Citat:
Ursprungligen postat av
sehba106
Tydligt att vissa ALDRIG upplevt en bostadskrasch !! Man måste lära sig av historien....1989-1991 var det också sådan här hype och fantastiska pris-stegringar..Naturligtvis slutade det i ett ras på ca 50 % generellt.......(100 % på vissa små orter, Ja ni läste rätt ! Folk gav bort sina bostadsrätter gratis, eftersom det inte fanns några jobb på orten och Alla som kunde ville flytta). Naturligtvis kommer även denna saga sluta illa...Den nyinköpta 7 miljonersvillan kommer snart visa sig vara värd 3,5 miljoner....1992 Staten tog över Nordbanken(Nordea) och Gotabanken.....SEB:s styrelseordförande yttrade sig i A-ekonomi på TV...ööh värdet på vår aktie måste anses som mycket osäkert...då stod SEB. aktien i 6,50 kr......ned från ca 130 kr...SEB klarade sig precis på målsnöret...men var oerhört nära att bli statligt p.g.a alla kreditförluster som uppstått p.g.a överutlåning........Glöm för allt i världen inte detta.......det är vansinne att buda över i nuläget...

Jag har upplevt den.
Jag köpte villa på toppen. Tror det var 91. Och sålde min BR då. Också på toppen.
Jag "visste" att det skulle komma ett ras. Men man ska ju ha någonstans att bo, och villan gillade jag.
Men allt blir inte som man tänker sig. Så redan 94 (tror jag det var) så flyttar jag till en annan stad. Och får sälja och köpa ny villa.
Det lite intressanta här är att trots att jag köper på toppen och säljer på botten får jag 5% mer när jag säljer. Förvisso, har jag gjort lite (billiga) renoveringar map finish. I rena kostnader är de mindre än de 5%. Fast skulle man anlitat en firma hade det blivit mer.
Det är inte givet att det hade varit bättre för mig skippa första köpet och bo kvar i BR till 94. Och vad gäller livskvalitet är det definitivt så att det inte hade varit bättre.
Det som då många glömmer, eftersom de tenderar att bara tänkt i ett steg, är att hela marknaden rör på sig. Andra villan jag köper har fallit i pris. Låga priser är bra för de ger lägre lagfarts och pantbrevskostnad. Tittar vi tillbaka så var 94-96 excellenta tillfällen att byta bostad. Framförallt om man vill byta upp sig.
Lite grovt kan man säga att när man väl gått in som ägare i bostadsmarknaden så spelar inte upp och nedgångar så stor roll. Men man kan ju passa på och byta bostad vid nedgångarna. Det blir billigare.