2015-10-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Svenskarna kan i den bemärkelsen att ingen lag hindrar dem. Däremot kan de inte praktiskt sett eftersom det inte finns såna jobb eller uppdrag i nån större mängd.

Jag pratar inte om "svenskarna" jag pratar om dig och mig och de som skriveer i tråden. De som skriver i tråden är förhoppningsvis lite mer intresserade av ekonomi än gemene man i Sverige.

Du kunde lika väl skrivit att alla kan inte bli mellanchefer utan det måste finnas lokalvårdare oxå.. jag kunde då svarat att det har du rätt i men mitt mål är att vara/bli mellanchef och inte lokalvårdare, jag skall bara förstå och komma på vad jag skall göra för att bli mellanchef, läkare eller vad det nu kan vara man vill syssla med.
Du kan ju förstås svara då att det finns fler lokalvårdare än mellanchefer så därför tycker du att jag skall satsa på en lokalvårdarkarriär istället.
Ja kan ju då svara nääää, tack men föredrar nog att följa min egen dröm och inte jantes måsten
2015-10-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Men misstänker att du inte investerar pengarna du inte amorterar för, de flesta människor funkar så, de finner alltid något att bränna pengarna på och intalar sig att de minsann nästa månad eller nästa år då skall de börja investera sina pengar.
Bättre då att amortera en fast hög summa var månad som så att säga inte längre finns där för att kunna konsumera för.

Jo jag sparar och investerar pengarna. Varför skulle jag bränna pengar bara för att de finns där? Jag gillar dock din översittarattityd där alla andra gör fel.

Citat:
Eftersom jag både amorterar mycket, sparar mycket och lever ett gott liv så vet jag inte vad du menar med att jag inte sitter på alla svar?
Jag gör ju allt, jag säger inte att man skall investera/spara allt, jag säger inte att man skall amortera med allt, osv..
Så vad är det du exakt har problem med? Amorterar jag för mycket, för lite, sparar jag för mycket för lite?
Vad är det jag skall vikta om enligt dig?

Det var du som motsatte dig att jag inte amorterade med motivationen att det inte då genererar pengar. Jag upplyste dig om att det finns flera vägar att gå, alla har sina fördelar och nackdelar. Jag sitter t.ex. gärna med vissa lån så länge avkastningen på sparpengarna överstiger kostnaden på lånet (till rimlig risk), om det ändras i framtiden kan jag alltid amortera en klumpsumma. Man får alltid tänka på alternativkostnaden.
2015-10-11, 12:18
Medlem
Citat:
Nej men det lät ju så enkelt. Ungefär som många andra här postar enkla lösningar i teorin som är helt orealistiska.

Jag kan posta en väldigt enkel lösning:
Investera 10% av din nettolön.
Amortera 20% av din nettolön.

Efterhand som dina inveseringar ger utdelning och dina skulder kostar mindre och mindre så ökar din inkomst månad för månad.. ett självspelande piano
2015-10-11, 12:23
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om "svenskarna" jag pratar om dig och mig och de som skriveer i tråden. De som skriver i tråden är förhoppningsvis lite mer intresserade av ekonomi än gemene man i Sverige.

Du kunde lika väl skrivit att alla kan inte bli mellanchefer utan det måste finnas lokalvårdare oxå.. jag kunde då svarat att det har du rätt i men mitt mål är att vara/bli mellanchef och inte lokalvårdare, jag skall bara förstå och komma på vad jag skall göra för att bli mellanchef, läkare eller vad det nu kan vara man vill syssla med.
Du kan ju förstås svara då att det finns fler lokalvårdare än mellanchefer så därför tycker du att jag skall satsa på en lokalvårdarkarriär istället.
Ja kan ju då svara nääää, tack men föredrar nog att följa min egen dröm och inte jantes måsten
Nej, diskussionen har hela tiden gällt folk i allmänhet och det finns säkert 15 inlägg där jag angett att det gäller "folk" "unga" "ungdomar" boende i "Sthlm och Gbg" Debattörerna i tråden diskuterar inte sin egen privata situation. Det är dock uppenbart att du försöker låtsas det eftersom dina argument inte håller.
2015-10-11, 12:25
Medlem
Citat:

