Citat:
Ursprungligen postat av
Akt
Jo jag sparar och investerar pengarna. Varför skulle jag bränna pengar bara för att de finns där? Jag gillar dock din översittarattityd där alla andra gör fel.
Det var du som motsatte dig att jag inte amorterade med motivationen att det inte då genererar pengar. Jag upplyste dig om att det finns flera vägar att gå, alla har sina fördelar och nackdelar. Jag sitter t.ex. gärna med vissa lån så länge avkastningen på sparpengarna överstiger kostnaden på lånet (till rimlig risk), om det ändras i framtiden kan jag alltid amortera en klumpsumma. Man får alltid tänka på alternativkostnaden.
Det är ju det jag gör.
Har lån på en hyresfastighet där hyresgästerna betalar räntor och amortering plus för framtida underhåll plus en liten lön till mig.
Amorterar mycket på min privata villa.
Minst 10% av nettolönen går var månad in i aktiedepån.
Samtidigt så har jag allt jag vill ha, äter gott, reser från svenskavintern ett par månader.
Har även överdrivet tilltagna försäkringar (livförsäkringarna kommer jag dumpa när villan är betald).
Så vad tycker du vore bättre att göra istället menar du (och detta menar jag som en helt seriös fråga, vill gärna veta vad andra tycker och varför)?