2015-10-11, 10:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Jag kommer väl ångra mig gruvligt som ger mig in i den här debatten men det är så svårt att låta folk tala oemotsagda.

Bajsboo, du är fast övertygad om att vi har en bubbla som kommer spricka (snart?). Har du försökt få ta tag i en hyresrätt i Stockholm eller Göteborg de senaste åren utan att ha sparad kötid? Har du varit på visning av en hyfsat centralt belägen bostadsrätt i samma städer de senaste åren? Varit med i en budgivning? Att ditt hus kostade 1,5 miljoner tyder på att du bor på vischan och att svaret troligtvis är nej.

Kan man istället svara ja på ovan frågor vet man att de få hyreslägenheter som är lediga har typ 7132 intressenter och att man själv högst troligt är sist i den kön. Man vet också att visningarna är så välbesökta att besökarna får delas upp i grupper för att mäklaren ska kunna ge alla en rättvis chans att ställa frågor. Om det nu ens blir någon visning, hälften försvinner innan dessa ens hunnit bli verklighet. Blir det budgivning kan du räkna med att priset går upp åtminstone 25%, om inte mer. Så, varför är det så här?

Billiga räntor och ränteavdrag hjälper så klart till i viss del. Men det största problemet är den stora bristen på bostäder i relation till efterfrågan. I de centrala delarna och i populära villaområden finns det alltid folk som kan betala, och de som är med och leder budgivningarna har råd även med 4% ränta. Dessa lägenheterna och villorna kan mycket väl stanna av lite i sin procentuella prisökning, men någon krasch har jag svårt att föreställa mig. Angående ränteavdraget är det en faktor som spelar in men jag känner då INGEN som räknar med det i sina kalkyler, återbetalningen kommer som en kul bonus lagom till sommaren. Pengar som går till en liten resa, nöjen och sprit. Men inget livsnödvändigt.

Nej, så länge som efterfrågan extremt mycket överstiger tillgången på bra objekt i storstäderna så kommer inte priserna sjunka. Det är helt orimligt.

Ps. Bajsboo, hoppa över personliga angrepp i stil med bolånetorsk. Under 30, lgh i storstad, <50% belåning, sparade pengar, väntar fint arv i framtiden etc. så jag är knappast i riskzonen. Det innebär ju dock inte att jag tycker om att måla fan på väggen för alla andra, som du gör.
Problemet är bara att lönerna inte är så mycket högre netto i storstäderna, det gör att priserna där och belåningen stiger raskt. Har vi 15 % ökningstakt så har vi dubblade priser på 5 år, det gör att känsligheten stiger kraftigt för kostnadsökningar och/eller inkomstminskningar.
Att det här kommer bäras av efterfrågan är bara att glömma på sikt, det är billiga lån som är nyckeln.
2015-10-11, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Med köp och renoverigar så kostade huset mig ca 1,5 miljoner, är värderat till ca 1,8 miljoner idag.
För dig kanske 1,5 miljoner "kosta knappt något" men för mig är 1,5 miljoner enormt mycket pengar. Jag har under 900 000:- i skuld idag och om max 7 år är jag skudfri.

Jag tycker det är rätt lite för en bostad ja och tycker det är något som en äldre person skall klara av att köpa utan lån om det är något som den personen tycker är viktigt. Speciellt om det är en person som i var och varannat inlägg pratar om hur bra ekonomi denna har och säger hur han vill vara skuldfri.

Citat:
Försöker inte trycka ned någon utan har bara ett barskt sätt att uttrycka mig men egentligen är det i all välmening.

Det är därför du glatt säger att 20 åringar som får hjälp av sina föräldrar till sin bostad måste växa upp eftersom du som är 15-20(?) år äldre lyckades köpa ett billigt hus med bara 50% belåning? Är ni kanske dessutom 2 som köpt huset tillsammans? Med tanke på att du sagt att du har barn och fru.
2015-10-11, 10:18
Medlem
Citat:
Bajsboo, du är fast övertygad om att vi har en bubbla som kommer spricka (snart?). Har du försökt få ta tag i en hyresrätt i Stockholm eller Göteborg de senaste åren utan att ha sparad kötid? Har du varit på visning av en hyfsat centralt belägen bostadsrätt i samma städer de senaste åren?

Att vi har en bubbla är tydligt, du kan inte slå upp en ekonomisida utan att det där går att läsa om experter som varna och vill finna lösningar för att förhindra att bubblan spricker. Bara den senaste månaden så har det skrivits mer om sänkta ränteavdrag, amorteringskrav än vad det före det skrivits om detta på 30 år.

Varför skulle jag försöka få tag på en hyreslägenhet i Stockholm eller Göteborg? Hela min poäng är att utbilda dig till något som gör att du kan jobba vart som helst och inte ha så dåliga utbildningar så du måste flytta till ett område där de anställer folk bara de har 2 armar och 2 ben.
2015-10-11, 10:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Sant. Men i praktiken behöver du 250000 i insats för en lägenhet i ytterkommun i storstäderna. Hur lång tid tror du själv att det tar för en ung person att spara ihop 250k skattade kronor? 7-10 år tippar jag. Då är man närmare 30 innan man kan köpa sin första bostad.

Du tror alltså att en person som bor hemma bara kan spara ca 2000-3 000 kr i månaden?

Ger man sig fan på att skaffa en bostad så kan nog de flesta spara betydligt mer än så, även med vanlig lön.
2015-10-11, 10:20
Medlem
Citat:

Billiga räntor och ränteavdrag hjälper så klart till i viss del.

