2015-10-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Är du medveten om att människan har haft kunskap om att jorden är rund långt längre än NASA existerat?

Och hur kan man vara så urbota blåst så att man tror att NASA kan "ljuga" om något som är fruktansvärt enkelt att kontrollera? Jag och de flesta med naturvetenskaplig utbildning kan väldigt enkelt själva ta reda på om jorden är platt eller rund - vad NASA säger och tycker är i sammanhanget oväsentligt.

Ni kan fortsätta att gömma er bakom era "naturvetenskapliga utbildningar" hur mycket ni vill. Folk vaknar äntligen upp och vågar börja lita på intuition och logik istället för falsk indoktrinering.

Jag frågar också dig:

Är det din absoluta övertygelse att jorden som vi bor på är en rund boll som snurrar runt i en enorm hastighet (som vi inte märker nånting av) där vissa alltså lever sina liv upp-och-ner eller på sniskan?
Citera
2015-10-11, 12:15
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
De falska foton som visas upp som "bevis" på att jorden är en snurrande boll kommer från NASA. Därför är det relevant i sammanhanget att poängtera att NASA och ISS är ett skämt och att det inte går att lita på dessa lögnare som någon trovärdig källa till jordens form.

Varför skriver du inte så här: Kunskapen om att jorden är en snurrande boll i ditt inlägg? Varför skriver du "Kunskapen om att jorden är rund"?

Jorden är troligtvis rund (en cirkel); ytan som vi bor på är i grunden en plan cirkulär yta med någon form av kupol ovanför.

Får jag fråga dig:

Är det din absoluta övertygelse att jorden som vi bor på är en rund boll som snurrar runt i en enorm hastighet (som vi inte märker nånting av) där vissa alltså lever sina liv upp-och-ner eller på sniskan?

Boll är inte applicerbart då det beskriver ett klot avsett för sport, vilket bevisar min tes att du saknar förmåga för att förstå veteskapliga beskrivningar och därför gnäller du mot det du inte förstår.

Jorden är en klotformad himlakropp likt andra planeter och månar. De andra himlakropparna går att observera med amatörteleskop liksom ISS eller menar du att NASA spänt upp en skärm och projecera bilder som lurar oss??

Genom att vi kan flyga runt jorden behövs inte NASA som källa på jordens utformning. Dessutom är krökningen av jorden mätbar, vilket forkare gjorde låååångt innan NASA vilket förklarats i tråden men som du inte har intellektuella förmågan att läsa.

Ja jorden är en klotformad himlakropp som snurrar och med en hastighet roterar runt solen utan att vi direkt märker det. Upp och ner beror på referensystem, i rymden finns inget upp och ner eller på sniskan per definition vilket du vetat om du gått i skola!
Citera
2015-10-11, 12:17
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jorden är troligtvis rund (en cirkel); ytan som vi bor på är i grunden en plan cirkulär yta med någon form av kupol ovanför.

Får jag fråga dig:

Nej jorden är inte platt utan den är en sfär. Det är något vi känt till mycket längre än NASA har funnits: https://sv.wikipedia.org/wiki/Eratosthenes
Du kan, om du vill, väldigt enkelt upprepa Eratosthenes experiment för att på så sätt skaffa dig en egen uppfattning.

Och ja, det är inte bara min övertygelse utan det är något jag vet. Det handlar inte om tro utan det handlar om kunskap.

Och att du tror att man lever "upp-och-ner" visar med all tydlighet att du har enorma kunskapsbrister och en väldigt förvirrad uppfattning om verkligheten.
Citera
2015-10-11, 12:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Folk vaknar äntligen upp och vågar börja lita på intuition och logik istället för falsk indoktrinering.

Jösses, hur kan du nämna logik och platt jord samtidigt? Vet du ens vad logik är?

Att tro på en platt jord är fullständigt ologiskt och att blint tro på YT-klipp är att bli indoktrinerad.

Jag förslår att du skaffar dig lite egen kunskap för att på så sätt kunna avgöra vad som är sant och inte. Sluta vara så fruktansvärt godtrogen.
Citera
2015-10-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Boll är inte applicerbart då det beskriver ett klot avsett för sport, vilket bevisar min tes att du saknar förmåga för att förstå veteskapliga beskrivningar och därför gnäller du mot det du inte förstår.

Jorden är en klotformad himlakropp likt andra planeter och månar. De andra himlakropparna går att observera med amatörteleskop liksom ISS eller menar du att NASA spänt upp en skärm och projecera bilder som lurar oss??

Genom att vi kan flyga runt jorden behövs inte NASA som källa på jordens utformning. Dessutom är krökningen av jorden mätbar, vilket forkare gjorde låååångt innan NASA vilket förklarats i tråden men som du inte har intellektuella förmågan att läsa.