Efterhand som dina inveseringar ger utdelning och dina skulder kostar mindre och mindre så ökar din inkomst månad för månad.. ett självspelande piano
Och hur lång tid tar det för nån med 15000 ut får en ökad inkomst som ger nån effekt?
2015-10-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jo jag sparar och investerar pengarna. Varför skulle jag bränna pengar bara för att de finns där? Jag gillar dock din översittarattityd där alla andra gör fel.

Det var du som motsatte dig att jag inte amorterade med motivationen att det inte då genererar pengar. Jag upplyste dig om att det finns flera vägar att gå, alla har sina fördelar och nackdelar. Jag sitter t.ex. gärna med vissa lån så länge avkastningen på sparpengarna överstiger kostnaden på lånet (till rimlig risk), om det ändras i framtiden kan jag alltid amortera en klumpsumma. Man får alltid tänka på alternativkostnaden.

Det är ju det jag gör.

Har lån på en hyresfastighet där hyresgästerna betalar räntor och amortering plus för framtida underhåll plus en liten lön till mig.

Amorterar mycket på min privata villa.

Minst 10% av nettolönen går var månad in i aktiedepån.

Samtidigt så har jag allt jag vill ha, äter gott, reser från svenskavintern ett par månader.

Har även överdrivet tilltagna försäkringar (livförsäkringarna kommer jag dumpa när villan är betald).

Så vad tycker du vore bättre att göra istället menar du (och detta menar jag som en helt seriös fråga, vill gärna veta vad andra tycker och varför)?
2015-10-11, 12:28
Medlem
Citat:
Det är dock uppenbart att du försöker låtsas det eftersom dina argument inte håller.

Vilka argument är det som inte håller?
2015-10-11, 12:30
Medlem
Citat:
Och hur lång tid tar det för nån med 15000 ut får en ökad inkomst som ger nån effekt?

Blir effekt från första stund.
Sparar en med 15k netto 10% av lönen så har han ju en månadslön på banken efter 10 månader, samma sak för den som har 150k i månaden.
2015-10-11, 12:30
Medlem
Citat:
Sant. Men i praktiken behöver du 250000 i insats för en lägenhet i ytterkommun i storstäderna. Hur lång tid tror du själv att det tar för en ung person att spara ihop 250k skattade kronor? 7-10 år tippar jag. Då är man närmare 30 innan man kan köpa sin första bostad.
Ja, jag tycker också att priserna är på tok för höga. Tycker vi ska införa 30 års amorteringskrav och halverat ränteavdrag på en gång.
2015-10-11, 12:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vilka argument är det som inte håller?

att man ska amortera så våldsamt, när man får så mycket mer av att investera i utdelningsaktier exempelvis.

Och sedan passar det inte alla att spara på det där sättet. Det funkar i din bunker i buschen, men inte i storstaden där boendekostnaderna är betydligt högre.
2015-10-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Ja, jag tycker också att priserna är på tok för höga. Tycker vi ska införa 30 års amorteringskrav och halverat ränteavdrag på en gång.

Räneavdragen bör skippas helt och hållet så fort som möjligt.
Tycker det räcker med en amorteringsplan som gör att man är skuldfri på sin 60 årsdag.
2015-10-11, 12:32
Medlem
Citat:

BajsBoo, du säger att man inte ska köpa bostad i Stockholm. Vad rekommenderar du personer som är födda inom regionen att göra som har hela sin släkt och vänner i Stockholm att göra?
För dessa personer så är vänskapen, närheten till familjen o.s.v mer värt än 2 miljoner (som räcker till en etta). Likaså om du är föräldrar till en sådan person. Du vill bo förhållandevis nära din son/dotter och det får kosta så mycket som det krävs.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in