Haha så de hjälper till en viss del.. så om vi höjer räntan till 15% så blir det kanppt någon skillnad

Tror du bostäder blir billigare eller dyrare om räntan höjs till 15%
2015-10-11, 10:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att vi har en bubbla är tydligt, du kan inte slå upp en ekonomisida utan att det där går att läsa om experter som varna och vill finna lösningar för att förhindra att bubblan spricker. Bara den senaste månaden så har det skrivits mer om sänkta ränteavdrag, amorteringskrav än vad det före det skrivits om detta på 30 år.
att ta bort ränteavdragen har jag hört sedan jag köpte min första bostad på 90-talet och amorteringskraven förstår jag mig inte riktigt på.

Vi har ju för sjutton redan amorteringskrav?! Vad är problemet? De som har mycket lån amorterar ju också.

Citat:
Varför skulle jag försöka få tag på en hyreslägenhet i Stockholm eller Göteborg? Hela min poäng är att utbilda dig till något som gör att du kan jobba vart som helst och inte ha så dåliga utbildningar så du måste flytta till ett område där de anställer folk bara de har 2 armar och 2 ben.
Jo men det är inte realistiskt att alla ska bo i en obelånad bunker i buschen. Och det kommer inte att hända heller. Folk kommer dra sig mot de större städerna eftersom det är där jobben finns och folk trivs.
2015-10-11, 10:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Haha så de hjälper till en viss del.. så om vi höjer räntan till 15% så blir det kanppt någon skillnad

Tror du bostäder blir billigare eller dyrare om räntan höjs till 15%

När tror du räntan blir 15%?
2015-10-11, 10:23
Medlem
Citat:
Du kan tycka vad du vill men verkligheten är som den är, man kan INTE köpa saker man inte har råd med så enkelt är det bara. Har man 15k i nettolön så kan man inte köpa en 5 miljoners villa, så enkelt är det bara, sedan att folk vill, tycker det är deras rättighet, "vill unna sig" något är en helt annan sak. Är samma folk som när de sedan sitter i skiten som kommer att skylla på banken som lånade ut pengarna.

Och JA en som bor kvar hemma hos sina föräldrar eller för den delen bor i en pytteliten billig studentlägenhet och bygger upp sin ekonomi, bygger upp sin karriär är vuxen medan den som tar sig ett butiksbiträdesjobb och sedan tycker att de har rätt att "unna sig" en mångmiljonlägenhet centralt har inte vuxit upp och lär förmodligen aldrig heller växa upp. Dessa kommer bli andra klassens medborgare till slut, sådana som kallas whitetrash på andra sidan pölen.
Det allra sjukaste är att när de väl förstört sina egna liv så är de så missnöjda på allt så då missnöjesröstar de på populist partier och på så sätt fördärva för landet ännu mer.

Men alla blir ju salig på sin tro, lär du dina ungar att det är allas rättighet att få "unna sig" saker så lär jag mina att man måste förtjäna saker.
Min fråga var om du ansåg att de som bodde kvar hemma hos mamma och pappa då hade "vuxit upp" till skillnad från de som flyttade hemifrån och fick hjälp av föräldrarna med lån.
2015-10-11, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du tror alltså att en person som bor hemma bara kan spara ca 2000-3 000 kr i månaden?

Ger man sig fan på att skaffa en bostad så kan nog de flesta spara betydligt mer än så, även med vanlig lön.
Nej jag förutsatte att de skaffat ett andrahandsboende och hade räkningar som alla andra.
2015-10-11, 10:25
Medlem
Citat:

Ps. Bajsboo, hoppa över personliga angrepp i stil med bolånetorsk.

jaha, så man får inte kalla dig för bolånetorsk men du har rätt att påstå att jag bor på "vischan"

Och självkalrt har du 50% skuldsättningsgrad, säkert har du 40k netto oxå.. för här på Flashback så är det ju bara storfräsarna som hänger

Men har du 50% skuldsättningsgrad pga att du amorerat hårt, hade stor kontantinsats eller på grund av en sjuklig "värde"stegring på din bostad?
2015-10-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Jag tror på fortsatt stigande bostadspriser. Visst, politik och psykiskt beteende kan styra bostadspriserna, men till skillnad från övriga affärer så är bostaden ett nödvändigt ont. Alla som är inne i bostadsmarknaden gör bra pengar på sitt boende och är fortsatt kapitalstarka vid nästa bostadsköp. Det är svårt för dom som inte är inne i bostadsmarknaden. Affärer handlar i grunden om marknad och efterfrågan, som det ser ut de närmsta åren kommer efterfrågan öka. Jag kan anses vara en bolånetorsk då jag tjänar 500k/år och har över 3 miljoner i lån på två lägenheter varav en i sthlm. Tror på ökade bostadspriser med tanke på att räntan kommer vara låg många år framöver. Mvh Xplayer

http://www.di.se/finansiell-information/telegram/?NewsId=040250e1-79af-4e66-a1b2-f20dec67e73f

Så bostäderna var inte ett nödvändigt ont i Köpenhamn, Spanien, USA osv.. eftersom priserna rasade där?
2015-10-11, 10:28
Medlem
Citat:

Det är väl relevant att använda Sthlm och Gbg som exempel eftersom de är de största städerna och därmed de orter där störst antal personer har problem. Bastuträsk har förvisso en kortare kötid men om fem hushåll flyttar dit så är alla lägenheter uthyrda och kommer inte svälja fler bostadslösa.
Vilka yrken syftar du på som man kan utbilda sig till och få jobb varsomhelst?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in