2015-10-11, 12:33
Medlem
Hey. Verkar som att det börjar bli svårt för säljare att få de priser de suktar efter i en del närförorter i Stockholm nu. Om man tittar på hur det går på booli. Lägenheter som budas upp bara för att läggas ut igen en vecka senare mm...

Angående hyresrätter finns ju ganska gott om att hyra. Det är bara lägenheter med besittningsrätt och låg hyra i bra läge som det är kö till. Men det är ju så det ser ut i resten av världen också...
2015-10-11, 12:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag kan posta en väldigt enkel lösning:
Investera 10% av din nettolön.
Amortera 20% av din nettolön.

Efterhand som dina inveseringar ger utdelning och dina skulder kostar mindre och mindre så ökar din inkomst månad för månad.. ett självspelande piano

om du kan, varför inte istället lägga 30% av inkomsten i utdelningsaktier istället?

Amorteringen ger betydligt mindre tillbaka än vad direktavkastningen på aktierna ger. Behöver du pengar av någon anledning kan du alltid sälja aktierna och amortera istället.
2015-10-11, 12:34
Medlem
Citat:
Så vad tycker du vore bättre att göra istället menar du (och detta menar jag som en helt seriös fråga, vill gärna veta vad andra tycker och varför)?

Jag säger inte att du bör göra något annorlunda, jag säger att det finns många sätt att göra det på som inte behöver vara sämre. Du å andra sidan har ju gång på gång klankat ned på folk som tänker annorlunda än dig.

Jag är helt nöjd med min situation och lär inte förändra den nämnvärt i framtiden (förutom att jag får markant ökad inkomst med tiden vilket gör att mer och mer läggs undan). Det systemet har gett mig en rätt bra ekonomi trots att jag inte fyllt 30 ännu. Det finns som sagt flera "rätta svar" på hur man skall agera ekonomiskt här i livet.

Jag tycker som sagt mest det är intressant att du försöker framhäva just din ekonomi som något föredömme som alla borde följa, när det garanterat sitter många här inne med likvärdiga eller bättre förhållanden.
Senast redigerad av Akt 2015-10-11 kl. 12:38.
2015-10-11, 12:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Räneavdragen bör skippas helt och hållet så fort som möjligt.
Tycker det räcker med en amorteringsplan som gör att man är skuldfri på sin 60 årsdag.

Varför måste man vara skuldfri? För att göra sina barn stormrika eller?
2015-10-11, 12:36
Medlem
Citat:
Vilka argument är det som inte håller?
Hur folk ska agera för att få tillgång till ett rimligt prissatt boende.
2015-10-11, 12:38
Medlem
Citat:
Blir effekt från första stund.
Sparar en med 15k netto 10% av lönen så har han ju en månadslön på banken efter 10 månader, samma sak för den som har 150k i månaden.
Så på 15000 efter 10 månader har du en avkastning som gör nån skillnad för dig? Hur mycket ungefär skulle de 15000 avkasta?
2015-10-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
att man ska amortera så våldsamt, när man får så mycket mer av att investera i utdelningsaktier exempelvis.

Och sedan passar det inte alla att spara på det där sättet. Det funkar i din bunker i buschen, men inte i storstaden där boendekostnaderna är betydligt högre.

Du tycker 20% av nettolönen är "våldsamt" personligen tycker jag det är för lite.

Jag är inte intresserad av att köpa utdelningsaktier just nu för de är helt enkelt för dyra, när OMXSPI går under 350 kommer jag bli intresserad igen och när den går under 300 så kommer jag börja storhandla.
Ingen kan veta när börsfallen kommer men rimligtvis började nedgången den 27 april i år, så bottnar kanske om 1,5-2 år, om 2 år har jag amorterat ytterliggare 200k på villan så då finns ju till och med möjligheten att låna på villan om det blir riktigt billigt..
Men den tiden den sorgen.

Sedan så bor jag inte i en bunker i bushen utan i en stor villa i tegel med 4 etage, annat det än att bo i en frigolitlåda med 2 rum och kök
2015-10-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Hur folk ska agera för att få tillgång till ett rimligt prissatt boende.

Jobba hårt och spara hårt.
2015-10-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Så på 15000 efter 10 månader har du en avkastning som gör nån skillnad för dig? Hur mycket ungefär skulle de 15000 avkasta?

Minimum 5% men förmodligen 7-8% över tid.
2015-10-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
BajsBoo, du säger att man inte ska köpa bostad i Stockholm. Vad rekommenderar du personer som är födda inom regionen att göra som har hela sin släkt och vänner i Stockholm att göra?
För dessa personer så är vänskapen, närheten till familjen o.s.v mer värt än 2 miljoner (som räcker till en etta). Likaså om du är föräldrar till en sådan person. Du vill bo förhållandevis nära din son/dotter och det får kosta så mycket som det krävs.

Vill de bo i Stockholm får de väl göra det, inte jag som kommer ligga sömnlös när räntorna stiger.
Att tro att mina barn kommer bo i närheten av var vi bor idag är naivt, tror inte ens de kommer att bo i Sverige under stora tider.
2015-10-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
om du kan, varför inte istället lägga 30% av inkomsten i utdelningsaktier istället?

Amorteringen ger betydligt mindre tillbaka än vad direktavkastningen på aktierna ger. Behöver du pengar av någon anledning kan du alltid sälja aktierna och amortera istället.

Över en livstidsinkomst kommer jag lägga betydligt mer än 30% av min inkomst på utdelningsaktier (en stor del av utdelningarna kommer också att hamna där).
Men när börsen är dyr (som nu) så köper jag inget eller lite. när den är billig så köper jag för allt vad jag har.
Aktierna kommer aldrig säljas för vare sig amorteringar eller annat, de kommer bara att säljas om bolaget ändrar på något som gör att jag inte tror på de längre. Däremot skulle jag kunna tänka mig att amortera med utdelningar eller använda till annan konsumtion.
2015-10-11, 12:50
Medlem
Citat:
Minimum 5% men förmodligen 7-8% över tid.
Det ger alltså 75kr i månaden. Ser du det som ett märkbart tillskott? Styvt 10000 på 10 år. Känns det som att det skulle kunna förändra förutsättningarna för nån som ska köpa sin första lägenhet i ett storstadsområde?
Senast redigerad av intemittnamn 2015-10-11 kl. 12:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in