49
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Vi bör naturligtvis ställa krav både på språkkunskaper och arbetsvilja för den som vill bli svensk medborgare. Kanske redan för PUT.

Citat:
Nu tog jag upp de svenska romerna för att visa att problem med grupper som är svåra att integrera inte är nytt, utan något som vi har lång erfarenhet av. Detta sagt, så har de svenska romerna - som först kom hit redan 1512 - till stor del integrerats och i många fall även assimilerats. Det är som du påpekar främst romer som kommit hit senare som till en del fortfarande står vid sidan av det svenska samhället.
Japp, vi fyller på med nya problem, vilket vi inte ska göra. Och det är dessutom viktigt att utvisa de zigenare som begår brott. (Även om de har bott här i decennier. Nolltolerans mot etnisk kriminalitet ska gälla.)
Och som svensk har man naturligtvis ingen skyldighet att ta hänsyn till deras kulturella drag. Om det är en viss klädkod som gäller på en plats, så är det bara så. Vi har heller ingen skyldighet att se till att deras språk lever vidare.
Citat:
Sedan tror jag inte att den romska kulturen behöver omfatta brottslighet och asocialt beteende. Att romer kommit att förknippas med det beror på att de som ett utstött och kringresande folk haft sämre möjligheter att försörja sig än den bofasta befolkningen.
Det var länge sedan de var diskriminerade i Sverige, det håller inte som argument.
Just zigenarkulturen har faktiskt medvetet satt sig i motvärn mot majoritetssamhället, samtidigt som de ändå omfattas av välfärdssystemet.

Det går inte att begära att övriga i landet ska känna samhörighet med en dylik grupp. Men som individer har de ju möjligheten att lämna den.
Citera
2015-10-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag känner exakt likadant. Fram till slutet av 80-talet var man stolt över att vara svensk. Jag tror även att de invandrare som då kom hit gärna ville bli "svenskar". Nuförtiden har begreppet svensk ingen positiv innebörd för varken svenskar eller de invandrare som kommer hit. Man skrattar åt svennen. Unga invandrarkillar vill för sina liv inte vara "svenska", för det är synonymt med svaghet och vekhet. Vi är ett land utan samhörighet mellan människorna. Det är var och en för sig själv, och det är så långt ifrån svenskhet som man egentligen kan komma.

Nja, nu blir jag osäker på om mitt inlägg verkligen gick fram.

Jag och många med mig är fortfarande sprängfyllda med stolthet över vår svenskhet. Kärleken till territoriet, naturen, vår fantastiska historia, vårt språk, våra traditioner.

Men det ska inte blandas ihop med någon patriotism för nationskonstruktionen Sverige. Jag känner inte den minsta anledning att kämpa för den abstrakta skatteuppbördsentiteten Sverige som idag måste försörja människor från alla vrår av jordklotet. Och det är det senare begreppet (landet Sverige) som jag uppfattar att Cwejman menar.

Jag kan vara stolt svensk i ett annat land, precis som juden i sin diaspora, kurden i Sverige, etc.
Citera
2015-10-11, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Nja, nu blir jag osäker på om mitt inlägg verkligen gick fram.

Jag och många med mig är fortfarande sprängfyllda med stolthet över vår svenskhet. Kärleken till territoriet, naturen, vår fantastiska historia, vårt språk, våra traditioner.

Men det ska inte blandas ihop med någon patriotism för nationskonstruktionen Sverige. Jag känner inte den minsta anledning att kämpa för den abstrakta skatteuppbördsentiteten Sverige som idag måste försörja människor från alla vrår av jordklotet. Och det är det senare begreppet (landet Sverige) som jag uppfattar att Cwejman menar.

Jag kan vara stolt svensk i ett annat land, precis som juden i sin diaspora, kurden i Sverige, etc.
Enligt min mening är det ett konstlat sätt att se på saken. Endera är jag stolt över att berätta att jag är svensk när jag är utomlands eller så känner jag ingen speciell stolthet över den saken. Att splittra upp stoltheten i att jag är stolt över naturen, vårt språk (!) osv men inte stolt över andra delar är ointressant. Endera känner jag en positiv känsla inför att vara svensk eller så gör jag det inte. Och för min del gör jag det inte. Längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in