2015-10-11, 12:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Över en livstidsinkomst kommer jag lägga betydligt mer än 30% av min inkomst på utdelningsaktier (en stor del av utdelningarna kommer också att hamna där).
Men när börsen är dyr (som nu) så köper jag inget eller lite. när den är billig så köper jag för allt vad jag har.
Aktierna kommer aldrig säljas för vare sig amorteringar eller annat, de kommer bara att säljas om bolaget ändrar på något som gör att jag inte tror på de längre. Däremot skulle jag kunna tänka mig att amortera med utdelningar eller använda till annan konsumtion.

Om du får 5% i utdelning i ett kvalitetsbolag samtidigt som du får betala för att ha pengarna på banken. Är börsen "dyr" då?

Det går inte att pricka botten, även om man gärna vill göra det. Bäst gör man att löpande köpa aktier, annars kommer man få stå på stationen hela livet.
2015-10-11, 12:59
Medlem
Citat:
Du kan tycka vad du vill men verkligheten är som den är, man kan INTE köpa saker man inte har råd med så enkelt är det bara. Har man 15k i nettolön så kan man inte köpa en 5 miljoners villa, så enkelt är det bara, sedan att folk vill, tycker det är deras rättighet, "vill unna sig" något är en helt annan sak. Är samma folk som när de sedan sitter i skiten som kommer att skylla på banken som lånade ut pengarna.

Och JA en som bor kvar hemma hos sina föräldrar eller för den delen bor i en pytteliten billig studentlägenhet och bygger upp sin ekonomi, bygger upp sin karriär är vuxen medan den som tar sig ett butiksbiträdesjobb och sedan tycker att de har rätt att "unna sig" en mångmiljonlägenhet centralt har inte vuxit upp och lär förmodligen aldrig heller växa upp. Dessa kommer bli andra klassens medborgare till slut, sådana som kallas whitetrash på andra sidan pölen.
Det allra sjukaste är att när de väl förstört sina egna liv så är de så missnöjda på allt så då missnöjesröstar de på populist partier och på så sätt fördärva för landet ännu mer.

Men alla blir ju salig på sin tro, lär du dina ungar att det är allas rättighet att få "unna sig" saker så lär jag mina att man måste förtjäna saker.

Nu hittar du ju på. Det finns ingen som har 15 000 i månaden som kan köpa sig en "mångmiljonlägenhet" eller en femmiljoners-villa. Ja, det skulle vara om man har en onormalt stor kontantinsats då. Men det tenderar de flesta som tjänar 15k i månaden att inte ha, av helt naturliga skäl. Ska du försöka göra målande exempel i framtiden är det en fördel om de har någon förankring i verkligheten.

Citat:
Haha så de hjälper till en viss del.. så om vi höjer räntan till 15% så blir det kanppt någon skillnad

Tror du bostäder blir billigare eller dyrare om räntan höjs till 15%

Blir räntan 15% någon gång de närmaste femton åren äter jag upp min hatt.

Citat:
jaha, så man får inte kalla dig för bolånetorsk men du har rätt att påstå att jag bor på "vischan"

Och självkalrt har du 50% skuldsättningsgrad, säkert har du 40k netto oxå.. för här på Flashback så är det ju bara storfräsarna som hänger

Men har du 50% skuldsättningsgrad pga att du amorerat hårt, hade stor kontantinsats eller på grund av en sjuklig "värde"stegring på din bostad?

Tar du illa vid dig av "vischan" och ser det som ett personangrepp så tar du kränkt till en helt ny nivå. Men ok, ditt hus ligger sannolikt inte särskilt centralt.

Jag har inte 50% skuldsättningsgrad, jag har 42%. Tjänar mindre än 40k netto. Ser mig inte heller som någon storfräsare, vad det nu har med saken att göra. Min skuldsättningsgrad är en kombination av stor kontantinsats och bra värdeökning.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Problemet är bara att lönerna inte är så mycket högre netto i storstäderna, det gör att priserna där och belåningen stiger raskt. Har vi 15 % ökningstakt så har vi dubblade priser på 5 år, det gör att känsligheten stiger kraftigt för kostnadsökningar och/eller inkomstminskningar.
Att det här kommer bäras av efterfrågan är bara att glömma på sikt, det är billiga lån som är nyckeln.

Därav att jag tror på en viss stagnation, den prisökningen som sker årligen nu är orimlig och kan inte fortsätta i all framtid. Jag hoppas att skriverierna i media nu hjälper till med detta. Men, jag tror inte på någon krasch. Utplaning och viss stabilisering, ja. Krasch? Nej.
2015-10-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag tycker som sagt mest det är intressant att du försöker framhäva just din ekonomi som något föredömme som alla borde följa, när det garanterat sitter många här inne med likvärdiga eller bättre förhållanden.
Hur vet du att de har bättre eller likvärdiga förhållanden?

Har du nån aning om tex hur mycket min aktieportfölj är värd ?
Har du någon aning om hur mycket huset på Phuket är värt?

Du vet: att min villa är värderad till ca 1,8 miljoner, du vet att jag har under 900 000:- i skuld på villan, du vet att jag har en nettolön på 39,5k

Du vet inte: hur mycket min hyresfastighet är värderad till , hur mycket jag har i skuld på den, hur mycket jag har på min aktiedepå, hur mycket huset på Phuket är värt osv..