Ja jorden är en klotformad himlakropp som snurrar och med en hastighet roterar runt solen utan att vi direkt märker det. Upp och ner beror på referensystem, i rymden finns inget upp och ner eller på sniskan per definition vilket du vetat om du gått i skola!

Ja, vi kan flyga runt jorden, men då flyger vi runt i en cirkel ovanför den plana ytan och inte runt, eller på utsidan av, ett klot (om vi nu ska hålla på och märka ord på det sättet).

Det finns ingen krökning av jorden - vatten planar alltid ut sig i slutändan vilket bara är ETT bevis på att vi lever på en plan yta där himlavalvet, solen och månen etc är i rörelse medans jorden är stationär/stillastående.

Det finns dagar då det är absolut vindstilla på vissa platser och man kan då se hur sjöar och åar ligger totalt spegelblanka. Hur kan detta vara möjligt om jorden snurrar runt i en hastighet av cirka 1700 km i timmen?

Det går så klart att se andra himlakroppar med teleskop, men deras utseende eller form är ju inget bevis på jordens form. Mycket av det som vetenskapen säger om himlakropparna är förmodligen lögner och påhitt. Bilder på andra planeter som NASA presenterar för oss t ex är ju uppenbara CGI. De går lätt att se hur falska de är.

Följande video är intressant:

NASA and modern astronomy claim that stars are actually distant suns trillions of miles away, complete with their own solar systems, planets and moons. In the following video I zoom in on several stars using a Nikon Coolpix P900, the world's longest optical/digital zoom camera to find out for myself. (Kopierad text från beskrivningen)

https://www.youtube.com/watch?v=PZLf52DQjPc

Så vad är stjärnor egentligen? Jag tror att de är NÄRA jorden innanför eller strax ovanför kupolen - alltså inte långt långt ute i rymden nånstans som det påstås.

Varför skulle en sådan organisation som NASA hålla på och visa upp falska bilder och filmer som bevis om det inte var så att de försöker sprida och hålla liv i lögner?

PS. Skolan är ett hjärntvätteri av värsta tänkbara sort - ett fängelse som har till uppgift att döda all form av eget tänkande och även släcka ner det högre medvetandet.
Citera
2015-10-11, 13:49
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Det finns dagar då det är absolut vindstilla på vissa platser och man kan då se hur sjöar och åar ligger totalt spegelblanka. Hur kan detta vara möjligt om jorden snurrar runt i en hastighet av cirka 1700 km i timmen?

Är du 100% seriös nu?

Om du är det så har du nyligen bevisat för allt och alla att du inte går att se på som en seriös människa.
Citera
2015-10-11, 15:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det finns ingen krökning av jorden
Att jorden kröker sig går inte ens att ifrågasätta. Vi har hur många bevis som helst för detta. Och ja, även havsytan kröker sig vilket är extremt lätt att bevisa.

Citat:

Därför att vattnet i sjöar och åar inte accelererar, det är bara förändringar i hastighet som påverkar en kropp.

Har du någonsin druckit en glas vatten samtidigt som du flyger i 900km/h? Kanske kikat på hur vattnet ser ut i glaset? Eller funderat på hur det känns att åka i 900km/h?

Citat:
Så vad är stjärnor egentligen? Jag tror att de är NÄRA jorden innanför eller strax ovanför kupolen - alltså inte långt långt ute i rymden nånstans som det påstås.

Du kanske inte känner till det men vi kan faktisk mäta avståndet till stjärnorna. Vi vet hur långt bort de är - på så sätt slipper vi tro en massa skit.
Citera
2015-10-11, 21:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ni kan fortsätta att gömma er bakom era "naturvetenskapliga utbildningar" hur mycket ni vill.

Varför detta enorma förakt mot kunskap?

Genom kunskap kan du själv skaffa dig en egen uppfattning om t.ex jorden är platt eller ett klot. Kunskap innebär att du eller någon annan stolle inte kan lura mig att tro att jorden är platt, kunskap innebär att du slipper gissa och tro. Kunskap innebär att jag vet att du har jättefel när du lite förvirrat tror att det "finns ingen krökning av jorden". Vår kunskap gör att vi kritiskt kan granska NASA, vår kunskap ger oss makt att granska och värdera vår omgivning inklusive "makthavare".

Du å andra sidan har enorma kunskapsbrister vilket betyder att du blir väldigt lätt att manipulera. Du sväljer blint och okritiskt vad andra säger av den enkla anledningen att du saknar verktyg för att ifrågasätta. Du blir en lättledd och lättstyrd mähä som blint litar på andra. Om alla vore som dig skulle vi leva kvar på medeltiden, tro att det finns troll, bota sjukdomar med blodiglar och bränna oskyldiga kvinnor som häxor. Skrämmande...

