2015-10-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Saker kan finnas/ha skett utan att man själv har bevittnat det. Jag har inte sett Golden Gate Brigde med egna ögon eller varit med om andra världskriget, men jag finner ingen anledning att tvivla på det.

Kan du förklara varför polstjärnan endast syns från norra halvklotet?

Golden Gate Bridge finns det ju en massa foton på (som ser äkta ut) och man kan åka dit och kolla själv. De få foton som däremot finns på globjorden eller jordgloben är ju uppenbart fejkade och det är lite svårare att som privatperson resa ut i rymden för att kolla själv, istället måste man i så fall lita blint på att NASAs bilder är äkta och att de rymdfarare som vittnar om detta talar sanning. Detta ställer jag mig väldigt skeptisk till (och även många andra människor gör det också). Om man tittar med kritiska ögon på filmer från The International Space Station så blir det snart ganska uppenbart att detta är en HOAX med skådespelare som bara låtsas.

Angående polstjärnan så måste jag be att få återkomma med en kommentar vid ett senare tillfälle då detta är en detalj som jag inte har hunnit undersöka eller ta ställning till ännu.
Citera
2015-10-11, 22:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Om man tittar med kritiska ögon på filmer från The International Space Station så blir det snart ganska uppenbart att detta är en HOAX med skådespelare som bara låtsas.
Visa gärna hur det är "ganska uppenbart".
Citera
2015-10-11, 23:15
Medlem
Citat:
Visa gärna hur det är "ganska uppenbart".

Japp. Men det kan ta lite tid att leta fram dessa filmer. Återkommer en annan dag.

Postade dock tidigare idag en sådan film längre bak i tråden.
Citera
2015-10-12, 00:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Är ärligt nyfiken på hur du med sådan bombsäkerhet anser dig VETA att jorden är ett snurrande klot i rymden?
Det räcker t.ex med att veta hur vi navigerar när vi flyger. Eller mäta vinkeln till solen på olika platser. Eller titta på månen under en månförmörkelse. Eller titta på hur båtar försvinner vid horisonten. Eller kolla på GPS-mottagaren i mobilen. Eller räkna på månens omloppsbana. Eller titta på ESS. Eller kolla på ett fotografi. Eller mäta Coriolis effekten. Listan kan göras hur lång som helst...

Citat:
Eller är det så att den kunskap/vetenskap som du hela tiden refererar till är något som du TROR på,
Absolut inte. Och det är här ditt förakt mot vetenskap kommer in. Inom vetenskap så tror man inte, man vet. Genom att testa och utmana sina teorier så går man från tro till kunskap. Miljontals människor har genom hårt arbetet verifierat och prövat de teorier som finns. Och det har även jag gjort, jag vet genom teoretiska och praktiska studier att jorden är en sfär.

Citat:
Vad är det som säger att denna Eratosthenes drog en helt korrekt slutsats när han gjorde sitt experiment?
Därför det är miljontals människor som har granskat hans slutsatser. Om och om igen. Jag har själv gjort samma experiment och kommit till samma slutsats. Och ja, jag och alla andra har räknat rätt.
Citera
2015-10-12, 00:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
det är lite svårare att som privatperson resa ut i rymden för att kolla själv, istället måste man i så fall lita blint på att NASAs bilder är äkta och att de rymdfarare som vittnar om detta talar sanning. Detta ställer jag mig väldigt skeptisk till (och även många andra människor gör det också). Om man tittar med kritiska ögon på filmer från The International Space Station så blir det snart ganska uppenbart att detta är en HOAX med skådespelare som bara låtsas.

Angående polstjärnan så måste jag be att få återkomma med en kommentar vid ett senare tillfälle då detta är en detalj som jag inte har hunnit undersöka eller ta ställning till ännu.

Det finns massor med enkla experiment du kan göra själv för att konstatera att jorden är rund. Så nej, du behöver inte blint lita på NASA. Det fattas bara lite vilja från din sida.

Och ditt trams om HOAX och fejkade bilder är bara löjligt. Att du är "skeptisk" och "tittar med kritiska ögon" är helt ointressant. Kom med lite konkreta bevis i stället för "känsla".
Citera
2015-10-12, 23:40
Medlem
Bifogar denna intervju där många av de frågeställningar som nyligen togs upp här igår blir förklarade på ett bra och informativt sätt av någon som har forskat i ämnet flat earth under en längre tid. Det som presenteras är alternativa förklaringar som stödjer en platt jord. Så om man inte redan har tagit del av liknande info och bestämt sig för eller emot och är öppen för att åtminstone ge denna teori en chans rekommenderas en lyssning.