Tror inte du vet liknande om de andra här i tråden.
2015-10-11, 13:04
Medlem
Howarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Hey. Verkar som att det börjar bli svårt för säljare att få de priser de suktar efter i en del närförorter i Stockholm nu. Om man tittar på hur det går på booli. Lägenheter som budas upp bara för att läggas ut igen en vecka senare mm...

Jag tycker mig också ha noterat det där. Jag har hittills bara några enstaka fall jag hittat, men där lägenheter läggs upp med betydligt lägre utgångspriser än vad de varit tidigare i år. Jag är tveksam till om det säger något om marknaden i stort, men någonting betyder det väl i alla fall.
2015-10-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Howark
Jag tycker mig också ha noterat det där. Jag har hittills bara några enstaka fall jag hittat, men där lägenheter läggs upp med betydligt lägre utgångspriser än vad de varit tidigare i år. Jag är tveksam till om det säger något om marknaden i stort, men någonting betyder det väl i alla fall.
Ja. Förstår egentligen inte varför man inte förbjuder arrangerade budgivningar på bostäder. Det är ju inte någon auktion med antikviteter det handlar om. Tror de flesta skulle tycka det var skönt om budgivningarna försvann. Men det är väl med mäklarna som med bankerna -- självreglering funkar inte och politikerna vågar inte pilla på korthuset.
Senast redigerad av gladakatten 2015-10-11 kl. 13:20.
2015-10-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Howark
Jag har undrat när krisrubrikerna i media ska börja få inverkan, möjligt att den dagen är kommen nu. Förutom räntor och amorteringskrav är psykologi en viktig faktor för prisläget. Tror dock att vi kommer se en rush i vår innan amorteringskravet börjar gälla så en tvekan nu blir kortvarig.
2015-10-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Det ger alltså 75kr i månaden. Ser du det som ett märkbart tillskott? Styvt 10000 på 10 år. Känns det som att det skulle kunna förändra förutsättningarna för nån som ska köpa sin första lägenhet i ett storstadsområde?

Ja 75 kr i månaden måste anses som bra tillskott om man har 15k netto i lön, men det är ju framförallt på sikt det handlar om, sparar du som i detta fallet 1500:- i månaden med 5% avkastning i 10 år så blir det så blir det 232 000:-

Men förstår att du med ditt resonemang tycker att "bara" 75 kr i avkastning i månaden,.. näää då "unnar" jag mig saker istället.
2015-10-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Ja. Förstår egentligen inte varför man inte förbjuder arrangerade budgivningar på bostäder. Det är ju inte någon auktion med antikviteter det handlar om. Tror de flesta skulle tycka det var skönt om budgivningarna försvann. Men det är väl med mäklarna som med bankerna -- självreglering funkar inte och politikerna vågar inte göra något.
Det står varje säljare fritt att sälja till fast pris men eftersom folk inte gör det kan man nog dra slutsatsen att säljarna inte önskar fasta priser.
2015-10-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om du får 5% i utdelning i ett kvalitetsbolag samtidigt som du får betala för att ha pengarna på banken. Är börsen "dyr" då?

Ja väldigt dyr, för om ett par år kan jag köpa samma aktie för 30-40% billigare pris.
Sedan så "har" jag inte pengarna på banken så att jag "får betala" för att ha dem där.
2015-10-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det går inte att pricka botten, även om man gärna vill göra det. Bäst gör man att löpande köpa aktier, annars kommer man få stå på stationen hela livet.

Har aldrig varit sig skrivit eller påstått att jag skall försöka pricka någon botten, vd får du det i från?

Däremot har jag en bestämd uppfattning om de bolag ja vill äga vad deras fundementala värde är och köper inte och betalar mer än vad de i själva verket är värda.
2015-10-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ja 75 kr i månaden måste anses som bra tillskott om man har 15k netto i lön, men det är ju framförallt på sikt det handlar om, sparar du som i detta fallet 1500:- i månaden med 5% avkastning i 10 år så blir det så blir det 232 000:-

Men förstår att du med ditt resonemang tycker att "bara" 75 kr i avkastning i månaden,.. näää då "unnar" jag mig saker istället.
Då räknar jag fel, hur räknade du ut 232000?
och ja, 75 kronor i månaden ser jag som en skitsumma.
2015-10-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Nu hittar du ju på. Det finns ingen som har 15 000 i månaden som kan köpa sig en "mångmiljonlägenhet" eller en femmiljoners-villa. Ja, det skulle vara om man har en onormalt stor kontantinsats då. Men det tenderar de flesta som tjänar 15k i månaden att inte ha, av helt naturliga skäl. Ska du försöka göra målande exempel i framtiden är det en fördel om de har någon förankring i verkligheten.

Blir räntan 15% någon gång de närmaste femton åren äter jag upp min hatt.

Tar du illa vid dig av "vischan" och ser det som ett personangrepp så tar du kränkt till en helt ny nivå. Men ok, ditt hus ligger sannolikt inte särskilt centralt.

Jag har inte 50% skuldsättningsgrad, jag har 42%. Tjänar mindre än 40k netto. Ser mig inte heller som någon storfräsare, vad det nu har med saken att göra. Min skuldsättningsgrad är en kombination av stor kontantinsats och bra värdeökning.

Därav att jag tror på en viss stagnation, den prisökningen som sker årligen nu är orimlig och kan inte fortsätta i all framtid. Jag hoppas att skriverierna i media nu hjälper till med detta. Men, jag tror inte på någon krasch. Utplaning och viss stabilisering, ja. Krasch? Nej.

Mycket text.. men du glömde svara på om du tror priserna stiger eller sjunker om det vore 15% ränta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in