Hade du ett uns av bildning skulle du slippa tro så mycket utan du skulle i stället veta. Vore inte det lite spännande som omväxling? Så du slipper fundera på " vad är stjärnor egentligen? Jag tror att de är NÄRA jorden...". Lite kunskap gör faktiskt att du kommer att veta var stjärnorna håller hus.
Senast redigerad av madtop 2015-10-11 kl. 21:29.
Citera
2015-10-11, 21:40
Medlem
Citat:
Nej jorden är inte platt utan den är en sfär. Det är något vi känt till mycket längre än NASA har funnits: https://sv.wikipedia.org/wiki/Eratosthenes
Du kan, om du vill, väldigt enkelt upprepa Eratosthenes experiment för att på så sätt skaffa dig en egen uppfattning.

Och ja, det är inte bara min övertygelse utan det är något jag vet. Det handlar inte om tro utan det handlar om kunskap.

Och att du tror att man lever "upp-och-ner" visar med all tydlighet att du har enorma kunskapsbrister och en väldigt förvirrad uppfattning om verkligheten.

Är ärligt nyfiken på hur du med sådan bombsäkerhet anser dig VETA att jorden är ett snurrande klot i rymden? Har du själv rest upp så pass högt att du har sett detta med dina egna ögon? Eller är det så att den kunskap/vetenskap som du hela tiden refererar till är något som du TROR på, att det är information som du har lärt dig och sedan tagit till dig som "din sanning"? Kanske är vetenskap din religion och du är orubblig i din tro precis som någon som är extremt religiös t ex?

Vad är det som säger att denna Eratosthenes drog en helt korrekt slutsats när han gjorde sitt experiment? Han kanske förbisåg något eller bara drog till med första bästa förklaring som han kom på. Experimentet med solstrålarna skulle eventuellt också kunna gå att applicera på platta-jorden-modellen om det är så att solen egentligen är mycket mindre än jorden t ex.
Citera
2015-10-11, 21:57
Medlem
Citat:

Genom kunskap kan du själv skaffa dig en egen uppfattning om t.ex jorden är platt eller ett klot. Kunskap innebär att du eller någon annan stolle inte kan lura mig att tro att jorden är platt, kunskap innebär att du slipper gissa och tro. Kunskap innebär att jag vet att du har jättefel när du lite förvirrat tror att det "finns ingen krökning av jorden". Vår kunskap gör att vi kritiskt kan granska NASA, vår kunskap ger oss makt att granska och värdera vår omgivning inklusive "makthavare".

Du å andra sidan har enorma kunskapsbrister vilket betyder att du blir väldigt lätt att manipulera. Du sväljer blint och okritiskt vad andra säger av den enkla anledningen att du saknar verktyg för att ifrågasätta. Du blir en lättledd och lättstyrd mähä som blint litar på andra. Om alla vore som dig skulle vi leva kvar på medeltiden, tro att det finns troll, bota sjukdomar med blodiglar och bränna oskyldiga kvinnor som häxor. Skrämmande...

Hade du ett uns av bildning skulle du slippa tro så mycket utan du skulle i stället veta. Vore inte det lite spännande som omväxling? Så du slipper fundera på " vad är stjärnor egentligen? Jag tror att de är NÄRA jorden...". Lite kunskap gör faktiskt att du kommer att veta var stjärnorna håller hus.

Menar du att du ställer dig kritisk till NASA och till makthavare? Eller menar du att du granskar deras info för att hitta saker som bekräftar din egen inlärda kunskap?
Citera
2015-10-11, 22:26
Medlem
Citat:

Du är rolig du

Tror du verkligen att jag bara sväljer blint och okritiskt vad andra säger? Självklart så tar jag in olika slags information, överväger, funderar fram och tillbaka innan jag bildar mig en egen uppfattning. Är rejält skeptisk i många fall och ifrågasätter ofta ofta. Men om du vill kalla mig för "ett lättstyrt mähä som blint litar på andra" så kan vi väl i så fall skicka tillbaka detta påstående till avsändaren och hävda att du är ett lättstyrt mähä som litar blint på allt det som vetenskapen tutar i dig ...

Tillägg: Sedan undrar jag varför just du, Madtop, i dina inlägg nästan alltid försöker styra över dessa samtal till att handla om MIG och hurdan jag är som person? Det är väl ämnet flat earth som vi ska diskutera här och därför anser jag inte att det hör till ämnet att du ägnar dig åt personliga (och extremt bristfälliga) analyser på det sättet som du ofta gör.
Senast redigerad av rosalotus 2015-10-11 kl. 22:31.
Citera
2015-10-11, 22:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Är ärligt nyfiken på hur du med sådan bombsäkerhet anser dig VETA att jorden är ett snurrande klot i rymden? Har du själv rest upp så pass högt att du har sett detta med dina egna ögon?
Saker kan finnas/ha skett utan att man själv har bevittnat det. Jag har inte sett Golden Gate Brigde med egna ögon eller varit med om andra världskriget, men jag finner ingen anledning att tvivla på det.

Kan du förklara varför polstjärnan endast syns från norra halvklotet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in