Eric Dubay Flat Earth Veritas Radio Interview

https://www.youtube.com/watch?v=5yRAQG5-ca8

Ett par anledningar till varför de kan ha ljugit om jordens form kan ju vara just dessa:

* För att få oss att leva i ovisshet och inte veta säkert om det verkligen finns en intelligent skapare och istället leva våra liv under illusionen om att allting blev till genom ett big bang - En platt jord i centrum av universum som dessutom möjligtvis har en kupol eller liknande över sig talar starkt för intelligent design

* För att få oss att känna oss jättesmå och obetydliga i ett oändligt stort universum. Så här uttryckte Mark Sargent detta i en annan intervju som jag lyssnade på idag:

"Whoever built it (this enclosed world) is very old, very powerful, and I think there is a purpose to it. And what that purpose is is that it's got everything to do with us. It changes the whole role of the universe. You are not a speck flying through an empty void. You are in a very intimate setting, and literally in this case; the universe DOES revolve around you."
Citera
2015-10-13, 00:28
Medlem
madtops avatar
Citat:

Ett par anledningar till varför de kan ha ljugit om jordens form kan ju vara just dessa:

Vilka tror du "de" är? Anser du att alla som vet och har vetat att jorden är sfärisk tillhör "de"? Tror du vi tillhör någon mystisk sammanslutning som gemensamt sitter och kuckelurar på hur vi ska lura andra människor? Och sammanslutningens syfte är att få just dig att känna dig liten och obetydlig?

Och nej, vi ljuger inte om jordens form. Den är faktiskt en sfär. Lovar.
Citera
2015-10-13, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vilka tror du "de" är? Anser du att alla som vet och har vetat att jorden är sfärisk tillhör "de"? Tror du vi tillhör någon mystisk sammanslutning som gemensamt sitter och kuckelurar på hur vi ska lura andra människor? Och sammanslutningens syfte är att få just dig att känna dig liten och obetydlig?

Och nej, vi ljuger inte om jordens form. Den är faktiskt en sfär. Lovar.

Avstår att diskutera vilka "de" är med dig.

Har lagt märke till att du använder orden sfär och rund i dina beskrivningar av jordens form. Detta är ju inte samma sak som att beskriva det som ett klot som snurrar runt i rymden som vi lever våra liv på utsidan av.

Att jordens plana yta är just rund (som en cirkel) kan jag instämma i. Jag kan också hålla med om att man skulle kunna använda ordet sfär om det är så att det finns en slags barriär som omringar oss och som kanske också sträcker ut sig undertill den plana ytan. Den modellen (vilken också gamla hebreiska avbildningar visar) innebär ju i så fall att vi lever på en rund platt yta inuti en sfär och motsäger därför inte det vokabulär som du väljer att använda dig av.

Svara gärna på ifall du stödjer den modell som lärs ut i skolan: en klotformad jord som människor lever på utsidan av och som också snurrar runt solen och kring sin egen axel?!
Citera
2015-10-13, 02:14
Medlem
Citat:

Då försöker väl jag eftersom det är högst relevant för tråden.. vilka är "de"?
Citera
2015-10-13, 08:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Trist. Du buntar fördomsfullt ihop mig med "de" men vill inte förklara vilka vi är.

Citat:
Svara gärna på ifall du stödjer den modell som lärs ut i skolan: en klotformad jord som människor lever på utsidan av och som också snurrar runt solen och kring sin egen axel?!

Klotformad och sfärisk är synonymer.
http://www.synonymer.se/?query=sf%E4risk

Och ja, vi lever på jordens yta. Och ja, jorden roterar runt sin egen axel och den snurrar runt solen.
Citera
2015-10-13, 10:36
Bannlyst
Citat:
Saker kan finnas/ha skett utan att man själv har bevittnat det. Jag har inte sett Golden Gate Brigde med egna ögon eller varit med om andra världskriget, men jag finner ingen anledning att tvivla på det.

Kan du förklara varför polstjärnan endast syns från norra halvklotet?

Varför förklarar inte ni varför Polaris aldrig rör sig istället. Allting snurrar runt varandra men stackars Polaris är fast. Detta är ett bra bevis för er stollar som tror ni själva och allt snurrar runt i en faslig fart? Nej knappast. Och innan någon drar upp avstånd får ni först bevisa avståndet. Genom tester som kan återskapas av oss. Sen försöker ni bevisa att Sigma Occantis överhuvudtaget finns eftersom den aldrig sett av någon annan än rymdclownerna. Du kommer aldrig kunna bevisa något av detta. Åka och besöka Golden Gate kan du däremot göra. Skall ni nu vara i denna tråd och konstant trolla så försök iallafall förhålla er till verkligheten och bevis kontra hörsägen.
Citera
2015-10-13, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPfishbowl
Varför förklarar inte ni varför Polaris aldrig rör sig istället. Allting snurrar runt varandra men stackars Polaris är fast. Detta är ett bra bevis för er stollar som tror ni själva och allt snurrar runt i en faslig fart? Nej knappast. Och innan någon drar upp avstånd får ni först bevisa avståndet. Genom tester som kan återskapas av oss. Sen försöker ni bevisa att Sigma Occantis överhuvudtaget finns eftersom den aldrig sett av någon annan än rymdclownerna. Du kommer aldrig kunna bevisa något av detta. Åka och besöka Golden Gate kan du däremot göra. Skall ni nu vara i denna tråd och konstant trolla så försök iallafall förhålla er till verkligheten och bevis kontra hörsägen.

Rikta en kamera mot "polaris" och låt stå lämplig tid, med öppen slutare om du vill för tydlighet.
Och motsvarande från en sydligare position förstås, om du har utrustningen.

Det är fantastiskt roligt att se er konspirationsnördar försöka hitta kunskapsluckor ("Om du gör så och så och så så kommer du inte förstå resultatet, därför är allt fel och Jorden platt!") istället för att faktiskt motbevisa att Jorden är rund. Det är väldigt 'luckornas Gud', populärt hos religiösa galningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in